Pelhřimov chce vylepšit MHD o dopravu na zavolání, návrh dodá firma Citya
Analýza a vypracování návrhu má trvat „několik týdnů až měsíců“, následně by měl být spuštěn pilotní provoz vylepšené MHD.
Městská hromadná doprava v Pelhřimově je nedostatečná, což zvyšuje závislost obyvatel na autech. Na této tezi postavilo vedení města aktuální snahu o rozšíření MHD. Stálé linky má doplnit operativní doprava na zavolání. Ke spolupráci město přizvalo společnost Citya mobility, na jejíchž datech a analýzách má být následně zaveden pilotní provoz. Obě strany podepsaly memorandum o spolupráci.
„Město Pelhřimov čelí řadě dopravních výzev, včetně nepravidelného a nedostatečného intervalu městských autobusových linek a nedostatku služeb během víkendů a večerních hodin, což zvyšuje závislost na individuální automobilové dopravě. Některé části města nejsou dostatečně obsluhovány a existující veřejná doprava nezohledňuje potřeby různých skupin obyvatel, což vede k neudržitelnosti dopravních řešení,“ uvedl starosta Ladislav Med.
Start-up Citya se mimo jiné zaměřuje na modelování nejefektivnější trasy pro cestující s různými nástupy i výstupy.
„Na začátku spolupráce s Pelhřimovem bude analýza současné dopravní situace a identifikace slabých míst. Díky datovým modelům a simulacím dokážeme navrhnout a vytvořit řešení ušité přímo na míru Pelhřimovu ještě před samotným spuštěním. Pracujeme mimo jiné se sociodemografickými a dynamickými daty s dopravním chováním místních,“ uvedl šéf firmy Citya Dominik Janík.
Cílem podle něj je, aby se cestující za „rozumný peníz“ dostal k cíli, aniž by musel sedat za volant. „Obecně to funguje tak, že si uživatel navolí výchozí bod a místo, kde chce vystoupit. Pracujeme s takzvanými virtuálními zastávkami, kde může mikrobus bezpečně zastavit,“ doplnil Janík. Trasu si cestující navolí v aplikaci, do deseti minut by ho měl vyzvednout mikrobus.
Analýza a vypracování návrhu má trvat „několik týdnů až měsíců“, následně by měl být spuštěn pilotní provoz vylepšené MHD. Tu dnes v Pelhřimově provozuje společnost ICOM transport, a to na základě smlouvy z roku 2014. Ta by měla koncem roku dle dostupných záznamů ve veřejném registru vypršet.
Takzvaná operativní doprava (na zavolání) je často označována za budoucnost veřejné dopravy. Uvažují o ní i další města, zatím ale není zcela legislativně ošetřena.