Parkovací místo za 1,6 milionu. Na Opatově začala stavba pravděpodobně nejdražšího P+R domu v Česku

Projekt na Opatově je architektonicky atypický, na střeše bude park.
Praha s několikaletým zpožděním oproti plánům oficiálně zahájila výstavbu parkovacího domu P+R na Opatově v Praze 11. Čtyřpodlažní objekt s kapacitou 495 parkovacích míst vznikne při východní straně ulice Chilská v prostoru mezi dálnicí D1 a stanicí metra Opatov. Součástí stavby je i střešní park. Práce by měly trvat 18 měsíců.
Výběr zhotovitele stavby přitom začal už v létě roku 2022. Z tendru následně vyšlo vítězně sdružení stavebních firem BAK, Metrostav DIZ a Geosan, hotovo mělo být za rok a půl. Jenže rozhodnutí rady o zhotoviteli začaly vzápětí po volbách kritizovat strany z koalice Spolu a následně výběr vítěze zrušil antimonopolní úřad.
Po řadě dalších komplikací, které podrobně popisujeme zde, vypsala Praha loni tendr znovu. Letos v březnu pak radní vyhlásili vítězem stejné sdružení jako v roce 2022 s nabídkovou cenou 803,2 milionu Kč včetně DPH.
Opětovný výběr stejných firem tehdy kritizovala magistrátní opozice. Šéf pražského ANO a zastupitel Ondřej Prokop uvedl, že náklady jsou neobhajitelně vysoké. „Například v Českých Budějovicích se srovnatelný projekt podařilo postavit za 175 milionů korun,“ řekl Prokop.
Narážel na českobudějovický parkovací dům Stromovka u sportovní haly Na Dlouhé louce, který se otevřel loni. Výstavba trvala 12 měsíců, má kapacitu 495 automobilů a 76 kol a město za něj v režimu Design & Build zaplatilo 145 milionů bez DPH (175 milionů včetně DPH).
V Budějovicích tak vychází jedno parkovací místo na 354 tisíc, v Praze je to 1,62 milionu korun za místo.
„Klopotná cesta“
Zatímco na jihu Čech však jde o standardní betonovou stavbu, projekt na Opatově je architektonicky atypický.
Konstrukčně je navržen jako čtyřpodlažní dvojtrakt s vnitřním polorampovým uspořádáním, znamenající posun úrovně obou traktů o polovinu výšky podlaží. Součástí projektu je i pobytová zelená střecha s navazujícím parkem.
Parkovací dům podle magistrátu rozšíří stávající parkovací plochy v okolí, jejichž kapacita dlouhodobě nedostačuje. Fungovat bude v režimu Park + Ride a vhodný bude k využití zejména pro řidiče, kteří přijíždějí do hlavního města po dálnici D1. V krátké docházkové vzdálenosti od chystané stavby se nachází stanice metra Opatov a autobusové zastávky městské i regionální dopravy.
„Dnešní poklepání na základní kámen budoucího P+R Opatov bylo pro mne výsledkem mého skoro tříletého úsilí o zahájení této stavby. Cesta k dnešnímu dni byla, jemně řečeno, klopotná. O to více jsem rád, že se P+R začíná stavět, a pevně věřím, že v horizontu roku a půl budeme parkovací dům přebírat a začne sloužit nejen pro parkování návštěvníků Prahy, ale – v souladu s předběžnou dohodou s TSK – i obyvatelům bydlícím v okolí,“ uvedl během zahájení stavby Martin Sedeke, starosta městské části Praha 11.
V parkovacím domě je navrženo také 10 stání pro tělesně postižené, všechna budou společně umístěna u vjezdu do garáží v podlaží P3, kde je dále plánováno 43 stání pro vozy s pohonem na CNG nebo LPG a prostor pro odstavení 32 jízdních kol. V podlaží P5 vzniknou vyhrazená stání pro elektromobily s dobíjecími stanicemi.
U části objektu, která bude bezprostředně přiléhat ke stávající zástavbě, bude vytvořen klidový kout s posezením. Za ním se pak terén bude zvedat až do výše parkovacího domu, kde vznikne pobytová zelená střecha.