Pendolina se loučí se Slovenskem, vrátí se až po schválení ETCS
Pendolino na Slovensku. Foto: České dráhy
Vlaky budou nově jezdit v kategorii EuroCity klasickou sedmivozovou soupravou v čele s Vectronem.
Vlaky budou nově jezdit v kategorii EuroCity klasickou sedmivozovou soupravou v čele s Vectronem.
Jediné místo v Evropě, kde autem ujedete Pendolinu, je severní Slovensko. Od Jablunkova nestíháte ani nákladní vlak. Pozorováno před týdnem.
Ako je to so striedaním fírov na trase Praha-Košice-Praha ?
Ono to je jedno. Když jsem jel Pendolinem z Ostravy do Košic, tak za Mostama u Jablunkova se to ploužilo max 80-120 km/h. A stálo to v každé díře.
Ano, to je sever slovenska, od 80. let se s Košicko-Bohumínskou drahou na slovenském území prakticky téměř nehlo
Ale tak něco lowcostově na přelomu století šudlali na Kysuciach, a něco se zrovna i aktuálně dělá mezi Čadcou a hranicí.
Takže od Jablunkova až po strečianské tunely to bude brzy celé zkoridorované. Ovšem to větší prd je dál – nějaký opravený ostrůvek je okolo Popradu.
Takže souprava přijede v pondělí po 9.00 do Prahy a zpět jede až ve čtvrtek odpoledne. Na to že neustále chybí vozy, tak je toto naprosto nelogické řešení. V týdnu mohlo jezdit klidně na 512 a 515, chápu, že o víkendech to bývalo plné a kapacitně nedostačující, ale v týdnu to stačí, dnes zde je např. klasická souprava se 6 vozy, což přibližně odpovídá kapacitě pendolina.
Administrativně nebezpečná jednotka…
A není Panter v Opavě rychleji?
Fakt šašci ti úředníci na Slovensku, neřekl bych nic, kdyby doslova před pár dny Pendolino nedělalo pro ŽSR na západním Slovensku testy etcs, jestli jim vůbec funguje….
Zkuste pouvažovat nad myšlenkami bežného ubliženého úředníčka, kterému vadí, že cizák vydělává na „jeho“ kolejích.
… tyto myšlenky jsou k vidění i zde, není to čistě slovenská záležitost. Jen teda v ČR to nepřiživuje, Fico, prezident.
Na Košičanu by se uživil Confortjet. 7 vozu je nyní málo.
Nerad bych se někoho dotkl, ale to mi přijde jako plýtvání zdroji.
Na Slovenskou infrastrukturu je plýtvání i Pendolino 😀
Poslal bych tam místo nich Tornáda…
Příležitost vrátit se ke klasickému Kosicanu s odjezdem z
Prahy až dopoledne a příjezdem už odpoledne. Ta dnešní poloha je čisté z nouzi ctnost “aby to vyšlo na obrat”. A hlavně vrátit autovozy a klasicky jidelnak…
A posílit soupravu. Pendolino z Košic do Prahy bývá často už v neděli dopoledne vyprodáné.
Přesně tak. Když jsem jel kdysi klasickým Košičanem, měl vagón na auta zcela zaplněný.
Ano. Ale až když se vyprodala Slovakia i blahé paměti Bohemka. Ono totiž vozit auto přes den na autovoze je takové dost neproduktivní.
Neproduktivní pro řidiče? Ona ta štreka do Košic je otrava v noci i ve dne. Pro dráhy to bylo naopak produktivní, protože autovůz točil rovnou denní a noční vlak… nebo ne?
Ty vlaky by mohly jezdit oba, kdyby se chtělo (a dotovalo).
dotuje sa len na území SR, resp. od Bohumína po št.hr MD ČR a od hranice po Košice MD SR.
Škoda že díky tomu konečně všichni nejezdí do Chebu
stejně to na té jejich trati mohlo jet tak maximálně 120 km , takže žádná škoda 😀
SŽ prerobila trate na 160 km/h relatívne rýchlo, ale zabudla zrušiť priecestia. Českou záľubou je vďaka tomu vyškrabovať zbytky ľudí zo zošrotovaných súprav na koridoroch.
Na Slovensku to trvá síce neskutočne dlho, ale priecestia rušíme.
Přejezdy bych až tak nerušil, ty za to nemůžou. Zrušil bych řidiče kteří nemají na to, řídit auto. A na Slovensku je jich o dost víc než v ČR.
To jo no, za 30 let jste se dokonce dostali uz do Ziliny 😀
Ona do 160 km/h jsou povolena evropskou legislativou úrovňová křížení železnice se silnicí, kdyby se lidi nechovali jako hovada a nejezdili na přejezd, když blikají červená světla je věc jiná, navíc, když od konce 60. let, tedy ještě jako ČSSR jsme uzákonili jako primární výstrahu tu světelnou, to, že to za 60 let toto generace řidičů nechápou je věc dokazující debilitu bývalého československého národa, která se s námi táhne, vím, že zde byli a jsou světlé vyjímky, ty ale potvrzují pravidlo
Osobně to vítám. Nevidím jediný důvod, proč by Pendolino mělo jezdit někam na Balkán, když chybí slušné spoje s garantovaným řazením mezi Prahou a Ostravou.
v Horních Uhrách jim stačí i o hodně pomalejší vlaky
Takže podle Vás by stačilo, kdyby Pendolino jezdilo na hranici s Balkánem, tedy do České Třebové? Na to by mohl stačit Elefant ne? Možná by podle Vašeho přání mohlo stát jenom v Chebu na odstavné koleji a tam zevlovat – podle mnohých, tam ten Balkán začíná, čehož jste Vy důkazem.
Kua taky to Pendolino mohli vrátit na IC515, tak jak to bylo dříve.
Protože dnes mi přišlo … jako obvykle na poslední chvíli …. pojebaná změna řazení a chybějící restaurační vůz. To před 5h cestou potěší. A takto je to teď pokaždé, když s tím jedu 🙁
Souhlas, je to přesně spoj, kterým se vrací lidé ze služebek z Prahy (včetně mě) a nedělá jim problémy připlatit si pár drobných za podstatně komfortnější vlak.
Tam bude ComfortJet. 512/515 fakt nemůže jezdit Pendolino, když tam je ~330 míst a poptávka je běžně 500. Dalo roky stížností s tím něco udělat… letošní provizorium mělo být jen do června, ale… no. Asi tak.
Je to možné. Ale to IC515 s dnešním řazením má cca 350 míst, z toho je podle rezervačního systému cca 50% obsazeno + něco udělají ještě cestující s jízdenkou bez místenky. Ale plné to rozhodně není.
Protože je výluka Plzeň–Cheb a obsazenost 1/3 protiběžnému stavu.
Ano, jednotka dočasnosti je u nás jeden furt.
Přesně, místo navratu na 512/515 a 510/511 jej pošlou nesmyslně na Opavu
No já bych řekl, že to je kompenzace za často jiné řazení vozů než plánované.IC 513/514,502,519 často jezdí s řazením starých vozů včetně 1.tř. a to je vlak vyšší kvality!
Stejný problém řeší třeba francouzské SNCF, německé DB, Rakouské ÖBB, či dokonce švýcarské SBB, které klidně ty vlaky ruší, třeba i 3 po sobě za den, nevím tedy, na co si stěžujete
Dotraz na znalé – jak je na tom Slovensko s ETCS, speciálně na trase na trase Blava – Žilina – Košice?
V prevádzke je Bratislava Rača- Žilina Strážov ETCS Level 1.
Plus úsek Žilina – št.hr.ČR.
Plánuje sa pri reko Kúty -Devínska N.V.
Zbytok a lá Ferenc Jožka.
Kdo je Ferenc Jožka?
Volali ho Ferenc Jožka – Relácia o živote predposledného rakúsko-uhorského cisára Františka Jozefa I., ktorá vznikla pri príležitosti 100. výročia jeho úmrtia. František Jozef I. vládol ríši 68 rokov a do dejín sa zapísal ako ikona Habsburgovcov. Jeho smrť predznamenala aj rozpad monarchie. František Jozef I. zomrel 21. novembra 1916.
https://reginavychod.rtvs.sk/clanky/mimoriadne-relacie/119650/volali-ho-ferenc-jozka
Ciimrmani ho pojmenovali Franta Pepa Jednička.
Dalsi z benefitu univerzalniho evropskeho zeleznicniho zabezpecovace, za jehoz sectene naklady mohla EU poslat cloveka na Mars
co je tak necekaneho, ze se musi neco nekde schvalit?
Tak pro spoustu lidí je nečekané zklamání, že se něco musí schválit v každé zemi zvlášť, když to něco je celoevropský a jednotný systém. Jakožto laikovi pro mě také není transparentní, jaké změny na vozidle může instalace ETCS způsobit, aby to mohlo zapříčinit jeho neshodu s národními normami, a bylo potřeba zdlouhavě ověřovat, že tomu tak není.
Jde o to, že hlavní evropské tratě mají být vybaveny systémem ERTMS, tedy evropský systém řízení železniční dopravy, jehož součástí je systém ETCS, tedy evropský vlakový zabezpečovač a systémem GISM-R, tedy síť 3 generace, podobná té, ve které jsou standartní mobilní operátoři, s tím, že je privátní, určena pouze pro železnici a má určitá vylepšení
Odkaz 1 na video prezentaci systému ERTMS: https://youtu.be/iaJ0Q4a7F9s?si=aNi67_9ktM41ZHZz
Odkaz 2 na video s reportáží videomagazínu Pozor Vlak o systému GSM-R: https://youtu.be/YIguD-wr7jA?si=Jvyig64cqwH_G_wi
Hejtovací automat?
Opravdu logické davat pendolina na Opavu, když nejsou schopni 680 vyjezdit ani stavajici špičkové spoje mezi Prahou a Ostravou
A co? Tak to jede jako IC. Na tyhle spoje B-čka (na rozdíl od Ex1) nezařazují. Povinná rezervace tam je, jízdní doby stejné…
Zařazují. Nedávno tu byl o tom článek.
A jo vlastně, vzpomínám si. Tak nic 🙂
Ostravu s Prahou to jako nespojí?
Co třeba častěji?
Spojí to jen svinov a na vytížených špičkových spojích budou dál strašit klasické soupravy
Ano.Je to logické.Opava má místo na odstavení vlaku.Jenom vlak pak nestojí v Ostrava hln, ale na Svinově.A to je ostravským jedno.
Opava místo tak úplně nemá, díky své délce zabere Pinďa i tu část koleje č. 3, kterou využívají vlaky Opava – Hlučín a ty tak bude nutné dávat jinam. 151 s klasikou se vešla na milimetr přesně. Začíná tu být poněkud plno.
Pravidelný vjezd na obsazenou, jako za starých časů do kusých, už by asi neprošel, že?
Na tzv. přivolávačku s upozorněním se to praktikuje do teď
Tam v pohodě na stejnou kolej vleze i 814.
To je vpořádku.
ČD vrámci úprav vymontovali pôvodný vlakový zabezpecovač triedy B a nový nie je schválený, rovnako ako nie je ani schválený nový vlakový zabezpecovač triedy A, kôli ktorému sa uskutoční alebo už uskutočnili skúšobná prevádzka Pendolín bez cestujúcich . Preto nie je zatiaľ možná štandardní prevádzka s cestujucimi.
Není právě podstata ETCS, že je jen jedno, vždy a všude stejné, a není potřeba ho tedy extra schvalovat v každém státě samostatně? Z toho titulu mi přijde i jako nesmysl že ETCS v pendolinech je pouze pro CZ a SK, ale ne pro DE a AT.
Tahle myšlenka už dávno vzala za své… bohužel.
Mysleli jsme to dobře, dopadlo to jako vždycky. Třeba příště.
Ale hlavně že máme ERA.
No ano, platit by to malo, ale nato prv by ta instalacia ETCS museli byt schvalená aspon niekde (co zjavne neni)…
Po takovýchto úpravách musíte mít razítko od DÚ daného státu o bezpečném provozu ve smyslu ovlivňování traťového sdělovacího a zabezpečovacího zařízení, tedy vliv na kolejové obvody, PZZ, ovlivňování radiostanic atd.
Dělá tohle mobilka ETCS? Čekal bych, že EMC certifikát je stejný, moc nevysílá.
Žere normálně, nesahá do trakce tak aby ovlivnil kolejový obvod.
Zabezp. tridy B tam samozřejmě zustal.
neumožnil slovenský drážní úřad zkušební provoz pendolin s VYPNUTÝM ETCS..
Ono nejde o to, že je tam vypnuté ETCS, ale že tam namontovali na Slovensku neschválenou LS06…
…se kterou, v rámci zkušebního provozu (s vyplým ETCS) už několik měsíců bez problémů brázdí po Česku s cestujícími.
Ano, ale AŽD má LS06 schválenou v ČR, nikoliv na Slovensku. A v tom je ten problém. Takže až si nechají schválit LS06 na Slovensku, tak tam zase budou moci jezdit.
Kdyby tam dali Mirel, tak to klidně mohlo jezdit dál, protože ten schválený je.
na to jste přišel jak, že LS06 není schválená na Slovensku? Co řada 362, která je schválená i pro provoz na SK
Ano, ale na to se drží pár kusů s LS90.
….to fakt ne. Esa 362 jsou všechny vybavené ETCS s LS06 schválené pro provoz v CZ i na SK
Ano, protože LS 90 není s ETCS dle slov gen. ředitele AŽD Praha kompatibilní, jsou kompatibilní pouze zabezpečovače LS06 a LS07
Jakoby tam nekdě v jeho trase byl nutný provoz pod dohledem ETCS 😀
Většina trasy od Prahy až po Košice patří k nejvytíženějším železničním tratím. Proto by to bylo velice vhodné.
Od roku 2025 budete mít úsek od Prahy Běchovic až někam do Chocně, pokud si pamatuji dobře, navíc zabezpečovač LS90 není kompatibilní se systémem ETCS a AŽD Praha tam namontovala zabezpečovač LS 06, který je schválen pouze na území ČR