Dopravci Železnice Zprávy

Pendolina dostanou místenkový systém, dodatečně i ta omlazená

Pendolino Českých drah po revitalizaci interiéru. Foto: České dráhy
Pendolino Českých drah po revitalizaci interiéru. Foto: České dráhy

Omlazená pendolina čeká ještě jeden zásah do interiéru. České dráhy se dodatečně rozhodly osadit všech sedm jednotek elektronickým systémem místenek. „Pendolina na západ Čech jezdí v závazku už od Prahy, takže dává smysl tento systém v nich mít,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík. Komerční linky z Prahy na Ostravsko jsou místenkové povinně.

Pendolino po redesignu, špatně přilepená kapsa na místenku.
Pendolino po redesignu, špatně přilepená kapsa na místenku.

Špatně přilepené kapsičky na označení rezervovaných míst jsou jedním z problémů tří jednotek, které už mají redesign za sebou. Dráhy je proto u své dcery DPOV reklamují. Nyní se rozhodly, že jednotky ještě dodatečně osadí elektronickým systémem, který bezdrátově přenáší data v reálném čase přímo z rezervačního systému či pokladny. Není tak třeba nad sedačky zasunovat papírové cedulky. Přesný termín dráhy ještě nemají.

Zbylé čtyři jednotky, které jsou ještě v procesu omlazení interiéru (nebo je teprve čeká), dostanou elektronický místenkový systém rovnou. To se týká i pendolina, jehož dva vozy se mají v příštích týdnech vrátit po náročné opravě z Itálie. „Elektronický systém místenek tak budou mít postupně všechna pendolina,“ dodal Joklík. Podobný systém už funguje například u expresů.

44 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Papírková „Expresní rezervace“ v nepovinně místenkových vlacích je pitomost, nedůstojná 21. stol. Je zavedena jen proto, aby se stihly nastrkat rezervační lístečky v určeném čase (x hod.)před odjezdem vlaku z výchozí stanice a přitom zůstala možnost, zakoupit si místenku k jízdence i po této době – expresně. Za blba je pak ten, který si místenku nekoupil a v půlce cesty je zvednut někým s expresní místenkou. Druhým extrémem je, že si nikdo na takové místo raději nesedne, a to přesto, že jede z Ostravy do Zábřeha, přestože místo je expresně obsazeno až z České Třebové (o čemž samozřejmě nikdo neví). Tragedií pak je, když ze 4 vozů jsou 3 s expresní rezervací.
    Před hodně lety jsem jel ICE z Frankfurtu do Amsterodamu. Elektronické místenkování bylo předáváno na disketě (?) (dnes už asi jinak) pár minut před přistavením vlaku ke hraně výchozí stanice. Nad sedadly svítily rezervace, nebo volná místa. Žádná expresní rezervace neexistovala, kdo si koupil jízdenku po odjezdu z výchozí stanice, sedne si kde je vyznačeno volné místo, nebo stojí……
    Pokud bude SCP dále jezdit zásadně jako povinně místenkové (všichni sedí) tzn. ne jako courák mezi Prahou a Frant.L., stačí číslování a orientace sedadel . Označování obsazení míst v těchto vlacích pak lze považovat za zbytečné a elektronický systém místenkování za vyhozené peníze.

    • PZ: „Druhým extrémem je, že si nikdo na takové místo raději nesedne, a to přesto, že jede z Ostravy do Zábřeha, přestože místo je expresně obsazeno až z České Třebové (o čemž samozřejmě nikdo neví). Tragedií pak je, když ze 4 vozů jsou 3 s expresní rezervací.“
      Dělá-li někomu problém uvolnit místo tomu, kdo přijde následně s platnou místenkou, pak ať jezdí s Jančurou – já zcela klidně využívám míst označených „expresní rezervace“ a jen velmi výjimečně (obvykle jen ve frekvenčně exponovaných dnech) se mi stává, že přijde někdo s „expresní místenkou“, a pak mu samozřejmě jeho místo uvolním.

  • Tak přátelé,
    rezervační systém ve vlaku se řídí mezinárodními normami UIC. Není rozdíl mezi papírovým systémem a elektronickým, rezervační systém se uzavírá 2 hodiny před odjezdem vlaku z výchozí stanice, předtím než se tak stane je u ČD možné koupit místenku na jakékoliv místo ve vlaku u jiných dopravců to může být na všechny místa krom míst s expresní rezervací. Po uzavření systému je možné koupit pouze expresní rezervace. Expresní rezervace nejsou na všechny místa ve vlaku. a nemusí být ve všech vozech například vlak o 9 vozech z toho 2x 1. třída jídelní vůz a 6x 2. třída je možné koupit expresní rezervace do jednoho vozu 1. třídy a do čtyřech vozů 2. třídy. Počet expresních rezervací se liší podle vlaku a jeho trasy. Například v případě vozu Bmz o 11. oddílech se prodávají expresní rezervace do oddílů 2 – 6 v případě velkoprostorového vozu místa 20 – 60. Expresní rezervace jsou označeny jako klasické místenky ale místo relace je napsáno expresní rezervace. Platnost rezervace je 15. minut do té doby musí cestující místo obsadit pokud tedy je rezervace z Kolína do Bratislavy ať už normální nebo expresní cestující musí místo obsadit, ať už tak že se na něj fyzicky posadí nebo ho obsadí třeba jen kabátem 15 minut po dojezdu z Brna jinak rezervace propadá. V této lhůtě musí cestující bez místenky místo uvolnit cestujícímu s rezervací bez ohledu na to jestli daná rezervace je na místě uvedená ať už v podobě klasické rezervace nebo expresní. Elektronický rezervační systém má tu výhodu ,že ve výchozí stanici je daleko rychlejší vlak omístenkovat a v cílové zase odpadá vytahování místenek.

    • Až na to, že na Pendolina toto neplatí, rezervační systém se 2 hodiny před odjezdem neuzavírá a prodej probíhá průběžně. Alespoň v těch úsecích, kde je povinná rezervace

    • Marrtin Khunas: „Platnost rezervace je 15. minut do té doby musí cestující místo obsadit pokud tedy je rezervace z Kolína do Bratislavy ať už normální nebo expresní cestující musí místo obsadit, ať už tak že se na něj fyzicky posadí nebo ho obsadí třeba jen kabátem 15 minut po dojezdu z Brna jinak rezervace propadá.“
      Máte tam drobnou chybu: … po odjezdu z Kolína … (ne z Brna) – ale jinak těch 15 minut samozřejmě platí (byť to ovšem neřeší původně popsaný a kritizovaný problém s expresní rezervací uplatněnou z nějaké další stanice na již obsazené místo).

  • U ČD končí prodej na všechny místa ve vlaku určitý čas (nevím přesně kolik hodin) před odjezdem vlaku z jeho výchozí stanice, tam se označí místenky s uvedeným úsekem, potom se už prodávají jen místenky na místa označená jako Expresní rezervace. Pokud si sednete namísto které není nijak označeno tak vás nemůže nikdo po cestě zvednout. Vyjímkou jsou Pendolina kam by jste bez místenky neměli vůbec nastupovat, čili Jančurův systém: vyprodám svá místa na sezení a zbylí cestující mne nezajímají.

    • už jsem o tym psal, pendolino bez místenky se značí IC a jestli tím, že začínají montovat rezervační systém nekončí éra ježdění na peníze daňových poplatníků a vše bude na objednání státu nebo kraje.

    • a když tři vagony ze tří to mají? a není ten vlak povinně místenkový může cestující dělat co? To je jako napsaný kde ta expresní rezervace? Je to někde napsaný jako upozornění na netu?

    • Je to na internetu v e-shopu v plánku vlaku i fyzicky nad sedačkou / u vstupu do kupé. A co může cestující dělat? No koupit si tu místenku taky. Dokonce když si koupíte jízdenku přes e-shop, můžete si k ní vybrat místenku zdarma.

    • Ad „Pokud si sednete namísto které není nijak označeno tak vás nemůže nikdo po cestě zvednout.“
      To není pravda. Pokud máte místenku, tak ta platí nezávisle na tom, zda je na daném místě nějak vyznačena. Již se mi bohužel několikrát přihodilo, že nad mnou rezervovaným místem chyběl lísteček a musel jsem někoho vyhodit.
      Viz smluvní přepravní podmínky: „Místa v místenkových vozech jsou označena číslem, a pokud na ně byla prodána místenka, mohou být označena jako rezervovaná s vyznačením rezervovaného úseku.“

  • Mě by hlavně zajímalo, jestli se po rekonstrukci snížila hlučnost vzduchotechniky, protože poslouchat přes tři hodiny jekot větráků se prostě nedá a proto už několik let pendolino bojkotuju. O hloupě přesvětleném interiéru bez možnosti individuální regulace nemluvě.

  • U ČD končí prodej na všechny místa ve vlaku určitý čas (nevím přesně kolik hodin) před odjezdem vlaku z jeho výchozí stanice, tam se označí místenky s uvedeným úsekem, potom se už prodávají jen místenky na místa označená jako Expresní rezervace. Pokud si sednete namísto které není nijak označeno tak vás nemůže nikdo po cestě zvednout.

    • Tento systém ovšem vyplývá ze systému papírových lístečků. Pokud budou budou mít všechny soupravy na dané lince elektronický systém cedulek, může se klidně prodávat kdykoliv cokoliv.

    • I když je to elektronická rezervace ten systém je stejný, jen ve výchozí stanici vlaku si místo papírových lístečků vyfasuji flashdisk se souborem který nahraji do jednoho vozu s elektronickými rezervacemi a díky tomu že jsou vozy spojeny mezi-vozovými kabely se rezervace označí i v ostatních vozech.

    • Pánové, a nebylo by už pak tedy jednodušší zavést ve vlacích 1-n, kde n, je menší než celkový počet vozů dané třídy, povinně místenkové vozy? Tím se myslím řeší většina problémů.

    • K.S.:
      Jděte do háje s povinně místenkovými vozy – to už tady bylo dávno a ukázalo se to jako pitomost, protože až na dny se silnou frekvencí, kdy bylo plno všude, byly nemístenkované vozy plné a místenkované prázdné, a navíc zbytečně vznikaly hádky cestujících bez místenky s průvodčími, kteří je z těch prázdných místenkovaných vozů vyháněli. Podle mě je současný systém vyhovující a není třeba jej měnit – navíc když je dávno známo, že „každá změna je (téměř vždy) k horšímu“.

  • V nových pendolinech se bohužel zapomnělo na odpadkové koše u sedaček. Podle toho to tam vypadá, případně se ničí síťové kapsy.

  • @petr.r
    Asi jste nikdy nejel s jiným dopravcem než s tím jediným. Číslo sedačky má každý vůz. Rozdíl je v tom, že u Jančury se do vlaku vejde jen tolik lidí, kolik je v něm míst. Kdežto ČD má povinnost přepravit nejen sedící, ale i stojící.
    K místenkám v Pendolinu: to je totiž jediný vlak, spoj se pro vaši informaci jmenuje SC, kde je místenka povinná. Proto doposud v něm nebylo nutné mít sedačku označenou, když je místo zarezervované.
    Zbytek jsou vlaky, kde je možné si do označených vozů místenku koupit. Vidíte ten rozdíl? – možná rezervace místa. Jančura a SC Pendolino má povinnou.
    A teď k té možné rezervaci. Pokud si někdo koupí místenku na určité místo, někdo z personálu vlaku musí k tomu místu přijít a vložit do takové kapsičky s označením místa lístek, na němž je napsáno odkud/kam je místo rezervované. To proto, aby ho v tom úseku někdo neobsadil a ten, kdo si místenku koupi, nemusel místo uvolňovat a jít si sednout/stoupnout jinam.

    • Buď jste tu poslední větu napsal blbě napsal, nebo mají rozbitý systém.
      Proč by musel ten kdo si koupí místenku místo uvolňovat když si na něj koupil místenku? Nebo je snad možné prodat místenku vícekrát do stejného vlaku a stejného úseku?

      ČD možná mají povinnost přepravit všechny cestující (otázka jestli není na čase změnit zákon když už máme systémy IDS), ale je otázka jestli tam je psáno že má povinnost nechat si sednout lidi bez místenky, jinými slovy jestli není náhodou možnost mít salon/kupé pouze místenkové a nemístenkové cestující přepravovat pouze ve stoje na (rozšířeném) představku. Jediné kde nemá místenkový systém smysl jsou vymetáky stojící u každé vrby.

    • @K.S. Ano, omlouvám se, píšu z mobilu a vynechal mi 2 písmenka. Správně tedy konec věty zní:
      „a ten, kdo si místenku nekoupil, nemusel místo uvolňovat a jít si sednout/stoupnout jinam.“

    • pendolino kde se nemusí kupovat místenka je označeno IC. Máte něco dál?

    • Povinně místenkové jsou ještě některé další vlaky, například IC 546/547 Ostravan, IC 513/514 Opava. Klasické místenky se prodávají, tuším, 2 hodiny před pravidelným odjezdem, do kapsiček/systémů se nandají najednou, před odjezdem; pak už jen expresní rezervace, které mohou a nemusí být obsazené.

  • Nedávno jsem pendolinem jel a co mě fascinovalo je spousta detailů, které by se daly označit za čistou fušeřinu. Ostatně jeden z nich je patrný i z druhého obrázku, kde je rezervační kapsa. Lícování jednotlivých komponent. Na obrázku plastové díly na sebe vůbec nenavazují. A takových detailů najdete v nových pendolinech více. Přebírá tu práci vůbec někdo? Nebo je toto standardem?

  • dobře nechci tedy vás rozčilovat, ale do pravidelného odjezdu v dané stanici..nastoupím v otrokovicích, žádný lístek tam není a cestující si koupí za 1,30min místenku v pradubicích a vyhodí mně ze sedadla, po téhle zkušenosti jsem přestal jezdit čd. A stejné to bude v pendolinu, v praze si sedne na neoznačené sedadlo místenkou cestující do chebu a v plzni ho vyhodí ten, co si koupí místenku v plzni.

    • Ano, protože jak píšu v předchozí odpovědi, Jančura nemá povinnost, na rozdíl od ČD, přepravit všechny cestující, kteří tím vlakem chtějí jet. Jeho vlaky fungují tak, že se do nich vejde jen určitý počet cestujících a víc vzít NEMUSÍ, kdežto ČD MUSÍ. Chápete ten rozdíl?

    • Když si nesednete na místo, které je už od začátku označené Expresní rezervace, tak už vás nikdo nevyhodí.

    • ale vy nechcete odpovídat na problém co píši, proč? Já píši, že u čd si sedne na sedadlo které není označené místenkou a po hodině jízdy vás vyhodí někdo, kdo si za 200km koupí místenku.

    • petr.r: ale vy to nechápete. U ČD se sedačky ve vlaku pevně dělí do dvou skupin. Na expresní rezervace a normální.
      Normální rezervace se prodávají do (myslím) 120 minut před odjezdem z výchozí stanice – to dává personálu čas vytisknout lístečky a nastrkat je tam. Expresní rezervace se prodávají ve zbytku času. Tadto sedadla jsou uznačena lístečkem „expresní rezervace“.

      Takže vámi popisovaná situace (někdo vás vyhodí ze sedadla, kde nebyl lísteček), by neměla nastat. Ledaže by někdo udělal chybu – buď personál, nebo vy.

    • chápu co píšete, ale nikde na netu jsem nenašel kde je ta expresní rezervace nebo jak se liší od té normální, možná jsem nejel ve vlaku kde je expresní a tak o tym nic nevím, prostě nic o expresní rezervaci tam nebylo psaný a nic není psaný ani na stránkách čd.

    • Jen takový drobný dotaz. Proč si z Otrokovic nepořídíte místenku? Pak Vás nikdo ze sedačky nevyhodí.

    • @petr.r Do 2 hodin před pravidelným odjezdem vlaku z výchozí stanice byste si měl moci zarezervovat standardní místenku. Na sedačce pak bude na lístečku nebo displeji první zarezervovaná relace na dané místo (například já budu mít lístek Pha-ČTř a někdo další po mně Olomouc-Ostrava, lísteček bude Pha-ČTř).

      Část vozu (třeba v tom Panteru cca do místa 50) je pak na Expresní rezervace. Na lístečku nebo displeji je zpravidla nápis Expresní rezervace. Na tahle místa si lze koupit místenku do odjezdu vlaku z dané stanice a tam vás cestou může někdo se svou rezervací vyhodit. Můžete si ale taky s jízdenkou **koupit vlastní místenku** (online a přes mobil zdarma), anebo si sednout na místa, kde expresní rezervace není možná (v Panteru vysoká čísla sedadel). Pak už vás nejspíš může zvednout jen cestující s omezenou schopností/rodiny s dětmi/dáma, jste-li na pro ně vyhrazených místech.

  • Nedávno jsem pendolinem jel a co mě fascinovalo je spousta detailů, které by se daly označit za čistou fušeřinu. Ostatně jeden z nich je patrný i z druhého obrázku, kde je rezervační kapsa. Lícování jednotlivých komponent. Na obrázku plastové díly na sebe vůbec nenavazují. A takových detailů najdete v nových pendolinech více. Přebírá tu práci vůbec někdo? Nebo je toto standardem?

  • tam budou malinký displeje? Sice drahý řešení, ale asi je to nezbytný, na jančurův systém to nikdy mět nebude.

    • Nevím, jaký systém má ten váš Jančura. Poučte mě ať taky mohu srovnávat. Vy o tom asi víte víc, když už víte, že Jančurův systém je ten NEJ.

    • dobře, tak jančura má číslo sedačky a když si objednáte jízdenku, tak musíte si zapamatovat jen to číslo a vůz a nechci hanit čd, nebot ten systém budou dělat i z mojich daní a co platím musí asi být dobré, ale kdyby se necpali na tratě kde berou peníze, tak by ten systém nemuseli dělat.

    • petr.r – to ale není pravda, dle SPPO musíte mít u kromě vozu/místa i číslo rezervace (9-10 číslic). U ČD stačí mít taky pouze kód transakce (6 alfanumerickýcj znaků).

    • A ČD to mají snad jinak, mám 2 možnosti, buď si vybrat místenku automaticky nebo si zvolím určité místo, a když už tam někdo sedí, tak ho požádám o uvolnění místa. Takže nevím v čem je Jančury systém lepší. Rozdíl je akorát v tom, že u Jančury si bez místenky prakticky neškrtnu.

    • Mět? Jo aha, Morava. No ta Jančurovi za kávičku zdarma bude poklonkovat kdekoliv i svým nadřízeným v Praze 😀

    • jak nejpozději se může před odjezdem koupit místenka u čd?

    • Pardon ono to sežralo text:
      …svítí Expresní Rezervace a další čtvrtina je zhaslá to vyjde nastejno. V panterech snad ani nic jiného než expresní rezervace není vysvícené…

    • Petr.r: Kupuji si místenky většinou 10 až 15 minut před odjezdem vlaku ČD.

    • Jenže Jančura si jako povinně místenkový vyžírá jen špičky na koridoru. Stewardi pak jen kontrolují , jestli jsou obsazená místa, která jsou prodaná a případně slevové průkazy. To ČD v drtivé většině nejsou a snad ani nebudou a zůstanou plnohodnotným dopravcem, u kterého můžete prostě nastoupit do vlaku.

      Expresní rezervace bývají na kusy vozů, třeba v těch Panterech je to v dělených vozech 1./2. tř. vždy předek vozu (cca do čísla místa 50) a vysoká čísla sedadel jsou k volnému sezení. Místenka se dá naprosto v pohodě koupit až do pravidelného odjezdu.

Newsletter

Partneři