LOT 3a leaderboard

Pavel Peterka: Jsme českými ambasadory na cizích kolejích, říká vrchní z jídelního vozu.

Pavel Peterka v jídelním voze. Foto: Jaroslav RudišPavel Peterka v jídelním voze. Foto: Jaroslav Rudiš

Jako malé dítě uměl všechny zastávky mezi na trati z Krnova do Olomouce nazpaměť a toužil po práci na dráze.

Zpět na článek
49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lucie

Ano, pan Pavel Peterka mě nedávno obsluhoval a mohu potvrdit, že jsem se cítila hýčkána jako v luxusním hotelu. Dělá svou práci na jedničku, s tak profesionálním a vtipným vrchním jsem se dlouho nesetkala. S kamarádem jsme v tak příjemném prostředí zůstali skoro celou cestu z Prahy do Brna a objednali si mnohem víc, než jsme původně zamýšleli. Svíčková za 150,-Kč byla v kombinaci se speciálem IPA vynikající. Těším se na další cestu v jídelním voze!

Arpad

Musím prispieť k článku.. JLV je kvalitatívne vysoko nad DB, OBB, Eurostar, Thalys, MÁV, ZSSK…. nedám dopustiť a klobúk dolu.. premakaná koncepcia, kvalitné jedlá..sezónne ponuky absolútne kvalita.. aj pre pravidelných cestujúcich je takto výber pestrý.. áno, nie vždy majú čašníci svoj deň, zažil som hocičo…meškania, plno zahraničných turistov, nepríjemných hostí… sú to tiež len ľudia.. vykonávajú ťažkú prácu, majú na to nárok.. no naposledy ma na trase BA- Brno so synmi obsluhoval Pán čašník, ktorý má tiež viac detí a prispel k nádhernému začiatku nášho výletu do Aqualandu.. JLV je vysoko nadštandard..nechápem kritické poznámky… skúste s nadhľadom.. skúste si vážiť… Číst vice »

GPGP

Vážený pane, když jedete 2x vlakem ČD a vždy je nějaký problém, tak budu kritický, není normální aby JLV prodávalo zkaženou a prošlou bagetu s tuňákem, plus nedobrou překapávanou kávu z vozíku.
Ano u pultu mají dobré presso, ale negativa převážila pozitiva.
A že je JLV vysoce hodnocené, kde a čím, taky to mohla být nějaká zaplacená kampaň nebo špatně položené otázky…..
Ať si prostě každý udělá obrázek sám, a buďte rád že vám JLV vždy servírovalo poživatelné jídlo 🙂

Tomáš

Koukám, že Vy musíte mít problém i s tím, že slunko ráno obyčejně vychází a večer zase zapadá, že?:)

northys

tak si běžte koupit za 8€ pivo v plechu ve vlaku OBB od člověka, který na mezinárodní lince neumí anglicky pípnout a neotravujte slušné lidi

Milan

Nechapu jak muzou ekonomicky vychazet kdyz prodavaji jidlo za cenu lehce nadprumernou v CR a to ani nepocitam ze ta jejich pojizdna restaurace stoji bratru 60mega

Milan

Nevim A co mam minus, jejich prace je urcite na urovni ale mam pocit ze ty ceny by mely jit malinko hore

Jiří 2

Pojízdná restaurace patří Českým drahám. Ty si najímají JLV jako servisní organizaci, která však přeprodává svou značku formou franchising drobným podnikatelům, kteří pod hlavičkou JLV zajišťují (na své IČO) gastronomické služby. A franchizová smlouva je postavena tak, že se jim to evidentně vyplácí. Mají zázemí silné značky, de facto i jistotu zákazníků, zároveň jsou motivováni k prodeji (JLV kromě fixních plateb za značku jdou jen procenta z tržeb, zbylá procenta jsou příjmem jejich).

Typickým příkladem franchiz jsou třeba čerpací stanice. Tam si sice sami určují cenu PHM, ovšem ostatní sortiment a jeho cena jdou z centrály.

GPGP

Ano jistě, i MC Donald má franžízy, a v tom je někdy problém, teď nám např. u Mrtvého moře připravili jídlo s připálenými kousky kuřete, a divili se že to nechceme 🙂

GPGP

Článek relativně dobrý, ale pro jízdu s ČD mě to fakt nepřesvědčí, mám jen špatné vzpomínky jak na kvalitu potravin v JLV, tak na chování personálu, opravdu jsme sotva na půli cesty, vyspělý svět – Japonsko, Čína a západní EU jsou opravdu jinde nejen v rychlosti vlaků 🙂

Georg

jo personal, ten je hroznej… 🙂 https://youtu.be/J2fYXquFMM4?t=123

glagol

Tenhle film čím je starší, tím je lepší.
Uzrál.
A ten soundtrack.

Jan

Tak inde, že v Nemecku sú pravidelne ako najlepšie reštauračné služby vo vlaku recenzované práve JLV a reštauračné vozne na linke Praha – Hamburg.

amey

Nejde o porovnávání servisu. Jde o to, že je někdo pro svoji práci zapálen a snaží se dělat pro to maximum a to se hodně cení. Takových lidí je málo. Přeji pánovi at´najezdí ještě tisíce dalších kilometrů.

Hojakar

A už začali podavat aspoň trošku zdravou výživu? A nebo jsou to pořád ty děsná jídla typu svíčková, guláš, znojemská apod. Co člověka jen děsně zaplacnou? Co takové kvalitní těstoviny,kvalitní krémové rizoto, ryba,salát atd. A chlubit se že v restauraci uvařím typu co dům dal čili něco ve stylu katak tak to už je úplně síla… No a to europlzenske? PAn asi ještě nepil dobre a kvalitní pivo…

GPGP

Přesně tak, nabídka jídel v JLV je úplně jinde než trendy ve světě, a s tím je spojená i skladba cestujících, kteří byli vlakem max. někde v zemích bývalého bloku RVHP 🙂
Jedl někdy někdo tady, opravdu kvalitní a čerstvé jídlo které se vaří v zemích kde mají demokracii min. 60 let ?

Georg

trendy v zeleznicni gastronomii (s vyjimkou zazitkovych vlaku) jsou mozna tak umelohmotne bagety plne ecek a k tomu cola. v jlv dostanete tohle a k tomu tocene pivo: https://www.jidelnivozy.cz/uploads/menus/foodMenu/2.pdf
da se picovat na leccos, ale tady opravdu protesty nechapu…

jirka

trendy ve světě mi můžou bejt ukradený, stejně jako jiný mainstreamový věci, řídim ye vlastní hlavou a chutí

Tomáš Záruba

No tak každý má asi chutě nějaké, stavět to tak že „svíčková a znojemská fuj“ jaksi objektivně je pěkná blbost. Já třeba naopak cíleně vyhledávám přesně takováto jídla a takové ty „moderní náhražky jídel“ (míněno samozřejmě jako subjektivní nadsázka) mě vyloženě štvou. A pokud bych si měl v jídelňáku vybrat mezi „co dům dal a k tomu hrstkovou polévku“ a hladem, protože na každé z přesně katalogizovaných jídel něco chybí, tak mám taky volbu jasnou.

Jiří 2

Kdo chce českou klasiku, dá si guláš, řízek nebo svíčkovou. Pro cizince je to třeba první setkání s českou kuchyní. Kdo chce něco „prémiovějšího“, najde si v jídelním lístku i to. A vybírat se rozhodně dá…

Tomáš

Děkuji za článek, který v těch klidných dnech je správně načasován.
Bohužel tento člověk u mne sympatie nevzbuzuje. Je to dáno i tím že jsem byl jím obsluhován. Bohumín- Praha,kde se probouzel činností zapínáním košile uprostřed jídelního vozu.
Z Prahy směr Německo to už byl úplně jiný člověk. Nebudu chápat ani omlouvat jejich nestandardní směny 8+8, rozhodně si pamatuju jak dovedl oddělit plebs od platících.
Ale jednu dobrou vzpomínku mám, když jsme kvůli sněhové kalamitě uvízli na 240min mezi Olomoucí a Hranicemi.
Ochotně vařil čaj a roznášel mezi cestujícími, a tím je v podstatě uklidnil, jak jednoduché.

Tomáš Záruba

„Oddělit plebs od platících“ znamenalo přesně co? Jestli měl odvahu vyštípat takové ty „zaberu stoleček a lemtám jedno pívo na 200 km“, tak za mě na pochvalu. 🙂 Tohoto jevu si dokonce všimly i moje malé děti, když jsem je vzal na předvánoční projížďku: „Hele my tady večeříme sami, ostatní mají jen pití“. No a pak se třeba v plném rj občas stane, že se prostě nenajím, neb není kde kvůli „zajištění místa k sezení kafem“. Takže jestli narážíte na toto (a ve směru Ostrava je takový jev dost častý), tak to naopak oceňuji.

Jiří 2

Což bych možná ocenil i u některých jeho kolegů, protože řada z nich tyto lidi v jídelním voze toleruje a ti, co by rádi obědvali, mají smůlu. Ti co mají první třídu mají alespoň výhodu v tom, že jim obsluha donese oběd až na místo (já tedy, pokud je v jídelním voze místo, se raději přesouvám do jídelního vozu – jednak abych nerušil své spolucestující, jednak se projdu a jednak i kvůli pohodlí a oddělení práce od času na oběd), cestující ze dvojky se ale musí spokojit s bagetou z minibaru…

Tomáš

Máte pravdu, jen víc takových.

Pavel Peterka

Asi bych neměl, ale musím reagovat. Když jsem jezdil s pravidelnými vlaky mj. mezi Bohumínem a Prahou, byl jsem v kuchyni a ještě nepracoval jako číšník. Tudíž jsem si nemohl zapínat košili uprostřed jídelního vozu, neboť mým pracovním oděvem byl vždy kuchařský rondon. Nikdy jsem neuvízl mezi Olomoucí a Hranicemi ve sněhové kalamitě a neroznášel cestujícím čaj. Pravděpodobně jste se setkal s někým jiným.
Přeji vše dobré, Pavel Peterka.

Jara 16

Profesionál a navíc i v nepohodě vždy s úsměvem na tváři. Pána jsem potkával při svých cestách do Prahy. A jestli tomu tak není vždy 100%, tak si vzpomeňme každý na své kyselé rána či večery. Sebekriticky. Protože ten důvod se holt někdy objeví… S pozdravem Jara Filka

Martin

Musím reagovat, ano na JLV nedám dopustit, vždy příjemně překvapili všichni z personálu a co se týče nabídky, nikde jinde v západní Evropě už se ve vlaku nevaří klasická jídla. Všude je to obagetách, sendvičích popř. panini v Itálii a cola v plechovce. Možná ještě v Polsku je to částečně srovnatelné, ale bez piva a jakéhokoliv alkoholu no a Maďaři jsou solidní. Ovšem za nukleární ceny. Takže shrnuto – panu Peterkovi díky za vyprávění, četl jsem to jedním dechem a přeji mnoho dalších kilometrů po kolejích a snad se zase někdy potkáme. A Ty Jarinku…. no však víš. Ta práce… Číst vice »

Tomáš

Musím se Vám hluboce omluvit.
Při bližším zkoumání jsem přišel na můj omyl.
Prosím za prominutí.

Petr Šimral

Velmi pěkný rozhovor, moc chválím.

X 1

Děkuji za pěkný rozhovor. Jídelní vozy ČD využívám velmi často. Zejména trasu z Prahy do Německa. Vždy, když při své jízdě narazím na pana Peterku, je jízda o něco veselejší. Vlastně musím pochválit veškerý personál JLV. Při svých zkušenostech ze stovek jízd u nás i v zahraničí, tak Český personál vyniká naprostou profesionalitou a vždy z nich číší dobrá nálada. Své poděkování bych chtěl vlastně směřovat veškerému palubnímu personálu na vlacích všech dopravců. Mají můj obdiv. Při potížích jsou vždy první na ráně a chování cestujících není vždy v pohodě. je tedy velká Škoda, že nemají větší podporu od svých… Číst vice »

Luděk Vágner

Bylo mi nekolik let cti, byt na stejnem vlaku jako vlakvedouci s timto panem. Clovek inteligentní, vesely a hlavne…. Super partak,co nenecha kolegu ve stichu a nezkazi zadnou legraci. Rad vzpominam na casi, kdy jsem jezdil jako vlakvedouci na vlacich EC.

Luděk Vágner

Dominik

Netuší někdo, z které stanice je ta fotka, jak je vykloněn z okna, děkuji?

Georg

pro doplneni – tady je rudisuv clanek z faz v cestine, v mirne bizarnim google prekladu (kde je ober, tam patri vrchni – prekladac to nezna, protoze je to v soucasne nemcine archaismus): https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=cs&u=https%3A%2F%2Fwww.faz.net%2Faktuell%2Ffeuilleton%2Fim-zug-von-berlin-nach-prag-fuehlt-man-sich-wie-in-tschechien-16351149.html a v clanku je jedna nepresnost v otazce polozene panu peterkovi – obor kuchar-cisnik za totace rozhodne nebyl neco, kam chodili zoufalci co nevedeli co se sebou. byt v totaci cisnik se povazovalo za velmi vyhodnou karierni drahu a na nektere ucnaky s timto oborem jste se dostali jen s protekci. (duvod je prozaicky – socialisticke restaurace a hotely nemely majitele a dalo se tam velmi… Číst vice »

pamětník

Díky za rozhovor se zjevným inteligentem, který mezi řádky intenzivně láká k obnově návštěv českých jídelních vozů i jejich historické návštěvníky, kteří se jim už dlouho vyhýbají poté, kdy jejich dřívější oblibu a úspěšný provoz před cca 25 roky tehdejší vedení JLV dovedlo (m.j. nehoráznými cenami) na téměř neakceptovatelné dno.
A povinně by si to měl každý den aspoň desetkrát přečíst ten hlupák z GŘ ČD, který nechal původní jídelní vozy draze zrekonstruovat na „bistrovozy“, N.B. v podobě těch zařazených nesmyslně výhradně do 1. třídy vozové, aby (snad) konečně pochopil, jakou škodu tím (pro „vnitroprovoz“) způsobil.

Georg

bistrovozy jsou jasny ulet, ale je treba problem nezjednodusovat – je opravdu tezke jidelni vozy uzivit. na berlin funguje trik nemeckych cen a ceskych nakladu, ale najit obchodni model pro vnitrostatni spajzaky je obrovska vyzva.

jak vypadalo vedeni jlv pred 25 lety nevim, ale ti, co pred 10-15 lety vymysleli soucasny gastronomicky koncept a jeho sezonni inovace jsou docela profici (a jako dalsi jejich uspech bych zminil koncept prodejen pont, kde se daji zakoupit i normalni potraviny typu cerstve pecivo a mlecne vyrobky).

a8n

I to bistro se dalo udělat příčetně, tedy malý oddíl ponechat a z velkého udělat dvojku. Ale to by na GŘ museli mít sprosté slovo, totiž koncepci.

Maršál

Asi je to pro vás novinka, ale v těch bistrovozech už nějakou dobu mohou sedět i lidé s jízdenkou do 2. třídy.

pamětník

Budete se asi divit, ale novinka to pro mě není – ale i tak je to řešení hloupé, protože nesmyslně snížilo počet míst u stolů.

Ludwig

Pan Pametnik bohuzel vubec nebere v potaz ekonomickou stranku veci. Jidelni vuz je mozna pohodlny, prijemny, romanticky, ale jeho provoz take neco stoji. A proto jejich budoucnost vidim spatne.
Budou-li bistrovozy resenim, jak ponechat takovou sluzbu ve vlaku, tak tomu jenom tleskam.
I kdyz souhlasim, ze kombinace bistro/1trida byla nestastna. Nad prvni tridou je potreba premyslet jinak. Inspiraci hledejme ve statech, kde 1.trida tvori i vice, jak 30% vlakovych souprav.

pamětník

Ekonomickou stránku samozřejmě chápu, a myslím,že lépe, když před léty vedení JLV „rádoby zlatokopecky“ zapomnělo na staré „kšeftmanské“ pravidlo, že „nevydělává se cenou, ale obratem“, čímž lidi ze „špajzáků“ vyhnalo.
Před 55 roky jsme v „hospodě“ dokázali projet třeba celou cestu mezi Prahou a Žilinou a finančně jsme na to stačili i jako studenti – když něco podobného dokáže zařídit vedení JLV teď, tak problémy s ekonomikou provozu jídelních vozů budou daleko menší, než jak se nám snažíte vnutit

Ludwig

Berte to, prosim, jen velmi priblizne, ale pokusim se o velmi hruby odhad nakladu, at si udelate predstavu, ze „plna“ hospoda ma daleko k zisku. Tak pojdme na naklady, vychazeji z clanku – trasa praha-kosice: 1) Personal – 3 lide, cesta plus priprava 10 hodin – prumerne naklady na cloveka 200 kc/hod. 6000,- kc 2) cena za pouziti dopravni cesty – zjednodusim vypocet – 10 vozu a 25kc/km,delka 850km = 21200 tj cca 2000kc 3) odpis vybaveni jidelniho vozu – 500tis za 8 let – velmi velmi velmi orientacne 250kc za cestu 4) cena a odpis vagonu radeji nebudu vubec… Číst vice »

michal

Tak ona by osádka stačila dvoučlenná, ale to by se zase musel oželet minibar.

Tomáš Záruba

No a teď jaký dopad do tržeb z jízdného má existence či neexistence jídelního vozu na vlaku. Nebo „socioekonomicky“: Jaká je hodnota úspory času cestujících, kteří nemusí do restaurace na začátku nebo konci cesty (nebo u delších cest třeba uměle prodlužovat přestup)?

Ludwig

Urctite neznam vsechny promenne, s kterymi kalkuluji dopravci pri rozhodovani zaradit/nezaradit jidelni vuz. Proto take vsude zminuji, ze jde o velmi hruby odhad. Ale nejakou ekonomiku to mit musi a bistrovuz bude urcite dobra alternativa v pripadech, kde to uplne nevychazi.
Dopad socioekonomicky se obavam dopravce moc zajimat nebude.

Tomáš Záruba

To ne, ale mohl (resp. měl) by se promítnout třeba do objednávky.

Ludwig

Pokud by uvaha objednavatele mela byt takto siroka, tak v dnesni zvlastni dobe pozor na to, aby nam Greta nevycinila, ze se zbytecne taha 70 tun vagonu nahoru dolu 😂😂😂😂
Berte prosim jen jako drobne vanocni rozptyleni… 😉

Mladý Cestovatel

Ceny jsou úplně v pohodě. Až mě někdy překvapuje jak je občerstvení ve vlaku laciné.

Hopa

Tohle mi celý rok chybělo, super rozhovor! Díky.

Nekdo

Dekuji za krasny rozhovor! Do restauracniho vozu zajdu celkem pravidelne a i muj syn se to jiz naucil. Bez rizku zadna poradna dlouha jizda vlakem nemuze byt!