Paříž se nadobro rozloučila s papírovými jízdenkami. Používaly se 125 let
Automatické metro na lince 4 pařížského metra. Foto: Île-de-France Mobilités

Město a okolí plně přechází na elektronické jízdenky a permanentky.

Město a okolí plně přechází na elektronické jízdenky a permanentky.
No uz bylo na case. Ten vecne nefunkcni magneticky prouzek na parizske papirove jizdence, ktery se narusil pri ulozeni jizdenky pobliz mobilu nebo platebni karty a taky karty od hoteloveho pokoje a jizdenka pak nefungovala – to byla tak velka slabina, ze uz tehdy jsme po neustalem vymenovani jizdenek (na pokladnach, kde se jinak nez francouzsky s vami bavit nebudou) zakoupili radeji plastove karty…
Takže co teda teďkon je? Jako turista přijedu do Paříže a protože tam budu krátce, koupím si celodenní lístek (nebo si ho teda budu chtít koupit), abych toho co nejvíc stihnul. A co teda dostanu? Viděl jsem v mnoha městech (Miláno, Štrasburk, Tenerife), že se místo papíru používají čipy, to mi nepřijde jako ekologičtější, jenom je to modernější. Na jednorázové použití jsou soft (prostě papír) na opakované hard (plastová karta). Pravděpodobně jdou i dobíjet, ale buď jsem to nepotřeboval, nebo ze sběratelských důvodů jsem to koupoil celé i s čipem (na Tenerife to bylo myslím o desetník levnější, když se… Číst vice »
Staci stahnout aplikaci do telefonu, nic fyzickeho netreba. A ty papirove nebyly cele papirove, mely magneticky prouzek kvuli turniketum.
Do mého telefonu pochybuju, ale třeba jim křivdim, třeba mají i verzi pro hloupé telefony. To už by možná větší šanci měla ta platební karta (ale z takových drobných plateb jsem mrzutý, zaplevelujou mi zbytečně výpis, neřeknu když kupuju třeba e-známky na internetu (ta francouzská stojí do čech přes 2€, neměcká snad ještě furt 0,95), ale když musím platit nějaké €1,20 protože automatu neudělali mincovník, to se mi fakt nelíbí).
Přesně tak, dostanete papír s čipem za 2€ navíc. Nebo si u turniketu pípnete platební kartu. Netřeba pořad stahovat nějaké aplikace
My se s platební kartou teda nechytli, mě aplikace běžela bez problémů, manželovi ne. A jelikož jejich systém neumožňuje projít přes jeden turniket s pípáním z jedné aplikace,i když tam mám jízdenek koupených několik, tak jsme tam každou chvíli saskovali, obzvlášť na stanicích, kde ani tu kartu s čipem nedobijete 🙉
Zase když se mi na Tenerife podařilo koupit čip se dvouma jízdenkama, bylo to docela zmatené (tam si lze pípnout dvakrát). Od té doby jsem radši kupoval jednu po druhé.
To jsem rád, že to takto bude, z článku to neni znát.
Podobně to plánovala Praha, když zaváděla OpenKrad, což mohl být nějaký rok 10. Naštěstí k tomu nedošlo a jízdenky zůstaly na papíře a později se tam vrátily i kupony, kromě toho, že je možné jako nosič kuponu použít spoustu jiných věcí.
To je stejný, jako spor o to, jestli má člověk právo používat papírové peníze a ignorovat platební karty. A já si myslím, že to právo má.
To není to samé protože pokud to chápu správně, pořád máte možnost si v automatu za hotovost koupit anonymní jízdní kartu.
O tom ale v článku nic není.
Pak je to samozřejmě v pořádku. Pokud to bude stejné jako třeba v Miláně nebo Štrasburku, že místo papírové kartičky dostanete papírovou kartičku s čipem a anténou (papírová kartička případně s magnetickým proužkem byla podle mě ekologičtější, byť je to technika už zastaralá). Ale právě že v tom článku to nepíšou.
Papírová byla asi ekologičtější než plastová (byť zálohovaná vratná), ale lidi z těch papírových spíš přejdou na elektronické, než na ten plast. Zrovna v Paříži to asi nebylo ani moc ekologické udržovat všude tu techniku na prodej a označování papírových jízdenek.
Všmměte si, jak je ta stanice na ilustrační fotce krásná, barevná, světlá. A srovnejte s těmi šedými hnusnými hroby, které nám naši nearchitekti plánují na trati na Letiště.
Proč si tento huns necháme jako ovce líbit, zatímco „elegantní“ Paříž si bude za stejné náklady dělat krásné stanice?
No, věřte mi, že 90% pařížských stanic je hnus a špína.
90% asi ne, všechny ty nové úseky (a jako že jich je) vypadají hezky.
Spíš ten kontrast občas bije do očí, např. M14 na Orly x původní úsek M8, kde by dle kvality kolejí člověk soudil, že je někde v Maďarsku…
Vím, že to sem moc nepatří. Ale v Jihočeském kraji jsme a nadále budeme tak asi o čtvrtstoletí opožděni.
Jedinou celokrajskou jízdenku si mohu koupit výhradně v papírové podobě od řidičů autobusů, od průvodčích vlaků a v pokladnách na nádraží. Před časem bylo možné si tu jízdenku koupit v předprodeji na budoucí cesty, to už letos téměř možné nebylo, pokladny jízdenky s možností vepsat datum skoro nenabízely. Třeba ve Volarech jich na letní sezónu bylo k mání 16.
Tak je známo, že Jihočeský kraj nikdy nebyl úplně lídrem pokud jde o veřejnou dopravu. Zase se říká, že máte celkem velmi dobré krajské zdravotnictví.
Nevím, zda je dobré celé zdravotnictví v kraji, ale třeba v budějovické nemocnici je jedna z nejlepších českých kardiologií.
Papírová jízdenka má jednu zásadní výhodu – okamžitě při pohledu na ni vidíte, kam a do kdy platí.
Tak to jste zrovna na této neviděl. Záznam byl na magnetickém proužku a vytištěno nebylo nice.
Ale áno, bol tam aj tlačený text (na zadnej strane lístka). Teda aspoň mal byť, občas ho to náhodne nevytlačilo 🙂 Ale na väčšine lístkov čo som v Paríži použil bol.
Tak to mám pro vás úžasnou zprávu: třeba v Lítačce máte dokonce animovaný ukazatel, který odpočítává čas platnosti na vteřiny!
A u „pípni a jeď“ toto neřešíte, protože to systém hlídá za vás.
A k té druhé části, že u papírové jízdenky okamžitě vím kam platí – ano, stačí se podívat jaké pásmo nebo zóna je na ní vyražené, na kolik pásem nebo zón platí, a někde sehnat jejich mapu, takže pak je to okamžitě 🙂 Kdežto v Lítačce si buď koupím správnou jízdenku na vyhledané spojení, nebo si pásma zvolím sám ale můžu hned zjistit, co kde leží.
Ještě jich mám pár doma. Prodávaly se zvýhodněně v balíčku po 10 a platily navždy, jako obdobné poštovní známky. Akorát že v případě RATP „navždy“ skončilo, tak už jen na památku 🙂
Tak pokud se chcete nějakých zbavit, rád do své sbírky něco odkoupím.
Já například v PIDu papírovou jízdenku potřebuji protože ji musím přiložit k vyúčtování služební cesty. Jak bych to udělal kdyby v Praze byl ten ostravský systém?
Zaúčtovat elektronický jízdní doklad není problém. Pokuď je vaše účetní slepice, není to vada systému, ale vašeho zaměstnavatele 😀
Souhlasím že elektronický jízdní doklad je dostačující, ale dostanu ho nějak v PIDu? Když si kupuju jízdenky bezpapírově přes aplikaci, vidím jen transakce na kartě, že jsem si někdy koupil nějakou jízdenku kterou někdy (i úplně jindy) můžu použít.
pid lítačka – dole vpravo položka „více“ – nastavení účtu – jízdenky a kupony – úplně dole jsou daňové doklady k jízdenkám. možnost stahnout požadované, nebo si je nechat zasílat na mail.
OK díky za nápovědu, to jsem nevěděl. Pak ve vyúčtování nevidím problém. Ostatně tiskárnu v práci už asi dva roky nemám ani nainstalovanou, jízdenku do vyúčtování dám jen v PDF z mailu, nebo vyfotím mobilem.
V Jízdenky je Historie a tam u každé jízdenky je jedna z možností i daňový doklad.
Dodávám, že to platí i v případě, že zaměstnavatelka zaměstnává účetního.
Ten ale potom neni kouhout, ale třeba vůl.
V ostravském systému jde jízdenky vyúčtovat naprosto jednoduše přes jejich web, kde si člověk vygeneruje PDF pro příslušné jízdy. Zatímco předtím jsem musel lístky fotit/skenovat, teď je to jedno PDF na každý den, otázka pár vteřin.
A funguje to naprosto bez problémů při placení telefonem místo fyzické karty.
Pařížské Navigo vam vystaví pdf vyúčtování.
Co jsem pocohpil, jízdenky lze řešit i na čestné prohlášení.
Elektronické jízdenky od dob kovidu nejsou u nás problém, dřív se trvalo na to, aby to bylo na tiskopisu dopravce, teď stačí pdf s jízdenkou.
Ale s těmi ryze elektronickými zkušenost opravdu nemám. Asi se musí požádat dopravce o fakturu, což se u těch pidových z trafiky musí taky (z automatu nebo od řidiče mají všechny náležitosti daňového dokladu).
Chtělo by to mít odvahu to konečně udělat i v PID a ten archaický systém s lístky konečně opustit. Přejít na “ostravský” odbavovací systém – tap and go platební kartou a pro důchodce nabíjecí magnetická karta. To by i umožnilo konečně opustit nevhodný pásmový systém a přejít na pásmově-relační, protože by cestující nepotřeboval vědět, jakou musí mít jízdenku.
A když nemáš platební kartu, pojedeš jak? I lidé bez platební karty nebo bez mobilu mají právo na přepravu, pokud uhradí jízdné. A to lze zaplatit i hotově.
V Paříži toto zrovna funguje dobře. Zaplatíte v automatu mincemi, vypadne vám za symbolický poplatek anonymní plastová kartička, tu můžete dál dobíjet. Celé vyřízené za 30 sekund.
Tak snad se pak dá vrátit, očistit a znovu použít, aby to bylo skutečně „ekologické“. Jo, asi i s těmi přístroji, pokud je neměníte několikrát za život a šetříte je, je to možná čistší (vím, nejsou jednoúčelové, ale beru to spojitě, zvláště s tendencí „muset je mít“), když se tím ohánějí.
Je na ni zaloha 2 euro
Plastovou kartičku NAVIGO jsem si musela koupit za své peníze, protože to zaměstnavatel nehradí. Ale budiž. Skrze Paříž tranzituji několikrát za rok, takže bych si mohla nabít rovnou třeba 10 jízd. Ale to není možné. Protože zaměstnavatel potřebuje průkaz, že jsem cestovala právě v ten den. Proto po příjezdu do Paříže musím nabít vždy a pouze jednu jízdu, abych dostala z automatu nebo u kasy papírovou účtenku (daňový doklad) s datem nabití = den jízdy. Aplikace není řešení pro lidi, co nemají smartphone nebo dokonce mobil nemají vůbec.
1. Dobíjecí kreditová jízdenka, jako v Ostravě.
2. Provázání plastové Lítačky na platební kartu v pozadí (ideální pro děti, kde účet spravují rodiče).
3. Možnost zaslat e-jízdenku někým jiným (Lítačka už dnes umí).
Hele, to strašení si fakt nechte. V Nizozemí běží na ryze elektronickém odbavení už patnáct let a problémy s tím nejsou.
To by šotoušci na ROPIDu přišli o práci při vymýšlení hranic těch pásem… a to nelze! Kapříci si svůj rybník nevypustí 😀
Pásma mohou nadále klidně existovat, to se přeci nijak nevylučuje. Tap&Go funguje ve světě i ve výrazně komplexnějších IDS, než je PID s pár prstenci pásem.
Stejně tak se ovšem zóny se nevylučují s papírem, jestliže to někdo už spojuje.
Spíš je to v dané situaci zbytečné. Pásma tu jsou proto, že to je pro cestující přehlednější než pásmově-relační tarif, ve kterém by se nepoučený člověk sám nevyznal. Ale jinak je pasmově-relační tarif skoro ve všem lepší. A v situaci, kdy se prejde na tap and go tak člověk nemusí řešit, jakou má mít správně jízdenku, ale prostě jede.