Paříž – Brusel za 10 euro. Nízkonákladové Ouigo zamířilo poprvé do mezinárodních vlaků
Souprava Ouigo v Bruselu. Foto: SNCB

Spojení začíná na třech párech vlaků denně, nižší cena bude kompenzovat výrazně delší jízdní dobu.
To se to podniká a cenou konkuruje, když je na trhu dostatek starých vozů, které ty zlé státní dráhy v 60.-90. letech ve velkých sériích pořizovaly. Recept na to, jak v rámci open access ziskově podnikat s použitím nově vyrobeného materiálu ovšem ještě nikdo neobjevi. Tohle jsou skutečně vozy NMBS/SNCB ze začátku 90. let, obdobný koncept ovšem nabízí náš Regiojet a německý Flixtrain s obdobnými vozy ze stejné doby.
Hodinu a půl? Já to jel kdysi ještě Thalysem, z Gare du Nord pěkně na Bruxelles Midi a trvalo to skoro přesně hodinu.
https://www.eurostar.com/search/rw-en?origin=8727100&destination=8814001&adult=1&child=0&infant=0&youth=0&senior=0&direction=outbound&country=at&outbound=2024-12-23
Co je to za vozy?
Modernizované Coreily ze 70.let.
Ó, ta šíře dveří, to by bylo u nás řevu, kdyby to někdo požadoval, že? :o)
Snižuje to počet míst k sezení, proto to nikdo jiný nedělal. Ale Francouzi si řadu věcí dělají tak, jako nikdo jiný nedělá.
Je to opravdu o tolik širší než dveře používané běžně ve střední Evropě nebo je to jen efekt širokého objektivu? Aby ten rozdíl nebyl třeba jen 20cm, což je na celý vůz prakticky nic.
Ale je to nestandardní a žádný výrobce to přece neumí :o)
Doporučuji zapřemýšlet se nad touhle fotkou: https://ceskedrahy.cz/sites/default/files/2024-01/ComfortJet.jpg a pak nám můžete vysvělit, díky jakému tajnému spiknutí má ten levý vůz širší dveře, než ten pravý 🙂
Ja bych teda rekl ze ty dvere jsou stejne siroky a jde jen zkresleni fotky pod uhlem.
Já myslím, že jde jen o to, že je prohozené WC a dveře, délka oddílu bude podobná.
Nezdá se mi, že by byly širší než 120 cm.
Nejsou to Coraily. Ty mají podvozky Y32 s ocelovým vypružením a snadno jdou rozeznat podle dutiny v ponížené části podélníku, do které je zasazena ocelová pružina sekundáru. Zde na obrázku je jasně patrné vzduchové vypružení. Nesedí taktéž okna a střecha.
Mělo by se jednat o vozy I11 z 90. let, které vyráběl pro SNCB Bombardier.
Ah, má chyba, já myslel, že Coreily se pro tohle ale taky měli modernizovat.
http://www.railfaneurope.net/pix/be/car/I11/B/NMBS-SNCB_AM96_SLIDING_DOORS.jpg
Drive to jezdilo pod značkou IZY a původními jednotkami Eurostar TMST. Skoda že se mi nepodařilo s nimi svézt.
Čím to, že mimo VRT je to levnější? Je po VRT výrazně vyšší poplatek za DC? Kratší jízdní doba by znamenala, že se souprava na lince zvládne vícekrát otočit a tudíž vydělat více paněz.
To je marketingová cena, která s náklady nemá nic společného. Těch jízdenek za 10 euro bude jen pár a ten strop za 59 euro se jistě brzy prolomí, až si to najde svoje cestující.
Zrovna ve Francii jsou prý poplatky za DC na VRT okolo 15 Euro/km protože stát je nijak nedotuje a infrastruktura si musí vydělat na svoji údržbu. Nechápu že v takových cenách se dopravcům vůbec vyplatí ekonomicky jezdit bez toho aby ceny jízdenek byly úplně mimózní.
No a taky tam pak jezdí kapacitnî soupravy, ne jako u nás, klidně 4 vozy na koridoru, a hlavně nic nespojovat.
(Já bych teda za délkou souprav z Ile de France hledal spíš počet obyvatel aglomerace.)
Taky tam ty ceny jízdenek dost často mimózní jsou.
A tomu odpovídá i modal split ve Francii.
Jsou to mimózní ceny nebo jen reálný ceny a nám se zdají nesmyslný, protože ostatní doprava je všemožně dotovaná?
Taky se podivejte jake tam pak jezdi soupravy. Casto jsou ty TGV 2 spojene 2patrove jednotky, kde se pak dostavate ke kapacite az 1000 cestujicich.
Ano, energie, opotřebení kol, podvozků, vyšší odposy a dražší údržba VRT jednotek udělá tohle. U nás to bude to samé, mrak lidí samozřejmě bude chtít jezdit levnějšími vlaky 2 hodiny Praha-Brno, než dražšími hodinu.
No nevím. Spotřeba energie, to jistě, ale opotřebení kol a podvozků je snad od kilometru proběhu, zde tedy není zásadní rozdíl. Vyšší odpisy určitě, ale zase menší potřeba jednotek a to značně menší, protože denně zvládnou ujet násobky toho co ty konvenční.
Každopádně většinou ten rozdíl bývá v tom, že ceny na VRT nejsou dotované a také v tom, že je to atraktivní volba, kterou lze patřičně nacenit a vlak stejně zaplní.
menší potřeba jednotek, ale s větším proběhem, tzn dřív se opotřebují, nižší životnost a častější servis díky ujetí více km.
To mi přijde odtržené od ekonomické reality. Je přeci jedno, kdy se dosáhne proběhu, důležité je kolik odveze cestujcích na km a kolik utrží na km. Sice u rychlovlaku máme třeba za den násobný proběh, ale taky máme násobné tržby, protože vlak zvládne násobek obratů oproti konvenčnímu. A protože zvládne hodně obratů, nepotřebujeme tolik jednotek na dané rameno.
To fakticky není pouhá kumulace kilometrů, jsou to výkony s tržbami.
Pneumatika se taky rychleji ojíždí při rychlejší jízdě, tlumiče se kvůli vyšším otřesům při vyšší rychlosti také rychleji opotřebují.
Rychlovlaky naštěstí nemají pneumatiky. 😀 Celá jejich technologie a ekonomika se motá kolem toho, že jezdí rychle.
To že nemají pneumatiky je jedno, otěr funguje na kovu i na gumě, to je fyzikální zákon… Stejně tak se na VRT tratích rychleji ojíždějí kolejnice.
To je cirkusový vlak?
Typický francouzský design. Narozdíl souprav od Regiojetu to aspoň jezdí do myčky.
Jsou mnohem hezčí barvy..jo čisté to je.
Francouzům se právě tohle líbí. Viz fotky interiérů francouzských vlaků.
Je to součást identity značky Ouigo, žádný jiný takový vlak není, každý ho pozná, každý si ho zapamatuje.
Paříž – Brusel ale nejezdí jen Eurostar (bývalý Thalys) ale i klasické TGV SNCF (byť se zajížďkou a úvratí v Lille Europe).
Klasická TGV z Bruselu jsou vždy průjezdná na jih (Bordeaux, Marseille, Montpelier) a nestaví v Paříži, pouze u Disneylandu a letiště CDG (LGV Interconnexion est, východní železniční obchvat Paříže)
Ano, ty TGV jezdí CDG, Disneyland a některé i Massy. Nicméně pokud potřebujete nějam na východní konec Paříže, tak to může být zajímavá alternativa.
Disneyland a Massy jsou relativne daleko od Parize (a CDG tuplem), nicmene to nemeni moc na dobe dojezdu kamkoli jinam, byt i na druhou stranu, tj. treba zapadni predmesti departmentu Hauts-de-Seine nebo Yvelines. Vzhledem k poctu obyvatel Parize (2M) vs. celej parizskej region Île-de-France (10M). Jinejma slovama kdyz sednete v Disneylandu na RER A, tak jste do pul hodiny na La Défense (tj. na zapade za Parizi) a odtud muzete prestoupit kamkoli jinam nebojeste pokracovat dal… anebo vystoupit v Parizi treba na Châtelet. Vyjde to proste skoro nastejno jako kdyby Vas TGV nechalo v Parizi na jednom z nadrazi a… Číst vice »
Vidím v tom inspiraci pro Brno 🙂
Ano, ale ty nejezdí z Paris Nord, ale z Paris Charles de Gaulle, což je letiště úplně mimo centrum
Tak tak, z něj do Paříže je to ještě tak 30-40 minut a ještě za to chtějí 10,30 €.
… a mimo Pariz
Ty SNCF ale nejezdi do centra Parize, tedy je treba prestup.
Alternativne je mozne prestoupit v Lille na TGV jedouci na Gare du Nord.