Pendolino do Budějovic nestíhá, zatím ani jednou nepřijelo na čas

Pendolino po příjezdu do Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPendolino po příjezdu do Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jízdní řád ve směru na jih se ukazuje jako nerealistický především v úseku z Tábora do Veselí nad Lužnicí.

183 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Practicus

aha, takže JŘ je napsán na úsekovou rychlost 173 km/h, ale na 26km se 200km/h jezdí jen na cca 7km……… zbytek trati je na 160km/h a méně

pendolino (pinďa líná) je strašně línej stroj – hnaných 8 náprav z 28, špičkový výkon 4MW max. tažná síla 200kN – jenže ta je 0-70km/h – ve 140km/h už je to jen max. 100kN, při 200km/h max. 70kN – ale to jen za ideálních adhezních podmínek – reálně lze využít tak 75% na suchu, 30% za deště

Pavel

Nesmysl, za sucha lze využít 100 % v plném rozsahu.

Practicus

takže se bude jezdit jen za pěknýho počasí?

Pavel

Pěkný den, zajímalo by mě, jak Správa železnic plánuje tuto situaci řešit. Buď to nechá vyhnít s odkazem na to, že se tři měsíce bude jezdit pozdě (nejpravděpodobnější varianta), nebo upraví jízdní řád, například dřívější odjezd z Tábora. Ovšem netuším, v jakém časovém předstihu se to mají dozvědět cestující, co už mají koupené jízdenky. Nicméně když se vlivem výlukové činnosti upravuje jízdní řád vlaků dálkové dopravy v průběhu roku (dřívější odjezd), jde to, proč by to teda nešlo tady. Nicméně tipuji, že kvůli třem měsícům si nebudou pálit prsty a svoji chybu nenapraví. Ale třeba mile překvapí. Docela by mě… Číst vice »

Filip Jirsák

Další pravidelná změna jízdního řádu bude až v prosinci. Kdyby to chtěli měnit dřív, museli by vydat výlukový jízdní řád. Což nedává smysl. Navíc teda pravidelný příjezd 3–4 minuty pozdě je na českou železnici pořád dost slušný výkon. Kvůli tomu fakt nikdo jízdní řád mimořádně měnit nebude.

petr

Ono ne že neztiha ale opačně,jsou našponovane jižní doby😈

Radek Procházka

Soupnete nám Pendolino z Prahy do Liberce a uvidíte teprve rychlost. Hahaha

petr

Jo,a v Doubí vyběhne do pole

pepaH

Zpoždění bych neřešil-5minut.Zpoždění ze 6.9 bylo způsobeno uvíznutím vlaku mezi Kolínem a Prahou kvůli nějakému sebevrahu

petr

Přesně tak,5min není žádné zpozdeni

jan táborský

Papír snese vše , známe

SYN

Prosím, snažte se být přesnější a míň zanášet vlastní hodnocení do čísel, i ve vámi uvedených příkladech je zpoždění na probíraném úseku [ 3, 3, 3, 2, 3, 2, 2, 4, 2, 4, 3, 3, 3] neboli častěji 2min než 4min, rozsah tedy 2 až 4 minuty a kdybysme to mermomocí chtěli „stáhnout“ na dvě sousední hodnoty pak tedy 2 až 3min!

SYN

A jinak samozřejmě se projevuje to co i vždycky jindy – kromě traťové rychlosti má velký vliv též zastávková politika. Lidi si to často neuvědomují a dožadují se „proč není zastávka v (třeba Bochoř)“ a pak tu máme „rychlíky“ které klesly na třídu která nestaví na každé mezi, „jen“ na každé druhé…

Vbb

Ano, EC linky Ex2 staví Mohelnice, Červenka, Lipník…
To jsou opravdu „city“ – a pak se tezce stihaji pripoje v Puchove (když teda zrovna není vylukovy jizdni rad, i kdyz vyluka skoncila pred 3 mesici – ale proc cestujici nenas*at kdyz to jde, ze jo 🙁 )

Martin

staci zmenit jizdni rad z tabora do budejovic, pridat na prijezdu v budejkach +3min.

Kotec

Nebo posunout odjezd z Tábora o 3 minuty dříve. Do Tábora je schopno to přijet s náskokem i 6 minut, viz Babitron.

PetrH

To ovšem zhorší čas v jízdním řádu, to je celá pointa Pendolina na této trase 🙂

bohyn

Jsem zvědavý, jestli by jste tvrdil totéž, když by jste mával červeným světlům odjíždějícího připojte 😀

Radovan

Minutka sem tam asi není problém, je to krok dopředu a Pendolino je už dnes historický kousek, kterému před čtvrt stoletím zamrzaly CD ROMy jestli se nepletu 🙂

Ketchup1970

Obávám se že všichni jsme historické kousky a třeba někteří se před čtvrtstoletím počůrávali , nebi učili chodit na nočník. Co vy na to Radovane? Nebo jste měl dobrý prospěch v první třídě?

Dominik

Ono to bude zejména tím, že mistři tvořící jízdní řády jsou vesměs všehoschopní (a hlavně úplně neschopní lidé), kteří na nádraží nepoznají vlak, když je před něj postavíte.

Greyfin

Spíš jste neschopný vy, vůbec o nich nic nevíte a jen žvaníte.

Filip Jirsák

Možná byste se neměl pohrdlivě vyjadřovat o ostatních, když sám dokážete napsat takovou hloupost. Jednak i kdyby to o nepoznání vlaku byla pravda, pro tvorbu jízdního řádu opravdu není potřeba umět poznat vlak. Jednak se jízdní řád tvoří na základě dodaných vstupů a není to tak, že by se někdo teprve při tvorbě jízdního řádu u každého spoje hluboce zamyslel, jaké asi tak bude mít jízdní doby. Při tvorbě jízdního řádu se řeší návaznosti, požadavky na časové polohy a to, aby nevznikaly v jízdním řádu kolize. Ale jízdní doby musí být známé před tím a jsou vstupem pro tvorbu jízdního… Číst vice »

Karl vB.

Váš osobitý názor na tvůrce GVD, na který máte samozřejmě právo, vám nikdo nebere.
Forma, jakou ho presentujete, spíše napovídá cosi o vás, než o nich.

Vašíček z výtopny

Vy zjevně o věci nevíte vůbec nic. Ale ukazovat vůkol, jak jste hloupý, vám jde na jedničku.

fous55

Jel jsem s ním v úterý 9.9.2025. Z Prahy odjíždělo ve 20.35 h., tedy s osmiminutovým zpožděním, protože přijelo pozdě z Ostravy. Do Budějc dorazilo ve 22.03 h., tedy s jednominutovým zpožděním. Cestovní doba 88 minut.

Kotec

Vím, že na železnici by se ulhávat jízdní doby neměly, ale 2-3 minuty… co je to proti autobusům Strakonice – Praha. Tam po dostavbě D4 asi zavládla představa, že je potřeba propagačně ukázat, jak je to teď rychle, a třeba v pátek v 15.00 odjíždí ze Strakonic dva autobusy. Oba mají jízdní dobu psanou do hodiny (VKJ s příjezdem Praha, Na Knížecí 16.00 a kvůli konkurenci Švarc trans tamtéž 15.59 i se zastávkou v Drhovli, přičemž ještě před měsícem měl 16.05, ale asi to na papíře vypadalo špatně), přitom je to 110 km. Což povolenou rychlostí 100 km/h nejde zajet,… Číst vice »

panZdenda

Autobus má na dálnici max. povolenou rychlost 130 km/h, pokud to tedy není starý šrot s nálepkou 100 km/h na zádi 🙂 .

petr

Semtam nepřijede bus vůbec a nikdo nic neřeší 😉

Karel

Povolná rychlosr autobusu na dálnicí je 130, jinak 90.

Jenda První

Otázka jestli taková strategie bude mít dlouhodobě smysl a akorát si nebudou dopravce pasažéři spojovat jako nespolehlivého. Z osobní zkušenosti v jiné zemi je národní autobusový dopravce, který podsekává jízdní řády a běžně jezdí se zpožděním nebo to řidič dohání stylem jízdy (vymetání zatáček a prolétávání zpomalovacích pruhů za doprovodu zdychání célého obecenstva). Naopak ve stejné zemi si zelený nechává v řádu vatu a je co se týče času spolehlivý. Pak raději přehlédnu těch 10 minut na 100 kilometrové jízdě a ušetřím si nervozitu při čekání na zpožděný autobus, u kterého ani nevím kde je.

Karl vB.

Myslím, že to jedno spojení denně „s překonáním dosavadního rychlostního rekordu na síti SŽ“ je pokusným chroustem, na kterém se testují provozní detaily, které mohly být se zavedení traťové rychlosti 160+ přehlédnuté, nebo podceněné. Předpokládám, že v následujícím GVD 2026 budou získané poznatky zohledněny. Podobně tomu bylo i u Uničovky, kde se zkoušelo, jak se reálně chová ETCS a po počátečních velkých problémech se vše vyladilo.

Apollo 17

„Předpokládám, že v následujícím GVD 2026 budou získané poznatky zohledněny“

Jo jsou zohledněny-od prosince Tábor odj. 21.27, Veselí př.21.38, Jízdní doba 11 minut.

Litovel

Jenže na Unicčovce se jízdní řád nerozvolňoval.

Karl vB.

Myslel jsem to tak, že pokud je něco nového, tak se to nejdříve testuje a dolaďuje. Na Uničovce bylo k seznámení a vyladění nové ETCS, na Jížních expresech to je jedno Pendolino s rychlostí 160+. Po pár dnech provozu se zjistilo, kde je vata, kde to naopak je až na kost. No tak se do nového GVD 2026 v zájmu zajištění věrohodnosti jízdního řádu prostě přidaly 2 minuty, no a co. https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/182336073/k220.pdf/cb11a044-6f19-426f-ba8a-51a3bfabc2f5 Když postavíte nový hotel, tak ho nejdříve zprovozníte potichu a pod nějakým „pracovním“ názvem a se zaváděcími cenami. Když máte po první sezóně a všechny provozní, personální a… Číst vice »

Lukas

Nikdy jsem nejel na Jih abych byl upřímnej ale na premiéru bych moc nesázel že by měl být JR poupraven s tím že se jednou dostanem že do ČB dorazíme za 90 minut.

Rozhodně se mi zdá Praha – Tábor do Hodiny realistický protože to je téměř stejná vzdálenost jako na východ do Pardubic.

Hlavní problém je právě ten úsek mezi Veselí nad Lužnicí a Českými Budějovicemi je to z velké části jednokolejný úsek.

Už z tohodle důvodu některé spoje Vltavy jsou ukončeny ve Veselí n Lužnicí.

Pepik

To je ta největší blbost, co jsem kdy slyšel.

Laren

Říká Vám vůbec něco interpunkce?🤦‍♂️😂

Miz

Nikdy nejel na jih, ale je chytřejší jak ten z Vodňan.

DavidS

Tak vzhledem k tomu, že i běžné Jižní expresy mají čas Praha – Tábor podle řádu na 61 minut a z mé zkušenosti je to občas o minutku či dvě dříve, tak ten čas je zcela reálný 😀

Jednokolejný úsek je sice blbý, ale samozřejmě se s ním počítá, protože tam nic nevymyslíte.

Ale co takhle si přečíst ten článek?

bakiy

A na ukončení některých rychlíků ve Veselí z důvodu jednokolejky jsi přišel jak?
Z Prahy do Táboru je v JŘ expresů docela dost vaty, navíc se do Benešova trefujeme mezi hliníky, kterým se kvůli pendolinu upravoval JŘ, aby nerušeně projelo. Takže v Táboře v pohodě s náskokem. Dál do ČB už rezerva není. Takže když z již našlapané jízdní doby ještě něco sebereme, nedivme se, že nestíháme. A může to být i s hudbou na nádraží. Fyziku neoklameme…

Pepík

Je dost rychlíků které ve Veselí končí. A přesedá se.

Marťas

Při výlukách ano, ale jinak jezdí Vltava na Prahu/Budějovice, Lužnice na Prahu/České Velenice ((Vídeň) a Rožmberky na Brno/Plzeň. O tom, že by tam pravidelně něco končilo, netuším

stan

4 spoje od Prahy (2x Lužnice a 2x Silva Nortica) ve Veselí připřahá Brejlovec a míří do Třeboně a Českých Velenic.

Mirek3

Dobrý den a pak se třeba se dá pokračovat do Lince

Karl vB.

Můžete prosím výčtově uvést čísla vlaků VLTAVA, které jsou ukončeny už ve Veselí/L.?
https://www.cd.cz/jizdni-rad/tratove-jizdni-rady/files/k220-od-2025-08-31.pdf
PS:
Nenechte se oklamat vlaky R715 a R723 LUŽNICE, které ve VNL odbočují na trať 226 a jedou do Českých Velenic a R321 a R323 SILVA NORTIKA, které z CV pokračují dál do Vídně.

Victory orBan

Minuta sem, minuta tam. Podle nárůstu počtu cestujících je trasa oblíbená a to je dobře. Jen mi přijde, že pořád v ČR chybí pochopení, že smyslem není fotit se u cedule, kde je rychlost 200, ale jaké nové možnosti takové spojení přináší. Tábor se stal slovníkem developerů širším centrem Prahy, výlet z Prahy do Tábora nebo Českých Budějovic za čímkoliv co tam je nebo se koná (pokud se něco koná) jednoduše dostupný. Přesto jsem v Praze zatím neviděl nic, co by lákalo k návštěvě, např. s balíčkem jízdenky, lístku na MHD a vstupenky.

Dejf

No ona je totiž země živitelka jenom jednou do roka…
Ale jednoznačně plus za slovník developerů…

František

Nejen země živitelka, ale třeba i hezké vánoční trhy, na které můžete úplně v pohodě díky vlakům jet na jednodenní výlet z Prahy….

Argo

Na druhou stranu, proč jet hodinu na vánoční trhy z prahy do tábora, když v praze jsou vánoční trhy na každém druhém náměstí?

Kapka

Tak hlavně, že ODS (Spolu) při objednávce pendolin říkala, že budou jen na komerční spoje, které si sami na sebe vydělají a daňové poplatníky to nebude stát ani halíř…

Michal

Ono existovalo Spolu, když se tenkrát objednávala Pendolina?

Dejf

K tomu nezbývá než dodat, že v závazku už do chebu/mariánek zajíždí zhruba tak 10 let, za přesné roky mě prosím za slovo netahejte…

Tomes43

ODS? Pokud se nepletu.
Premiéři
Od 1998: Zeman
2002: Špidla
2004: Gross. Budiž mu země lehká.
2005: Paroubek
Mám pocit, že v této době se objednali trpaslíci.

a8n

Z wiki: Později se objevily i další prototypy a v roce 1995 České dráhy vyhlásily soutěž na výrobu vysokorychlostních vlakových souprav s naklápěcími skříněmi. V té zvítězilo konsorcium firem ČKD, MSV Studénka, Fiat Ferroviaria a Siemens. Deset souprav mělo být dodáno již v roce 2000. Z důvodu problémů ČKD se v roce 1998 odsunul termín dodávky a zvýšila se cena. Po krachu ČKD v roce 2000 výrobu souprav po dlouhých jednáních převzal italský Fiat Ferroviara.

Tomes43

Ovšem k závazné objednávce 7 kusů 680 došlo až po roce 2000.

M K

Tak aspoň mírný pokrok. Jak se říká – 161 km/h je víc než 160. 😉

Lukas

Člověče vy jste nato kápl. Taky jsem si říkal.

Ta vtipná věc je že problémový úsek je Mezi Prahou a Benešovem to je velká část jízdní doby do Tábora (Cca polovina)

Něco podobného je třeba když se jede do Plzně. Polovina jízdní doby je strávena mezi Prahou a Berounem a pak dál je to v klidu.

Nebo tak si to myslím na západ když jsem jel několikrát tak neviděl jsem hodně Osobáků mezi Berounem a Plzní velkou část osobní přepravy právě zajišťují rychlíky Berounka a Západní Expresy vc Bavorského Expresu

PetrM

Až na to, že Západní Express vč. Bavorského expresu v Berouně nezastavují takže těžko mohou suplovat osobní dopravu.

Karl vB.

Pro vaší informaci link na JŘ trati 170 Praha – Plzeň – Klatovy.
https://www.cd.cz/jizdni-rad/tratove-jizdni-rady/files/k170-od-2025-06-15.pdf

k.m

Tak tady šlo stejně jen o to aby se Kuba s Kupkou mohly vyfotit s cedulkou 200 ..

Marťas

MohlY vyfotit…? No v zásadě jo… TA Kuba a TA Kupka… To by pak mohlY…

Laren

Půlka lidí negramoti, co by měli povinně absolvovat znovu 1. stupeň ZŠ. Mají štěstí, že v mluvené řeči se to vesměs schová…🤣

Alibaba

A je opravdu nutné v příčestí minulém rozlišovat tvrdé a měkké i/y?

MaT

Ano, je. Nějaké další otázky?

Nebo snad chcete dopadnout jako Slovensko? 🙂

Alibaba

Jak dopadlo Slovensko?
Z mého pohledu už v tomto případě i/y nenese potřebnou informaci pro text. A jak bylo řečeno, v mluveném slově už vůbec.

Karl vB.

Další připomínka by mohla znít třeba:
„Je opravdu nutné se zabývat psaním velkých a malých písmen, když to v mluvené řeči není nijak zřetelné?“
Pak by třeba někdo (kdo s tím celý život bojuje) mohl vznést požadavek na zjednodušení psaní MNĚ x MĚ, s argumentem, že v mluvené formě to zní stejně…

Alibaba

Bavíme se o „i/y“, takže nepřeskakujte na malé/VELKÉ písmeno, kde ta informace stále nějaký význam má.

Karl vB.

Vás očividně tíží problémy s i/ y, ale některé jiné zase ty další věci, které jsem uvedl. Lze predpokládat, že by argumentaci dodali také.

MPE

Jedna nase slovinska znama (profesi ucitelka) si z nas dela legraci, ze nasi obrozenci, kteri kodifikovali moderni cestinu, asi nemeli radi deti (a potazmo pedagogy). Jinak by jim nemohli udelat to, ze se pulku skolni dochazky nevyucuje v cestine nic jineho nez jake i/y se kde pise…Jak vidno, ani to nekdy nestaci…. BTW slovinstina ma toto vyresene naprosto genialne – jednoduse y nepouziva, a to ani napr. ve slovech prejatych z rectiny. Na prvni pohled vypada psana podoba nekterych slov pro nas bizarne, ale funguje to, a slovinske deti se ve skole maji cas a prostor ucit pro zivot mnohem… Číst vice »

Marťas

Čeština je nesmírně krásná a košatá řeč. Sice velmi složitá, ale co se pravopisu týče, s nijak nepochopitelnými a většinou pevně danými pravidly… A dříve se to do hlavy dostávalo naprosto automaticky tak, že se hodně četlo..a tenkrát by editoři hrubku prostě nepustili… Dneska je to naprostá zoufalost, lidi nečtou a pokud ano, ve většině případů ty články píší lidé, pro které je správný pravopis také hodně těžký soupeř… Hlavně sjíždět instáč a zběžně projet titulky a stihnout z toho co nejvíc… Takže pokud se znovu nezačnou budoucí žurnalisté pořádně pérovat, pokud děti nebudou muset číst (co je baví) a… Číst vice »

bakiy

Ano přesně jsem si vzpomenul třeba na nápis “plin”, kterej jsem viděl předevčírem. Pro nás to vypadá úsměvně, ale je to praktický a jednoduchý. Slovinci jsou dál než “mi” v mnoha věcech…!

Karl vB.

„Slovinci jsou dál než “mi” v mnoha věcech…!“
Hlavně v železniční dopravě…. 🙂
HDP na hlavu obou zemí je zhruba srovnatelné:
Slovinsko HDP 2024: 34.117 USD/ obyv.
Česko HDP 2024: 31.543 USD/ obyv.
https://ekonomickydenik.cz/jak-si-vede-cesko-ekonomicky/

Míla

Akorát se Slovinci na dětech pomstili tím, že to jsou otroci… 🙃

Karl vB.

Podobná slovinská slova s jiným, nebo posunutým významem, která mohou přinést komické situace, nebo naopak nedorozumění, jsou podle AI i tato:
– jed – jídlo
– prt – ubrus
– kadit – kouřit

a8n

„a slovinske deti se ve skole maji cas a prostor ucit pro zivot mnohem dulezitejsi veci“

Jako třeba duál. 😉

Dejf

Manekýn nic?

Karl vB.

Vy jste feminist(k)a prosazující nepřechylování příjmení? 🙂

N.N.

Předělávka IV koridoru na až 200 km/h je Havlíčkova akce. Potrénujte tu paměť.

https://zdopravy.cz/rychlost-200-km-h-na-4-koridoru-stavebni-firmy-zustaly-neoblomne-a-dosahly-sve-ceny-86074/

Jarda

ne fakt to Havlíčkova akce není, 200 se začalo řešit ještě před superministrem, je to práce Ťoka, dotáhl to Kremlík, Havlíček by se na něco takového nezmohl, ten už jen přišel k hotovému.

Elb

Teď to Pendolino za Veselím mělo 3 minuty zpoždění a na chvíli to stáhlo na 2 pak mělo zase 3 a do Budějovic dojelo se 2. Myslím že mu ke zpoždění přispívá poskakování za rychlíkem z Brna.

Bert

Rychlík přijel do Budějovic včas a neviděl jsem, že by Pendolino někde vjelo do mezistaničního úseku hned po jeho uvolnění (navíc v Hosíně je automatické hradlo). Pokud to způsobilo zpoždění Pendolina, tak je buď zastaralé zabezpečovací zařízení (neznám místní poměry, ale vzhledem k přítomnosti automatického hradla asi tak předpotopní nebude) nebo líní výpravčí.

bakiy

Dálkovina řízená z Balabenky s ETCS. Co předpotopnějšího tam může být? 😂
P.S.: Když se poskakuje za Brnem, tak na uvolnění úseku se čeká v Ševětíně a Chtýčanech nebo Dobřejovicích, podle toho, kde si tě dispečer potřebuje přibrzdit. Dál jsem výstrahu prakticky nikdy neviděl…

Rarife

Se sem tak trochu vetřu s dotazem. Pendolino, alespoň to „naše“, je původně na 230, ne? Jak je možné, že je tak dýchavičné už při 200. Chápu, že problém je délka úseku, nejde mi to, že to nejde vyjezdit. Spíš bych čekal, že těch 200 udělá jak nic a mám dojem, že je spíš rádo, že se nějak na 200 vůbec dostane. A když už máme ty Vectrony na 230, jak by na tom byl s dynamikou. Pomineme nemožnost klopit a nižší maximálku. Třeba se soupravou comfortjetu nebo co to má vozit. Vím, že by se to dalo spočítat, ale… Číst vice »

KrizeVychodniSpolecnosti

Wikipedie (sice neozdrojované, ale tomu bych zrovna věřil) u pendolina říká: 0-100 62s | 0-160 162s | 0-230 462s – takže šílená čísla z dnešního pohledu. Nevím, jak to bude mít Vectron s CJ, ale Taurus s railjetem na Westbahnu udělá 230 km/h absolutně bez problému, takže předpokládám, že Vectron s 9 vozy taky nebude mít větší problém. Pro porovnání – takový Stadler SMILE dá 160 km/h za něco málo přes minutu.

Lukáš F.

Ta čísla jsou trochu podezřelá. Stadler SMILE by měl vážit podobně jako české pendolino a mít o 20 % vyšší výkon. Že by z nuly na 160 byl skoro třikrát rychleji? To asi ne.

KrizeVychodniSpolecnosti

Váží méně a má o víc než 2000kW větší výkon (Stadler udává max.výkon 6000kW a max. tažnou sílu 300kN) u pendolina je to 3920kW a 200kN, myslím, že tohle tady opravdu nemá cenu porovnávat 🙂

Lukáš F.

Vy ale porovnáváte výkon trvalý (3920 kW) proti maximálnímu (6000 kW). Trvalý výkon Stadleru by měl být 4800 kW. Nebo to má wikipedie špatně?

KrizeVychodniSpolecnosti

U pendolina je maximální výkon stejný jako trvalý (respektive 4000kW vs. 3920kW). Na německé wiki je to pěkně popsané.

Lukáš F.

Aha, tím se to asi vysvětluje. Nevíte, čím to je, že jiná elektrická vozidla mají typicky krátkodobý maximální výkon vyšší, a pendolino ho má prakticky stejný jako trvalý? Nějaká část trakční výzbroje nebo pohonu je dimenzovaná jen na 4000 kW?

fous55

Nejspíš to bude tím, že vinutí motorů snese větší proud a tedy větší ohřev nějakou omezenou dobu (pár desítek vteřin při rozjezdu), ale nikoliv trvale. A někteří výrobci to připustí a někteří ne.

fous55

Maximální výkon je klíčový pro akceleraci. Stálý výkon je klíčový pro trvalou maximální rychlost.

Diskutant

Smile zvladne 160 za hodinu za 1-1,5 minuty a ani se nezapoti. Kdo zazil jizdu zpozdenym EC z Milana do Curychu, tak vi o cem mluvim.

Lukáš Chytil

Jenže má úplně jiný převodový poměr.
Tím že má Pendolíno tak malý výkon je důvod, že mu zrychlování trvá tak dlouho. Navíc jsou ještě mezi Táborem a Veselí nad Lužnicí 2 vypínačky.

Petr OK3DC

Tohle podepisuji, Lukáš ze vztahu své profese, ví o čem mluví, ostatně lze to i dohledat. Smile je trochu jiný Level …

Lukas

Pendolíno má menší výkon oproti moderním lokomotivám. Totiž Pendolino 680 je z počátku tisíciletí. Z roku cca 2003 680 je odvozena od Italské ETR480. 380 „Emil Zátopek“ co jezdí po Jižním koridoru má výkon 6400 kW Pendolíno má 3920 kW Problém je ten že Pendolíno je rychlejší pouze když v jeho trase se zatáčí protože v zatáčkách může jet až o 30 km rychleji. Což co jsem viděl mimo úsek mezi Veselí nad Lužnicí a Českými Budějovicemi je trať relativně rovná. Já nejsem žádnej inženýr ale mě to připadalo nejlogičtější vysvětlení proč Pendolino zatím nevede. Teda mimo to že se… Číst vice »

bakiy

Kvůli pendolinu už je jenom jedna. Ta druhá (Myslkovice, ale i Heřmaničky) už je podmíněná.

Lukáš F.

SMILE má maximální rychlost 250 km/h, české pendolino určitě není zpřevodované na vyšší rychlost. V čem je tedy rozdíl?

Chápu, že na trati do ČB jsou vypínačky a velký sklon, jak píše někdo níž. Ale to je potom nesmysl porovnávat akceleraci dvou vlaků na různě kopcovatých tratích s různě umístěnými úseky bez napájení.

Lukáš Chytil

Právě v tom nízkém výkonu. Navíc, pokud se nepletu, je pohon u Pendolína přes kardan, takže daleko větší odpor tření.

Vbb

Daleko větší určitě ne. Pendolino (či třeba 560) má jen ten kardan venku, lokomotivy ho mají uvnitř motoru. Trakční motor není totéž co motor do cirkulárky (co se týče uložení rotoru a ložisek).

Dušan

Já sem něco dám – ale je to idealizované a nezahrnuje to jízdní odpory (z tunelu, z oblouku, ze stoupání apod.): a) Pendolino ČD z 0 na 200 km/h: L = 6 098 m, t = 169,5 sec. b) Comfortjet ČD + Vectron z 0 na 200 km/h: L = 5 036 m, t = 152,5 sec. c) Pendolino ČD z 0 na 230 km/h: L = 9 269,5 m, t = 222,5 sec. d) Comfortjet ČD + Vectron z 0 na 230 km/h: L = 7 580 m, t = 195,1 sec. Vše suchá kolej (mí = 0,33). U… Číst vice »

fous55

Jaký velký sklon je mezi Soběslaví a Doubím? Tam je to placka placatá! Vše zářez nebo most, jednou tunel. Tam je problém v tom, že úsek je příliš krátký na to, aby tam měla dvoustovka smysl.

Dušan

Jaký velký sklon je mezi Soběslaví a Doubím ?
Od Soběslavi k Praze v promilích:
1,21/3,53/8,03/11,78/1,0/ -11,77/-12,00/-11,60/-3,87. Takže na Prahu jeden krpál, obráceně tři krpály.

Vbb

Jen formálně: to mi je veličina s vysokou mírou nejistoty (a na 2 platné číslice), tak je fyzikální nesmysl to spočítat na 9 269,5 m či 222,5 sec.
Jo a sekunda je s a ne sec ;-), když už jsem u té formální stránky.

Dušan

Souhlasím a Vaše věcné připomínky do příště zapracuji v dalších výpočtech:-))

Lukas

To sedí že Pendolino nad 160 už má nedostatečný výkon když mu to trvá 5 minut z 160 na 230.

380 která sice může jen 200 má 1,5x vyšší výkon podobné platí pro Vectron.

Problém s Pendolíny je že když je úsek relativně rovný Př Praha – Ostrava. A není hodně zatáčkový jako třeba úsek Plzeň – Cheb (Jel jsem Pendolinem a mohu potvrdit že tam Pendolíno je o dost rychlejší než Západní Expres s Vectronem nebo 362)

jfp

Je to castecne i tim, ze jde o zkracenou verzi, originalni podoba byla 9 vozova, kde bylo o jeden hnany vuz navic.

Vbb

Naše má 4 hnané vozy ze 7, původní má 5 hnanych z 9. To je prakticky totez.

Vbb

Navíc čím delší pendolino, tím horší merny vykon. U trivozovky tahne kazdy motorak pulku vlecnaku, u „nekonecnevozovky“ tahne 1 motorak 1 vlecnak. Takze presne naopak nez tikate

tarten

Je to zcela jinak. Pendolina nemají vozy sdružované do dvojic, ale do trojic, jen to české má pouze dvě trojice a sedmý vložený vůz navíc. Tedy snížený výkon na tunu, snížený počet hnacích vozů (původní mají 6 z 9) a hnacích náprav, a také sníženou rychlost (původní mají 250 km/h).

Observer

Když si vezmete, že běžné rodinné auto má maximálku mezi 170-220 km/h, tak jeho akcelerace přes 120 km/h zpravidla nebude nijak oslnivá. Jeho hmotnost i s rodinkou na palubě bude někde kolem 1,5 tuny. Se základní znalostí fyziky není nic překvapivého, že téměř 400 tun vážící Pendolino v rychlosti třeba 150 km/h už dále nezrychluje, jako formule 1.

Stadler

A ze jsem tak smely… to se pred spustenim ostreho provozu vazne nekonaly zadne zkusebni jizdy s cilem overit realnost jizdnich dob? Vsak to se dela i u autobusu MHD v Praze😂😂

Eman

Rozkaz zněl jasně…

Marika

Však to pod vámi píše Kocour,že se v červnu dělalo testování a tabor-veseli bylo 10,5 minutky..

Leinad

Co by zkušební jízdy přinesly, co se nevědělo?
Trakční charakteristika je známá. Zadání je „jeď 200, rozbij takt, ať to stojí, co to stojí“
Realita je, že při míjení vlaku bez ETCS může jet max 160 (a že se to děje mimo gvd nevadí), pobyty ve stanicích jsou krátké(pokud byl důvod předpokládat, že lidi nebudou nastupovat/vystupovat, zkušební jízda by stejně neukázala opak)

Filip Jirsák

Při míjení? Proč? A jak se to technicko-organizačně zařídí?

Vbb

Zařídí se to velmi jednoduše a říká to i zákon: nad 160 jedině ve výhradním provozu. Takže 2x denně je okolo Tábora výhradní provoz a vlak bez Etcs tam tedy nejde potkat 🙂

Filip Jirsák

Což je ale něco úplně jiného, než psal Leinad.

Jak velké jsou vlastně ty oblasti, kde může být zaveden výhradní provoz? Nemyslím tento konkrétní případ, ale obecně. Jestli třeba může být na dvoukolejné trati výhradní provoz jen v jedné koleji.

Vbb

Právě ze to je presne ono. Při vyhradnim provozu nemuze potkat vozidlo bez Etcs a zaroven muze nad 160 zatimco pokud muze potkat vlak bez Etcs, nemuze se jednat o vyhradni provoz a tedy nemuze nad 160
🙂
Leind to napsal mozna komplikovane, ale spravne!

RS Zero

Jízdní doba se dá velmi přesně namodelovat a spočítat. A tomu taky odpovídá. Problém je, že když se ve stejném úseku objeví vlak bez ETCS, tak se jede 160. Samozřejmě lepší by bylo jízdní dobu zkracovat tam, kam je pendolino určené, tedy v obloucích mezi Prahou a Benešovem, ale tam na to není kapacita ani v plachtě.

Leinad

Jak je to „problém?“ Ten vlak bez ETCS přeci má v plachtě své místo a Pendolino má mít kolem něj doby na 160.

Kocour

Když loni v červnu testovali rychlost 200 km/h, tak jezdilo Tábor – Veselí deset a půl minuty.

Pavel

S průjezdem Tábora a Veselí?

Kocour

Ne, s rozjezdem z Tábora a příjezdem do Veselí. Jezdilo to v noci několikrát tam a zpět.

Pendolinoman

Kdo trošku zná Pendolin a měl ho v ruce tak ví, že je celkem líné…

Lukas

Souhlasím má relativně pomalej rozjezd. Oproti moderním lokomotivám ale příklad když jede but Ráno z Karlových Varů přes Cheb do Plzně tak tam vede, dál tak ke víceméně podobně jako klasický západní Expres.

Moc se mu nechce vytáhnout z 160 blíže k těm 230 nebo v tomhle případě 200

Laren

but🤔

Marťas

Zřejmě anglicky „ale“

Lukas

V současném JŘ Pendolíno z Karlových Varů jede ráno a večer se vrací. 2. Pár zajišťuje IC Ostravan co nahradilo Pendolino co ráno jede z Ostravy. Moje chyba

Bert

Jojo, zatímco z Olbramovic do Tábora má jízdní doby na 140 km/h, tak z Tábora do Veselí na 200 km/h na celý úsek a navíc asi pro soupravu se všemi hnanými nápravami a čtyřnásobným výkonem 😀.

Jirka z CB

A že se to nepovedlo ani když jeli poprvé papalaši :-D. Mimochodem ve Veselí se vyvalilo spousta lidí na přestup do Hradce i Českých Velenic. Většinou na internáty.

Asi pojedu přeci jenom dřív. Přestup podle JŘ pár minut a nebudu ve Veselí kvuli tomu čekat hodinu do jedenácti večer..

Stadler

Rika vam neco cekani pripoje? To si fakt myslite ze vam ten osobak 3 minuty nepocka?

Marika

Bohuzo někdy nepočkal i méně..☹️

Filip Jirsák

To ovšem jen v případě, když má v jízdním řádu, že nečeká na žádné přípoje. A obvykle je to osobák, který jezdí v taktu každou půlhodinu.

Ingip

Tak to ani omylem. Zrovna před pár týdny mi ujel přípoj – ještě při vjezdu do stanice tam stál, než vlak zastavil, tak se milý přípoj rozjel. Další jel za dvě hodiny. Žádná poznámka o nečekání na přípoje tam nebyla. Takže asi takový příklad z praxe k Vaší krásné teorii.

Filip Jirsák

O jaký spoj se jedná se samozřejmě nedozvíme, aby to zůstalo jen v rovině neověřitelné legendy.

Leinad

Jedná věc je, že já jako šotouš bych se toho nebál. Druhá věc je modrogumí komunikace.
Autobusy umí mít ve veřejných jízdních řádech poznámky typu „spoj A vyčká příjezdu spoje B“, drážní dopravci to tají.

Z. Lapil

Onehdy říkal dokonce průvodčí, ze osobak počká, a nepočkal. Šlo o pár minut.
Při té příležitosti jsem s hrůzou zjistil, ze z H. Brodu se po osmé večer nedostanete. Nikam.
Někdy ve 22:30 do Humpolce, ale tam jsem fakt nepotřeboval.

dopravák

Tak to už je fakt asi hodně „onehdy“, protože už dlouho je z H. Brodu po 22. hodině spojení do všech vlakových směrů (denně) a v pracovní dny také do velké řady autobusových.

Ingip

Mně to něco říká, ale tomu přípoji bohužel ne.

N.N.

Když teda do Tábora přijíždí s náskokem, co brání posunutí času odjezdu?

Marťas

Takt…

Bert

Ono právě v taktu není. Kdyby se posunul odjezd z Tábora o 2-3 minuty dříve, pořád by byl odjezd oproti taktu o 1 – 2 minuty později. Asi nejjednodušší, i když trochu „prasácké“ řešení by bylo nechat jízdní dobu tak, jak je a jen dát do jízdního řádu poznámku, že vlak může odjet už v čase pravidelného příjezdu (používá se třeba v Praze – Vysočanech pro osobní vlaky směr Praha, neplést s „obráceným téčkem“, kdy vlak může odjet už před pravidelným příjezdem), takže pro cestující by se pravidelný odjezd jevil jako 21:24 a na cestu do Veselí by bylo 11… Číst vice »

Leinad

Čas nástupu cestujícím říkat o trošku dřívější, než čas odjezdu v sešiťáku, to ani neberu jako prasárnu, ale nevěřím že by to v jedné stanici spolehlivě přineslo celé tři minuty.
Spíše se divím, pokud je nějaký čas příjezdu do Tábora, proč strojvedoucí jezdí s náskokem a ne na spotřebu? Je čas průjezdu Chotovinami takový, že i při jízdě výběhem je náskok?

Filip Jirsák

Není to tím, že Pendolino nemá AVV, jezdí se na ruku, a tím pádem přijet na minutu přesně je obtížné? Strojvedoucí si raději udělá rezervu, aby přijel o chvíli dřív. Zejména u takovéhoto spoje, kde se dá očekávat, že se to bude sledovat, jestli jezdí včas.

Co by z toho strojvedoucí měl, kdyby jel na spotřebu? Když se mu to podaří, dopravce nijak neocení, že ušetřil. Když se mu to nepovede a přijede později, bude muset vysvětlovat, proč měl zpoždění, a když bude vysvětlení neuspokojivé, hrozí mu postih.

N.N.

Proč to dělat jednoduše, uděláme to složitě, použíjeme dvojí předpis na čas odjezdu. Dráho, dráho, za tohle si můžeš sama.

Svojšín

Právě projelo Benešovem, třeba to dnes dá:-)

Antonín Maňas

Mělo sekeru 3 minuty… Tak třeba zítra.

Davidoff

Zajímavé, zajímavé. Mohla by prosím redakce rovněž vypracovat analýzu denních zpoždění na trase Praha-Brno po dálnici D1? Myslím, že by bylo zajímavé zjistit zdržení v jednotlivých dnech, které se týká tisíců lidí a není vůbec malé. Přestože Andrejem dokončená modernizace měla zajistit hladký a bezproblémový provoz bez nehod a kolon.

Num

Zas taková hrůza to není. A železnice mezi Prahou a Brnem taky tristní výkony

Jiří Urban

Modernizace měla zajistit hlavně sjízdnost a bezproblémový provoz.. kolony při nehodách v důsledku nepozornosti a hulvátství ostatních řidičů ovlivníte těžko. Posledně mě před Brnem předjížděla minimálně ve 150km/h slečna s mercedesem, která držela volant kolenem a oběma rukama psala zprávu na mobilu.

Stano

Je veľmi málo policajných kontrol a rychlostných radarov. Polícia musí byť vidieť, inak si vodiči ako spomínaná slečna robia z cesty závodnú dráhu.

pidalin

Po dálnici se nikdy nebude jezdit bez kolon a nehod, protože automobilová doprava po dálnici je prostě nesmysl a nikdy to efektivně fungovat nebude pokud chce každej jezdit ve stejnou dobu stejnym směrem sám v obřím SUV. Přidáte další pruh a jenom to přiláká víc aut, to už známe ze zahraničí, nic to nikdy nikde nevyřešilo, řešení se ale nahlas říct nesmí protože by všichni sobci brečeli že to je proti jejich osobní svobodě.

N.N.

Zvláštní, že takto nekrtitižujete přidání kolejí. Jen to přiláká další vlaky …
Podobně můete kritizovat 2 jízdní pruhy pro cyklisty v podobě cyklostezky.

Lukáš F.

Přilákání dalších vlaků a cyklistů je pozitivní věc, přilákání dalších aut, které pak ucpávají ulice dál ve městě a potřebují někde parkovat, je věc negativní.

Lukáš Chytil

Tam je hlavní problém rekonstrukce mostu cca 10 km za sjezdem na Budějovice. Jezdí se zúženými krajními 2 pruhy a je to tam hodně úzké.
Na přesné kilometry si nevzpomenu.

Oldřich Sládek

Most Šmejkalka

michawel

Kilometr 24, tam to fakt nesnáším. Z Prahy do Brna to teď rozhodně nejde. Šmejkalka dělá standardně 30+ zpoždění. Což při cestě do Budapesti, nebo Szegedu fakt oceníte.

Lukáš

Ale na papíře to vycházelo …..

Lukáš

Papír snese vše 👌

G-man

To nemohlo vyjít ani na papíře. Je to prostě fyzikální nesmysl. Ale takových nesmyslných úsekových rychlostí má SŽ celá kvanta. No jo, celá léta jejich grafistům říkáme „ohýbači čar“.

Jan

Úseková rychlost přes 170km/h by byla fakt hezká, ale to není reálné. Ani kdyby ten úsek byl celý na 200km/h, což není. 26km je hodně blízko a tam zrychlování a brzdění dost času sežere, zvlášť u pendolina, které nemá zrovna výkonu na rozdávání.

Lukáš Chytil

Navíc jsou tam ještě 2 vypínačky.

bakiy

Už jsem psal výše, Myslkovice a Heřmaničky jsou nově podmíněné.

Lukas

V úseku mezi Táborem a Veselím n. Lužnicí ano tam není pochyb. Pendolíno si bohužel vytáhlo Černého Petra co se týče kdy vyjíždí což je později v noci kdy Noční Expresy musí zastupovat rychlíky a stavit tak v polovině jejich stanic společně s jejich zastávkami.

Proto se ani nedivím když se Pendolíno ráno vrací do Prahy kde jen zastavuje v Táboře tak zase jede na čas protože nestaví ve Veselí n. Lužnicí

pavelb

Pokud by všem Jižním expresům udělali ve Veselí n L. stejné přípoje do Jindřichova Hradce a Českých Velenic, jako má IC 591, tedy Pendolino, tak zastavení zde nabude minimálně stejného, možná většího významu, než v Táboře. Zastavení ve Veselí n.L. protáhne jízdní dobu cca o 3 min., ale konečně by vzniklo slušné vlakové spojení z Jindřichohradecka a Třeboňska do Prahy.

Herold

A tak my si tu žijem…

Petr

A pak se nadává na 845. Ono to do Budějic nedá včas ani Pendolíno 😀 No 845 to tedy někdy nedá ani z jihu na sever, 😀 😀

Lukas

R26 neboli Rychlík co jede do ČB přes Beroun, Příbram, Písek Nebo taktéž Západní odbočkou.

Tam je rozdíl v tom že z Zdic přes Písek do Protivína je to lokální trat která primárně je stavěna na lokální výkony, nikoli na koridor jakej je přes Tábor

Petr

Nebavíme se také o absolutní rychlosti, ale o dodržení GVD. Jinak Zdice-Protivín je celostátní trať a nikoliv regionalní trať. Je to tedy železniční trať určená pro mezinárodní a celostátní veřejnou železniční dopravu,Takže jediná odlišnost je, že není zařazena do sítě TEN .

Mojejméno

Máme se skvěle, když máte největší problém akorát s tímto.

Herold

Z mého příspěvku nijak neplyne, že bych to považoval za největší problém ČR.

Daniel Jablonecký

Tak to se máte. V Budějovicích by chtěl žít každý.

MaT

Tak ať v nich žije a netrajdá pořád do Prahy nebo z Prahy… 🙂

KrizeVychodniSpolecnosti

“To vychází na úsekovou rychlost přes 173 km/h, což by českou železnici řadilo na úroveň Rakouska (170,8 km/h) a Anglie (179,6 km/h).” Omlouvám se, ale asi úplně nechápu, co tím autor myslel, protože průměrné rychlosti jsou v Rakousku i Anglii rozhodně menší než 170 km/h.

PetrH

Možná na některých specifických úsecích.

KrizeVychodniSpolecnosti

Dobře, děkuji, to dává smysl. Nicméně bych si stejně tipnul, že Linz – St.Pölten bude vycházet podle průměrné v ještě rychleji, než St.Pölten – Wien.

pavelb

Úsek Linz – St.Pölten je výrazně delší a pomalejší než úsek St.Pölten – Wien.

Marťas

Tak 26 km za 9 minut, úseková rychlost 173 km/h… 200 může jet v úseku Doubí – Soběslav, což je max třetina cesty, zbytek 140 – 160… Na těch 200 se musí rozjet a do Soběslavi taky 200 vletět nemůže, tam už musí jet místní maximálkou… Zřejmě to počítal někdo od stolu bez pravidelných zkoušek soupravy…

fous55

Kdyby to někdo opravdu počítal, tak se k 9 minutám dopočítat nemohl. Zřejmě to vymyslel někdo bez základních znalostí fyziky a matematiky.

Pavel

Možná se spletl a uvažoval s průjezdem Tábora i Veselí