Pendolino do Budějovic nestíhá, zatím ani jednou nepřijelo na čas
Pendolino po příjezdu do Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jízdní řád ve směru na jih se ukazuje jako nerealistický především v úseku z Tábora do Veselí nad Lužnicí.
aha, takže JŘ je napsán na úsekovou rychlost 173 km/h, ale na 26km se 200km/h jezdí jen na cca 7km……… zbytek trati je na 160km/h a méně
pendolino (pinďa líná) je strašně línej stroj – hnaných 8 náprav z 28, špičkový výkon 4MW max. tažná síla 200kN – jenže ta je 0-70km/h – ve 140km/h už je to jen max. 100kN, při 200km/h max. 70kN – ale to jen za ideálních adhezních podmínek – reálně lze využít tak 75% na suchu, 30% za deště
Nesmysl, za sucha lze využít 100 % v plném rozsahu.
takže se bude jezdit jen za pěknýho počasí?
Pěkný den, zajímalo by mě, jak Správa železnic plánuje tuto situaci řešit. Buď to nechá vyhnít s odkazem na to, že se tři měsíce bude jezdit pozdě (nejpravděpodobnější varianta), nebo upraví jízdní řád, například dřívější odjezd z Tábora. Ovšem netuším, v jakém časovém předstihu se to mají dozvědět cestující, co už mají koupené jízdenky. Nicméně když se vlivem výlukové činnosti upravuje jízdní řád vlaků dálkové dopravy v průběhu roku (dřívější odjezd), jde to, proč by to teda nešlo tady. Nicméně tipuji, že kvůli třem měsícům si nebudou pálit prsty a svoji chybu nenapraví. Ale třeba mile překvapí. Docela by mě… Číst vice »
Další pravidelná změna jízdního řádu bude až v prosinci. Kdyby to chtěli měnit dřív, museli by vydat výlukový jízdní řád. Což nedává smysl. Navíc teda pravidelný příjezd 3–4 minuty pozdě je na českou železnici pořád dost slušný výkon. Kvůli tomu fakt nikdo jízdní řád mimořádně měnit nebude.
Ono ne že neztiha ale opačně,jsou našponovane jižní doby😈
Soupnete nám Pendolino z Prahy do Liberce a uvidíte teprve rychlost. Hahaha
Jo,a v Doubí vyběhne do pole
Zpoždění bych neřešil-5minut.Zpoždění ze 6.9 bylo způsobeno uvíznutím vlaku mezi Kolínem a Prahou kvůli nějakému sebevrahu
Přesně tak,5min není žádné zpozdeni
Papír snese vše , známe
Prosím, snažte se být přesnější a míň zanášet vlastní hodnocení do čísel, i ve vámi uvedených příkladech je zpoždění na probíraném úseku [ 3, 3, 3, 2, 3, 2, 2, 4, 2, 4, 3, 3, 3] neboli častěji 2min než 4min, rozsah tedy 2 až 4 minuty a kdybysme to mermomocí chtěli „stáhnout“ na dvě sousední hodnoty pak tedy 2 až 3min!
A jinak samozřejmě se projevuje to co i vždycky jindy – kromě traťové rychlosti má velký vliv též zastávková politika. Lidi si to často neuvědomují a dožadují se „proč není zastávka v (třeba Bochoř)“ a pak tu máme „rychlíky“ které klesly na třídu která nestaví na každé mezi, „jen“ na každé druhé…
Ano, EC linky Ex2 staví Mohelnice, Červenka, Lipník…
To jsou opravdu „city“ – a pak se tezce stihaji pripoje v Puchove (když teda zrovna není vylukovy jizdni rad, i kdyz vyluka skoncila pred 3 mesici – ale proc cestujici nenas*at kdyz to jde, ze jo 🙁 )
staci zmenit jizdni rad z tabora do budejovic, pridat na prijezdu v budejkach +3min.
Nebo posunout odjezd z Tábora o 3 minuty dříve. Do Tábora je schopno to přijet s náskokem i 6 minut, viz Babitron.
To ovšem zhorší čas v jízdním řádu, to je celá pointa Pendolina na této trase 🙂
Jsem zvědavý, jestli by jste tvrdil totéž, když by jste mával červeným světlům odjíždějícího připojte 😀
Minutka sem tam asi není problém, je to krok dopředu a Pendolino je už dnes historický kousek, kterému před čtvrt stoletím zamrzaly CD ROMy jestli se nepletu 🙂
Obávám se že všichni jsme historické kousky a třeba někteří se před čtvrtstoletím počůrávali , nebi učili chodit na nočník. Co vy na to Radovane? Nebo jste měl dobrý prospěch v první třídě?
Ono to bude zejména tím, že mistři tvořící jízdní řády jsou vesměs všehoschopní (a hlavně úplně neschopní lidé), kteří na nádraží nepoznají vlak, když je před něj postavíte.
Spíš jste neschopný vy, vůbec o nich nic nevíte a jen žvaníte.
Možná byste se neměl pohrdlivě vyjadřovat o ostatních, když sám dokážete napsat takovou hloupost. Jednak i kdyby to o nepoznání vlaku byla pravda, pro tvorbu jízdního řádu opravdu není potřeba umět poznat vlak. Jednak se jízdní řád tvoří na základě dodaných vstupů a není to tak, že by se někdo teprve při tvorbě jízdního řádu u každého spoje hluboce zamyslel, jaké asi tak bude mít jízdní doby. Při tvorbě jízdního řádu se řeší návaznosti, požadavky na časové polohy a to, aby nevznikaly v jízdním řádu kolize. Ale jízdní doby musí být známé před tím a jsou vstupem pro tvorbu jízdního… Číst vice »
Váš osobitý názor na tvůrce GVD, na který máte samozřejmě právo, vám nikdo nebere.
Forma, jakou ho presentujete, spíše napovídá cosi o vás, než o nich.
Vy zjevně o věci nevíte vůbec nic. Ale ukazovat vůkol, jak jste hloupý, vám jde na jedničku.
Jel jsem s ním v úterý 9.9.2025. Z Prahy odjíždělo ve 20.35 h., tedy s osmiminutovým zpožděním, protože přijelo pozdě z Ostravy. Do Budějc dorazilo ve 22.03 h., tedy s jednominutovým zpožděním. Cestovní doba 88 minut.
Manko stáhlo už do Tábora, kde je nejspíš v JŘ vata. Do Veselí pak nabralo tři minuty a do Budějovic to stáhlo na minutu.
Vím, že na železnici by se ulhávat jízdní doby neměly, ale 2-3 minuty… co je to proti autobusům Strakonice – Praha. Tam po dostavbě D4 asi zavládla představa, že je potřeba propagačně ukázat, jak je to teď rychle, a třeba v pátek v 15.00 odjíždí ze Strakonic dva autobusy. Oba mají jízdní dobu psanou do hodiny (VKJ s příjezdem Praha, Na Knížecí 16.00 a kvůli konkurenci Švarc trans tamtéž 15.59 i se zastávkou v Drhovli, přičemž ještě před měsícem měl 16.05, ale asi to na papíře vypadalo špatně), přitom je to 110 km. Což povolenou rychlostí 100 km/h nejde zajet,… Číst vice »
Autobus má na dálnici max. povolenou rychlost 130 km/h, pokud to tedy není starý šrot s nálepkou 100 km/h na zádi 🙂 .
Semtam nepřijede bus vůbec a nikdo nic neřeší 😉
Povolná rychlosr autobusu na dálnicí je 130, jinak 90.
Otázka jestli taková strategie bude mít dlouhodobě smysl a akorát si nebudou dopravce pasažéři spojovat jako nespolehlivého. Z osobní zkušenosti v jiné zemi je národní autobusový dopravce, který podsekává jízdní řády a běžně jezdí se zpožděním nebo to řidič dohání stylem jízdy (vymetání zatáček a prolétávání zpomalovacích pruhů za doprovodu zdychání célého obecenstva). Naopak ve stejné zemi si zelený nechává v řádu vatu a je co se týče času spolehlivý. Pak raději přehlédnu těch 10 minut na 100 kilometrové jízdě a ušetřím si nervozitu při čekání na zpožděný autobus, u kterého ani nevím kde je.
Myslím, že to jedno spojení denně „s překonáním dosavadního rychlostního rekordu na síti SŽ“ je pokusným chroustem, na kterém se testují provozní detaily, které mohly být se zavedení traťové rychlosti 160+ přehlédnuté, nebo podceněné. Předpokládám, že v následujícím GVD 2026 budou získané poznatky zohledněny. Podobně tomu bylo i u Uničovky, kde se zkoušelo, jak se reálně chová ETCS a po počátečních velkých problémech se vše vyladilo.
„Předpokládám, že v následujícím GVD 2026 budou získané poznatky zohledněny“
Jo jsou zohledněny-od prosince Tábor odj. 21.27, Veselí př.21.38, Jízdní doba 11 minut.
Jenže na Unicčovce se jízdní řád nerozvolňoval.
Myslel jsem to tak, že pokud je něco nového, tak se to nejdříve testuje a dolaďuje. Na Uničovce bylo k seznámení a vyladění nové ETCS, na Jížních expresech to je jedno Pendolino s rychlostí 160+. Po pár dnech provozu se zjistilo, kde je vata, kde to naopak je až na kost. No tak se do nového GVD 2026 v zájmu zajištění věrohodnosti jízdního řádu prostě přidaly 2 minuty, no a co. https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/182336073/k220.pdf/cb11a044-6f19-426f-ba8a-51a3bfabc2f5 Když postavíte nový hotel, tak ho nejdříve zprovozníte potichu a pod nějakým „pracovním“ názvem a se zaváděcími cenami. Když máte po první sezóně a všechny provozní, personální a… Číst vice »
Nikdy jsem nejel na Jih abych byl upřímnej ale na premiéru bych moc nesázel že by měl být JR poupraven s tím že se jednou dostanem že do ČB dorazíme za 90 minut.
Rozhodně se mi zdá Praha – Tábor do Hodiny realistický protože to je téměř stejná vzdálenost jako na východ do Pardubic.
Hlavní problém je právě ten úsek mezi Veselí nad Lužnicí a Českými Budějovicemi je to z velké části jednokolejný úsek.
Už z tohodle důvodu některé spoje Vltavy jsou ukončeny ve Veselí n Lužnicí.
To je ta největší blbost, co jsem kdy slyšel.
Říká Vám vůbec něco interpunkce?🤦♂️😂
Nikdy nejel na jih, ale je chytřejší jak ten z Vodňan.
Tak vzhledem k tomu, že i běžné Jižní expresy mají čas Praha – Tábor podle řádu na 61 minut a z mé zkušenosti je to občas o minutku či dvě dříve, tak ten čas je zcela reálný 😀
Jednokolejný úsek je sice blbý, ale samozřejmě se s ním počítá, protože tam nic nevymyslíte.
Ale co takhle si přečíst ten článek?
A na ukončení některých rychlíků ve Veselí z důvodu jednokolejky jsi přišel jak?
Z Prahy do Táboru je v JŘ expresů docela dost vaty, navíc se do Benešova trefujeme mezi hliníky, kterým se kvůli pendolinu upravoval JŘ, aby nerušeně projelo. Takže v Táboře v pohodě s náskokem. Dál do ČB už rezerva není. Takže když z již našlapané jízdní doby ještě něco sebereme, nedivme se, že nestíháme. A může to být i s hudbou na nádraží. Fyziku neoklameme…
Je dost rychlíků které ve Veselí končí. A přesedá se.
Při výlukách ano, ale jinak jezdí Vltava na Prahu/Budějovice, Lužnice na Prahu/České Velenice ((Vídeň) a Rožmberky na Brno/Plzeň. O tom, že by tam pravidelně něco končilo, netuším
4 spoje od Prahy (2x Lužnice a 2x Silva Nortica) ve Veselí připřahá Brejlovec a míří do Třeboně a Českých Velenic.
Dobrý den a pak se třeba se dá pokračovat do Lince
Můžete prosím výčtově uvést čísla vlaků VLTAVA, které jsou ukončeny už ve Veselí/L.?
https://www.cd.cz/jizdni-rad/tratove-jizdni-rady/files/k220-od-2025-08-31.pdf
PS:
Nenechte se oklamat vlaky R715 a R723 LUŽNICE, které ve VNL odbočují na trať 226 a jedou do Českých Velenic a R321 a R323 SILVA NORTIKA, které z CV pokračují dál do Vídně.
Minuta sem, minuta tam. Podle nárůstu počtu cestujících je trasa oblíbená a to je dobře. Jen mi přijde, že pořád v ČR chybí pochopení, že smyslem není fotit se u cedule, kde je rychlost 200, ale jaké nové možnosti takové spojení přináší. Tábor se stal slovníkem developerů širším centrem Prahy, výlet z Prahy do Tábora nebo Českých Budějovic za čímkoliv co tam je nebo se koná (pokud se něco koná) jednoduše dostupný. Přesto jsem v Praze zatím neviděl nic, co by lákalo k návštěvě, např. s balíčkem jízdenky, lístku na MHD a vstupenky.
No ona je totiž země živitelka jenom jednou do roka…
Ale jednoznačně plus za slovník developerů…
Nejen země živitelka, ale třeba i hezké vánoční trhy, na které můžete úplně v pohodě díky vlakům jet na jednodenní výlet z Prahy….
Na druhou stranu, proč jet hodinu na vánoční trhy z prahy do tábora, když v praze jsou vánoční trhy na každém druhém náměstí?
Tak hlavně, že ODS (Spolu) při objednávce pendolin říkala, že budou jen na komerční spoje, které si sami na sebe vydělají a daňové poplatníky to nebude stát ani halíř…
Ono existovalo Spolu, když se tenkrát objednávala Pendolina?
K tomu nezbývá než dodat, že v závazku už do chebu/mariánek zajíždí zhruba tak 10 let, za přesné roky mě prosím za slovo netahejte…
ODS? Pokud se nepletu.
Premiéři
Od 1998: Zeman
2002: Špidla
2004: Gross. Budiž mu země lehká.
2005: Paroubek
Mám pocit, že v této době se objednali trpaslíci.
Z wiki: Později se objevily i další prototypy a v roce 1995 České dráhy vyhlásily soutěž na výrobu vysokorychlostních vlakových souprav s naklápěcími skříněmi. V té zvítězilo konsorcium firem ČKD, MSV Studénka, Fiat Ferroviaria a Siemens. Deset souprav mělo být dodáno již v roce 2000. Z důvodu problémů ČKD se v roce 1998 odsunul termín dodávky a zvýšila se cena. Po krachu ČKD v roce 2000 výrobu souprav po dlouhých jednáních převzal italský Fiat Ferroviara.
Ovšem k závazné objednávce 7 kusů 680 došlo až po roce 2000.
Tak aspoň mírný pokrok. Jak se říká – 161 km/h je víc než 160. 😉
Člověče vy jste nato kápl. Taky jsem si říkal.
Ta vtipná věc je že problémový úsek je Mezi Prahou a Benešovem to je velká část jízdní doby do Tábora (Cca polovina)
Něco podobného je třeba když se jede do Plzně. Polovina jízdní doby je strávena mezi Prahou a Berounem a pak dál je to v klidu.
Nebo tak si to myslím na západ když jsem jel několikrát tak neviděl jsem hodně Osobáků mezi Berounem a Plzní velkou část osobní přepravy právě zajišťují rychlíky Berounka a Západní Expresy vc Bavorského Expresu
Až na to, že Západní Express vč. Bavorského expresu v Berouně nezastavují takže těžko mohou suplovat osobní dopravu.
Pro vaší informaci link na JŘ trati 170 Praha – Plzeň – Klatovy.
https://www.cd.cz/jizdni-rad/tratove-jizdni-rady/files/k170-od-2025-06-15.pdf
Tak tady šlo stejně jen o to aby se Kuba s Kupkou mohly vyfotit s cedulkou 200 ..
MohlY vyfotit…? No v zásadě jo… TA Kuba a TA Kupka… To by pak mohlY…
Půlka lidí negramoti, co by měli povinně absolvovat znovu 1. stupeň ZŠ. Mají štěstí, že v mluvené řeči se to vesměs schová…🤣
A je opravdu nutné v příčestí minulém rozlišovat tvrdé a měkké i/y?
Ano, je. Nějaké další otázky?
Nebo snad chcete dopadnout jako Slovensko? 🙂
Jak dopadlo Slovensko?
Z mého pohledu už v tomto případě i/y nenese potřebnou informaci pro text. A jak bylo řečeno, v mluveném slově už vůbec.
Další připomínka by mohla znít třeba:
„Je opravdu nutné se zabývat psaním velkých a malých písmen, když to v mluvené řeči není nijak zřetelné?“
Pak by třeba někdo (kdo s tím celý život bojuje) mohl vznést požadavek na zjednodušení psaní MNĚ x MĚ, s argumentem, že v mluvené formě to zní stejně…
Bavíme se o „i/y“, takže nepřeskakujte na malé/VELKÉ písmeno, kde ta informace stále nějaký význam má.
Vás očividně tíží problémy s i/ y, ale některé jiné zase ty další věci, které jsem uvedl. Lze predpokládat, že by argumentaci dodali také.
Jedna nase slovinska znama (profesi ucitelka) si z nas dela legraci, ze nasi obrozenci, kteri kodifikovali moderni cestinu, asi nemeli radi deti (a potazmo pedagogy). Jinak by jim nemohli udelat to, ze se pulku skolni dochazky nevyucuje v cestine nic jineho nez jake i/y se kde pise…Jak vidno, ani to nekdy nestaci…. BTW slovinstina ma toto vyresene naprosto genialne – jednoduse y nepouziva, a to ani napr. ve slovech prejatych z rectiny. Na prvni pohled vypada psana podoba nekterych slov pro nas bizarne, ale funguje to, a slovinske deti se ve skole maji cas a prostor ucit pro zivot mnohem… Číst vice »
Čeština je nesmírně krásná a košatá řeč. Sice velmi složitá, ale co se pravopisu týče, s nijak nepochopitelnými a většinou pevně danými pravidly… A dříve se to do hlavy dostávalo naprosto automaticky tak, že se hodně četlo..a tenkrát by editoři hrubku prostě nepustili… Dneska je to naprostá zoufalost, lidi nečtou a pokud ano, ve většině případů ty články píší lidé, pro které je správný pravopis také hodně těžký soupeř… Hlavně sjíždět instáč a zběžně projet titulky a stihnout z toho co nejvíc… Takže pokud se znovu nezačnou budoucí žurnalisté pořádně pérovat, pokud děti nebudou muset číst (co je baví) a… Číst vice »
Ano přesně jsem si vzpomenul třeba na nápis “plin”, kterej jsem viděl předevčírem. Pro nás to vypadá úsměvně, ale je to praktický a jednoduchý. Slovinci jsou dál než “mi” v mnoha věcech…!
„Slovinci jsou dál než “mi” v mnoha věcech…!“
Hlavně v železniční dopravě…. 🙂
HDP na hlavu obou zemí je zhruba srovnatelné:
Slovinsko HDP 2024: 34.117 USD/ obyv.
Česko HDP 2024: 31.543 USD/ obyv.
https://ekonomickydenik.cz/jak-si-vede-cesko-ekonomicky/
Akorát se Slovinci na dětech pomstili tím, že to jsou otroci… 🙃
Podobná slovinská slova s jiným, nebo posunutým významem, která mohou přinést komické situace, nebo naopak nedorozumění, jsou podle AI i tato:
– jed – jídlo
– prt – ubrus
– kadit – kouřit
„a slovinske deti se ve skole maji cas a prostor ucit pro zivot mnohem dulezitejsi veci“
Jako třeba duál. 😉
Manekýn nic?
Vy jste feminist(k)a prosazující nepřechylování příjmení? 🙂
Předělávka IV koridoru na až 200 km/h je Havlíčkova akce. Potrénujte tu paměť.
https://zdopravy.cz/rychlost-200-km-h-na-4-koridoru-stavebni-firmy-zustaly-neoblomne-a-dosahly-sve-ceny-86074/
ne fakt to Havlíčkova akce není, 200 se začalo řešit ještě před superministrem, je to práce Ťoka, dotáhl to Kremlík, Havlíček by se na něco takového nezmohl, ten už jen přišel k hotovému.
Teď to Pendolino za Veselím mělo 3 minuty zpoždění a na chvíli to stáhlo na 2 pak mělo zase 3 a do Budějovic dojelo se 2. Myslím že mu ke zpoždění přispívá poskakování za rychlíkem z Brna.
Rychlík přijel do Budějovic včas a neviděl jsem, že by Pendolino někde vjelo do mezistaničního úseku hned po jeho uvolnění (navíc v Hosíně je automatické hradlo). Pokud to způsobilo zpoždění Pendolina, tak je buď zastaralé zabezpečovací zařízení (neznám místní poměry, ale vzhledem k přítomnosti automatického hradla asi tak předpotopní nebude) nebo líní výpravčí.
Dálkovina řízená z Balabenky s ETCS. Co předpotopnějšího tam může být? 😂
P.S.: Když se poskakuje za Brnem, tak na uvolnění úseku se čeká v Ševětíně a Chtýčanech nebo Dobřejovicích, podle toho, kde si tě dispečer potřebuje přibrzdit. Dál jsem výstrahu prakticky nikdy neviděl…
Se sem tak trochu vetřu s dotazem. Pendolino, alespoň to „naše“, je původně na 230, ne? Jak je možné, že je tak dýchavičné už při 200. Chápu, že problém je délka úseku, nejde mi to, že to nejde vyjezdit. Spíš bych čekal, že těch 200 udělá jak nic a mám dojem, že je spíš rádo, že se nějak na 200 vůbec dostane. A když už máme ty Vectrony na 230, jak by na tom byl s dynamikou. Pomineme nemožnost klopit a nižší maximálku. Třeba se soupravou comfortjetu nebo co to má vozit. Vím, že by se to dalo spočítat, ale… Číst vice »
Wikipedie (sice neozdrojované, ale tomu bych zrovna věřil) u pendolina říká: 0-100 62s | 0-160 162s | 0-230 462s – takže šílená čísla z dnešního pohledu. Nevím, jak to bude mít Vectron s CJ, ale Taurus s railjetem na Westbahnu udělá 230 km/h absolutně bez problému, takže předpokládám, že Vectron s 9 vozy taky nebude mít větší problém. Pro porovnání – takový Stadler SMILE dá 160 km/h za něco málo přes minutu.
Ta čísla jsou trochu podezřelá. Stadler SMILE by měl vážit podobně jako české pendolino a mít o 20 % vyšší výkon. Že by z nuly na 160 byl skoro třikrát rychleji? To asi ne.
Váží méně a má o víc než 2000kW větší výkon (Stadler udává max.výkon 6000kW a max. tažnou sílu 300kN) u pendolina je to 3920kW a 200kN, myslím, že tohle tady opravdu nemá cenu porovnávat 🙂
Vy ale porovnáváte výkon trvalý (3920 kW) proti maximálnímu (6000 kW). Trvalý výkon Stadleru by měl být 4800 kW. Nebo to má wikipedie špatně?
U pendolina je maximální výkon stejný jako trvalý (respektive 4000kW vs. 3920kW). Na německé wiki je to pěkně popsané.
Aha, tím se to asi vysvětluje. Nevíte, čím to je, že jiná elektrická vozidla mají typicky krátkodobý maximální výkon vyšší, a pendolino ho má prakticky stejný jako trvalý? Nějaká část trakční výzbroje nebo pohonu je dimenzovaná jen na 4000 kW?
Nejspíš to bude tím, že vinutí motorů snese větší proud a tedy větší ohřev nějakou omezenou dobu (pár desítek vteřin při rozjezdu), ale nikoliv trvale. A někteří výrobci to připustí a někteří ne.
Maximální výkon je klíčový pro akceleraci. Stálý výkon je klíčový pro trvalou maximální rychlost.
Smile zvladne 160 za hodinu za 1-1,5 minuty a ani se nezapoti. Kdo zazil jizdu zpozdenym EC z Milana do Curychu, tak vi o cem mluvim.
Jenže má úplně jiný převodový poměr.
Tím že má Pendolíno tak malý výkon je důvod, že mu zrychlování trvá tak dlouho. Navíc jsou ještě mezi Táborem a Veselí nad Lužnicí 2 vypínačky.
Tohle podepisuji, Lukáš ze vztahu své profese, ví o čem mluví, ostatně lze to i dohledat. Smile je trochu jiný Level …
Pendolíno má menší výkon oproti moderním lokomotivám. Totiž Pendolino 680 je z počátku tisíciletí. Z roku cca 2003 680 je odvozena od Italské ETR480. 380 „Emil Zátopek“ co jezdí po Jižním koridoru má výkon 6400 kW Pendolíno má 3920 kW Problém je ten že Pendolíno je rychlejší pouze když v jeho trase se zatáčí protože v zatáčkách může jet až o 30 km rychleji. Což co jsem viděl mimo úsek mezi Veselí nad Lužnicí a Českými Budějovicemi je trať relativně rovná. Já nejsem žádnej inženýr ale mě to připadalo nejlogičtější vysvětlení proč Pendolino zatím nevede. Teda mimo to že se… Číst vice »
Kvůli pendolinu už je jenom jedna. Ta druhá (Myslkovice, ale i Heřmaničky) už je podmíněná.
SMILE má maximální rychlost 250 km/h, české pendolino určitě není zpřevodované na vyšší rychlost. V čem je tedy rozdíl?
Chápu, že na trati do ČB jsou vypínačky a velký sklon, jak píše někdo níž. Ale to je potom nesmysl porovnávat akceleraci dvou vlaků na různě kopcovatých tratích s různě umístěnými úseky bez napájení.
Právě v tom nízkém výkonu. Navíc, pokud se nepletu, je pohon u Pendolína přes kardan, takže daleko větší odpor tření.
Daleko větší určitě ne. Pendolino (či třeba 560) má jen ten kardan venku, lokomotivy ho mají uvnitř motoru. Trakční motor není totéž co motor do cirkulárky (co se týče uložení rotoru a ložisek).
Já sem něco dám – ale je to idealizované a nezahrnuje to jízdní odpory (z tunelu, z oblouku, ze stoupání apod.): a) Pendolino ČD z 0 na 200 km/h: L = 6 098 m, t = 169,5 sec. b) Comfortjet ČD + Vectron z 0 na 200 km/h: L = 5 036 m, t = 152,5 sec. c) Pendolino ČD z 0 na 230 km/h: L = 9 269,5 m, t = 222,5 sec. d) Comfortjet ČD + Vectron z 0 na 230 km/h: L = 7 580 m, t = 195,1 sec. Vše suchá kolej (mí = 0,33). U… Číst vice »
Jaký velký sklon je mezi Soběslaví a Doubím? Tam je to placka placatá! Vše zářez nebo most, jednou tunel. Tam je problém v tom, že úsek je příliš krátký na to, aby tam měla dvoustovka smysl.
Jaký velký sklon je mezi Soběslaví a Doubím ?
Od Soběslavi k Praze v promilích:
1,21/3,53/8,03/11,78/1,0/ -11,77/-12,00/-11,60/-3,87. Takže na Prahu jeden krpál, obráceně tři krpály.
Jen formálně: to mi je veličina s vysokou mírou nejistoty (a na 2 platné číslice), tak je fyzikální nesmysl to spočítat na 9 269,5 m či 222,5 sec.
Jo a sekunda je s a ne sec ;-), když už jsem u té formální stránky.
Souhlasím a Vaše věcné připomínky do příště zapracuji v dalších výpočtech:-))
To sedí že Pendolino nad 160 už má nedostatečný výkon když mu to trvá 5 minut z 160 na 230.
380 která sice může jen 200 má 1,5x vyšší výkon podobné platí pro Vectron.
Problém s Pendolíny je že když je úsek relativně rovný Př Praha – Ostrava. A není hodně zatáčkový jako třeba úsek Plzeň – Cheb (Jel jsem Pendolinem a mohu potvrdit že tam Pendolíno je o dost rychlejší než Západní Expres s Vectronem nebo 362)
Je to castecne i tim, ze jde o zkracenou verzi, originalni podoba byla 9 vozova, kde bylo o jeden hnany vuz navic.
Naše má 4 hnané vozy ze 7, původní má 5 hnanych z 9. To je prakticky totez.
Navíc čím delší pendolino, tím horší merny vykon. U trivozovky tahne kazdy motorak pulku vlecnaku, u „nekonecnevozovky“ tahne 1 motorak 1 vlecnak. Takze presne naopak nez tikate
Je to zcela jinak. Pendolina nemají vozy sdružované do dvojic, ale do trojic, jen to české má pouze dvě trojice a sedmý vložený vůz navíc. Tedy snížený výkon na tunu, snížený počet hnacích vozů (původní mají 6 z 9) a hnacích náprav, a také sníženou rychlost (původní mají 250 km/h).
Když si vezmete, že běžné rodinné auto má maximálku mezi 170-220 km/h, tak jeho akcelerace přes 120 km/h zpravidla nebude nijak oslnivá. Jeho hmotnost i s rodinkou na palubě bude někde kolem 1,5 tuny. Se základní znalostí fyziky není nic překvapivého, že téměř 400 tun vážící Pendolino v rychlosti třeba 150 km/h už dále nezrychluje, jako formule 1.
A ze jsem tak smely… to se pred spustenim ostreho provozu vazne nekonaly zadne zkusebni jizdy s cilem overit realnost jizdnich dob? Vsak to se dela i u autobusu MHD v Praze😂😂
Rozkaz zněl jasně…
Však to pod vámi píše Kocour,že se v červnu dělalo testování a tabor-veseli bylo 10,5 minutky..
Co by zkušební jízdy přinesly, co se nevědělo?
Trakční charakteristika je známá. Zadání je „jeď 200, rozbij takt, ať to stojí, co to stojí“
Realita je, že při míjení vlaku bez ETCS může jet max 160 (a že se to děje mimo gvd nevadí), pobyty ve stanicích jsou krátké(pokud byl důvod předpokládat, že lidi nebudou nastupovat/vystupovat, zkušební jízda by stejně neukázala opak)
Při míjení? Proč? A jak se to technicko-organizačně zařídí?
Zařídí se to velmi jednoduše a říká to i zákon: nad 160 jedině ve výhradním provozu. Takže 2x denně je okolo Tábora výhradní provoz a vlak bez Etcs tam tedy nejde potkat 🙂
Což je ale něco úplně jiného, než psal Leinad.
Jak velké jsou vlastně ty oblasti, kde může být zaveden výhradní provoz? Nemyslím tento konkrétní případ, ale obecně. Jestli třeba může být na dvoukolejné trati výhradní provoz jen v jedné koleji.
Právě ze to je presne ono. Při vyhradnim provozu nemuze potkat vozidlo bez Etcs a zaroven muze nad 160 zatimco pokud muze potkat vlak bez Etcs, nemuze se jednat o vyhradni provoz a tedy nemuze nad 160
🙂
Leind to napsal mozna komplikovane, ale spravne!
Jízdní doba se dá velmi přesně namodelovat a spočítat. A tomu taky odpovídá. Problém je, že když se ve stejném úseku objeví vlak bez ETCS, tak se jede 160. Samozřejmě lepší by bylo jízdní dobu zkracovat tam, kam je pendolino určené, tedy v obloucích mezi Prahou a Benešovem, ale tam na to není kapacita ani v plachtě.
Jak je to „problém?“ Ten vlak bez ETCS přeci má v plachtě své místo a Pendolino má mít kolem něj doby na 160.
Když loni v červnu testovali rychlost 200 km/h, tak jezdilo Tábor – Veselí deset a půl minuty.
S průjezdem Tábora a Veselí?
Ne, s rozjezdem z Tábora a příjezdem do Veselí. Jezdilo to v noci několikrát tam a zpět.
Kdo trošku zná Pendolin a měl ho v ruce tak ví, že je celkem líné…
Souhlasím má relativně pomalej rozjezd. Oproti moderním lokomotivám ale příklad když jede but Ráno z Karlových Varů přes Cheb do Plzně tak tam vede, dál tak ke víceméně podobně jako klasický západní Expres.
Moc se mu nechce vytáhnout z 160 blíže k těm 230 nebo v tomhle případě 200
but🤔
Zřejmě anglicky „ale“
V současném JŘ Pendolíno z Karlových Varů jede ráno a večer se vrací. 2. Pár zajišťuje IC Ostravan co nahradilo Pendolino co ráno jede z Ostravy. Moje chyba
Jojo, zatímco z Olbramovic do Tábora má jízdní doby na 140 km/h, tak z Tábora do Veselí na 200 km/h na celý úsek a navíc asi pro soupravu se všemi hnanými nápravami a čtyřnásobným výkonem 😀.
A že se to nepovedlo ani když jeli poprvé papalaši :-D. Mimochodem ve Veselí se vyvalilo spousta lidí na přestup do Hradce i Českých Velenic. Většinou na internáty.
Asi pojedu přeci jenom dřív. Přestup podle JŘ pár minut a nebudu ve Veselí kvuli tomu čekat hodinu do jedenácti večer..
Rika vam neco cekani pripoje? To si fakt myslite ze vam ten osobak 3 minuty nepocka?
Bohuzo někdy nepočkal i méně..☹️
To ovšem jen v případě, když má v jízdním řádu, že nečeká na žádné přípoje. A obvykle je to osobák, který jezdí v taktu každou půlhodinu.
Tak to ani omylem. Zrovna před pár týdny mi ujel přípoj – ještě při vjezdu do stanice tam stál, než vlak zastavil, tak se milý přípoj rozjel. Další jel za dvě hodiny. Žádná poznámka o nečekání na přípoje tam nebyla. Takže asi takový příklad z praxe k Vaší krásné teorii.
O jaký spoj se jedná se samozřejmě nedozvíme, aby to zůstalo jen v rovině neověřitelné legendy.
Jedná věc je, že já jako šotouš bych se toho nebál. Druhá věc je modrogumí komunikace.
Autobusy umí mít ve veřejných jízdních řádech poznámky typu „spoj A vyčká příjezdu spoje B“, drážní dopravci to tají.
Onehdy říkal dokonce průvodčí, ze osobak počká, a nepočkal. Šlo o pár minut.
Při té příležitosti jsem s hrůzou zjistil, ze z H. Brodu se po osmé večer nedostanete. Nikam.
Někdy ve 22:30 do Humpolce, ale tam jsem fakt nepotřeboval.
Tak to už je fakt asi hodně „onehdy“, protože už dlouho je z H. Brodu po 22. hodině spojení do všech vlakových směrů (denně) a v pracovní dny také do velké řady autobusových.
Mně to něco říká, ale tomu přípoji bohužel ne.
Když teda do Tábora přijíždí s náskokem, co brání posunutí času odjezdu?
Takt…
Ono právě v taktu není. Kdyby se posunul odjezd z Tábora o 2-3 minuty dříve, pořád by byl odjezd oproti taktu o 1 – 2 minuty později. Asi nejjednodušší, i když trochu „prasácké“ řešení by bylo nechat jízdní dobu tak, jak je a jen dát do jízdního řádu poznámku, že vlak může odjet už v čase pravidelného příjezdu (používá se třeba v Praze – Vysočanech pro osobní vlaky směr Praha, neplést s „obráceným téčkem“, kdy vlak může odjet už před pravidelným příjezdem), takže pro cestující by se pravidelný odjezd jevil jako 21:24 a na cestu do Veselí by bylo 11… Číst vice »
Čas nástupu cestujícím říkat o trošku dřívější, než čas odjezdu v sešiťáku, to ani neberu jako prasárnu, ale nevěřím že by to v jedné stanici spolehlivě přineslo celé tři minuty.
Spíše se divím, pokud je nějaký čas příjezdu do Tábora, proč strojvedoucí jezdí s náskokem a ne na spotřebu? Je čas průjezdu Chotovinami takový, že i při jízdě výběhem je náskok?
Není to tím, že Pendolino nemá AVV, jezdí se na ruku, a tím pádem přijet na minutu přesně je obtížné? Strojvedoucí si raději udělá rezervu, aby přijel o chvíli dřív. Zejména u takovéhoto spoje, kde se dá očekávat, že se to bude sledovat, jestli jezdí včas.
Co by z toho strojvedoucí měl, kdyby jel na spotřebu? Když se mu to podaří, dopravce nijak neocení, že ušetřil. Když se mu to nepovede a přijede později, bude muset vysvětlovat, proč měl zpoždění, a když bude vysvětlení neuspokojivé, hrozí mu postih.
Proč to dělat jednoduše, uděláme to složitě, použíjeme dvojí předpis na čas odjezdu. Dráho, dráho, za tohle si můžeš sama.
Právě projelo Benešovem, třeba to dnes dá:-)
Mělo sekeru 3 minuty… Tak třeba zítra.
Zajímavé, zajímavé. Mohla by prosím redakce rovněž vypracovat analýzu denních zpoždění na trase Praha-Brno po dálnici D1? Myslím, že by bylo zajímavé zjistit zdržení v jednotlivých dnech, které se týká tisíců lidí a není vůbec malé. Přestože Andrejem dokončená modernizace měla zajistit hladký a bezproblémový provoz bez nehod a kolon.
Zas taková hrůza to není. A železnice mezi Prahou a Brnem taky tristní výkony
Modernizace měla zajistit hlavně sjízdnost a bezproblémový provoz.. kolony při nehodách v důsledku nepozornosti a hulvátství ostatních řidičů ovlivníte těžko. Posledně mě před Brnem předjížděla minimálně ve 150km/h slečna s mercedesem, která držela volant kolenem a oběma rukama psala zprávu na mobilu.
Je veľmi málo policajných kontrol a rychlostných radarov. Polícia musí byť vidieť, inak si vodiči ako spomínaná slečna robia z cesty závodnú dráhu.
Po dálnici se nikdy nebude jezdit bez kolon a nehod, protože automobilová doprava po dálnici je prostě nesmysl a nikdy to efektivně fungovat nebude pokud chce každej jezdit ve stejnou dobu stejnym směrem sám v obřím SUV. Přidáte další pruh a jenom to přiláká víc aut, to už známe ze zahraničí, nic to nikdy nikde nevyřešilo, řešení se ale nahlas říct nesmí protože by všichni sobci brečeli že to je proti jejich osobní svobodě.
Zvláštní, že takto nekrtitižujete přidání kolejí. Jen to přiláká další vlaky …
Podobně můete kritizovat 2 jízdní pruhy pro cyklisty v podobě cyklostezky.
Přilákání dalších vlaků a cyklistů je pozitivní věc, přilákání dalších aut, které pak ucpávají ulice dál ve městě a potřebují někde parkovat, je věc negativní.
Tam je hlavní problém rekonstrukce mostu cca 10 km za sjezdem na Budějovice. Jezdí se zúženými krajními 2 pruhy a je to tam hodně úzké.
Na přesné kilometry si nevzpomenu.
Most Šmejkalka
Kilometr 24, tam to fakt nesnáším. Z Prahy do Brna to teď rozhodně nejde. Šmejkalka dělá standardně 30+ zpoždění. Což při cestě do Budapesti, nebo Szegedu fakt oceníte.
Ale na papíře to vycházelo …..
Papír snese vše 👌
To nemohlo vyjít ani na papíře. Je to prostě fyzikální nesmysl. Ale takových nesmyslných úsekových rychlostí má SŽ celá kvanta. No jo, celá léta jejich grafistům říkáme „ohýbači čar“.
Úseková rychlost přes 170km/h by byla fakt hezká, ale to není reálné. Ani kdyby ten úsek byl celý na 200km/h, což není. 26km je hodně blízko a tam zrychlování a brzdění dost času sežere, zvlášť u pendolina, které nemá zrovna výkonu na rozdávání.
Navíc jsou tam ještě 2 vypínačky.
Už jsem psal výše, Myslkovice a Heřmaničky jsou nově podmíněné.
V úseku mezi Táborem a Veselím n. Lužnicí ano tam není pochyb. Pendolíno si bohužel vytáhlo Černého Petra co se týče kdy vyjíždí což je později v noci kdy Noční Expresy musí zastupovat rychlíky a stavit tak v polovině jejich stanic společně s jejich zastávkami.
Proto se ani nedivím když se Pendolíno ráno vrací do Prahy kde jen zastavuje v Táboře tak zase jede na čas protože nestaví ve Veselí n. Lužnicí
Pokud by všem Jižním expresům udělali ve Veselí n L. stejné přípoje do Jindřichova Hradce a Českých Velenic, jako má IC 591, tedy Pendolino, tak zastavení zde nabude minimálně stejného, možná většího významu, než v Táboře. Zastavení ve Veselí n.L. protáhne jízdní dobu cca o 3 min., ale konečně by vzniklo slušné vlakové spojení z Jindřichohradecka a Třeboňska do Prahy.
A tak my si tu žijem…
A pak se nadává na 845. Ono to do Budějic nedá včas ani Pendolíno 😀 No 845 to tedy někdy nedá ani z jihu na sever, 😀 😀
R26 neboli Rychlík co jede do ČB přes Beroun, Příbram, Písek Nebo taktéž Západní odbočkou.
Tam je rozdíl v tom že z Zdic přes Písek do Protivína je to lokální trat která primárně je stavěna na lokální výkony, nikoli na koridor jakej je přes Tábor
Nebavíme se také o absolutní rychlosti, ale o dodržení GVD. Jinak Zdice-Protivín je celostátní trať a nikoliv regionalní trať. Je to tedy železniční trať určená pro mezinárodní a celostátní veřejnou železniční dopravu,Takže jediná odlišnost je, že není zařazena do sítě TEN .
Máme se skvěle, když máte největší problém akorát s tímto.
Z mého příspěvku nijak neplyne, že bych to považoval za největší problém ČR.
Tak to se máte. V Budějovicích by chtěl žít každý.
Tak ať v nich žije a netrajdá pořád do Prahy nebo z Prahy… 🙂
“To vychází na úsekovou rychlost přes 173 km/h, což by českou železnici řadilo na úroveň Rakouska (170,8 km/h) a Anglie (179,6 km/h).” Omlouvám se, ale asi úplně nechápu, co tím autor myslel, protože průměrné rychlosti jsou v Rakousku i Anglii rozhodně menší než 170 km/h.
Možná na některých specifických úsecích.
Jde o úsekovou rychlost, tedy nejvyšší průměrnou rychlost mezi dvěma zastaveními vlaku … a jízdní řád mezi Táborem a Veselím řadí českou železnici někam k USA, Anglii a Rakousku …v USA udávají nejvyšší úsekovou rychlost 166,4 km/h, v Rakousku 170,8 km/h (Westbahn mezi St. Polten a Vidní) a v Anglii (Stratford International – Ashford International) 179,6 km/h …
Dobře, děkuji, to dává smysl. Nicméně bych si stejně tipnul, že Linz – St.Pölten bude vycházet podle průměrné v ještě rychleji, než St.Pölten – Wien.
Úsek Linz – St.Pölten je výrazně delší a pomalejší než úsek St.Pölten – Wien.
Tak 26 km za 9 minut, úseková rychlost 173 km/h… 200 může jet v úseku Doubí – Soběslav, což je max třetina cesty, zbytek 140 – 160… Na těch 200 se musí rozjet a do Soběslavi taky 200 vletět nemůže, tam už musí jet místní maximálkou… Zřejmě to počítal někdo od stolu bez pravidelných zkoušek soupravy…
Kdyby to někdo opravdu počítal, tak se k 9 minutám dopočítat nemohl. Zřejmě to vymyslel někdo bez základních znalostí fyziky a matematiky.
Možná se spletl a uvažoval s průjezdem Tábora i Veselí