Paříž s Berlínem propojil poprvé rychlovlak, cesta trvá osm hodin
První vlak z Berlína do Paříže. Foto: Deutsche Bahn
S novým vlakem vzniklo i přímé spojení mezi Berlínem a Štrasburkem.
S novým vlakem vzniklo i přímé spojení mezi Berlínem a Štrasburkem.
„Symbol sjednocené Evropy“ – tou je už desítky let. A přesto přímý vlak až od teď…
Mmch. ne všude ten vlak jede po skutečné VRT, viz namátkou Fulda – Frankfurt.
V nadpisu píšou poprvé RYCHLOVLAK. Přímý vlak mezi Berlínem a Paříží jezdil od začátku 20. století Severní expres a ještě pár let dozadu jezdil lůžkáč OeBB.
Mezitím samozřejmě dlouhodobé díry byly, z DDR do Paříže nikdo cestovat nepotřeboval protože nesměl.
Od nas taky nikdo cestovat nesmel, a primy vlak Praha – Pariz dojezdil pocatkem devadesatek.
Ale jo, něco jelo. Přímý asi jen přes Belgii.
Půvabné čtení, nečekal bych, že v dederónském kursbuchu najdu „London Victoria“. 🙂
https://www.bahn1989.berlin/Downloads.php?file=Kursbuch_Int._Verkehr_1989-90_(Auszug).pdf
České pokusy o Paříž/Norimberk s datací zde:
https://vlaky-historie.blogspot.com/2010/03/karlstejn-dalsi-naslednici-zapadniho.html
Pardon, opravuji na: přímý RYCHLOVLAK až teď.
(ty VRTky tam nebyly dokončeny včera)
Sedět dobrovolně 8 hodin v konzervě sardinek ICE 3 a výše, může jen šílenec. Je mi líto s úrovní kterou Německá dálková doprava měla se to nedá srovnávat.
Třeba ICE 4 mi přišlo vždy relativně prostorné a pohodlné, i když 8 hodin jsem v tom neseděl (a do Paříže to jezdit nemůže). Ani ICE 3 není podle mě žádná tragédie, nejhorší jsou ICE-T, se kterými se do budoucna nepočítá.
8 hodin ve VRT jsem zažil a je to absolutně v pohodě. Skrz Itálii ze Scaley do Milána (spoj Reggio Calabria Centrale – Turín Centrale se spoustou zastávek hlavně na onom jihu). Letos za něco přes 55€ předloni se to povedlo za €39.90 (kupoval jsem first minute zatímco letos jsem to kupoval dost pozdě). Scalea neni typickou zastávkou rychlovlaků, tento je jeden z asi 3 párů co tam staví (kromě státní společnosti trenitalia tam staví dva soukromé společnosti italo) v tomto směru (několik dalších jede jinam). Miláno je centrum, tam rychlovlaky jezdí samozřejmě. Pokud jsou ty německé stejně pohodlné jako… Číst vice »
Když tu tak často vidím, že 8 hodin je moc (s čímž souhlasím), tak jsem si to pro zajímavost rozepsal. Hned je vidět, že problém je zejména chybějící VRT Fulda-Frankfurt a Frankfurt-Mannheim. Zarážející je Karlsruhe-Strasbourg, kde je na 2/3 cesty 250 km/h… Spandau – Frankfurt 550 km (150 km/h) – na 450 km do Fuldy to je cca 164 km/h – 100 km Fulda – Frankfurt se jede cca 110 km/h Frankfurt – Darmstadt 26 km (87 km/h) Darmstadt – Karlsruhe 103 km (112 km/h) Karlsruhe – Strasbroug 84 km (109 km/h) Strasbroug – Paris 435 km (228 km/h) +… Číst vice »
A nejsou mezi Karlsruhe-Strasbourg rozsáhlejší investice, např tunel v Rastattu? A tím i nějaké rezervy na výlukové stavy?
Je to možné, díky za doplnění.
Ještě koukám, co o tom píšou na wiki (Main Line for Europe):
Aktuálně to má být 40 minut (122 km/h).
Někdy v budoucnu (pravděpodobně nějakou lepší odbočkou z hlavní trati) 25 minut (194 km/h).
Takže v současnosti tam je nějaké zdržení asi 6 minut.
I tak mi přijde zvláštní, že zrychlení ~15 km ušetří 15 minut.
Německo poslední dobou úplně rychlovlaky neprovozuje, až na pár málo úseku ty ICE jezdí 160 – 200 km/h a ve velkých městech se to vleče neuvěřitelně mezi regionální dopravou. Najezdil jsem toho v Německu za poslední rok opravdu hodně, neznám úplně teorii, jen praxi. Můj dojem je, že ve Francii to opravdu jede ty TGV a je to VRT v pravém slova smyslu, v Německu to má tento charakter úsekově a max desítky minut v kuse. Asi proto ta průměrná rychlost toho spoje bude do 150 km/h.
Němce teď dobíhá, že svoje VRT nestavějí tak velkoryse jako Francouzi. Tratí na 300 je v Německu minimum, většinou jsou rychlá spojení po koridorech na 160 – 200 km/h.
Sit VRT DB Netz ma svoje chyby, ale VRT jsou pro 250 – 300 km/h (jak ktere, viz mapa: https://www.openrailwaymap.org/index.php ). Kdyz ma alespon 250 km/h, tak OK, ale stale dost chybí.
Takže za 8h z Paříže vlakem do Berlína, nebo letadlem do New Yorku.
Hodina na letiště, tam minimálně dvě hodiny před odletem, let, pak imigrační a celníci, pak nejméně hodina z letiště.
Imigrační absolvujete i ve vlaku pokud bude potřeba. To, že je Schengen do Paříže nesouvisí s rychlostí linky.
A vy bydlíte na nádraží? Vaše cesta končí na nádraží?
To ledadlo nezastavuje po cestě, že?
No a…?
Vlaky EU / UK – US zatim nejezdi, tudiz toto srovnani je zbytecne.
To je fakt srovnání, stejně tupě můžu napsat podle vaší logiky „takže z hostivaře do Dejvic hodinu tramvají nebo letadlem z Prahy do Berlína.
Ano, to můžete.
Akorat, ze z Prahy pravidelna linka do Berlina neleta. Pokud si muzete dovolit private jet, tak to je neco jineho.
Děkujeme za hodnotné a logické srovnání
Cca 1200-1250 km za 8 hodin. Frecciarossa Milano-Rim cca 480 km za 3:15 (pri zastavce v Bologni), tedy velmi srovnatelne, prumerne cca 150 km/h
1200km vychází z Berlína někam k Biskajskému zálivu, do Paříže to není ani 900.
Ten vlak ale nejede vzdušnou čarou.
V Nemecku je snad 1/4 trasy mimo VRT, tudiz ta cestovni doba tomu odpovida.
Vysokorychlostní.. průměrná rychlost 109km/h, současně se jezdí Pendolínem Praha-Ostrava o několik kilometrů rychleji, tak to tu paní Milerová taky máme vysokorychlostní spojení vrcholného Evropského parametru!
Od roku 2009 Pendolino jezdilo 2 hodiny 56 minut, 120km/h, od té doby se zmodernizovalo Klánovicko, Pardubice, Olomouc, Choceň-Ústí, teď se modernizuje za Olomoucí, čeká to Třebovou, ale rychlost poklesla kvůli menší kapacitě a spolehlivosti grafikonu, jinak by Piňda určitě zvládnul těch 124km/h a tedy o 15 kilometrů rychleji než Berlín-Paříž.
To jste ale zmeril vzdalenost vzdusnou carou a jeste ignoroval ten Strasburg, ze?
Ale vyšlo mu, co chtěl, ne? 🙁
Za me by bylo fajn spojeni Praha-Pariz, pres Norimberk a Mannheim by to bylo taky nejakych 1200km, kdybychom to vzali prumerne 230-250km/h, tak je cca 5h… francouzi a nemci maji trat Norimberk-Paris v planu ve Francii uz je vlastne hotovo…
Na průměr přes 200 km/h se ještě dlouho dlouho nedívejte.
Jednak by to nesmělo po cestě zastavovat a druhak Němec nemá ani trať na 200 km/h mezi Norinberkem a Štutgartem.
https://openrailwaymap.org/?style=maxspeed&lang=cs&lat=49.70139134233472&lon=10.73638916015625&zoom=8
Mezi Norimberkem a Manheimem je uz svalena trasa,… dohodli se s Francouzi na propojeni s LGV Est…
JInak nyni to mezi Parizi a Frankfurtem trva neco pod 4h…
Ono to bylo včera jako článek na Novinkách (možná i jinde). Tam napsali, že je to vzdálenost 878 km. Že je to vzdušnou čarou, to redaktor asi nepochopil a diskutující potom taky ne.
Takhle si tu žijeme.
Zajímá snad cestujícího nějaká vyhlídková jízda? Cestující vystoupí 878km daleko a kudy to jelo neřeší.
Ale je nesmysl pak z toho počítat průměrnou rychlost a ještě porovnávat s tou tratí Praha Ostrava, kterou vezmeme dle délky tratě. A přesně to se dělalo.
Berlin-Kehl Gr. je dle https://trassenfinder.de/ 783 km a usek Kehl Gr.-Paris Est dle EWP tabulky 512 km = 1.295 km, tj prumer 162 Km/h.
Přes Prahu se také nedá nijak snadno projet rychleji, než s průměrnou rychlostí 30 km/h a to do toho není započítáno stání na křižovatkách. Znamená to snad, že každý jede po Praze všude třicítkou?
Tak 109kmh bych autem rozhodně nedal, takže to nějaký zlepšení je. Navíc to aspoň jede do města a ne za město.
Osm hodin je docela dost 🙁 . Adekvátní vůči letadlům by bylo max 4-5h.
Za 60-70 eur? Se zavazadlem? Bez nějaký extra kontroly identity a zavazadel?
Ano
> Bez nějaký extra kontroly identity
Jako kdyby se to na letistich (u schengen letu) kontrolovalo vic nez „jmeno na obcance sedi se jmenem na palubni vstupence“, casto ani to ne (a u listku koupenych pres net je podobna kontrola totoznosti bezna i ve vlaku).
Tak ono sa moc nepredpokladá že tým bude väčšina ľudí chodiť celú trasu, po trase to má ďalšie zastávky, že… Na druhej strane, je tu časť trhu čo preferujeme dlhší cestovný čas výmenou za vyšší komfort. Ak sa nikam neponáhlam, tak sa radšej usadím do sólo sedačky s kopou miesta a pár hodín si počítam, pozriem film atď vs sa hodinu courať po letisku, stáť v jednom rade za druhým, a potom sa tlačiť v pidisedačke v lietadle.
Podle jiného článku s tím skutečně většina lidí jede celou trasu.
Taky tam je hodně spojů přestupních, které mohou využívat cestující na část trasy, tohle je jediný nepřestupní.
je to vlakem o cca 2 hodiny delsi. Ale je to 8 hodin v klidu, kdy jde treba pracovat nebo odpocivat. Pri ceste letadlem tam vic nez 2 v celku na praci nebo odpocinek nebude.
Podobne jako v Italii – Rim-Milano letadlem asi 50 min ve vzduchu, presto vlak s trvanim cca 3:15-3:30 daval smysl (jezdil jsem pravidelne)
Ono když chci z Říma do Milana do města a započítám si cestu z Malpensy, jsem na těch 3 hodinách pomalu také…
Ono to nebude cílit (jen) na ty, co létají z Berlína do Paříže. Pokud ano, větší problém bych viděl v tom, že jde o jeden pár vlaků za den.
Mozna casem bude dost lidi i po 3 – 4 pary denne, a krome toho jezdi i „nočník“.
Ono jde využít další spoje, ale s přestupem ve Frankfurtu. Na to, jak dlouho ten vlak jede, by ty 4 páry v celé trase byly asi až moc, ale nějaký pozdější odjezd z té Paříže (nebo dřívější z Berlína) by se hodil.
8 hodin? Není to trochu hodně, Antone Pavloviči?
Podle strýčka Gůgla je to 878 km, možná to ale jede trošku delší trasou. Na vyhledávači DB není kilometráž…
Jaká že je u tohoto spoje vlastně průměrná rychlost?
hmmm rychlovlak ? Někde až 320 km/h. Autem cca 10 hodin
V clanku jsou uvedeny zastavky ve Frankfurtu a Strasburku – tudiz mer vzdalenost pres tyto mesta.
Tipuji, že ve Francii to k hranicím „proletí“ a pak to nabere ten čas v Německých uzlech, kde se to povleče mezi regionálkou a taky na konvenčních tratích, protože ne všude mají VRT.
Nemci v dobe budovani VRT totiz nemyslely na budovani VRT-obchvatu a tak kazdy vlak se coura ~50-tkou pres centrum kazde „vetsi vesnice“.
Ono se ve velké části nejede zas tak moc rychle. Chtělo by to o 2 hodiny méně, aby to vůči letadlu bylo více konkurence schopné.
Je to asi jako když se ČD a SŽ chlubí, že budeme jezdit 200kmh. Jenže jen na malém úseku, jen jeden spoj a ještě přes poledne.
Ba hůř – ani ještě neřekli kdy a jak to nastane…
Aha, já myslel, že se už jezdí 😁
Tohle už je zkousnutelné pro ty, kdo to lítat nechtěj. Rozhodně tak, že už to dává smysl zavést. A časem snad bude i to zrychlení, jak budou Němci postupovat se stavbami vysokorychlostních tratí nebo aspoň rekonstrukcemi konvenčních.
Ono by to mohlo byť rýchlejšie o cca 1 – 1,5 hod keby to išlo priamejším smerom cez Belgicko. Ale vraj boli dosť dlhé a nie jednoduché rokovania medzi DB a SNCF o trase tohoto spojenia.
Dost VRT DB stale chybi:
* Frankfurt – Hannover – Hamburg
* Amsterdam – Bremen – Hamburg
* Nurnberg – Passau
* Ulm – Augsburg
* Ingolstadt – Munchen – Salzburg / Kufstein
Podle Seznamu ten vlak ujede necelých 1150 km https://mapy.cz/s/cuhufoduco
Přičemž na Německé straně jede většinou po konvenčních tratích, Erfurt-Frankturt není ani 160 km/h všude.
A právě proto to přes Erfurt vůbec nejede, ICE Sprintery z Berlína vyrazí směr Hannover a pak se přes Braunschweig napojí na severojižní VRTku. Výše v diskuzi to někdo spočítal na 1295 km po kolejích.
878 km je to vzdušnou čarou. Ale tou nelétají ani letadla.
Ale je to právě ta vzdálenost vnímaná cestujícím.
Nene. Percepce prostoru je samostatná vědní disciplína. 😉
V clanku jsou uvedeny zastavky ve Frankfurtu a Strasburku – tudiz mer vzdalenost pres tyto mesta.
A co kdyby to byl nocni luzkovy/lehatkovy rychlovlak? 8 hodin je naprosty ideal.
Od nočních vlaků se obecně ustupuje, vyrábět VRT jednotku pro jednu 8 hodinovou jízdu za den se nevyplatí tak, jako když ten vlak může jezdit dvou nebo trojnásobnou dobu za den.
A proto si OBB udělala linky NJ a rozšiřuje je…
Že se rozšuřuje těžce předotovaný produkt rakouskými poplatníky bez služeb pro pár komunistických hipsterů je spíš k pláči. A nebojta cílovka NJ by autem nejela, jela by Flixbusem, co si o placení tohoto nesmyslu myslí voliči ukázali volby v Rakousku.
Volby jsou o mnoha tématech, existence nočních vlaků (mmch. jejich existence je rozhodnutím rakouské vlády, nebo společnosti ÖBB? není to totéž) je jedním z mnoha desítek takových témat (jestli vůbec).
Od nočných vlakov sa ustupuje? Pán prežil posledných 10 rokov v kóme?
Od nočních vlaků jako takových ne, ty se spíš vracej, ale do výroby spací VRT jednotky (nebo vůbec ucelené spací jednotky se minimálně v Evropě nikdo nehrne, v tom má Flek pravdu. I nový Nightjety jsou souprava s řidičákem a lokomotivou, což je přeci jen flexibilnější než jednotka.
Ono 8 hodin není IMO na noční vlak ideál, v tom se vrjos plete, ideál pro noční vlak je spíš kolem 10 – šance na osm hodin spánku s hodinou na obou stranách na usnutí a klidné vstávání.
Optimum jazdy nočného vlaku môže byť okolo 10 hodín, ak na oboch stranách nočného spojenia je len jeden veľký cieľ (napr. Košice – Praha). Ak je tých cieľov viac, tak sa spojenia kľudne predlžujú na oboch stranách ideálne o nejakú hodinu a pol na obe strany (napr. Budapešť-Viedeň na jednej strane, Mnichov-Stuttgart na strane druhej), a ničomu to vadiť nebude.
Tieto vlaky sa tak dajú pri správnom výbere trasy viesť až 13, v extrémnom prípade 14 hodín dlho, teda argument o príliš dlhom prázdnom stání vlaku je lichý, tak dlho jazdia aj denné vlaky), a zároveň to ničomu neublíži.
V tom prvom odstavci súhlasím, ale to nie je to na čo som reagoval 🙂 Inak výhľadovo si myslím že sa VRT nočných vlakov dočkáme na extrémne dlhé vzdialenosti kde ten konvenčný vlak už trvá príliš dlho aj na nočák. Ale to bude podmienené väčším rozvojom paneurópskej VRT siete.
Jo, časem možná jo, ale myslím, že to bude muset ještě přibýt hodně VRT, aby se objevily dostatečně lákavý a přitom dostatečně dlouhý trasy s dostatečným podílem VRT, aby to někdo z Evropských dopravců objednal, řešil přidělení kapacity s tolika správcema infra (ty trasy budou určitě přes X států, přičemž někde používají noční hodiny na údržbu VRT).
Neříkám, že se to nestane, ale jsem si dost jistej, že to nebude brzy.
Nevíte v kolik odjíždí v novém GVD Polana z Bratislavi? Nemohu to najít.
Poľana už neexistuje.
Noční vlaky se nedělají jako VRT.
Googlete CRH1E, CRH2E a CRH5E .
Noční spoj tam prý jede taky, ale jede asi 14 hodin. Což je zase dáno tím, že noční vlaky nejsou VRT.
A to je dáno tím, že v noci je na VRT údržbová výuka.
Googlete CRH1E, CRH2E a CRH5E .
Se EC178 do Berlína na jeden přestup. To je fajn spojení. A první třídou za slušnou cenu.