lot
Cestovní ruch Dopravci Železnice Železniční průmysl Zprávy

Parní lokomotiva Heligón vyrazí po 50 letech na první veřejnou jízdu s cestujícími

Lokomotiva 414.096 "heligón" z roku 1906. Autor: České dráhy
Lokomotiva 414.096 "heligón" z roku 1906. Autor: České dráhy

České dráhy v sobotu poprvé vypraví na veřejnou jízdu s cestujícími parní lokomotivu 414.096 z roku 1906, které se díky baňatému komínu s lapačem jisker uvnitř přezdívá heligón. Oznámilo to ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka na svých stránkách. Lokomotiva pojede s historickými vagony Ci z Lužné do Kolešovic a zpět.

Stane se tak po více než 50 letech od odstavení lokomotivy z provozu a po desetileté náročné renovaci. Ve specializovaných firmách nechaly dráhy vyrobit kotel, dvojkolí a s využitím dotace ministerstva dopravy tendr, jinak byl historický unikát rekonstruován svépomocí v dílnách Centra historických vozidel v Lužné.

Heligóny se vyráběly v letech 1885 až 1909 v několika továrnách monarchie, projektovány byly jako nákladní lokomotivy pro horské tratě. Ta česká vznikla v roce 1906 ve Vídni v Maschinen-Fabrik Staatseisenbahn-Gesellschaft, dosloužila v roce 1967 v Českých Budějovicích. Následně byla převezena do Českých Velenic, kde trávila čas v areálu železničních dílen jako pomník.

V roce 2009 bylo v Českých Velenicích započato s její opravou. Heligón se řadí mezi nejstarší provozní parovky v tuzemsku. Po opravě jej dráhy poprvé roztopily v dubnu. Ačkoliv šlo se 453 vyrobenými kusy o nejpočetnější řadu rakousko-uherských železnic (ČSD po vzniku republiky zdědily 119 kusů), dodnes se zachovaly pouze tři stroje. Z toho pak pouze ten v majetku Českých drah se vrací znovu na koleje s vlastním pohonem.

Jízdní řád a ceník jízdného

Lužná u Rakovníka – Kolešovice a zpět

Tam Stanice Zpět
9:00 13:00 Lužná u Rakovníka 11:53 15:53
9:08-18 13:08-18 Krupá 11:32-42 15:32-42
9:43 13:43 Kolešovice 11:10 15:10
  • Zpáteční jízdné 250 Kč
  • Děti do 15 let 150 Kč
  • Jízda bude umožněna pouze po předchozí rezervaci na emailu chvlurmtz@cd.cz. Z této adresy obdržíte potvrzení o rezervaci.
  • Jízdenky po potvrzené rezervaci bude možné vyzvednout ve služebním voze vlaku v žst. Lužná cca 45 minut před odjezdem vlaku.
  • Jízdenka bude 19.10. platit i jako vstupenka do ČD Muzea
  • Platba kartou nebude možná
  • Ve vlaku neplatí žádné slevy ani jízdní výhody

(Pramen ČD Muzeum)

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
dopravák

Tak jsem docela zvědav na komentáře pozorovatelů: dopoledne jim, zdá se, docela vyšlo (dokonce i co do počasí), ale odpoledne zprasili program už jen těžko pochopitelným o skoro 40 minut opožděným odjezdem z Lužné (dál už jsem to nesledoval) – zájemců o svezení přitomnebylo nijak mnoho ani dopoledne, ani odpoledne. A těch „civilů“ na stanovišti, toho by se Kotherovci také mohli vyvarovat, když mohou tušit, kolik fotografů ty jízdy zaujmou …

Přemek

Čest a sláva všem, kteří se na rekonstrukci a zprovoznění podíleli.

Roman G.

Vždy jsem obdivovall lidi, kteří dokážou oživit takovou krásu! ZDAR A POKLONA VAŠÍ PRÁCI!!!

Lolookie

Je nádherná :3

jirka

je cool. Takovy lokomotivy stoji ve Spanelsku v kazdym malomeste v parku

Chorobný prokrastinátor

V parku je na nic.

liposh

Neví někdo zasvěcený, na kdy je plánovaná oprava brněnské šlechtičny (475.101) v maloměřickém depu ČD. Trochu mě štve, že na jižní moravě za poslední tři roky byl k vidění jen jeden skaličák 433 furt dokola a ten prej má ještě vadnej kotel a jezdí s nějakou výjimkou, nebo co, jen aby na jižní moravě vůbec byla alespoň jedna parní lokomotiva. Říkejte si, co chcete, ale i můj roční synek určitě pozná rozdíl mezi Skaličákem a Šlechtičnou, je to úplně jinej level cituji: „brm brm“ 😀

Dáda

bohužel na 475 se moc „netlačí“ tj jde to pomalu. 433.002 Matěj taky už rok odpočívá, protože není „vůle“ se pustit do oprav, byť se ví, co se má opravovat a je „pohromadě“ velká část finančních prostředků… Přislíbilo participaci na opravě město i kraj, ale jde to i tak velmi pomalu. Takže 313 Kocůr +464 Rosnmička v Olomouci jsou relativně „blízko“ jak to bypadá s Veselskou EP 1000 nevím…

Lojza

464.202 – končí kotel na jaře. 433.002 – nejspíše pojede do NTM Chomutov, nejsou peníze. 433.001 žádnou vyjímku nemá, je provozní 475.101 bude hotová v dubnu 2020

Dalibor

tak o Matějovi bych pochyboval, peníze jsou (neříkám že všechny) nicméně kraj i město přislíbilo docela slušnou spoluúčast. Kdyby ještě něco pochybělo, rád přispjejí do sbírky, Matěj je srdcovka od 80. let. Stál ne jednu brigádnickou hodinu, tehdy…

Tuzemák

Tušíte někdo, jak je na tom modrý Abatros 498.022 ?

Miro

Nic moc, stojí v Lužný pod střechou, tendr odpojený, čeká se na nevím co. Škoda že takový stroj nejezdí….no nic, třeba se ještě někdy rozjede, byla to krása když byl v čele vlaku.

Tuzemák

A netušíte co s ním je? Asi „jen“ propadlý kotel, nebo i něco na pojezdu, ložiskách,soukolí, parním stroji? A co tendr nebyl náhodou prorezlý?

Oldřich Sládek

A ještě se Honzo zeptej, jestli bude mít i ETCS a kam to nacpou, aby neskončil jen na jízdách kolem komína v Lužné… 😉 Nebo radši ne, ještě si poklepou na čelo…

Proč o tom píšu, považuji totiž tohle za velký problém parních mašin , řekl bych fatální.

dopravák

I v budoucnu bude platit, že kdo něco chce dokázat, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod – takže věřím, že nakonec zvítězí rozum. Ale preventivně bych teď raději „nedráždil hada bosu nohou“, protože ten pověstný pomyslný „brod“ je (bohužel) určitě ještě hodně daleko a z technického i administrativního pohledu je pro opětovné zprovoznění té lokomotivy prioritní a aktuálnější vyřešení mnoha jiných problémů.

Oldřich Sládek

Ještě pro ty mínusáře – jsem velký příznivec všech čoud, proto mám velké obavy z vývoje situace. Protože se ETCS nevyhneme, ať chceme nebo ne. Jakkoliv je to nanejvýš diskutabilní záležitost. Toť vše.

Dalibor

budem doufat, že bude možno udělit výjimku pro parní jízdu. Když tak holt zůstyne pára jen na lokálkách. Vsetín – Velké Karlovice.. tam snad ECTS nedojde.

TomikV

Lužná – Rakovník – Beroun a zpět

pamětník

Ing. Kocourek je už dávno někde tam nahoře (a je mu tam asi někdy smutno při pohledu na pozemské dění) a parta okolo Pavla Daniše už je asi vyčerpaná a ve věku, kdy síly ubývají, i kdyby byla měla už dřív lepší podmínky, které jí navíc vinou vývoje situace ani dopřány nebyly. Ale aspoň nikdo vlivný (zatím) nezačal jančit, že ten stroj buď někam prodá, nebo nechá rovnou sešrotovat (i to už tady bylo, a ne jednou)

Martin

No,ohledně Albatrose,nemá cenu se do něčeho takového poučtět,za současného vedení a tzv mistrů na dílně. To by nebyla generalní oprava,ale jen látání…..

Robert

Skaličák prý nemá výjimku, ale má tzv. odročovací zkoušku na dva roky. Tedy že skončily kotelní zkoušky, ale GO se podařilo o dva roky odložit. Zdroj: Soused v hospodě s konakty na TMB a brněnské „páraře.“

liposh

Ano, ano, něco takového to bude.