Cestovní ruch Dopravci Železnice Železniční průmysl Zprávy

Parní lokomotiva Heligón vyrazí po 50 letech na první veřejnou jízdu s cestujícími

Lokomotiva 414.096 "heligón" z roku 1906. Autor: České dráhy
Lokomotiva 414.096 "heligón" z roku 1906. Autor: České dráhy

České dráhy v sobotu poprvé vypraví na veřejnou jízdu s cestujícími parní lokomotivu 414.096 z roku 1906, které se díky baňatému komínu s lapačem jisker uvnitř přezdívá heligón. Oznámilo to ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka na svých stránkách. Lokomotiva pojede s historickými vagony Ci z Lužné do Kolešovic a zpět.

Stane se tak po více než 50 letech od odstavení lokomotivy z provozu a po desetileté náročné renovaci. Ve specializovaných firmách nechaly dráhy vyrobit kotel, dvojkolí a s využitím dotace ministerstva dopravy tendr, jinak byl historický unikát rekonstruován svépomocí v dílnách Centra historických vozidel v Lužné.

Heligóny se vyráběly v letech 1885 až 1909 v několika továrnách monarchie, projektovány byly jako nákladní lokomotivy pro horské tratě. Ta česká vznikla v roce 1906 ve Vídni v Maschinen-Fabrik Staatseisenbahn-Gesellschaft, dosloužila v roce 1967 v Českých Budějovicích. Následně byla převezena do Českých Velenic, kde trávila čas v areálu železničních dílen jako pomník.

V roce 2009 bylo v Českých Velenicích započato s její opravou. Heligón se řadí mezi nejstarší provozní parovky v tuzemsku. Po opravě jej dráhy poprvé roztopily v dubnu. Ačkoliv šlo se 453 vyrobenými kusy o nejpočetnější řadu rakousko-uherských železnic (ČSD po vzniku republiky zdědily 119 kusů), dodnes se zachovaly pouze tři stroje. Z toho pak pouze ten v majetku Českých drah se vrací znovu na koleje s vlastním pohonem.

Jízdní řád a ceník jízdného

Lužná u Rakovníka – Kolešovice a zpět

TamStaniceZpět
9:0013:00Lužná u Rakovníka11:5315:53
9:08-1813:08-18Krupá11:32-4215:32-42
9:4313:43Kolešovice11:1015:10
  • Zpáteční jízdné 250 Kč
  • Děti do 15 let 150 Kč
  • Jízda bude umožněna pouze po předchozí rezervaci na emailu chvlurmtz@cd.cz. Z této adresy obdržíte potvrzení o rezervaci.
  • Jízdenky po potvrzené rezervaci bude možné vyzvednout ve služebním voze vlaku v žst. Lužná cca 45 minut před odjezdem vlaku.
  • Jízdenka bude 19.10. platit i jako vstupenka do ČD Muzea
  • Platba kartou nebude možná
  • Ve vlaku neplatí žádné slevy ani jízdní výhody

(Pramen ČD Muzeum)

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
dopravák
Host
dopravák

Tak jsem docela zvědav na komentáře pozorovatelů: dopoledne jim, zdá se, docela vyšlo (dokonce i co do počasí), ale odpoledne zprasili program už jen těžko pochopitelným o skoro 40 minut opožděným odjezdem z Lužné (dál už jsem to nesledoval) – zájemců o svezení přitomnebylo nijak mnoho ani dopoledne, ani odpoledne. A těch „civilů“ na stanovišti, toho by se Kotherovci také mohli vyvarovat, když mohou tušit, kolik fotografů ty jízdy zaujmou …

Přemek
Host
Přemek

Čest a sláva všem, kteří se na rekonstrukci a zprovoznění podíleli.

Roman G.
Host
Roman G.

Vždy jsem obdivovall lidi, kteří dokážou oživit takovou krásu! ZDAR A POKLONA VAŠÍ PRÁCI!!!

Lolookie
Host
Lolookie

Je nádherná :3

jirka
Host
jirka

je cool. Takovy lokomotivy stoji ve Spanelsku v kazdym malomeste v parku

Chorobný prokrastinátor
Host
Chorobný prokrastinátor

V parku je na nic.

liposh
Host
liposh

Neví někdo zasvěcený, na kdy je plánovaná oprava brněnské šlechtičny (475.101) v maloměřickém depu ČD. Trochu mě štve, že na jižní moravě za poslední tři roky byl k vidění jen jeden skaličák 433 furt dokola a ten prej má ještě vadnej kotel a jezdí s nějakou výjimkou, nebo co, jen aby na jižní moravě vůbec byla alespoň jedna parní lokomotiva. Říkejte si, co chcete, ale i můj roční synek určitě pozná rozdíl mezi Skaličákem a Šlechtičnou, je to úplně jinej level cituji: „brm brm“ 😀

Dáda
Host
Dáda

bohužel na 475 se moc „netlačí“ tj jde to pomalu. 433.002 Matěj taky už rok odpočívá, protože není „vůle“ se pustit do oprav, byť se ví, co se má opravovat a je „pohromadě“ velká část finančních prostředků… Přislíbilo participaci na opravě město i kraj, ale jde to i tak velmi pomalu. Takže 313 Kocůr +464 Rosnmička v Olomouci jsou relativně „blízko“ jak to bypadá s Veselskou EP 1000 nevím…

Lojza
Host
Lojza

464.202 – končí kotel na jaře. 433.002 – nejspíše pojede do NTM Chomutov, nejsou peníze. 433.001 žádnou vyjímku nemá, je provozní 475.101 bude hotová v dubnu 2020

Dalibor
Host
Dalibor

tak o Matějovi bych pochyboval, peníze jsou (neříkám že všechny) nicméně kraj i město přislíbilo docela slušnou spoluúčast. Kdyby ještě něco pochybělo, rád přispjejí do sbírky, Matěj je srdcovka od 80. let. Stál ne jednu brigádnickou hodinu, tehdy…

Tuzemák
Host
Tuzemák

Tušíte někdo, jak je na tom modrý Abatros 498.022 ?

Miro
Host
Miro

Nic moc, stojí v Lužný pod střechou, tendr odpojený, čeká se na nevím co. Škoda že takový stroj nejezdí….no nic, třeba se ještě někdy rozjede, byla to krása když byl v čele vlaku.

Tuzemák
Host
Tuzemák

A netušíte co s ním je? Asi „jen“ propadlý kotel, nebo i něco na pojezdu, ložiskách,soukolí, parním stroji? A co tendr nebyl náhodou prorezlý?

pamětník
Host
pamětník

Ing. Kocourek je už dávno někde tam nahoře (a je mu tam asi někdy smutno při pohledu na pozemské dění) a parta okolo Pavla Daniše už je asi vyčerpaná a ve věku, kdy síly ubývají, i kdyby byla měla už dřív lepší podmínky, které jí navíc vinou vývoje situace ani dopřány nebyly. Ale aspoň nikdo vlivný (zatím) nezačal jančit, že ten stroj buď někam prodá, nebo nechá rovnou sešrotovat (i to už tady bylo, a ne jednou)

Martin
Host
Martin

No,ohledně Albatrose,nemá cenu se do něčeho takového poučtět,za současného vedení a tzv mistrů na dílně. To by nebyla generalní oprava,ale jen látání…..

Robert
Host
Robert

Skaličák prý nemá výjimku, ale má tzv. odročovací zkoušku na dva roky. Tedy že skončily kotelní zkoušky, ale GO se podařilo o dva roky odložit. Zdroj: Soused v hospodě s konakty na TMB a brněnské „páraře.“

liposh
Host
liposh

Ano, ano, něco takového to bude.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce