obrazok-zdopravy

Urgentně řešte parkování zdarma pro elektromobily, vyzývají řidiči. Řada radnic však zvýhodnění nechce

Dobíjení elektromobilu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDobíjení elektromobilu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Parkovací výhody pro elektromobily brzy skončí. Anketa mezi pražskými starosty ukázala, co si o nich myslí.

K 30. červnu v Praze skončí několikrát prodloužené bezplatné parkování elektromobilů v zónách placeného stání. Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib ukončení plošného zvýhodnění elektromobilů avizoval již opakovaně s argumentem, že elektroauta zabírají stejně místa jako jiná auta a jde konec konců o uskladnění soukromého majetku ve veřejném prostoru.

Na ukončení zvýhodnění měly však v rámci podpory bezemisní dopravy navázat slevy oproti běžným parkovacím tarifům, které se mají zavést v rámci chystané reformy systému zpoplatnění.

Na nich se však současná magistrátní koalice zatím neshodla a nepomohla ani vyhlášená anketa mezi starosty jednotlivých městských částí.

V pondělí tak na magistrát zaslala Elektromobilní platforma otevřený dopis, ve kterém žádá o urgentní řešení situace, ve které se již od července mohou elektromobily ocitnout bez jakéhokoliv zvýhodnění v parkování.

Dosavadní výhoda se v Praze osvědčila jako významný a silně motivační nástroj pro potřebný přechod od vozidel se spalovacím motorem k elektromobilům,“ uvádí v dopise tajemník platformy Lukáš Folbrecht.

Podle něj zdaleka nebylo dosaženo původně očekávaných počtů elektromobilů v hlavním městě a podíl veškerých elektrifikovaných vozidel registrovaných v Praze jsou stále pouhá 2 % (a 1 % ve Středočeském kraji).

Platforma chce současné parkování zdarma prodloužit až do konce roku. Od ledna pak navrhuje rozlišovat mezi čistými elektromobily a hybridy. Ty by měly mít nově jen 50% slevu z parkovného, bezemisním vozidlům by parkování zdarma mělo zůstat.

Podporujme hlavně nabíječky

Náměstek Zdeněk Hřib připouští, že rada žádné nové usnesení v této věci nepřijala. „Zároveň však připomínám, že otázka případného prodloužení zvýhodnění je nadále předmětem jednání. Není tedy vyloučeno, že dojde ke změně,“ uvedl na dotaz Zdopravy.cz Hřib.

Konec bezplatného parkování pro elektromobily se zadrhl. Řeší se další prodloužení

Podpora elektromobility je pro nás v Praze důležitá a nadále zůstává prioritou. V současnosti v rámci vedení města jednáme o dalších možnostech, jak čistou dopravu v metropoli smysluplně podpořit i po skončení původního režimu bezplatného parkování, který končí na konci června,“ dodal Hřib s tím, že klíčová je pro něj především podpora rozvoje dobíjecí infrastruktury.

Anketa mezi starosty

Praha nedávno oslovila městské části zapojené do systému zón, aby se k případnému prodloužení zvýhodnění vyjádřily. Na základě jejich stanovisek mělo vedení magistrátu rozhodnout. Jenže zaslané odpovědi starostů, které má deník Zdopravy.cz k dispozici, jsou nejednoznačné a některé městské části na dotazy vůbec neodpověděly.

To je třeba i příklad Prahy 1 či Prahy 16. Radnice Prahy 3 pak vnímá potřebu změny stávajícího stavu, nicméně jakékoli změny požaduje řešit v rámci připravované komplexní reformy systému a do té doby ponechat stávající systém beze změny.

Hned čtyři městské části s jakýmkoliv zvýhodněním elektromobilů při parkování nesouhlasí vůbec (P13, P18, P19 a P22). Praha 4 by chtěla tyto výhody jen pro občany Prahy, což je však podle magistrátu nerealizovatelné. Další radnice by bezplatné parkování akceptovaly pouze u dlouhodobých oprávnění, jiné by je cílily pouze na rezidenty.

Všechny radnice se pak shodnou na tom, že se zlevněné parkování nemá týkat hybridů, ale pouze bezemisních vozidel.

Se stávající v podstatě ničím neomezenou formou zvýhodnění nevyslovila souhlas ani jedna z dotázaných radnic.

Pouze jedna městská část (Praha 7) souhlasí se zvýhodněním krátkodobého parkování ve všech typech zóny a jedna MČ pak souhlasí se zvýhodněním krátkodobého parkování pouze ve smíšených a návštěvnických zónách (Praha 4).

Co se týče konkrétní výše slevy navrhují u dlouhodobého parkování některé radnice 50% slevu, u krátkodobého pak třeba slevu ve výši 100 % z ceny pro první hodinu, pro další pak 50 % z ceny. Většina radnic však v anketě upozorňuje, že diskuzi na téma konkrétní výše zvýhodnění považují do doby zveřejnění nových ceníků parkovného za bezpředmětnou.

Tagy bezplatné parkování pro elektromobily elektromobilita praha ZPS
54 komentářů