Parní vlaky bez ETCS by mohly na koridorech zůstat. Díky plovoucí výluce nebo speciálnímu „hytláku“

Parní lokomotiva 555.0153 (Němka). Pramen: Pardubický krajParní lokomotiva 555.0153 (Němka). Pramen: Pardubický kraj

Provozní opatření by mohlo umožnit jízdy i příští rok na tratích, kde bude ETCS povinné.

Provozovatelé nostalgických vlaků mají naději, že se zahájením výhradního provozu pod evropským zabezpečovačem ETCS jejich historická vozidla nezmizí z hlavních koridorů, jak se dosud zdálo.

Po včerejším jednání se zástupci dopravců a provozovatelů historických vozidel to uvedl ministr dopravy Martin Kupka. „Hledáme řešení. Máme samozřejmě zájem nostalgii zachovat – živou a stále přitažlivou,“ uvedl Kupka.

Zatím se mluví o dvou řešení. Osazení mobilní jednotky ETCS do jednoho z vozů soupravy, například tzv. Hytláku. Tuto verzi představil Kupka na čtvrteční konferenci Výzkumného Ústavu Železničního. „Zapojení ‚hytláku‘ hned za lokomotivu vybaveného palubní jednotkou a všemi prvky konektivity ETCS mi připadá jako nejvhodnější varianta. Dokonce by to zcela ladilo s tím, jak vypadala vozba historických vlaků. Musíme překonat ještě několik technických zapeklitostí,“ uvedl Kupka.

První parní lokomotiva s ETCS. Ve Velké Británii začali s jejím testováním

Jenže vývoj takového vozu může znamenat i několik let. Proto se začíná řešit i dočasné opatření.  Jednou z možností, jak nostalgické vlaky na koridoru s ETCS nechat, může být vyloučení jedné koleje z provozu pod ETCS v době, kdy pojede parní vlak. Šlo by v podstatě o výjimku, že by po trati nemusely jezdit jen vlaky vybavené palubní jednotkou ETCS, při jednání bylo označeno jako plovoucí výluka. Ministr mluví o „provozním opatření“, jehož cílem je zachovat nostalgii na tratích s ETCS i příští rok.

Správa železnic: ETCS nemusí znamenat stopku pro historická vozidla. Dopravci ale musí chtít

Provozovatelé historických vozidel získali ve snahách za zachování provozu silného spojence. Do jednání se vložil pardubický hejtman Martin Netolický. V rozsáhlém textu na stránkách kraje uvedl, že provoz historických vlaků je současně i propagace železnice jako takové, profesí na ní pracujících a ukázka techniky.

Tagy ETCS parní provoz s ETCS
185 komentářů