Pardubický kraj začne stavět další přivaděč k D35, čtyřkilometrový úsek postaví Strabag

Zahájení stavby obchvatu Dašic. Foto: Metrostav InfrastructureZahájení stavby obchvatu Dašic. Foto: Metrostav Infrastructure

Kraj chce po státu více peněz na přivaděče. 2,5 miliardy korun nestačí.

Nové kilometry dálnice D35 napříč Pardubickým krajem mění výrazně nejen mapu české dálniční sítě, ale i silnic ve vlastnictví kraje. Kvůli lepšímu napojení začínají vznikat nové přivaděče. Poslední takovou komunikací, která se začne v příštích dnech stavět, bude silnice mezi Rokytnem a Býští.

Zakázku za 208 milionů korun získala společnost Strabag. K podpisu kontraktu došlo už v červnu, kraj nyní oznámil zahájení prací na přelom září a října.

Nový úsek propojí již stávající otevřenou stavbu D35 z Opatovic do Časů v Rokytnu se silnicí I/35 v Býšti. Půjde o přeložku silnice II/298. „Více než čtyřkilometrový úsek silnice pomůže odvést dopravu z Rokytna a stávající úsek dálnice získá nový přivaděč,“ uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Michal Kortyš. V kraji už od počátku srpna běží stavba obchvatu Dašic.

U dalších plánovaných staveb probíhají přípravné práce – od archeologických výzkumů po podání žádosti o stavební povolení. Kraj také jedná se státem o vyšším příspěvku na stavbu přivaděčů. Ten byl před několika lety stanoven přibližně na 2,5 miliardy korun. V současné době jsou však náklady na stavbu vyšší, někde se jedná také o jiném vedení přivaděčů, než jaký byl původní plán. „V současné době jednáme s Ministerstvem dopravy o navýšení finančních prostředků. Tato jednání probíhala dlouhodobě i s minulou vládou, ale po volbách a také po možné změně vedení přivaděče u Chocně jsme museli začít jednat de facto od začátku,“ dodal Kortyš.

Vedení přivaděče v úseku u Vysokého Mýta a Chocně bylo rozděleno na dvě části, neboť obyvatelé a samospráva Chocně zažádali o jiné vedení trasy s ohledem na podobu rekreační oblasti nedaleko města. K této navrhované trase se pozitivně postavilo i Ministerstvo životního prostředí. Návrh je však dražší. Navíc bylo třeba začít s přípravami od začátku. Právě proto kraj přistoupil k rozdělení stavby na dva úseky.

Novinky na jednotlivých přivaděčích (zdroj Pardubický kraj)

Modernizace silnice II/360 Ústí nad Orlicí – Litomyšl

Probíhají stavební práce v úseku Němčice – Sloupnice s ukončením v křižovatce se silnicí III/360 15 na České Heřmanice. Tímto úsekem budou stavební práce v roce 2022 ukončeny.

V roce 2023 bude provedena modernizace úseku silnice II/360 ul. Havlíčkova v Litomyšli. Tento úsek silnice bude zároveň posledním úsekem modernizace silnice II/360 z finančního příspěvku SFDI.

Napojení silnice II/312 na D35 MÚK Vysoké Mýto – západ

Dne 1. září bude projednán koncept technické studie se zástupci Správy železnic a Dopravního inspektorátu Policie ČR. Projednání se zástupci města Vysoké Mýto a Choceň bude v polovině měsíce září.

Modernizace silnice II/312 České Libchavy – Žamberk

Probíhá územní řízení, v rámci kterého proběhlo vypořádání námitek. Po vydání pravomocného územního rozhodnutí budou dokončeny práce na projektové dokumentaci pro stavební povolení. Pozemkové úpravy na katastrálním území Dlouhoňovice byly ukončeny, probíhá aktualizace Dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění stavby s plánovaným projednáním s občany.

Modernizace silnice II/312 Choceň – České Libchavy „stávající trasa“

Z důvodu stavby ŘSD ČR na úseku silnice I/14 Potštejn (úplná dopravní uzávěra), kdy byla převedena autobusová doprava na úsek silnice II/312 České Libchavy – Rozsocha, bylo rozhodnuto, že úsek silnice II/312 bude přesunut k zahájení ve druhém čtvrtletí roku 2023.

Modernizace silnice II/312 Choceň – České Libchavy – „obchvat obce Mostek“

Odhad nákladů stavby dle cenového normativu SFDI 2022 činí 121,5 milionu korun. Hydrogeologický posudek byl schválen, probíhá dokončení projektové dokumentace pro územní řízení. Podání žádosti o územní řízení je naplánováno na čtvrté čtvrtletí letošního roku jako veřejně prospěšná stavba.

Napojení silnice II/322 na D35 MÚK Dašice

Dne 3. srpna letošního roku bylo předáno staveniště na realizaci stavby „obchvatu“ města Dašice. Stavební práce byly zahájeny skrývkou ornice a podorničí, dále pak přípravnými pracemi na zakládání mostního objektu, odvodnění přístupových a obslužných komunikací.

Přeložka silnice II/322 Černá za Bory – Dašice

V červnu bylo na základě dohody s většinovými vlastníky a pachtýři pozemků dotčených stavbou přeložky silnice II/322 stanoveno finální vedení trasy silnice v souběhu s železniční tratí. Projektová dokumentace byla přepracována a nyní je zaslána k projednání a vyjádření dotčených subjektů veřejné a státní správy. Na přelomu měsíce října a listopadu se předpokládá podání žádosti o vydání rozhodnutí o umístění stavby.

Propojení silnic D35 a I/35 Rokytno – Býšť

V červnu byla ukončena terénní část archeologického průzkumu. Na základě dodatečných požadavků vlastníků pozemků, byl proveden přesun ornice na okolní pozemky v jejich vlastnictví, které nebudou dotčeny realizací stavby. Zahájení realizace stavby je plánováno na přelomu měsíce září a října 2022.

Tagy D35 I/35 Pardubický kraj přivaděče na D35 Rokytno - Býšť Strabag
20 komentářů