Pendolina se loučí se Slovenskem, vrátí se až po schválení ETCS

Pendolino na Slovensku. Foto: České dráhyPendolino na Slovensku. Foto: České dráhy

Vlaky budou nově jezdit v kategorii EuroCity klasickou sedmivozovou soupravou v čele s Vectronem.

Odebírat
Upozornit na
guest
80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Staňa

Jediné místo v Evropě, kde autem ujedete Pendolinu, je severní Slovensko. Od Jablunkova nestíháte ani nákladní vlak. Pozorováno před týdnem.

stano

Ako je to so striedaním fírov na trase Praha-Košice-Praha ?

Martin Onderka

Ono to je jedno. Když jsem jel Pendolinem z Ostravy do Košic, tak za Mostama u Jablunkova se to ploužilo max 80-120 km/h. A stálo to v každé díře.

Mirek

Ano, to je sever slovenska, od 80. let se s Košicko-Bohumínskou drahou na slovenském území prakticky téměř nehlo

Michal M

Ale tak něco lowcostově na přelomu století šudlali na Kysuciach, a něco se zrovna i aktuálně dělá mezi Čadcou a hranicí.
Takže od Jablunkova až po strečianské tunely to bude brzy celé zkoridorované. Ovšem to větší prd je dál – nějaký opravený ostrůvek je okolo Popradu.

Michal

Takže souprava přijede v pondělí po 9.00 do Prahy a zpět jede až ve čtvrtek odpoledne. Na to že neustále chybí vozy, tak je toto naprosto nelogické řešení. V týdnu mohlo jezdit klidně na 512 a 515, chápu, že o víkendech to bývalo plné a kapacitně nedostačující, ale v týdnu to stačí, dnes zde je např. klasická souprava se 6 vozy, což přibližně odpovídá kapacitě pendolina.

Jan

Administrativně nebezpečná jednotka…

Tomáš M

Ušetří podvozky

tarten

A není Panter v Opavě rychleji?

Ostravaček

Fakt šašci ti úředníci na Slovensku, neřekl bych nic, kdyby doslova před pár dny Pendolino nedělalo pro ŽSR na západním Slovensku testy etcs, jestli jim vůbec funguje….

Jiří Kocurek

Zkuste pouvažovat nad myšlenkami bežného ubliženého úředníčka, kterému vadí, že cizák vydělává na „jeho“ kolejích.

… tyto myšlenky jsou k vidění i zde, není to čistě slovenská záležitost. Jen teda v ČR to nepřiživuje, Fico, prezident.

Michal82

Na Košičanu by se uživil Confortjet. 7 vozu je nyní málo.

tarten

Nerad bych se někoho dotkl, ale to mi přijde jako plýtvání zdroji.

Radim

Na Slovenskou infrastrukturu je plýtvání i Pendolino 😀

Jan

Poslal bych tam místo nich Tornáda…

Tomáš Záruba

Příležitost vrátit se ke klasickému Kosicanu s odjezdem z
Prahy až dopoledne a příjezdem už odpoledne. Ta dnešní poloha je čisté z nouzi ctnost “aby to vyšlo na obrat”. A hlavně vrátit autovozy a klasicky jidelnak…

Kontrola

A posílit soupravu. Pendolino z Košic do Prahy bývá často už v neděli dopoledne vyprodáné.

V.N.

Přesně tak. Když jsem jel kdysi klasickým Košičanem, měl vagón na auta zcela zaplněný.

A. Mikulka

Ano. Ale až když se vyprodala Slovakia i blahé paměti Bohemka. Ono totiž vozit auto přes den na autovoze je takové dost neproduktivní.

Twix

Neproduktivní pro řidiče? Ona ta štreka do Košic je otrava v noci i ve dne. Pro dráhy to bylo naopak produktivní, protože autovůz točil rovnou denní a noční vlak… nebo ne?

Jaaa

Ty vlaky by mohly jezdit oba, kdyby se chtělo (a dotovalo).

Romino

dotuje sa len na území SR, resp. od Bohumína po št.hr MD ČR a od hranice po Košice MD SR.

Cheb by se hodil

Škoda že díky tomu konečně všichni nejezdí do Chebu

zdeněk

stejně to na té jejich trati mohlo jet tak maximálně 120 km , takže žádná škoda 😀

Addams

SŽ prerobila trate na 160 km/h relatívne rýchlo, ale zabudla zrušiť priecestia. Českou záľubou je vďaka tomu vyškrabovať zbytky ľudí zo zošrotovaných súprav na koridoroch.
Na Slovensku to trvá síce neskutočne dlho, ale priecestia rušíme.

Karek

Přejezdy bych až tak nerušil, ty za to nemůžou. Zrušil bych řidiče kteří nemají na to, řídit auto. A na Slovensku je jich o dost víc než v ČR.

Marek Hrdina

To jo no, za 30 let jste se dokonce dostali uz do Ziliny 😀

Mirek

Ona do 160 km/h jsou povolena evropskou legislativou úrovňová křížení železnice se silnicí, kdyby se lidi nechovali jako hovada a nejezdili na přejezd, když blikají červená světla je věc jiná, navíc, když od konce 60. let, tedy ještě jako ČSSR jsme uzákonili jako primární výstrahu tu světelnou, to, že to za 60 let toto generace řidičů nechápou je věc dokazující debilitu bývalého československého národa, která se s námi táhne, vím, že zde byli a jsou světlé vyjímky, ty ale potvrzují pravidlo

Dan

Osobně to vítám. Nevidím jediný důvod, proč by Pendolino mělo jezdit někam na Balkán, když chybí slušné spoje s garantovaným řazením mezi Prahou a Ostravou.

zdeněk

v Horních Uhrách jim stačí i o hodně pomalejší vlaky

DRx

Takže podle Vás by stačilo, kdyby Pendolino jezdilo na hranici s Balkánem, tedy do České Třebové? Na to by mohl stačit Elefant ne? Možná by podle Vašeho přání mohlo stát jenom v Chebu na odstavné koleji a tam zevlovat – podle mnohých, tam ten Balkán začíná, čehož jste Vy důkazem.

FrantaM

Kua taky to Pendolino mohli vrátit na IC515, tak jak to bylo dříve.
Protože dnes mi přišlo … jako obvykle na poslední chvíli …. pojebaná změna řazení a chybějící restaurační vůz. To před 5h cestou potěší. A takto je to teď pokaždé, když s tím jedu 🙁

Jirka

Souhlas, je to přesně spoj, kterým se vrací lidé ze služebek z Prahy (včetně mě) a nedělá jim problémy připlatit si pár drobných za podstatně komfortnější vlak.

Martin

Tam bude ComfortJet. 512/515 fakt nemůže jezdit Pendolino, když tam je ~330 míst a poptávka je běžně 500. Dalo roky stížností s tím něco udělat… letošní provizorium mělo být jen do června, ale… no. Asi tak.

FrantaM

Je to možné. Ale to IC515 s dnešním řazením má cca 350 míst, z toho je podle rezervačního systému cca 50% obsazeno + něco udělají ještě cestující s jízdenkou bez místenky. Ale plné to rozhodně není.

Martin

Protože je výluka Plzeň–Cheb a obsazenost 1/3 protiběžnému stavu.

Neznámý.

Ano, jednotka dočasnosti je u nás jeden furt.

HLN

Přesně, místo navratu na 512/515 a 510/511 jej pošlou nesmyslně na Opavu

opavan

No já bych řekl, že to je kompenzace za často jiné řazení vozů než plánované.IC 513/514,502,519 často jezdí s řazením starých vozů včetně 1.tř. a to je vlak vyšší kvality!

Mirek

Stejný problém řeší třeba francouzské SNCF, německé DB, Rakouské ÖBB, či dokonce švýcarské SBB, které klidně ty vlaky ruší, třeba i 3 po sobě za den, nevím tedy, na co si stěžujete

off

Dotraz na znalé – jak je na tom Slovensko s ETCS, speciálně na trase na trase Blava – Žilina – Košice?

Stočený elektromotor

V prevádzke je Bratislava Rača- Žilina Strážov ETCS Level 1.
Plus úsek Žilina – št.hr.ČR.
Plánuje sa pri reko Kúty -Devínska N.V.
Zbytok a lá Ferenc Jožka.

F P

Kdo je Ferenc Jožka?

Stočený elektromotor

Volali ho Ferenc Jožka – Relácia o živote predposledného rakúsko-uhorského cisára Františka Jozefa I., ktorá vznikla pri príležitosti 100. výročia jeho úmrtia. František Jozef I. vládol ríši 68 rokov a do dejín sa zapísal ako ikona Habsburgovcov. Jeho smrť predznamenala aj rozpad monarchie. František Jozef I. zomrel 21. novembra 1916.
https://reginavychod.rtvs.sk/clanky/mimoriadne-relacie/119650/volali-ho-ferenc-jozka

Clovek

Dalsi z benefitu univerzalniho evropskeho zeleznicniho zabezpecovace, za jehoz sectene naklady mohla EU poslat cloveka na Mars

Air Traveller

co je tak necekaneho, ze se musi neco nekde schvalit?

Lukáš F.

Tak pro spoustu lidí je nečekané zklamání, že se něco musí schválit v každé zemi zvlášť, když to něco je celoevropský a jednotný systém. Jakožto laikovi pro mě také není transparentní, jaké změny na vozidle může instalace ETCS způsobit, aby to mohlo zapříčinit jeho neshodu s národními normami, a bylo potřeba zdlouhavě ověřovat, že tomu tak není.

Mirek

Jde o to, že hlavní evropské tratě mají být vybaveny systémem ERTMS, tedy evropský systém řízení železniční dopravy, jehož součástí je systém ETCS, tedy evropský vlakový zabezpečovač a systémem GISM-R, tedy síť 3 generace, podobná té, ve které jsou standartní mobilní operátoři, s tím, že je privátní, určena pouze pro železnici a má určitá vylepšení

Odkaz 1 na video prezentaci systému ERTMS: https://youtu.be/iaJ0Q4a7F9s?si=aNi67_9ktM41ZHZz

Odkaz 2 na video s reportáží videomagazínu Pozor Vlak o systému GSM-R: https://youtu.be/YIguD-wr7jA?si=Jvyig64cqwH_G_wi

MHD

Hejtovací automat?

HLN

Opravdu logické davat pendolina na Opavu, když nejsou schopni 680 vyjezdit ani stavajici špičkové spoje mezi Prahou a Ostravou

Radim

A co? Tak to jede jako IC. Na tyhle spoje B-čka (na rozdíl od Ex1) nezařazují. Povinná rezervace tam je, jízdní doby stejné…

Pezos

Zařazují. Nedávno tu byl o tom článek.

Radim

A jo vlastně, vzpomínám si. Tak nic 🙂

Robert Šalda

Ostravu s Prahou to jako nespojí?

tarten

Co třeba častěji?

HLN

Spojí to jen svinov a na vytížených špičkových spojích budou dál strašit klasické soupravy

Apten

Ano.Je to logické.Opava má místo na odstavení vlaku.Jenom vlak pak nestojí v Ostrava hln, ale na Svinově.A to je ostravským jedno.

Chleba Nakup

Opava místo tak úplně nemá, díky své délce zabere Pinďa i tu část koleje č. 3, kterou využívají vlaky Opava – Hlučín a ty tak bude nutné dávat jinam. 151 s klasikou se vešla na milimetr přesně. Začíná tu být poněkud plno.

a8n

Pravidelný vjezd na obsazenou, jako za starých časů do kusých, už by asi neprošel, že?

Mirek

Na tzv. přivolávačku s upozorněním se to praktikuje do teď

opavan

Tam v pohodě na stejnou kolej vleze i 814.

opavan

To je vpořádku.

Stočený elektromotor

ČD vrámci úprav vymontovali pôvodný vlakový zabezpecovač triedy B a nový nie je schválený, rovnako ako nie je ani schválený nový vlakový zabezpecovač triedy A, kôli ktorému sa uskutoční alebo už uskutočnili skúšobná prevádzka Pendolín bez cestujúcich . Preto nie je zatiaľ možná štandardní prevádzka s cestujucimi.

Vesper

Není právě podstata ETCS, že je jen jedno, vždy a všude stejné, a není potřeba ho tedy extra schvalovat v každém státě samostatně? Z toho titulu mi přijde i jako nesmysl že ETCS v pendolinech je pouze pro CZ a SK, ale ne pro DE a AT.

Petr Triska

Tahle myšlenka už dávno vzala za své… bohužel.

Jaaa

Mysleli jsme to dobře, dopadlo to jako vždycky. Třeba příště.
Ale hlavně že máme ERA.

Jaromir

No ano, platit by to malo, ale nato prv by ta instalacia ETCS museli byt schvalená aspon niekde (co zjavne neni)…

Mirek

Po takovýchto úpravách musíte mít razítko od DÚ daného státu o bezpečném provozu ve smyslu ovlivňování traťového sdělovacího a zabezpečovacího zařízení, tedy vliv na kolejové obvody, PZZ, ovlivňování radiostanic atd.

Leinad

Dělá tohle mobilka ETCS? Čekal bych, že EMC certifikát je stejný, moc nevysílá.
Žere normálně, nesahá do trakce tak aby ovlivnil kolejový obvod.

olda

neumožnil slovenský drážní úřad zkušební provoz pendolin s VYPNUTÝM ETCS..

Novomír

Ono nejde o to, že je tam vypnuté ETCS, ale že tam namontovali na Slovensku neschválenou LS06…

olda

…se kterou, v rámci zkušebního provozu (s vyplým ETCS) už několik měsíců bez problémů brázdí po Česku s cestujícími.

Novomír

Ano, ale AŽD má LS06 schválenou v ČR, nikoliv na Slovensku. A v tom je ten problém. Takže až si nechají schválit LS06 na Slovensku, tak tam zase budou moci jezdit.
Kdyby tam dali Mirel, tak to klidně mohlo jezdit dál, protože ten schválený je.

olda

na to jste přišel jak, že LS06 není schválená na Slovensku? Co řada 362, která je schválená i pro provoz na SK

Novomír

Ano, ale na to se drží pár kusů s LS90.

olda

….to fakt ne. Esa 362 jsou všechny vybavené ETCS s LS06 schválené pro provoz v CZ i na SK

Mirek

Ano, protože LS 90 není s ETCS dle slov gen. ředitele AŽD Praha kompatibilní, jsou kompatibilní pouze zabezpečovače LS06 a LS07

Pako

Jakoby tam nekdě v jeho trase byl nutný provoz pod dohledem ETCS 😀

roman

Většina trasy od Prahy až po Košice patří k nejvytíženějším železničním tratím. Proto by to bylo velice vhodné.

Mirek

Od roku 2025 budete mít úsek od Prahy Běchovic až někam do Chocně, pokud si pamatuji dobře, navíc zabezpečovač LS90 není kompatibilní se systémem ETCS a AŽD Praha tam namontovala zabezpečovač LS 06, který je schválen pouze na území ČR