Pařížané se v referendu vyslovili pro zákaz sdílených elektrických koloběžek
Elektrické koloběžky v Paříži. Foto: Philip.Denotto / Flickr.com
Výsledky referenda nejsou právně závazné, starostka Paříže ale zákaz sama prosazuje.
Sdílení věci? O tom je komunismus. A všichni víme jak to dopadlo.
Ahaaa, najednou kolobezky na elektriku „nejsou ekologicke, jak se doufalo“👌… V takovem pripade auta na elektriku nejsou ekologicka jakbysmet a mame konecne z krku dalsi fanatickou ideologii. Diky komunistko.
Starostka ze socialistické strany prosazuje zákaz… Vůbec mě to nepřekvapuje. Děsí mě jen, že většina diskutujících tento socialistický přístup podporuje. Když byla účast 7.5 %, patrně před tím neproběhla žádná velká kampaň pro vs proti, diskuze nad možnými řešeními problémů, alternativami, aneb metody socialistické strany.
Do tohoto bych socialisty (jakozto ideoloogii) netahal. Ačkoli vcelku liberal, tohle bych zakazal taky.
Ve meste to nema co delat – chodcum je to nebzepecny, na silnicich to jenom prekazi a kidi jsou schopni ty kolonezky nechat naprosto jakkoli.
Kefalin co si tak predstavujete pod takovym slovom liberal?
Proč to zakázat globálně?
Napsat pravidla. Nechat naprosto jakkoli = kdo odstaví zakázaným způsobem, ať platí pokutu. To snad i když svoje auto nebo kolo nechám na zákazu, stejně tak půjčené.
Chodcům nebezpečný = pokutovat jízdu na kole na chodníku.
Na silnici překáží – jak? Jede jinak než podle zákona(mimo cyklopruh, není vpravo, na dvouproudu se nenechá předjet) = pokutovat řidiče.
Zamyslete se nad vymahatelnosti takovych pokut. Koho byste pokutovali? na zaklade ceho?
Řidiče, koho jiného. Radši než na vinařské (cyklo)stezce honit půlpromiláře, radarové pasti na výjezdu z obce chytat auta jedoucí 51.
To je hezký, že ridič bude (občas) pokutovaný. Ale to člověku, kterýho ten mamlas na koloběžce přizabije při ďábelské jízdě městem, bude platný jak mrtvýmu zimník.
Přizabít chodce se dá i při bláznivé jízdě autem nebo na vlastní koloběžce. Úplný zákaz aut prosazuje málokdo.
Sobota, Krakow, roh dvou ulic v centru.. dvě koloběžky na zemi, spousta krve, dva frajeři v sobě.. to je aspoň ideální scénář. Kdyby přejeli dítě na chodníku, bylo by to o dost horší.
Mozna by bylo vhodne pro kontext doplnit ze ucast u tohoto referenda dosahla masivnich… bezmala 7,5 procenta.
Neúčast ve volbách/referendu je také demokratické právo každého voliče. 🙂
Já se výsledku nedivím. Nebráním se inovacím, pokrok nezastavíš 🙂 Nicméně je třeba napsat, že provozovatelé zatím absolutně nezvládli odstavování koloběžek. Zrovna v Paříži systém sdílených kol s velkým množstvím stojanů na odstavení a možností krátkých jízd s „Lítačkou“ funguje skvěle a nikdo se mu nebrání. Domnívám se, že dokud se budou sdílené koloběžky válet všude, tak se nestanou oblíbenou službou a budou brány jako povyražení po večírcích nejen turistů.
Chtěl jsem napsat s možností krátkých jízd s „Lítačkou“ zdarma. Nějak mi to vypadlo, omlouvám se.
V Oslu to je to same. Kolobezka odstavena nebo odhozena kdekoliv. Nekdy i na silnici. Na zastavce nekdy ani kocarek nemuze nastoupit do busu kvuli kolobezce.
Odpovědnost za dodržování pravidel provozu je na řidiči.
Plošné zákazy jsou opravdu laciné…
Co třeba zakázat auta? Přestupky se ani nedají spočítat…
Ale tohle není plošný zákaz koloběžek. Není to ani plošný zákaz půjčoven koloběžek. Stejně jako si nemůžete postavit stánek s klobásama kde vás napadne, tak nemůžete uskladnit svoje koloběžky určený k pronájmu kde vás napadne.
A copak to podle vás je když ne plošný zákaz: „Pařížané se včera v referendu vyslovili pro zákaz provozu sdílených elektrických koloběžek v ulicích svého města.“
Půjčené auto snad zaparkujete v rozporu s předpisy a odpovědný je vlastník?
Je to laciné.
No zakaz… Tohle je proste normalni podnikani a pokud nejaka firma chce neco (nejen kolobezky) nabizet na verejnym prostranstvi, tak na to potrebuje explicitni povoleni majitele pozemku.
Čili jsou potřeba jasná pravidla a jejích kontrola a vymáhání.
A vůbec to není řešitelné, když koloběžky se půjčují přes aplikací s GPS…
Fakt ten zákaz připomíná parodii na vtip „those shitty scooters“, jak pronáší pár jdoucí po plném parkovišti aut…
Když to vůbec nepovolíte, tak nemusíte nastavovat pravidla.
Tihle myslitele, co slyšeli už někdy slovo GPS a aplikace a hned “to se vyřeší”, aniž by o tom něco tušili
Mimochodem, pro osvětlení, aplikace a GPS v tomto vůbec (jako že opravdu vůbec) nijak nepomůže.
Provozovatel může zakázat odstavení mimo parkoviště. Když se o to zákazník pokusí(zacvakne zámek) tak dál běží minuty výpůjčky.
Akorát hranice toho parkoviště bude +-kvalita gnss signálu v tom místě, někdo může machrovat že to nechal metr za čárou a prošlo mu to.
Tak určitě. Jakože když se nepůjde z koloběžky odhlásit, protože budete někde kde není oficiální stání ani poblíž, vůbec nepomůže?
Oukej… Když myslíte.
Nejde o centimetry, ale v řádech metrů už odkládací místa kontrolovat lze a v reálu by to stačilo. Kdo se špatně odstavenou koloběžkou jel se dá taky dohledat a může třeba dostat smluvní pokutu.
Sice hezké, že znáte pojem “smluvní pokuta”, ale muj argument (jako potenciáně pokutovaného) vzápětí bude “tu koloběžku tam – třeba do silnice – odsunul nějaký náhodně kolemjdoucí.
Nevymahatelné.
Na jakém místě byla, když jsem ji zamykal já – snadno prokazatelné, koloběžka zaznamená čas zacvaknutí zámku i gnss polohu. Některé aplikace chtějí po té ještě koloběžku vyfotit, takže v případě dohadů operovat s fotkou.
A pak, když někdo šoupe s odstavenou koloběžkou, houká alarm, a může se to zaznamenat.
Není to plošný zákaz. Klíčové slovo je „sdílených“.
„Plošný zákaz SDÍLENÝCH koloběžek“, už má vaše dušička pokoj?
Celou dobu to tak myslím, nebo snad vaše soukromá koloběžka vyžaduje přihlášení aplikací s GPS?
Ale lidi auta odstavují, kde je napadne. Porušují přitom zákon a ani jim t o nevadí. Vymahatelnost je mizivá.
Jasně, vymahatelnost mizivá… Jen za posledních 5 minut jsem viděl v okolí Václaváku 3 auta s botičkou. Navíc nerozumím kam tím mirite. To jako když už jsme polovinu prostoru zapraskali autama, tak musíme tu druhou polovinu zasypat koloběžkama?
Auto (jeho majitel) se ale dá dohledat. A velice snadno. A objektivní odpovědnost majitele je v tomto dost nápomocná
Jasně, lidi parkují auta kde je napadne, ale problém jsou koloběžky…
Stejné jak v Praze. Auto je zlaté tele.
Myslím, že referendum jednoznačně ukázalo, že ty otravné koloběžky z drahých půjčoven, fungovali především na turistech, a místním chybět skutečně nebudou.
Kéž by to udělali taky v Praze.
Myslím, že referendum neprokázalo vůbec nic. Zúčastnilo se ho totiž pouze 7,5 % oprávněných voličů.
Ale provozovatelé k tomu udělali kampaň. Čili i jen samotná účast ukázala, když je místní vůbec nebránili, že ty koloběžky provozující korporace cílí primárně na turistické kobylky bez místních hlasovacích práv.
Za mě je to blbost. Za pitomost lidí nemůžou koloběžky. To je stejné jako že auta způsobují nehody a povalují se všude kolem a mnoho dalších negativních dopadů, tak zakážeme auta?
Bohužel za všechno můžou lidi, za to že jezdí jak nemají, dělají bordel, po psech neuklizi atd. Pak nastávají restrikce.
Dobře, zakážeme auta…
Auta mají SPZ takže, když se chce dá se najít viník u El.kolobezky je vysoká anonymita .Takže trošku mimo srovnání.
Vysoka pridana hodnota svobody je asi to, co zlobi a drazdi, ze? Proto maji levicaci potrebu rozdmychavat debaty o bordelu z kolobezek, neekologii a dalsi sto a jeden prvoplanovych argumentu. Ve skutecnosti je to kazdemu normalnimu uplne sumak.
Když už, tak tenhle argument by se týkal soukromých ekoloběžek.
Půjčované mají provozovatele, který ví komu půjčil (a většinou má provozovatel i právo brát prachy z karty zákazníka)
Tak proč tedy provozovatele koloběžek nezajistí aby se všude možně neválely?
Protoze je to provozovateli realne jedno. Parazituje na verejnosti s politickym krytim, ze jde udajne o „sdileni“, coz je naprosty nesmysl. Nekale podnikajici pujcovna..
Jenže tak nečiní, a proto musí začít města tyto nezodpovědné globální kolobrndové firmy vykopávat.
Varováni byli, měli roky na nápravu, a přesto nezavedli ani základní opatření jako, když se jízda neukončí odstavením do určených prostor, zpoplatnění stále pokračuje.
Tak v Paříži to máte na nejbližší zastávku metra cca 100m. Takže nohy stačí. Ani auta v centru moc nevidíte, jezdí, ale protože nemají kde parkovat, tak většina v centru žijících je nemá. Navíc jsou tam celé ulice bez aut, jen pro pěší. Najděte u nás město které si z náměstí neudělalo parkoviště.
Sdílení – hm……… tak to fakt x lidí je spoluvlastníkem elektrické koloběžky ? Ale problém je jinde – uživatel nedodržuje dopravní předpisy ! Pokutu provozovateli, ať si to vyřídí s dočasným uživatelem !
Pokutu provozovateli za neohlídání, když se jeho koloběžky opakovaně používají k páchání přestupků.
V každém případě pokutu řidičovi.
Osobně mám k zákazům zdrženlivý postoj, nicméně myslím, že sdílené elektrokoloběžky jsou dobrým příkladem toho, jak sdílená ekonomika funguje. Myšlenka, že za danou věc platím, jen když ji potrebuji může být zajímavá, ale většinou to znamená i to, že si lidé daně věci méně váží. U sdílených aut je to podobné. Samozřejmě u osobního vlastnictví je to ve většině případů odlišné a to by dozajista nikdo zakazovat neměl.
Je tohle vůbec „sdílená ekonomika“? Sdílím něco, co v danou chvíli nepotřebuji – typický mám chatu na horách a mimo svoji dovolenou ji půjčuji i jiným lidem. Ale to, že nakoupím stovky elektrických koloběžek a krátkodobě je pronajímám, je čistý byznys.
porad je to sdilena ekonomika … nejde o to, jestli neco sdili procozovatel. dulezite je, ze to sdili lidi.
ale jinak ano, “sdileni” je jen “lepe-znejici-slovo” pro pujcovnu. ale sdileni se pred lety vyhypovalo, a kdo “pujcoval” misto “sdilel” byl marketingove out.
stejne jako “blockchain” apod.
Aha, takže když město postaví bazén a chodí do něj lidi, je to taky sdílená ekonomika? A restaurace, to je vůbec výkladní skříň sdílené ekonomiky, ne?
Pekařství je pak sdílená pekárna. A vůbec, nejstarší sdílení jsou sdílené milenky.
Zkus si ještě jednou přečíst, a snažit se pochopit, co jsem psal.
Co je na restauraci sdíleného? jako že nakousneš řízek, vrátíš ho, a další kus sní někdo jiný?
tak ještě jednou – „sdílená“ ekonomika je defakto synonymum pro „půjčovnu“. Resp. hranice mezi nimi je velmi, velmi tenká.
Nesdilim rizek. Sdilim kuchaře, obsluhu, nádobí, stůl,….
To těžko, kuchař a oblusha je pořád majitele, ten je platí a vám akorát nabízí produkt ve vlastních prostorách. Sdílený dopravní prostředek sů půjčujete na určitý čas pro vaše výhradní použití a kvůli tomu i souhlasíte se smlouvou, kde jsou podmínky použití, sankce za poškození půjčeného majektu atd. Akorát že ten majitel moc nevymáhá přestupky co se týče parkování, protože on chce jen automatizovaně nabízet přístup, nikoliv něco pracně kontrolovat.
Sdileni je napriklad BlaBlaCar. Sdilim to, co je me s nekym dalsim a muzeme to sdilet ve stejnou chvili. Toto vskutku je pujcovna.
Jednoznačně je to půjčovna koloběžek. Business jako každý jiný.
Půjčit nebo pronajmout? Půjčit mohu zadarmo i za úhradu, pronajmout jen za úhradu.
Toto není sdílená ekonomika o nic víc, jako libovolný AirBnB, který slouží jen a pouze na krátkodobé pronájmy.
A to je hlavní problém celého trendu „sdílené ekonomiky“ – že brzy na tom někdo postaví klasickou půjčovnu, ale všichni se tváříme, jak je to inovativní a cool. Prakticky ve všech případech pak navíc provozovatel odmítá jakoukoli odpovědnost za přestupky svých uživatelů.
Osobně si taky nemyslím, že úplný zákaz je jediné řešení, ale pokud dosavadní pokusy selhaly, tak ho docela chápu.
Jakože když si půjčíte auto, bude někdo jiný odpovědný za spáchané přestupky?
Auto nebo koloběžka, odpovědný je řidič.
opravdu?
a o objektivní odpovědnosti provozovatele jste už slyšel?
To je až pokud nelze dohledat řidiče, víte?
V případě sdílení je možno zjistit kdo s tím jel, a tedy je problém řešitelný a nemusí se hned plošně zakazovat. Stačí chtít.
Takze pri zle parkujucom aute nie je mozne dohladat sofera ? U nas v meste mestska ide prestat davat na auto papuce ale ide prejst na objektivnu zodpovednost.
no to v Praze už přešla dávno
Takže najmeme dalších 50 městských policistů se specializací na koloběžky. A vytvoříme zákon a dopravní předpisy pro koloběžky, abychom to měli právně čité. Pokuty budou posílat datovkou, takže propustíme dalšího pošťáka. A kapsu si namastí zase nějaká advokátní kancelář.To chceme?
Nesmysl. Domluva s provozovatelem služby a třeba větší kontrola v aplikaci při vracení. Oficiální místa, geofencing apod.
Problémům je možno předcházet, ale rigidní lidé bez inspirace řešení nikdy nevymyslí, že?
Řidič se vymluví, že auto v tu dobu neřídil a vlstně není ani jeho. Akorát při použití auta, koloběžky přes aplikaci mu může provozovatel jasně prokázat, že v tu dobu on řídil. Tady je otázka co a po kom jde efektivně vymáhat a jak nastavit systém, aby ty přestupky skutečně postihoval. To je stejné jako u parkování na chodníku, které nějak stále tolerujeme.
Existují supervznešené teoretické principy a pak ty mnohem funkčnější praktické.
Jak to bylo u zisku z prodeje nemovitostí, kterou bylo danit nejetičtější a nejsnáze vysvětlitelné. Naštěstí se, ale už i u nás přešlo na praktický princip, aby to raději platil nakupující, kterému při neodvedení stát může snadněji zabavit tu novou nemovitost, než mnohem náročněji honit nepoctivého prodávajícího, který s penězy může utéct kamkoliv do ciziny.
A uplne nejlepsi je, kdyz tohle komentuje nekdo, kdo zjevne nema ani auto, ani ridicsky prukaz. I tak Vam za komentar dekujeme! ;o)