Parní lokomotivy byly někde rychlejší než provoz dnes. Východoněmečtí politici žádají lepší spojení
Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah v Drážďanech. Foto: České dráhy

Východoněmečtí politici oslovili favorita spolkových voleb se žádostí o lepší propojení s Polskem a Českem.
Prida se i Bavorsko?
Loni jsem zaslechl něco o pokračování přípravy obnovy spojení Moldavy a Holzhau… Kéž by.. peníze z EU tečou na horší věci…
Kdepak jen soudruzi z NDR udělali chybu?
Nedokázali svým schopnějším dětem zabránit v přestěhování do západnějších spolkových zemí.
To víte, no. Za dob parních lokomotiv neměli politici navázané odměny na zpoždění, takže se do jízdních řádů nemuseli dávat „dostatečné“ rezervy.
Pokud chtějí Němci zlepšit dopravu do východní Evropy pak nechápu, proč zmiňují Českou republiku. Praha je na stejném poledníku jako Berlín, o Vídni ani nemluvě.
Ekonomicky však ne
Zrovna Praha je na tom podobně dobře jako Berlín nebo Vídeň.
https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tgs00005/default/map?lang=en
Akorát že zrovna GDP v Praze mluví o tom, kolik firem tu má daňovou rezidenturu a ne o ekonomické úrovni jako takové. To je ryze český fenomén. O ekonomické úrovni mluví ekonomická úroveň obyvatelstva a v té jsou nám mnohem blíže Rumuni a Bulhaři, než většina zemí na západě.
Tak zrovna v úrovni železniční sítě vč. četnosti spojů či vozového parku se víc blížíme leckteré západoevropské zemi než Rumunsku nebo Bulharsku.
Přičemž „západoevropská země“ nerovná se automaticky „jen moderní vozidla“ – docela jsem žasnul, co jsem viděl v Belgii (mj. s přesahem do německých Cách).
No a to si představ, že v ČR se vypěstuje ročně téměř tolik pšenice, jako v celé Itálii, nebo že produkce řepky olejky celých USA nedosahuje ani dvojnásobku toho, co se vypěstuje u nás.
Fakta sice zajímavá, ale absolutně o ničem. Celkově ekonomicky na západ vůbec nemáme.
Zrovna ve srovnáni s Itálií na tom Česko není vůbec špatně.
A zrovna Itálie má značné rozdíly mezi jednotlivými svými oblastmi (obecně bohatší sever vs. chudší jih, mmch. navzdory existenci VRT napříč poloostrovem 🙂 ).
Itálie přesto, že dodnes nedosáhla svého HDP z roku 2008, je na tom, co se ekonomické síly obyvatelstva týká, cca o půlku lépe než my. Jak jsem psal, furt má Rumun blíže k Čechovi, než-li Čech k Italovi a to i přes to, že Ital na Čecha už skoro 20 let čeká.
https://is.muni.cz/el/fi/jaro2016/VB004/FI_T3.pdf
Jestli skutečně máte na mysli ekonomickou SÍLU, pak – při počtu obyvatel Itálie cca 5,5x vyšším než v Česku – by na tom Itálie byla v přepočtu na obyvatele mnohem hůř než my.
To plati v kazde zemi, Londyn taky neni Cornwall, cim vetsi zeme tim casto i vetsi rozdily, zrovna ta Italie je dobry priklad, sever je na urovni svycarska, jih na urovni bulharska…
Možná to není tak úplně český fenomén. To české vlastenectví naruby leckdy nikam nevede. Z podobného důvodu je dost k ničemu s něčím srovnávat stát Berlín, lépe je s něčím srovnávat dvojici spolkových států Berlín+Braniborsko.
Administrativní hranice Prahy je velmi pochybná a metodika staťáku dobrou šestinu reálných obyvatel Prahy vůbec nezachytí. V jiných zemích se používají zas jiné metodiky, a to i pro stanovení hranic „města“ a co to vlastně je pro tenhle účel (má Paříž 2 nebo 8 mil. obyvatel? Nebo něco ještě jiného?). Srovnávat hospodářství měst je zatím bohužel velmi pochybné.
Zrovna Vídeň a Berlín jsou vymezené (coby samostatné spolkové země) obdobně přesně jako Hl. m. Praha.
Věřím jen statistice, kterou si sám upravím. 😀
Připisuje se Churchillovi, že? 😀
A ta neupravená statistika je podle vás jaká?
(mmch. zrovna ex-NDR je na tom většinově nic moc co do stárnutí populace/vylidňování venkova i mnoha měst atd.)
Neupravená statistika neexistuje.Ze statistických údajů vytvoříte i závislost mezi zemětřesením a zpožděním vlaků na hlavním.
Dříve mně také označení naší země jako východní Evropy uráželo, ale pak mi to došlo. Při přejezdu hranice mezi západními zeměmi není prakticky vidět rozdíl v životní úrovni, kultuře prostředí apod. Ale při přejezdu naší hranice je nejpozději po 100m vidět, kde se člověk nachází. A lichotivý obrázek to opravdu není. Tedy východní Evropa není o geografickém prostocviku, ani o nostalgii historických vazeb, ale o životní úrovni a mentalitě obyvatelstva (netahejme do toho politiku, ale třeba to, jak se staráme o své okolí, nebo zda se snažíme najít obecně přínosná řešení vs. dělání si naschválů apod.).
Ano. Je to takový ten přetrvávající někdejší slovník, kdy Střední Evropa nefungovala a rozdělovalo se jen na Západ a Východní (sovětský) blok. Dodnes je to bohužel ještě výrazná hranice, nejen čistě ekonomicky.
Přičemž NDR patřila do toho Východního bloku.
Tzn. kdo chce rozdělovat podle tohoto, je divné, že i bývalou NDR najednou staví „na Západ“, ale Česko/Polsko najednou na „Východ“.
I když máte dost pravdu, sami Němci staví bývalou NDR dost „na východ“ a v některých parametrech se rozdíl mezi Ossis a Wessis od sjednocení ještě prohloubil.
Víte, ona taky existuje Evropa střední a zrovna východní Německo bych do ní klidně zařadil taky. A pokud jde o ekonomickou úroveň tak rozhodně máme blíž ke Španělsku nebo Itálii než třeba k Bělorusku nebo Moldávii.
Češi ti rozumějí a zbytek světa nás má za východ v lepším případě, v horším případě za postsovětskou republiku. Stoupni si v Dolním Dvořišti na čáru a uvidíš proč. A ať se držíme tématu webu, tak si tam stoupni až bude nasněžíno abys viděl mokrou silnici u sousedů a neprohrnutou u nás 😉
Jenže rozdíl vidíte i když si stoupne na hranici u Saaly mezi Durynskem a Bavorskem.
To jste asi ještě neviděl švýcarsko-italskou hranici. 🙂 Navíc u nás je to trochu zkreslené tím, že zrovna zanedbané Sudety hraničí právě s těmi „nejučesanějšími“ zeměmi Západu, takže tam „na pár metrech“ vzniká naprosto děsivý rozdíl. I když v posledním cca desetiletí už to přestává být taková ostuda. Ale něco jiného je, když se podíváte na předměstí Lince a srovnáte třeba s Hradcem Králové, to už zas tak zásadní není. A jak tu někdo zmiňoval Itálii, tak to už je občas ve srovnatelné lokalitě u nás tedy lepší. Ale to nic, taky jsem dlouho pod dojmem kontrastu na železné oponě… Číst vice »
Já jsem shodou okloností zrovna před pár týdny jel z předměstí Lince do centra města tramvají, a jakkoliv Haid by ještě možná srovnání s naší vsí snesl, kvalita veřejného prosotru na přestupu na tramvaj v Haidu byla srovnatelná s centrem Brna. Takto daleko u nás skutečně nejsme. A myslím si, že to není až tak otázka peněz, jako spíš mentality a přístupu k veřejnému prostoru. Na místech, která považujeme v česku za důležitá – třeba ten střed Brna, nebo třeba na mariánských hradbách umíe udělat velmi dobré prostředí. Jen tohle nezvládáme rozšířtit tam, kde lidé skutečně žijí.
Ekonomicky i uvažováním jsme těžce na východě. Po právu jsme v jejich uvahach východní evropa
Aby se vám něco nestalo, když někdo zmíní slovo „východ“. Pro Německo jsme směrem na východ, zato v posledních letech do dopravy investovali směrem na západ. Nic víc bych v tom nehledal…
Souhlasím, tady je vidět v jaké části Evropy jsme:
https://mapy.cz/turisticka?source=osm&id=13483742&ds=1&x=24.8696626&y=59.6053323&z=4
Problém je jinde.
Ty tratě budovali podnikatelé. Buď sami pro sebe, nebo na kšeft pro jiné. Osobní přeprava byla jaksi navíc. A se změnou ekonomických poměrů se z hlavního účelů těch tratí stala zbytečná a vlastně nesmyslná zátěž, a z té vedlejší funkce se dělá ta hlavní. A pak máme místa, mezi kterými lze autem jet pětadvacet minut, autobusem pětatřicet minut a vlakem hodinu.
A že tam pára jezdila rychleji? Ale to není problém tratě. Ale předpisů.
Hlavním železničním spojením mezi Českem a bývalou NDR je železniční přechod u Děčína. Myslím, že přes něj jezdí více nákladních vlaků než vlaků pro přepravu osob. Rozhodně nákladní doprava přes něj není nesmyslnou zátěži. Mezi bývalou NDR a Českem leží většinou Krušné hory, což není ideální jak pro nákladní, tak i pro dálkovou dopravu. Kromě Vojtanova na západe Krusnych hor jsou pro rychlejší dopravu výhodné tak pouze železniční přechody ve Sluknovskem vybezku, všechny jsou ale jednokolejne a neelektrizovane a v blízkosti nich není žádná rychlá dvoukolejna moderní elektrizovana železniční infrastruktura. Takže pokud se v této oblasti nic nezmění, tak zlepšení… Číst vice »
Respektive Krušnohorského tunelu, ne? Pro náklad by přece byl aktuálně použitelný „ihned“ (po dobudování) i bez VRT, ne?
Přesně tak. A pokud by šlo o pomalé vlaky, vešla by se do něj možná i čtyřkolejka.
Souhlas. Je třeba začít budovat rychlodráhy z ČR do Německa . A to okamžitě. SŽ vstávat, budíček.
Tak to si vezměte troubu z Jericha, jinak to nevzbudíte (nezboříte) :-D.
Železniční stratégové MD sice VRT Praha – Norimberk krutě zabili (doufám že jen pro naši generaci), ale spolu se SŽ se ve směrech Praha – Plzeň – Domažlice (- Mnichov) i Praha – Ústí n/L – Krušnohorský tunel přece jen o cosi snaží.
Nesnaží
A mohl bych tu snahu vidět?
Možno by chcelo napísať nejakú konkrétnu trasu, kde to bolo rýchlejšie ako je v súčasnosti.
Tak mě to přijde celkem jasné, i když na to Němci můžou mít jiný názor. Co se týše tématu článku, tedy NDE, tak
Lipsko – Drážďany – Görlitz,
Berlín – Drážďany – Krušnohorský tunel a
Berlín – Vratislav.
*NDR
Tou třetí jsem myslel Berlín – Poznaň, navazující na známou polskou VRT, podobně jako Lipsko – Drážďany – (Görlitz) – Vratislav.
Akože medzi Berlínom a Drážďanmi či Poznaňou sa jazdilo rýchlejšie než teraz ?? Snáď nie 🙂 To Lipsko – Görlitz sa mi tiež moc nezdá, leda že by tam jazdil v minulosti nejaký „parný nadvlak“ s minimom zástavok. Ale aj tak mi je tá veta „Na některých místech podle něj jezdily rychleji parní lokomotivy než dnešní rychlovlaky“ veľmi divná…
Někdo to snad tvrdil? 😯
Napsal jsem celkový seznam tratí, kterých by se to mělo týkat. A ano, v některých jejich úsecích se na páru jistě jezdilo rychleji než dnes – např. slavná dnešní 50 u Zossen.
Aha, ako lokálne úseky na trati. Už chápem :).
Nicméně je klidně možné, že uvedení signatáři mysleli i některé celé tratě – z těch méně hlavních. Koneckonců ty rychlosti lokálek na 20, 25 nebo 30 km/h mi po celé délce také připadají trochu divné, ale neznám je, co se tam dnes vlastně děje.
Jinak jsem se díval do jízdního řádu 1942 na pár vlaků po hlavních trasách, a opravdu to dnes jezdí rychleji. Třeba i o čtvrthodinku. 🙂
Tak super. Propojíme Moldavu a Křimov s Evropou, poladíme trať z Rumburku do Jiříkova. Ono to půjde…..
Z těch návrhů by možná stálo za úvahu znovu otevření propojení Rumburku přes Jiříkov do Německa. Pokud mají jezdit rychlíky z Prahy do Rumburku, tak by možná mohly některé z nich jet přes Jiříkov do Drážďan. Když jezdí přímé vlaky z Liberce do Drážďan.
Praha – Rumburk bude IMHO vždy rychlejší přes Děčín, zejména při existenci VRT (a zejména, pokud by VR-vlaky do Děčína mohly jet mezi Prahou a Ústím bez zastavení + po celou dobu po VRT; a z Děčína rovnou pokračovat do Rumburku, resp. obecně Šluknovského výběžku).
Čekat od CDU nějaké zlepšení železniční infrastruktury může akorát naivní idiot. V rámci volební kampaně začli zpochybňovat nedávno začlý program generálních oprav hlavních tratí, který má napravit infrastrukturních deficit způsobený dlouholetým „hospodařením“ vlády Merklové.
Naivní idioti mají u voleb stejný hlas jako kdokoli jiný a není jich úplně málo.
No jo, ale od koho tedy? AfD, Sáry Wagenknechtové, Linke, Zelených?
Ne, možná, ano, ano.
Pro rozšíření drážního provozu (i v prosinci) by bylo fajn, kdyby postavili „nízkoemisní“ jadernou elektrárny. U Zelených a podobných samozřejmě nepřichází v úvahu, ale obávám se, že ani CDU si na to netroufne. Jednak je pod velkým tlakem zleva, jednak je to projekt na desetiletí.
„Na některých místech podle něj jezdily rychleji parní lokomotivy než dnešní rychlovlaky.“
Tak zrovna v ex-NDR zase na tolika tratích vlaky ICE/IC/EC apod. nejezdí, takže pokud, tak spíše 1h takt RE s četnějším zastavováním = je jasné, že cestovní rychlost je nižší.
Nicméně v době provozu parních lok. tam určitě nebyl 1h takt.
Tak mohlo by se určitě vylepšit spojení Karlových Varů s Lipskem přes Františkovy Lázně, Plzeň s Norimberkem přes Cheb/Domažlice a nakonec spojení Liberce a Drážďan
Tam máme i my velký dluh v elektrifikaci. Teď se musí přepřahat a zbytečně se tak vlaky zdržují. No a Liberec je kapitola sama pro sebe.
Liberec je naše největší železniční ostuda
Rád připomínám, že jeho připravovaná proměna bere dech. „Příští stanice Liberec Central Station“. Nikoli do jednadvacátého, to je skok do 22.století.
Obyvatelům Liberce budem jistě již brzy závidět.
https://zdopravy.cz/liberecke-nadrazi-ceka-promena-na-central-station-podobu-urci-architektonicka-soutez-211256/
Prosím vás a k čemu by bylo dobré spojení Karlových Varů a Františkových Lázní s Lipskem?
To jsou všechno ztracené varty a v tomhle duchu nebyl požadavek míněn.
No kdysi tak jezdil expres Karlex.
A po Buštěhradce přes Žatec.
Blik! Že by kvanta Německých turistů mířících do levnějších Českých lázní???
Přesně tak. Karlovy Vary bohužel v posledních desetiletích hodně vsadily na Rusy a velice se jim to vymstilo.
Přímé spojení (Praha – ) Plzeň – Norimberk je až do roku 2044 zabité – MD ve výběrku na Ex6 nepožadovalo schopnost jezdit v Německu (po eventuální elektrizaci trati z Chebu).
Tohle se netýká NDR. Ale právě pro stavbu po roce 2045 by se to mělo plánovat.
Tam je stejně problém s profilem v tunelech v údolí řeky Pegnitz, kde jich není málo a do rozšíření se Němci pro ne ideální geomorfologii nehrnou.
A úplně hlavně tudy je logičtější jezdit spíš na KV a UL. Praha – Norimberk patří do Domažlic, jen se tam tomu zatím „všechno vzpírá“.
Tak to vypadá na problém. Parních lokomotiv dneska už moc nemáme… Budeme tedy muset dál jezdit pomalu 😁
😀
A ještě, že do Liberce nemáme dráty ani ECTS. Takže roztopit a jedeme. Jako v roce 35 🤪
Naopak je to výzva. 😀
Ale třeba bojovníci za konzervativní hodnoty, nepřátelé elektrických vozidel a podporovatelé těžby uhlí výrobu parních lokomotiv zase nakopnou.
Make steam great again!
Bojovníky za konservativní hodnoty lze popsat různě, ale steampunk to tak úplně nebude. Spíš bych hledal něco jako „Průmysl zpět do Německa!“
= levnější elektřinu a tedy podporu spíš pro ty elektrizace. 🙂
Jenže průmyslu se s platy německých dělníků, 6 týdny dovolené, luxusnímu předplacenému kurzrbaitu, cca 13 (+- každá země má jiné) státními svátky ročně (které VŠECHNY připadají na pracovní dny) docela pochopitelně moc nechce.
Německo se postupně už dekády deindustrialuzje s tím, jak rostou a mohutní „sociální jistoty“ – a ještě jsem nějak neslyšel, čeho se němečtí voliči chtějí vzdát, aby se průmysl vrátil.
Tak ono to jaksi existuje stále, ale lnedělá sekolem toho takové šou jako o vozítkách na baterky. Jedná se o motor s vnějším spalováním.
No zrovna do Belgie z Německa vede pouze jedna trať (resp. je ještě druhá, ale ta je pouze nákladní).
Že by tím východem mysleli celý východ Německa, nejen bývalé NDR? Tedy, můžeme konečně očekávat, že bude VRT do Mnichova, Stuttgartu , Frankfurtu? Aby aspoň na sklonku kariery bylo možné pohodlně navštívit bývalé obchodní partnery, kteří ale raději obchodují se západem, protože k nám na východ nemají důstojné spoje.
Určitě – důvod, že s vámi někdo neobchoduje, bude ten, že sem nemůže dojet vláčkem. 🙄
Až tak zase asi ne, ale dobré spojení podporuje osobní vazby a obchod. Naši zákazníci ze západního Německa by rádi navštěvovali naše výrobní závody na Moravě, ale řídit tak daleko se jim moc nechce, vlak není vůbec atraktivní, tak někdy letí z Frankfurtu nebo Düsseldorfu do Prahy nebo Vídně, ale ani to není moc šikovné. Ani na jedné straně hranice se teď nic moc pro zrychlení neděje, aspoň více přímých spojů by se hodilo – pro začátek třeba protažení ICE od Frankfurtu, nebo IC od Kolína, co končí v Drážďanech, dál do Prahy. Ano, vím že aktuálně nasazované soupravy to… Číst vice »
Do Krušnohorského tunelu asi nereálné a i pak bude potřeba něco koupit i na naší straně (obdoba spolupráce s OeBB Railjet).
DB těžko pošlou drahou ICE jednotku (kterých mají stejně málo), na vejlet Elbtálem a po 090…
V tom nejsme ve sporu, teď to na programu dne není. Současné ICE-T je mimo jiné jednosystémové, ale stejně to nejspíš dojezdí, než se Krušnohorský tunel otevře. I když na této relaci nejsou rychlosti zase tak zásadní, teprve od roku 2015 to využívá aspoň jeden kousek VRTky z Lipska do Erfurtu, jinak je to jen o trochu svižnější jízda než ten Elbtál. A relace do Kolína nad Rýnem je čistá konvenční klasika a vozí to převážně Wackeldackel s Traxxem, tam by se to z hlediska vozidel dalo vyřešit celkem snadno už dnes.
V článku je to uvedené jasně: „zástupci … z pěti východoněmeckých spolkových zemí.“ Tedy NDR.
Komu to ještě nedošlo, je to jistě další položka v kočkování Ossis/Wessis.