obrazok-zdopravy

Urgentně řešte parkování zdarma pro elektromobily, vyzývají řidiči. Řada radnic však zvýhodnění nechce

Dobíjení elektromobilu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDobíjení elektromobilu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Parkovací výhody pro elektromobily brzy skončí. Anketa mezi pražskými starosty ukázala, co si o nich myslí.

Odebírat
Upozornit na
guest
91 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Blátošlap

Lze to vzít i z úhlu pohledu, že je to zvýhodnění těch nejbohatších, kteří elektroauta užívají nebo vlastní.

Anonym03

Zvýhodňovat elektromobily takhle hloupou formou byla chyba už od začátku…

lvy

Tak pokud by šlo o ekologii, pak by se to mělo posuzovat individuálně auto od auta a dle jeho využití. Jinými slovy se chovám ekologicky proto jezdím na naftu. Nechápu logiku toho zvýhodnění EV, když všichni majitelé EV tvrdí, že je to výhodnější, než auto spalovací, tak proč by měli dostávat ještě další zvýhodnění, naopak měla by se řešit silniční daň po vzoru Islandu.

v.sp

Řeší se nějak (ne)placení parkování při nabíjení? Ať už tedy v Praze, nebo v jiných městech?

Pavel

Přestaňte s jakýmkoliv zvýhodňováním elektromobility a zároveň s trestáním dosavadního způsobu mobility.

Víťa

Pohybuju se po P3 a P8. Ze začátku mi to přišlo, že vymysleli super službu pro středočechy a ty, kteří si mohli pořídit opravdu velké SUV hybridy. Teď se to už trochu rozmělňuje, ale pořád vidím lidi ve svém okolí (dojíždějící ze středních Čech), kteří si nakoupili „EL#“ a mlaskají si, jak dobře se jim v Praze parkuje.
Pražáky (troufám si říct většinu) nic moc nemotivuje si „EL“ auto pořídit. MHD je tu fakt dobrá a zdaleka ne každý je řemeslník 😀
Cíle „ozelenění“ pražského vozového parku se v aktuálním nastavení systému opravdu nedosáhne.

Vonpepa

Proč by měly ty křápy mít parkování zdarma? Jediný rozumný důvod? Není…

Alf

To jim nestačí, že neplatí spotřební daň? Už to je myslím dost velká dotace na úkor všech. Dálniční známky to samé. Navíc E značku má i plno dobíjecích hybridů které leckdy nikdo nenabíjí.

PetrH

Tak spotřební daň je poplatek za znečišťování. Pro spalováky je 20 let nominálně skoro stejná, navíc se za tu dobu snížila asi i jejich průměrná spotřeba na km. Tzn. reálně se hodně snížila a stává se spíše symbolickou.
Na nějakou výstavbu a údržbu silnic spotřební daň dávno nestačí.

Alf

V 93 kdy byla zavedena bylo znečištění mimo. Prostě je to daň. Obecně těžší elektro zase více ničí silnice. Nemá cenu řešit proč, ale co je jistě, že i na elektro jednou dojde a už ve světě dochází, například platbou za km. Státy prostě peníze potřebují a výpadek spotřební daně z PHM nějak nahradit musí.

PetrH

Ale nepovídejte. Nahrazovali jste nějak okamžitý výpadek
přes 100 miliard ze snížení daně z příjmu, alias zrušení zdanění SHM? Tak nízko jako teď nebyla daň z příjmu nikdy (před SHM byly progresivní daně). Nikomu to nevadí, pro hlasovaly ODS i ANO rukou společnou a nerozdílnou.

Jiný Petr

Spotřební daň je poplatek za znečišťování – haha, tak to jste mne pobavil. Tenhle je dobrej

Alois

80 mld./rok za spotřební daň rozhodně málo není a troufám si tvrdit, že se z ní za rok dá postavit celá D35.

PetrH

A to je jediná silnice, která se staví a udržuje?

Pavel

Elektromobil je stále auto a stále zabírá stejně místa jako auto se spalovacím motorem, takže proč by měl mít elektromobil parkování zadarmo?

Ares

Proč by někdo měl platiti koncesionářské poplatky i když na televizi nekouká, nebo neposlouchá rozhlas. Podobná logika..

Mysel

Ano, presne tohle skutecne je logika. Ze ji politicka praxe mnohdy ignoruje a vytvari ruzne absurdity, to je vec jina.

Veselý

Parkování elektromobilů zdarma byl a je špatný nápad. Stejně tak i jakékoliv dotace na jejich pořízení. Je evidentní, že tato auta zabírají parkovaí místa ve veřejném prostoru stejně tak, jako běžná auta. Navíc, kdo má finance na jejich pořízení, jistě počítá i s provozními náklady. To platí pro všechna auta bez rozdílu. Jsem proti výstavbě nových parkovišť ve městech. Platí, čím více parkovacích míst, tím víc aut. Pak zbývá jediné – zdražit parkování všem s jedinou vyjímkou pro ZTP. A také tlačit lidi do využívání MHD. Ostatně Praha s její kvalitou, hustotou sítě a frekvencí spojů může jít příkladem. Ovšem… Číst vice »

Frantík

Hlavně ty dotace znamenají, že střední třída dotuje tu vyšší.

Honza

Elektroauto je stále auto, které při parkování zabira místo na parkovišti. Problém s přeplněné parkovišti se přechodem na jiný druh pohonu prostě nevyresi.

libcha

Já jsem velkým příznivcem elektromobility, konkrétně metra, tramvají a trolejbusů.

Evžen jan

To zase skončí žalobou za diskriminace a rasismus ostatních aut a lidí. Naprosto nechápu, že neplatí stejnou sazbu popřípadě mírně zlevněné v rámci větší místní ekologie, a zároveň by se z toho platily stavby nabíječek, naprosto nechápu toto šikanování ostatních platbami a sankcemi a kde jakej vychcán si parkuje a překáží celé dny v zónách v centru

Arden66

V čem jsou majitelé elektromobilů tak výjimeční že mají mít parkování zdarma? To, že jsou politicky protlačovány neznamená že jsou výjimeční. Realita je a ještě bude opačná. “Když chceš mít opici, musíš mít na banány “.

Daniel Jablonecký

Tihle elektrolobisté by si už měli založit vlastní politickou stranu. Můžou si říkat třeba Elektromotoristé sobě.

Lojza

Opuchlý hatchback s trakční baterií ničí vozovku svou hmotností 2000 kg a trhá asfalt výkonem 300 kW. Za to neplatí mýto na dálnici ani parkování ve městě. Proč?!

Abu Daniel

Proč by nebylo možné nechat bezplatné parkování pouze pro obyvatele Prahy? Prostě by to nebylo automaticky jako doposud, ale lidi by se registrovali za manipulační poplatek 100 Kč, každý by mohl mít 1 EV na osobu s cenou 0… Technicky je to proveditelné opravdu jednoduše.

Dálnice

Zdarma pouze pro obyvatele Prahy? Ona je vyvolila prozřetelnost nebo jsou bytosti vyššího řádu?

mgr.pavel

(trochu ďáblův advokát) Jenže to je princip rezidentního parkování. Kdy někteří parkující jsou zvýhodněni před jinými JEN na základě svého místa trvalého bydliště.

IMHO taková diskriminace na základě místa trvalého pobytu je dost problematická. Proč má za parkování v centru Prahy platit její obyvatel méně, než návštěvník? Dopad na město a infrastrukturu je v obou případech stejný. Auto zabere stejnou plochu, potřebuje tam přijet a odjet, v čem je rozdíl?

Petr

Ďáblův advokát by především řekl, že zvýhodňování rezidentů (nejen) v parkování není jenom záležitostí Prahy (ani jenom ČR). Podobný výhody maj rezidenti i v jinejch městech a tam zas ostrouhá pražák.

Dálnice

V jiných městech vám auto nezaregistrují pokud neprokážete, že máte SVUJ pozemek, na kterem muzete parkovat. Nebo se registracni znacky losuji.

Lukáš

O losovani jsem jeste neslysel. To musi byt snad nejpitomejsi zpusob, jak rozdelovat nedostatkova parkovaci mista.

Dálnice

Cinska lidova republika.

Jiný Petr

A můžete to město v ČR jmenovat? Já takové neznám

Dálnice

Svět není jen ČR. Blik?

mgr.pavel

Ano, tato diskriminace dle místa trvalého pobytu je velmi populární.

Což nic nemění na její problematičnosti.

Váš příspěvek mi zní stylem „no a co že konzumace alkoholu škodí zdraví, tady chlastá první ligu půlka národa“.

(on, pražák třeba v Ústí platí (tipuji) víc, než obyvatel Ústí a je to také diskriminace. mají platit stejně nějakou férovou cenu – imho třeba tu kterou určí trh, že? :))

Petr

Chci říct, že tu diskriminaci dle místa trvalého pobytu by bylo potřeba řešit na úrovni státu (nebo nejlépe celé EU).

mgr.pavel

To rozhodně ano.

Lukáš

Mesto se i timto zpusobem snazi motivovat obyvatele k prihlaseni trvaleho pobytu. 43000 (v Praze) neni mala castka.

Frantisek X

Že by zrovna Praha měla problém s nedostatkem přihlášených obyvatel…

Lukáš

Ma, jsou to miliardy, o ktere mesto rocne prichazi.

mgr.pavel

No a na opačnou stranu má v Praze trvalý pobyt spousta lidí, co se přestěhovala za (velko)město.

Nicméně toto je motivace města se chovat diskriminačně. Pořád se ale diskriminačně chová..

(ne., není to jen Praha, je to každé větší město)

Petr Šimral

Což má pak další následky v rámci RUD. Velká část expražáků si ponechává trvalé bydliště v Praze, v místě svého skutečného bydliště přihlásí jenom děti kvůli škole a školce a ty obce pak v rámci přerozdělování RUD tímto velice trpí. Služby se čerpají v obci, ale nechodí za ně peníze od státu, ty dostává Praha.

PetrH

Takoví ale stejně často jezdí do Prahy a čerpají služby (třeba jízdu po komunikaci) tam. Navíc zase v Praze žije mnoho lidí, kteří tam trvalé bydliště nemají vůbec.

původní_gp

No, trpí. Starostům naprosto vyhovuje, že peníze chodí samy podle trvalého bydliště obyvatel. Kdyby jim to nevyhovovalo, tak je na mapě místních koeficientů okolo Prahy červenej prstenec, a ne puntíky na sjezdovkách a popelištích.

PetrH

A hlavně obce kolem Prahy mají nárok na dotace z EU, narozdíl od Prahy, protože je to Středočeský kraj, který je díky tomu výpočtu HDP těžce pod průměrem a vždycky bude.
Takže ty obce vypadají daleko lépe než periferie Prahy, na které se kašle.

L.

Třeba když se mluví o mýtu v centru, tak jeho zastánci také prosazují výhody pro obyvatele té oblasti a ty také nevyvolila prozřetelnost.

TomasB

celý ten koncept je scestný. Ak má niekto na Teslu, tak má aj na parkovné.

„elektroauta zabírají stejně místa jako jiná auta“ – nie, elektroautá sú väčšinou výrazne väčšie, než iné autá. Aspň tie, čo po Prahe jazdia.

„…výhoda se v Praze osvědčila jako významný a silně motivační nástroj…“ a hneď za tým „Podle něj zdaleka nebylo dosaženo původně očekávaných počtů elektromobilů v hlavním městě“ – to si tak trošku odporuje.

Prahu hyzdia ulice prepchaté zaparkovanými autami s rozmermi, ktoré v mestách nemajú čo hľadať, nie emisie zo spaľovacích motorov. Ak niečo zvýhodniť/znevýhodniť, tak v prvom rade podľa rozmerov.

Frantisek

Lidi budou mit auta a budou je pouzivat. Z toho pohledu je lepsi aby mely EV – na venkove, kde neni takova koncentrace vozu ty lokalni emise a prach takovy problem nejsou. Z toho duvodu mi prijde proste lepsi ve mestech preferovat pouzit EV.

Ano, da se to primo resit mytem a nizkoemisnimi zonami, ale to parkovani proste pomahalo taky.

mgr.pavel

No to parkování zjevně nepomáhalo, jestliže i přes ně je podíl EV tak nízký.

A to se bavíme o Praze, jednom z nejbohatších NUTS regionů Evropy

TomasB

Súhlasím (až na poslednú vetu, keďže to nepomáhalo, len to ušetrilo cash tým, ktorí zrovna sociálnymi prípadmi nie sú), ja nie som proti autám. Ide skôr o princíp – napr. človek s prechodným pobytom (bez TP) nemá vo väčšine MČ ani len možnosť si zaplatiť za rezidentské parkovanie, kým nadrozmerné elektroobludy (väčšinou vyšších tried) môžu kamkoľvek a kedykoľvek zadarmo. A ak platí, že parkovanie kdekoľvek a kedykoľvek zdarma platí v rámci celej Prahy a nie len na MČ, tak to je aj motivácia k jazdeniu autom všade po meste miesto využitia MHD, takže nielen že výmena auto za EV auto,… Číst vice »

Frantisek X

Akorát z těch větších je toho bordelu víc – a že není zrovna v tom čase a místě tam, kde vozidlo, neznamená že i tam neškodí. EV samy o sobě by problém v tomto směru nebyly, kdyby měly parametry přiměřené užití. Jenže to je často hned EV = SUV, jako by snad ještě mělo jít o ekologii (tedy vliv na prostředí jako celek), aneb co ušetříme elektřinou, nebo třeba jen úspornějšími motory, to doženeme a přeběhneme objemy.

Dusmor

Stěžujte si prosím u zelených soudruhů, kteří poplatky a daněmi výrobcům zakázali vyrábět malá, lehká, levná auta.

původní_gp

Oni to nezakázali. Opravdu malá, lehká a levná auta lidi nechtěli, protože tojsou prdlavky. Malá lehká auta s aspoň trochu slušným chodem jsou skoro stejně složitá jako ta střední, rozdíl je akorát ve váze železa. A když chci malé auto, tak chci taky malou cenu, ne cenu jako za velké, sníženou o váhu šrotu.

mgr.pavel

“ zdaleka nebylo dosaženo původně očekávaných počtů elektromobilů v hlavním městě “ – takže ani přes parkování zdarma si lidé EV skoro nekupují?

Pak je ten bonus v parkování zdarma málo motivující, neefektivní a může být zrušen, ne?

Jestliže někdo má v průměru milion na EV, vážně nemá pár stovek měsíčně na parkování? Ale no tak..

petr.sladek

Myslím, že tem lidem nepůjde ani tak o peníze, jako o spoustu casu strávenou s placením a prodlužováním parkování..

František Plášek

Myslíte to rychlé placení přes aplikaci nebo to online řešení dlouhodobých parkovacích oprávnění?

petr.sladek

Ano, pokud bych jezdil po Praze pravidelně, štvalo by mě při každém zastavení neustále myslet na to, že musím zaplatit parkování a pak jeste nezapomenout prodloužit, když se někde zdržím. Byt je to záležitost par sekund..

panda

Tak třeba zaveďte konečně emisní zóny. To co člověk potká v centru za šroty je k neuvěření.

haxor

Zapomínáte na většinu společnosti, která každý den vozí dvacet let starým Transitem nemocnou babičku do nemocnice a po cestě zpátky stěhuje klavíry. Ti to jako budou dělat jak?

Hans N.

Proti emisním zónám v centru nelze nic namítat. Vrakaři ať jedou MHD. Ale bojím se, že ani zóny počet aut závratně nesníží. Těch Avií a Felišek už moc nevídám.

Olin

Tak správně… Nemohu nevzpomenout na Hamburk (samozřejmě vybraná část), kde se zavedl zákaz vjezdu pro naftový auta s vlhkým očekáváním všech těch ekonadšenců, jak se závratně vylepší ovzduší. Tak to pro očekávaný zázrak přeměřili (jestli po 1/2 roce – roce bez nafťáků), a ono k.u.r.v.a. se na těch měřácích vůbec nic nezměnilo. Takže stále bych to viděl nějak na ten selský rozum, kdy to bude zřejmě o kompromisech, než radikálních řešeních. No… Možná by se ti ekouši mohli semknout a místo buzerování sociálně slabších spoluobčanů okolo sebe, se tak vrhnout na zbylých 7,5 mld. lidí, aby se dostali alespoň na… Číst vice »

Mysel

Nefunkcnost emisnich zon uz v praxi proverili a dokonce i verejne priznali(!) i nemecti ekofasiste. Proc proboha chcete ten nesmysl zavadet?

PetrH

Vážně? Kde? A zkuste si porovnat vzduch v Londýně s jejich ULEZ.

centurion.ocean.0x

Jako majitel elektroauta jsem pro placení jako kazdý jiný majitel. Souhlasím s argumentem Dr. Hřiba, že jde v podstatě o uskladnění soukromého majetku. Přimlouval bych se, aby alespoň formou domluvy MP řešila stání spalovacích vozů na místech určených pro nabíjení elektromobilů, a stejně tak aby upozorňovala majitele elektroaut stojících u nabíječek a nenebíjejících. To by bylo fajn.

vjec

tenhle argiment uz jen krucek od toho, ze nekoho napadne pozadovat platbu za vyuzivani silnic dle najezdenych kilometru… preci jen je to vyuzivani verejneho prostoru a ten do vyuziva vic by mel platit vic… nesmysl, platime dane

primarne by prece v teto veci melo jit o to, aby z mest vypadly smradlavy auta (ty snad vadi vsem a komu ne tak at konzultuje s plicnim lekarem) a byly nahrazeny lokalne bezemisnim provozem.

vjec

takze rovnitko mezi parkujicim spalovakem a parkujicim elektromobilem proste neni

Frantisek X

A jiné vlivy než místní spaliny? Mně třeba nevadí jednou za týden nějaký veterán – ve srovnání s denním přísunem méně voňavých, ještě menších a tedy hůře v dechu filtrovatelných částic v nesrovnatelně větším množství si to i užiji. 🙂 Vždy záleží na množství. Tam je ten problém.

lvy

Já nevím, ale smradlavá auta už skoro nejsou na silnicích vidět.

Jan Sůra

Ne, jsou jen cítit. Každý den potkám nějakého idiota s vykuchaným filtrem.

yxc

To stání na vyhrazených místech zatím není nijak postižitelné. ˇřeží to až novela vyhlášky č. 294/2015 Sb. Ta by snad měla platit od léta.
https://www.komora.cz/pravni-predpis/46-25-novela-vyhl-c-294-2015-sb-kterou-se-provadeji-pravidla-provozu-na-pozemnich-komunikacicht24-3-2025/

Martin

Folbrecht: „Dosavadní výhoda se v Praze osvědčila jako významný a silně motivační nástroj…“

Další odstavec:
Podle něj zdaleka nebylo dosaženo původně očekávaných počtů elektromobilů v hlavním městě…

Tak to asi tedy zas tak silně motivační a významný nástroj není.

Twix

Nejspíš to motivovalo akorát k jízdám elektromobilem do města, ale ne k pořizování více elektromobilů…

Norbert

Pan Folbrecht je akorát lobista. Pokud má na elektromobil, může si zaplatit parkování taky. Vše se zjednoduší.
Rozhodování o koupi/nekoupi elektromobilu nijak nezávisí na parkovacích polatcích.

MMXA

Je to pouze nátlaková skupina, která si snaží uzmout veřejný prostor pouze tím, že vlastní EV.

Dálnice

Nejspravedlivejsi mi prijde stejny parkovaci poplatek pro vsechny bez ohledu na bydliste a typ vozu (v centru dnes 40 Kc/hod). Budouci myto pak odstupnovat podle emisi – od nuly pro BEVy az k castkam, ktere by odrazovaly od vjezdu majitele vekovitych sazometu…

dnburda

Nejspravedlivější by bylo parkovné odvislé od množství zabraného místa, proč má platit Citigo to samé jako nějaký americký Ram truck?

Dálnice

V zásadě máte pravdu. Ale tady už jste v rovině úřadu pro výpočet půdorysu každého jednotlivého vozu…

Jan

Proč úřadu? Tohle je v technických specifikacích auta.

Dálnice

Nekdo by to musel predatlovat pro miliony aut do nejake databaze. Hlasite se dobrovolne?

haxor

Miliony aut to nebudou. predatlovat to bude potreba pro jenotlive znacky/modely aut. To je o nekolik radu mene narocne.

Frantisek X

Auta pohybující se v provozu nejsou úřady evidována? Stačí půdorys typu…

Dálnice

Jak definujete „typ“? Je napr. Ford Focus „typ“? Kazda karosarska varianta je jinak velka. I v ramci jedne karosarske varianty mate ruzne rozmery…

Jmeno

Provoz auta je zbytečně levný. Na PHM patří vyšší daň, zavést mýto do měst a parkování pochopitelně zdražit.

Petr

Problém jsou především parkující auta. Ty zabíraj nejvíc místa a s tím by bylo potřeba něco udělat. Jedoucí auta mi až jako takovej problém nepřipadaj.

marty-t

mě teda jo…. zvlášť diesely se schválně odmontovaným nebo nefunkčním filtrem pevných částic…

v.sp

Provoz auta je drahý, ale lidé si to neuvědomují. Viz v každé diskusi, že vlak je dražší, než auto.
Spíš vymyslete, jak ty náklady lépe zviditelnit.

Juraj

Zabírají méně místa?
Jsou šetrnější k silnicím?
Koupí si jiné auto, když nebudou parkovat zdarma?

A pokud někdo vytáhne ovzduší ve městě, to jde řešit daleko účinněji mýtem a nízkoemisní zónou. Vyzkoušeno, ověřeno.

Průvodce původní Aleš

Sice nežijeme v Česku, ale principielně nevidím rozdíl: Uvažovali jsme o PHEV. Nabíjet můžeme jen jeden z nás v práci a v obchodních centrech apod. Zvažovali jsme vše pro a proti a nakonec jsme koupili normální benzín. Ovšem před pár lety stát zrušil bezplatné parkování EV na státních a okresních parkovištích/ ulicích a to platilo i na letištích. Kdyby to bezplatné parkování nechali, možná by to byl jazýček na vahách.
Tím nechci říci, že souhlasím s úlevami. Ale pokud už jsou, některé lidi to může přesvědčit.

Eda

Souhlasim, kdyby tahle vyhoda byla nastavena s nejakym jasnym casovym ramcem a vedel jsem treba, ze dalsich 5 let nemusim platit dalnicni znamku a parkovani po Praze (a dalsich mestech?), slo by celkem jednoduse vypocitat, jakou financni vyhodu by to prineslo. Ne vsak takto, kdy ma bezplatne parkovani co pulrok koncit, ac v realuy treba dalsich 5 let bude. Skoda, ze – ac Piratu fanca – tohle Hrim nedokaze ukocirovat. Na druhou stranu si celkem dokazi predstavit, pokud mam parkovani vsude zdarma, budu asi daleko casteji jezdit autem namisto MHD… o vikendu jsme byli ve stromovce, 3*40kacek za parking bych… Číst vice »

asfalter

Pořídili si auto, ale neměli ho kde parkovat. A tak raději zodpovědnost přehazují na jiné a ještě se dožadují vyjímky pro sebe, protože jejich auto je elektro/hybrid atd…. Já se taky dožaduji vyjímek pro zásobování a stejně mi tam stojí majitelé ŘP, kteří nerozumí dodatkové tabulce.

Strašně mi vadí ten přístup, že není kde parkovat, tak prostě zastavím jak prase někde, kde je mi jedno, že někoho omezuji. Hlavně že jsem zaparkoval.

Petr

„urgentní řešení situace, ve které se již od července mohou elektromobily ocitnout bez jakéhokoliv zvýhodnění“

Jaká hrůza, wie ein horror!