obrazok-zdopravy

Patnáct nádraží, dvě tratě a vozidla. Začal prodej úzkokolejek, cena začíná na 100 milionech

JHMD, konečná v Nové Bystřici. Autor: Dalibor PalkoJHMD, konečná v Nové Bystřici. Autor: Dalibor Palko

V případě neúspěchu zpeněžení jedinou smlouvou by bylo nutné přikročit ke zpeněžení dlužníkova majetku po částech.

Odebírat
Upozornit na
guest
125 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka z CB

Je zajímavé, že na Zubrnické to jde a od nuly – možná až se vytrhají koleje, nechá se vše zarůst, tak si někdo za padesát let možné vzpomenete, že tu něco bylo.

Pedro

To jsme to s tím našim zázračným regulovaným kapitalismem dopracovali.

Rudolf Tuček

Tady je spíš problém že do čela JHMD se dostal šíbr socialistického střihu, jehož činnost na ředitelské pozici neměla s kapitalismem nic společného.

Jirka z CB

Z naší rodiny nikdo v KSČ ani jiných podobných kolaborantských organizacích nebyl, už z toho důvodu, že děda byl podle měřítek Třídní nepřítel a šlo to i po otci, ale co vyprávěl, tak ředitel a tehdejší managment fabriky kde dělal si dovolili brát jen materiál, melouchy a toaletní papír. Jeden náměstek si dovolil kšeftování s tvárnicemi a když se to provalilo, tak mu u soudu členství v KSČ ještě přitížilo.

Sáček

Miliardáři teď rádi kupují fotbalové nebo hokejové kluby. Není v Čr nějaký miliardář nadšenec? (nebo nějaký, který dělá vše pro lidi, vrátí jim co jim nevzali)

Marek

Jedině snad postavit na obou koncích nebo někde na trase uzkokolejky nějaký monstrpodnik který tu dráhu bude používat na dopravu, nákladu/materiálu.

vbb

Vy byste si postavil monstrpodnik u úzkokolejky a rád řešil vícenáklady a další problémy s tím spojené?
Nutnost každý vůz v Hradci dávat na podvalníky (zdržení, personální náročnost), máte omezenou kapacitu (v jednom „normálním“ úzkorozchodném vlaku můžete mít tak max. 4 normálněrozchodné vozy a skoro ke každýmu potřebujete extra brzdicí vůz (jo kdyby ten brzdicí vůz měl i motor, to by byla jiná), a vlaky tam po 10 minutách fakt jezdit nemůžou.
Pokud ano, tak jste masochista.

Marek

Bylo by to (asi hodně) složité ale bylo by z čeho to financovat. Uzkokolejky se na druhou stranu používaly resp možná i někde ještě používají v některých průmyslových podnicích apod. Možnost zajet až na halu apod.

Mindi

To je dnes o hovně. Úzkokolejky měly smysl v době, kdy silnice stály obecně za prd a nebyla auta na těžší náklady.

Karl vB.

A pracovní sílu byste pro ten váš slavný „monstrpodnik“ dovážel asi tak odkud?

Josef Pešek

Naftové doly Nová Bystřice nebo nebo No-Bystři-Gaz?

Libor

Doporučuji lékaře a pořádnou medikaci…

Karl vB.

Recesi, pokus o vtip nebo ironii prosím napříště ve vlastním zájmu označte smajlíkem: :-).
V opačném případě by si mohl někdo myslet, že to snad myslíte vážně a mohl by na to oprávněně reagovat podobným způsobem, jako např. pan Libor.

Marek

Je škoda že unikátní trať jde „do kopru“. Třeba to ještě nějak dopadne a alespoň na části trati se zachová turistický provoz apod.

astroid

Jesti se to bude nakonec prodávat po částech, tak o nádražku ve Střižovicích bude velkej boj…

fpul

Jsem rád, že jsem se tam s dětmi povozil, zažil pár pěkných výletů a jednou pobyl asi týden na jednom nádraží.

Už se tam asi nikdo nesveze.

Tímto se pomyslně uzavírá éra polistopadového snu o kapitalismu.

Libor

Dle mě není únosné udržovat jako atrakci tolik km trati v úzkém rozchodu. Výhoda kapitalismu, že si to můžete koupit a provozovat. Za komárů byste takový byznis mít nemohl 😉😁

fpul

Na druhé straně hranice v Rakousku je cca 60 km úzkokolejek co je tamní obdoba kraje provozuje jako sezonní turistickou dopravu. A komunismus tam nemají.

Karl vB.

To máte naprostou pravdu, ale výchozí situace, za které to v roce 2001 přecházelo od ÖBB na NÖVOG byla na hony vzdálená tomu, v čem se na naší straně hranice posledních pár let nacházejí JHMD.
https://www.waldviertelbahn.at/cs

Emil Zenáhlík

Ta trať má určité význam historický, je to svým způsobem unikát a památka, zajímavá atrakce. Je to ale také přežitek své doby a pro konkurence schopnou dopravu je nepoužitelná a sama si na sebe bohužel nikdy nevydělá… Taková je realita. Stát resp. lidé v tomto státě se proto musí umět rozhodnout do čeho omezené společné prostředky investovat, protože existuje celá řada dalších priorit (zdravotnictví, školství, péče o seniory atd. …a samozřejmě i jiné důležité dopravní stavby). No a tady stát rozumně řekl že nemá zájem… Takže rozprodat je holt jediná možnost. V době nouze (a tu bude mít státní rozpočet… Číst vice »

Ferda Vomáčka

A která trať si na sebe vydělá? Vydělá si na sebe třeba jiná lokálka? Jako Třeba Kutná Hora – Zruč nad Sázavou? Vydělá si na sebe trať Tábor – Horní Cerekev? A vydělá si na sebe silnice do podobných lokalit?

Kubrt

Počítat nějaké ekonomické efekty infrastruktury je ošidné a vždy se to dá udělat tak, aby vyšlo to, co potřebuju. Tudíž je to na nic. A tudíž (mimo jiné důvody) existijí státy, které vybírají daně a z nich v různé míře finacují infrastrukturu. Ovšem tyhle tratě dnes nejsou infrastruktura.

Franta

Zrovna narvat peníze do důchodců je podle mě zkáza západní civilizace. Nechci, aby neměli, co jíst, ale důchod 20.000 Kč, když bydlíte ve vlastním, je celkem luxus. Nejhorší na tom je, že ty prachy, co těmhle lidem stát dá, je investice na třeba 8 let. Když vám je 70 a máte před sebou třeba 8 let života. To je fakt efektivnější to investovat do dítěte, kterýmu je 10 let a má před sebou 70 roků života. Část toho důchodu by se mohla dát radši na vybavení škol, učitele, trenéry nebo přímo jako příspěvek dětem/rodičům, cokoiiv, kde je nějaká šance na… Číst vice »

Libor

Franto, co piješ? To musí být matroš…

M1M2

To k čemu došlo je důsledkem toho, , co se dá shrnout do několika bodů: 1.) nepochopení nutnosti „transformovat“ úzkou do nových podmínek – tedy plánovaně a postupně ji komplexně překlopit“ do podmínek turistické atrakce, 2.) nepřipravená strategie a tím pádem nezainteresování především krajů, ale i měst a obcí do tohoto procesu – prostě smysl ZVS postupně vyprchal; 3.) z bodu 2. plynoucí nulová aktivita krajů vůči čemukoliv, v případě Vysočiny ještě podtržená tím, že jimi objednanou službu financovali jen do výše cca 60% nákladů, 4.) komunikace především s kraji nevedoucí k potřebnému efektu. Kdyby „překlopením“ na turistickou atrakci úzká… Číst vice »

Martin Verner

Na nového nabyvatele, bude-li jaký, žádné existující (byť i podmíněné) závazky nepřejdou. V tom je část podstaty insolvenčního řízení.

Ferda Vomáčka

„Ostatně kolik km, co by krásné turistické atrakce, je dnes provozováno z celého systému slovenské Vychylovky? “

Ne s východem se fakt nechceme srovnávat…

A. Mikulka

Neumíš číst?

vlachjan

Mě ta cena nepřijde vůbec zlá. Na trati jsem napočítal nějakých 12-14 nádražních budov, většina s úpravou na pronájem, pak tam jsou celkem rozumě veliké pozemky v Kamenici nad Lipou a Obrateni, na nichž by šlo udělat rozumný development. Samotnou dráhu by zřejmě šlo prodat obcím/kraji/státu na cyklostezku a nějaký krátký kousek v tursiticky nejzajmavější lokalitě je možno ponechat na sezóní šoto provoz, který by na rozumě krátké trati mohl i genreovat rozumné peníze. O dieslové lokomotivy by mohli mít zájem na Osoblažce, aby měli nějakou zálohu, nebo alespoň zdroj ND. Hašisbedny do šrotu…

Karel M

Nechcete to rovnou prebudovat v dálnici?

vlachjan

Na to ta trasa příliš úzká a klikatá. A pak, já jsem pro udržitelnou mobilitu a vyžití občanů, tak mi ta cyklostezka přijde lepší:)

Martin

ZÁKON O DRÁHÁCH (§ 20, odst.3)

Pokud není vlastníkem dráhy celostátní nebo dráhy regionální stát a vlastník dráhy není schopen zajistit její provozuschopnost, je povinen dráhu nabídnout státu k jejímu odkoupení. Jménem státu jedná Ministerstvo dopravy.

Nepodařilo se mi dohledat, zda k domuto došlo, byť si matně pamatuji vyjádření, že stát zájem nemám. Nemáte prosím někdo po vědomí, zda a případně kde ve veřejném prostoru toto mohlo zaznít?

vladki

Rekl bych ze to nevylucuje prodej nekomu jinemu, kdo ten provoz zajisti. Prodej statu bych videl jako posledni moznost.

VRTjecesta

200 šotoušů po půl milionu. Když si počkají cena ještě jistě klesne. Kde je problém?

Pražák

V tom, že žádný šotouš nemá 50k, natož půl milionu. Navíc základní myšlenka, řekl bych podstata šotoušení je v tom, že „naši zábavu má platit někdo jiný“.

VRTjecesta

Zásah, potopená!
Ostatně… https://ib.fio.cz/ib/transparent?a=2200113770

Martin

Do toho vzorce chybí podstatná proměnná 🅿️, jako 🅿️rase, a to jsou náklady na provoz. Koupě je to nejmenší, ale uvést do chodu a provozovat je daleko nákladnější (přinejmenším v prvních letech). Je to jako koupit si Dívčí kámen a udělat z něj hotel, alespoň ***. Neříkám, že to nejde. Jen ten poměr cena:výkon alespon na začátku není láká představa. Třeba, ja bych do toho šel, jen prasátko nemám tak nadité a oslíčka, co by se na požádání otřásl také ne.🙂 Ale nezoufal bych, on se jistě nějaký železniční zemědělec, vědouc jak dojít dotace jiste najde. Bez nich to ale… Číst vice »

VRTjecesta

A tak by to třeba mohlo koupit AŽD, ti mají „vyděláno“ na několik životů dopředu, tak by třeba mohli udělat zase šotouškům radost.

Pražák

A,k čemu by jim by to bylo? Ale jinak jste potvrdil to co,tu tvrdím, že šotouši všechno chtějí, ale korunu na to nedají. To musí vždy někdo jiný.

mluno

Možná spíš půl milionu šotoušů se dvěma stovkama. Ale to je jen počátek, pak budou další náklady. Takže by to spíš chtělo nějakého pracháče, co má půl miliardy a neví co s nima, že by si koupil svůj vláček i s kolejema a nádražíma.

Karl vB.

Pokud někdo vlastní půl miliardy korun, tak by se dalo očekávat, že bude bystrého úsudku. Taková osobní disposice ovšem uskutečnění vašeho snu/ návrhu/ přání reálně vylučuje.

Vendelin

To by znamenalo, že každý dvacatý čech je šotouš

stan

Pokud opět nedojde k zestátnění železnice a pokud vztyčená čela omezených privatizátorů budou mít možnost prosazovat právo silnějšího a dělat jen to, z čeho je zisk, není možné čekat něco jiného než likvidaci jihočeských tratí. Vylidnit po roce 1945 jižní a západní Čechy bylo jednoduché, ale najít náhradu za ty , kteří v tvrdých podmínkách dokázali trvale žít a pracovat se nikomu už nepodaří.

Kubrt

Kdyby ty tratě zůstaly pod státní kuratelou, tak už tu dávno nejsou.

Sniper

To víte jak?

M1M2

Stačí znát historii, konkrétně první polovinu 90 let. Z té je to zcela zřejmé.

stan

Nevidím rozdíl mezi 90. lety a dneškem, peníze až na prvním místě a tlustá auta ovládají už několik generací. Historie úzkokolejek začíná však před 120 lety, když byly stavěné kvůli dopravě materiálů a zboží, doprava lidí měla být nerentabilní od samého začátku. Stát železnice držel z důvodů hospodářských a vojenských. Osvědčilo se to při stavbě opevnění v roce 1938, a nejen na Novobystřicku. Doprava vojenské techniky a materiálu je zřejmě i dnes nejrychlejší po železnici – usuzuji podle přejezdů vojenských vlaků v USA.

noerf

Jenže od te doby co se ty tratě postavili primárně pro nákladní dopravu již nejsou využívané a souběžně jedoucí autobus je rychlejší, protože jede kratší trasu a jede obvykle rychleji, než je maximální traťová rychlost na těchto tratích.

Karl vB.

1. Mimochodem, k čemu to opevnění těsně na hranici bylo, když se nestačilo celé ani dostavět a muselo být předáno?
2. Argumentovat u tratí JHMD vojenským významem a transporty vojenské techniky v USA vyžaduje vskutku pořádnou porci osobní odvahy.

Kubrt

Pamatuju si to.

Pražák

Protože konkrétně stát chtěl tu úzkokolejku zavřít už dávno?

dujka.robert

Konkrétně bystřickou větev i definitivně ČD zavřely.

Petr

Tak to se jistě nemovitosti v jižních a západních Čechách prodávají za hubičku…

A. Mikulka

Státní železnice chtěla tu dráhu zrušit už před 30 lety, Šatav s Cheyennem tomu dali jen odklad.

Rudolf Tuček

Když se podíváte na druhou stranu státní hranice od Nové Bystřice, na trať Litschau-Gmünd, která je svým charakterem obdobná, tak tam Rakouský státní dopravce zastavil provoz v roce 2001 a tam k žádnému vysidleni pohraničí po druhé světové válce nedošlo.

Vingárdijum levijósa

Často se bijeme v hruď jak máme hustou síť železnice, v porovnání třeba s USA, ale tohle je realita. Zaostalé, ztrátové, zdlouhavé, pro dojíždění nepoužitelné. Autobus z Nové Bystřice je v centru Jindřichova Hradce (zastávka Nábřeží) za nějakých 22 minut. Autem či taxíkem je to ještě o něco míň. Touto plečkou je to 2,5 hodiny jsem se dočetl. Děláte si legraci? To má někdo používat? Velká škoda, že se to nezrušilo už v těch 70. letech, kdy se o tom vážně uvažovalo, mohlo se ušetřit obrovské množství peněz a dnes by třeba z části bývalé trati mohla být cyklostezka.

Lukan

Hezky tady sbíráte mínusy od místních šotoušů, ale žádné argumenty nemají, protože máte pravdu. Celá trať si zaslouží zrušit a využít pozemky raději smysluplně pro cyklostezku. Jinak je z toho černá díra na peníze.

diem72

A zbourat hrady a zámky … ty jsou raky černá díra na peníze

Karl vB.

Tady nikdo nic nebourá, ono se to rozpadá samo.

Sumeček

Takových echt lokálek jako JHMD je minimum. Většina tratí u nás dává dopravní smysl a které ne, tam je doprava už často zastavená nebo silně refukovaná. A i přes nějakou ztrátovost jsou ty tratě potřeba jestli nechceme aby to tady bylo jako v těch USA, kde bez auta nejde existovat.

Frantisek X

Je také zajímavé, že pokud jde o silnice, nemáme problém je přidávat, překládat, rozšiřovat – zatímco železnici jsme tak nějak hodili mimo. Sice už jsou nějaké plány aspoň na těch vytíženějších tratích, ale většinou pořád jen plány. A prosadí se zatím většinou spíše takové, které jen látají neutěšený stav (přičemž často fixují jiné problémy).

Pražák

Kdy se naposledy stavěla, rozšiřovala silnice, kterou nikdo nepotřeboval a téměř nikdo tam nejezdil? Odpovím si sám, nikdy! Jen Vaše rudo-zelená demagogie nabírá na obrátkách.

diem72

Proč do toho mícháte ty barvy? Pan kolega měl na mysli ten zřejmý „vlažný“ přístup ke zlepšování trasování železnic, kdy trochu odbočil od tématu článku … I když by stálo za diskusi, zda i tady na tratích JHMD by dílčí přeložky nemohly znatelně vylepšit jízdní doby. Ano … nejdřív veskrze odborná diskuse včetně exaktních konkrétních studií a záměrů, jejich vyhodnocení a potom rozhodnutí zda ano, nebo zda třeba jen zachovat fragment… Za mě … je to unikátní historická památka a tedy by mnohem významněji měl přispívat stát, kraje potom aspoň jakous takous objednávkou dopravy. Dotujeme kdeco, nebylo by čestnější „pořadí“… Číst vice »

Pražák

Protože tohle není jediný rudý příspěvek do diskuse. Ten „pan kolega“, lépe řečeno soudruh by nejraději zakázal auta, ustavil řízenou ekonomiku a vše pořídil vláčkům.

Matěj Šedivý

Promiňte, ale jste úplně mimo. Ta trať se pro běžnou dopravu lidí z Bystřice do Hradce z důvodů, které jste popsal, nepoužívá už dlouhá desetiletí. Ta trať je zejména turistickou atrakcí. A v sezóně byla turistickou atrakcí hojně využívanou. 8 spojů denně v každém směru a průměrná obsazenost v řádu desítek lidí. A co se týče případné transformace na cyklostezku, tak situace není zas tak jednoduchá. Často se v podobných případech vyskytuje názor: ,,Zrušme tu díru na peníze a postavme cyklostezku.” Ale nějak se zapomíná, že i cyklostezka není zadarmo. Kilometr cyklostezky v trase bývalé trati stojí zhruba 3 miliony.… Číst vice »

Matěj Šedivý

Ještě pro doplnění. Ty 2 měsíce letního provozu vycházely kraj na zhruba 5 milionů. To že se to objednávalo celoročně je kapitola trochu jiná.

Kubrt

To je kapitola „abychom dosáhli na příspěvek SFDI, musíte si nás objednat, i když to nepotřebujete“.

Ing.Zababa

Smazáno pro porušení pravidel diskuze.

Jan Sova

Ano je tu jakési dotační cyklo-dogma, že cyklostezka musí být asfaltová (aby na to šli sosat dotace EU). Pokud by cyklostezka byla jen na zpevněném podloží (dnes spíše pojem cyklotrasa), pak by zanikl nárok na EU dotace a musely by přijít na řadu ty národní. No a to se jaksi nechce, i když štěrko-stezka by byla šetrnější na finance, zásah do krajiny i údržbu.

Matěj Šedivý

Ty finance jsou otázka. Nedávno byla ve středních Čechách postavena cyklostezka na tělese dráhy a na necelé 3 miliony za kilometr se to dostalo taky.
https://zdopravy.cz/obrazem-sest-kilometru-byvale-trati-u-dobrovice-se-promenilo-v-cyklostezku-znackami-se-nesetrilo-240990/

M 474 003

Štěrko stezka by byla šetrnější na finance, a co na pneumatiky? Navíc je to větší dřina, než po asfaltu.

Beny

Aby se chudáčci cyklisti na ekolech přes léto nenadřeli.

Nám co jezdíme na kole celoročně do práce, a tedy by se asfalt hodil proti blátu, taky plnohodnotnou cyklostezku skoro nikde nezaplatí 🙂

czhunter

Úkolem JHMD je v 21. století být turistickou atrakcí – v Oybinu taky nejezdí turisti vlakem, „protože je to rychlý“ nebo levný.

M1M2

To jste špatně četl, hodně špatně, bývalo to na papíře nějakých 70 minut ne 2,5 hodiny. I tak pro ZVS souhlas, je to nepoužitelné, stanice a zastávky často mimo civilizaci.

Rudolf Tuček

Trať Gmünd-Litschau na které státní dráhy zastavili provoz v roce 2001 dnes jezdí výletní vlaky. Jindřichův Hradec měl smůlu na šíbra Čajánka který to přivedl tam kde je to dnes, dal bych jim šanci třeba to někdo koupí. Cyklostezka se dá udělat kdykoliv až se vyčerpají všechny jiné možnosti.
Každopádně by trať neměla být provozována v režimu ZDO (možná Hradec – Kamenice?).

Jan Sova

Erár peníze nedá/nemá (musel by je nechat vytisknout). Leda by nějaký bohatý zbrojař si z toho udělal koníčka a tak jako si pracháči nechají stavět rozhledny někde ve své domovině, tak by si pořídil vláčky a vozil sem tam lidi a kola…

Ivo Štěrba

Spočítejte si jen spotřebu nafty, maziva a mzdové náklady. A jízdenka bude tak drahá, že nikdo nepojede. Spádovost cestujících byla z Jindřichova Hradce do Kamenice nad Lipou, z Černovic u Tábora do Obrataně. Bystřická jen rekreačně. Bez dotací to nejde. A to nepočítám údržbu vozidel a tratě. Vím co jsem vozil.

Sumeček

Tam už vlaky nikdy nevyjedou. Vozidla se prodají, koleje vytrhají do šrotu, a pozemky rozprodají.

Vingárdijum levijósa

Kéž by. Včera bylo pozdě.

Vendelin

Bylo by hezké, kdyby aspon kousek v turistickém režimu fungoval, ale obavám se že to dopadne jak píšete. Zůstane jen Osoblažka, která celkem funguje byť existuje na zapadlém bohem zapomenutém místě

Náhodný

To nechápu. Prodat vozidla, to ano. Ale trať. Jako by někdo prodával silnici.

Libor

Tak to není zrovna správné srovnání. Ta trať je spíš atrakce a ne základní dopravní tepna. Ona sice nějak jezdila v závazku, ale to spíš aby vůbec vyjelo a aby byla nějaká dotace… Jinak ji stát nepotřebuje. Máme rok 2025, nikoliv 1899…

Frantisek X

No právě, všude akorát mraky aut. Ale přizpůsobit koleje, aby byly i pro dopravu… Jasné, tenhle kout není ještě tak zásadní, ale to si můžeme říci všude (třeba i u některých dálnic) a máme zaděláno na další vnitřní periferie a přetížené metropole.

libor

a jak tady koleje chce přizpůsobit? změnit rozchod? přetrasovat? víte vůbec kolik to obsluhuje potenciálních lidí? jak ty sídla jsou velká (teda spíš malá)?

libor

v rámci ČR je takových míst, kde se železnice může zlepšovat a bude to mít naprosto jiný význam, než JHMD. Už to, že tehdy budovali úzkou a ne normální o něčem vypovídá… a dnes to není jiné..

David

Silnici muze využívat IZS, pošta, popeláři … další služby… ale trať?

Honza

Ještě k tomu úzkorozchodnou

Chleba Nakup

Tu může využít jen úzkorozchodná sanitka.

Vendelin

Těch mám plný sklep 😀

Stráťa

A podle závažnosti případu se z ní zhruba v polovině cesty do nejbližší nemocnice stane úzkorozchodný pohřebák.

Air Traveller

proc by nekdo neprodaval silnici, pokud ta bude soukroma a bude mu patrit?

Ing.Zababa

Protože infrastruktura má být a musi být státní .
Nic jako soukromá silnice i nás naštěstí neexistuje

Pražák

Existuje

noerf

Kupte si trať za 100 milionů a teoreticky 40 milionů vyděláte.
Problém je, že provoz kraje v rámci základní dopravní obslužnosti nemají důvod objednat, objednání turistického provozu nezajistí příspěvek od SFDI na opravu tratě, takže příjmem může být fungování dílny a pronájem ubytovacích kapacit. Trať bez celkové rekonstrukce je v podstatě neprovozuschopná, takže se to možná po částech prodá na zahrady, parcely a na části možná bude časem dálnice od Tábora na Pelhřimov.

Harvánek

To těžko, vede z Obrataně směrem na jih do Jindřichova Hradce

Frantisek X

Hehe, na části úzkokolejky, která údajně nemá koho a co vozit, dálnice. No možná příčně, „aby se to nedalo obnovit“, to umíme. Zlepšit koleje, to ne.

Martin Verner

Tyhle koleje můžete klidně zlepšit na pozlacený maglev, jezdit se po nich stejně nebude. Prostě vedou ve špatném místě špatným směrem.

Svojšín

Zkuste to opět na Dopravním webu, tam jste si vždy notoval s ostatními, co se šotodemagogie týká.

Martin

Člověče, priority tohoto státu jsou jinde, viz přestavba odpočívky Rozvadov za pěkných 650 mio, sice sanace a objednání provozu JHMD by byla zlomkem ceny ale o kamióny je třeba pečovat, neb nám přinášejí a přivážejí tolik dobrého.

Hans N.

Ale k čemu dávat dnes už jen turistickou trať do Závazku? Lidi buďte soudní. Do práce tím nikdo jezdit nebude viz Heřmanice-Frydlant, kde místní preferovali autobus již po roce 1970.

Frantisek X

Ale proč? Proč neumíme nabídnout použitelné spojení po kolejích a místo nich stavíme jen další silnice? Jak by se dnes dalo jezdit do Žitavy, nebýt mezitím vydolování části krajiny Poláky… Fixujeme v sobě představu pomalé železnice, s niž nechceme nic dělat, zatímco silnice uzpůsobujeme stále větší kapacitě a rychlosti…

Stráťa

Protože se železničáři snaží udržovat nesmyslné tratě místo aby stavěli použitelné. Praha-Liberec nebo Znojmo-Brno jezdí autobusy protože trať neexistuje ale do vesnic uprostřed ničeho dotujeme drahé vlaky protože tam před sto a více lety někdo postavil trať.

Air Traveller

jestli ono to nebude tom, ze mimo VRT a mimo mesta s kolonami ta zeleznice bude vzdycky mene efektivni a vzdy bude pomalejsi

Ferda Vomáčka

Kraj kolem úzké je sice taková p*del, hlavně druhá půlka Obrataňky, vím o čem mluvím, ale tak špatně jako vysídlené pohraničí na tom nejsou ani dnes, ani tehdy…

Pražák

Ty kamiony jsou důležité pro ekonomiku, bez nich bychom chcípli hlady. K čemu je úzkokolejka? Představa šotouše, že peníze rostou na stromech je fakt úděsná.

Frantisek X

Úděsná je představa vozby základních potravin stovky kilometrů kamiony, tak akorát. Nakonec, peněz se nenajíte. Furt ekonomika, ale co život? Jako jo, nic není jen tak samo od sebe zadarmo, leč příliš jsme podlehli touze množit peníze, a obětujeme pro ně jiné kvality.

Pražák

A JHMD mají vliv na vození brambor z Francie přesně jaký? Prostě jen Váš další marx-leninský blábol natřený na zeleno . Tupá demagogie.

Ing.Zababa

Především proč bychom měli na Vysočinu ! vozit brambory z Francie?

Pražák

Protože jsou levnější, dříve k dispozici nebo si je prostě někdo objednal. Vážně chcete soukromým subjektům narřiovat s kým mohou obchodovat? Centrální plánován jsme tu už 40 let měli, nefungovalo to. Ale někteří jsou nepoučitelní.

Martin

Jo, hlavně vozit brambory z Francie, když mohou vyrůst v u nás, vlastně už ne, protože jsme si ornou půdu zastavili a pořád zastavujeme logistickými centry …

Kubrt

Tak brambory pěstujte, když je to tak super kšeft. Realita je taková, že jistější výdělek zemědělcům zajišťuje obilí a řepka.

Pražák

Když u nás vyrostou levněji, tak budou růst u nás. Money talks, tak to prostě je. Centrální plánování je díky bohu minulost.

Air Traveller

nic vam nebrani pestovat brambory, klidne v masovem meritku – to, ze u nas zemedelci nepestujou brambory neni nedostatkem pudy – ale ekonomikou jejich pestovani.

Dusmor

Zkuste si přečíst tohle: Russel Roberts – Obchodem k bohatství.
https://libinst.cz/obchodem-k-bohatstvi/
Snad pak pochopíte, že jsou situace, kdy nejlepší cestou, jak si zajistit dostatek brambor, je vyrobit třeba nové auto.

czhunter

To nečetl ani Trump, natož „Martin na Zdopravy“ 🙂

Ing.Zababa

Tranzit je důležitý pro ekonomiku jak přesně?
Převážet jogurty z Plzně do Ostravy a z Ostravy do Plzně je pro to abychom nechcipli hlady jak přesně nutné? . Mlékárny jsou v obou městech.

Stráťa

Protože díky tomu může fungovat jejich vzájemná konkurence která snižuje ceny a zvyšuje kvalitu. Monopol nejbližších mlékáren (nebo čehokoliv jiného) opravdu nechceme.

Kubrt

O plzeňské mlékárně mám jistě pochybnosti, ale nešť, je to příklad.
Osobně jsem rád, že si v pražském obchodě můžu koupit mléčné výrobky např. z Valašského Meziříčí, protože mi chutnají. Ale převážení obdobných výrobků tam a zpět je jen špička ledovce, důležitější je uvědomění si, že vyrábět všechno všude nejde a bez funkční dopravy nefunguje v ekonomice doslova nic.

Greta

Nebo by se nemuselo předělávat nádraží v Č. Třebové za 15 miliard. Sice by JHMD stála jen zlomek ceny, ale o ranžír je třeba pečovat 🤣🤣

Frantisek X

Přiškrtíme železnici, ať se její jednotlivé části vzájemně zlikvidují? Ale no tak, to už je i prohlédnuté.

Pražák

JHMD není železnice, je historický relikt, který nemá jiný smysl než zábavu. Problém je, že ti co v tom tu zábavu vidí chtějí, aby jim ji spoluobčané zaplatili.Pro pravidelnou dopravu osob o nákladu nemluvě má význam přesně nulový.

Tomáš Záruba

No… Z JH do Bystrice samozřejmě, ale jsou tam i jiné relace, třeba z Černovic.

Karl vB.

A copak je v Černovicích podle vás tak významného?
https://www.zivefirmy.cz/?loc=30547760&cf=1762969

Tomáš Záruba

Významného nic, ale pro spojení odtud do Kamenice i JH by ta trať v rovině „ZDO“ dobře použitelná byla.

Abychom si rozuměli: Protestuji v tomto případě hlavně proti zjednodušujícímu posuzování „dopravního potenciálu“ čistě dle té Bystřice.

vlachjan

Zcela reálně to tak je.