lot
Dopravci Železnice

Pardubický kraj: Více vlaků do Letovic, omlazené 810 a nástup Leo Expressu

První Regionova v barvách Pardubického kraje. Pramen: Pardubický kraj
První Regionova v barvách Pardubického kraje. Pramen: Pardubický kraj

Nový železniční jízdní řád, který začne platit v neděli 15. prosince, přinese do Pardubického kraje několik změn. K těm nejvýznamnějším patří nástup soukromého Leo Expressu na tratě Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr a Dolní Lipka – Hanušovice. Leo Express bude zajišťovat i spěšné vlaky Praha – Lichkov.

České dráhy zajistí na „svých“ tratích zhruba stejný rozsah dopravy jako dosud. Výjimkou je trať 260 v úseku Česká Třebová – Letovice, kde pojede více vlaků.

Pokud jde o vozový park, bude zřejmě nejviditelnější změnou nasazení čtyř nízkopodlažních jednotek Alstom Lint s kapacitou 120 míst k sezení. S těmi vyjede Leo Express. České dráhy zase na základě smlouvy s krajem chystají nový vzhled motorových vozidel 810, jejichž modernizace aktuálně probíhá.

Dráhy ve své dceřiné firmě DPOV provádějí modernizaci osmi těchto vozů. Zvětší se například rozteče sedadel, zabudují se polospouštěcí okna, doplní háky na kola, vnitřní i vnější informační systém, zásuvky a wifi. Vozidla také získají nový lak v barvách Pardubického kraje.

Ve spojích Českých drah bude platit tarif dopravce TR 10 a tarif integrovaného dopravního systému IREDO. Jeho platnost se mírně rozšíří, a to až do Zábřehu na Moravě či Dzbelu směrem do Olomouckého kraje a do Ždírce nad Doubravou směrem do Kraje Vysočina. Ve směru do Středočeského kraje je nově zaintegrován úsek Ronov nad Doubravou – Žleby, v průběhu platnosti jízdního řádu by mělo dojít k rozšíření platnosti tarifu IREDO také z Týnce nad Labem až do Kolína.
Změny v jízdním řádu vlaků Českých drah na jednotlivých tratích Pardubickém kraje

Trať 010 Kolín – Pardubice – Česká Třebová
Z důvodu nástupu Leo Expressu na trať 024 dochází k úpravám v obězích souprav s vlivem na vedení některých vlaků na této trati, popř. zrušení některých vlaků mezi Ústím nad Orlicí a Českou Třebovou. Nově tak bude vlak Os 5055 z Pardubic (5:46) pokračovat z Ústí nad Orlicí (6:53 v pracovní dny, resp. 6:46 o víkendu) do České Třebové (7:04) místo do Lichkova. Podobně bude z Ústí nad Orlicí (18:46) až do České Třebové (18:57) prodloužen Os 5019 z Kolína (16:40) a Pardubic (17:46). Dále pojede v pracovní dny zcela nový osobní vlak Os 5012 z České Třebové (13:00) do Pardubic hl.n. (14:13), čímž dojde ke zkrácení intervalu mezi spoji během odpoledne na 1 hodinu.
V pracovní dny pojede z Pardubic hl.n. (3:57) nový vlak do Přelouče (4:11), kde bude přípoj na Os 9308 (4:15) směrem do Kolína a Prahy. V noci z pátku na sobotu získají možnost pozdních návratů obyvatelé Přelouče a Heřmanova Městce, a to díky zavedení vlaku Os 25033, který pojede z Pardubic hl.n. v 1:07. O víkendu pojede nový vlak Os 5081 z Chocně (20:32) do České Třebové (20.57).

Trať 015 Přelouč – Prachovice
V sobotu časně ráno pojede nový vlak 25033 z Pardubic hl.n. (1:07) přes Přelouč (1:25) až do Heřmanova Městce (1:44). Další novinkou je vedení vlaku 25032 v pracovní dny z Heřmanova Městce (19:29) do Přelouče (19:49) nebo Os 25031 z Přelouče (4:37) do Heřmanova Městce (4:58).

Trať 016 Holice – Moravany – Chrudim
V návaznosti na změny omezení jízdy některých osobních vlaků na trati 010 se mění i omezení jízdy některých vlaků mezi Holicemi a Moravany, a to zejména v ranních hodinách. Nově tak Os 25333 z Holic (4:58) do Moravan (5:10) pojede i v neděli, neboť v Moravanech je zajištěn přípoj do Pardubic, kde je možné přestoupit na další vlaky. Naopak vlak 25335 z Holic (5:41) do Moravan (5:53) pojede pouze v pracovní dny (nyní i v neděli).

Trať 017 Česká Třebová – Moravská Třebová – Dzbel/Velké Opatovice
Na této trati dochází k úpravám časových poloh vlaků především o víkendu a v sedle pracovních dnů (dopoledne a večer), a to zejména z důvodu zlepšení návazností na dálkové vlaky v České Třebové. Nově tak budou v České Třebové v sedlových časech zajištěny přípoje od vlaků railjet ze směru Praha a rychlíku ze směru Brno a opačně. O víkendu bude v odpoledních hodinách nabídnuto přímé spojení z České Třebové až do Dzbelu, resp. Velkých Opatovic a opačně.

Trať 018 Choceň – Vysoké Mýto – Litomyšl
Na této trati čekají cestující jen drobné změny. Školáci a studenti ocení časnější příjezd školního Os 15038 do Vysokého Mýta města (7:46), který pojede z Chocně již v 7.31. Pár vlaků z Vysokého Mýta města (10:06) do Chocně (10:21) a zpět z Chocně (10:39) do Vysokého Mýta města (10:54) pojede nově denně (dosud tyto vlaky nejezdily v neděli). Totéž platí i pro večerní Os 15064 z Chocně (19:41) do Vysokého Mýta města (19:56), který pojede rovněž denně.

Trať 019 Česká Třebová – Rudoltice v Čechách – Lanškroun/Zábřeh na Moravě
Koncept dopravy na této trati spočívající ve střídání přímých vlaků z České Třebové do Lanškrouna nebo Zábřehu na Moravě (s možností přestupu na Lanškroun v Rudolticích v Čechách) a opačně, popř. ve společném vedení dvou motorových vozů v úseku Česká Třebová – Rudoltice v Čechách a opačně u vytížených spojů, zůstává zachován i v příštím jízdním řádu. Kromě drobných časových posunů z důvodu zajištění návazností v České Třebové nedochází k žádným zásadním změnám.
Trať 020 Choceň – Týniště nad Orlicí (– Hradec Králové – Velký Osek)
V úseku Choceň – Týniště nad Orlicí jsou na základě zájmu Královéhradeckého kraje objednány nové spěšné vlaky, které spojí Náchodsko s Chocní a nabídnou rychlé přestupy na rychlíky směr Česká Třebová – Brno a opačně. Nově tak bude možné dojet z Náchoda do Chocně v 9:21 a v pracovní dny ještě v 15:21. Z Chocně pak budou nové spěšné vlaky odjíždět o víkendu v 10:39 a v pracovní dny ve 12:39 a 16:39 směrem na Náchodsko. V této souvislosti dojde k úpravám časových poloh u některých osobních vlaků v dopoledních a odpoledních hodinách pracovních dní.

Trať 021 Letohrad – Doudleby nad Orlicí (- Týniště nad Orlicí)
Jízdní řád vlaků mezi Doudlebami nad Orlicí a Letohradem se až na minutové posuny nemění.

Trať 031 Pardubice – Hradec Králové (– Jaroměř)
Na trati spojující obě krajská města zůstává zachován současný koncept dopravy. Nově bude rozšířen provoz ranního páru vlaků Os 6203 z Hradce Králové hl.n. (5:32) do Pardubic hl.n. (5:54) a Os 6202 z Pardubic hl.n. (6:05) do Hradce Králové hl.n. (6:28), které pojedou také o sobotách, a to z důvodu zrušení ranního rychlíku mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Dopolední spěšný vlak Sp 1470 z Pardubic (10:06) do Hradce Králové (10:23) pojede nově denně (nyní nejede v neděli). V ostatních případech dochází jen k minutovým posunům vlaků.

Trať 236 Čáslav – Třemošnice
Na trati nedochází k žádným změnám s výjimkou omezení jízdy u některých odpoledních vlaků, které nyní jezdí celoročně v pracovní dny a nově nepojedou o letních prázdninách.

Trať 238 Pardubice – Hlinsko v Čechách – Havlíčkův Brod
Po zavedení nového konceptu dopravy od letošního jízdního řádu (spěšné či zrychlené osobní vlaky mezi Pardubicemi a Hlinskem každé 2 hodiny s návazným přestupem směr Havlíčkův Brod), který se setkává s rostoucím zájmem cestujících, bude v příštím jízdním řádu tento koncept pouze dolaďován. Dojde tak převážně jen k drobným minutovým úpravám a v několika případech také k rozšíření zastavování na základě požadavku obcí.

Trať 260 Česká Třebová – Letovice (– Brno)
Největší rozsah změn v kraji se odehraje na této trati v úseku Česká Třebová – Letovice. Zůstávají zachovány spěšné vlaky Česká Třebová – Brno, a to s výjimkou prvního ranního spoje, z něhož se stane rychlík R 861 Česká Třebová (4:56) – Brno hl.n. (6:13) s omezeným rozsahem zastavování. Rozšiřuje se však nabídka osobních vlaků Česká Třebová (resp. někdy jen Březová nad Svitavou) – Letovice a zpět. Ty budou z České Třebové zpravidla odjíždět krátce po celé v lichou hodinu (tj. až na výjimky každé 2 hodiny), čímž zde budou mít zajištěnu návaznost od dálkových i regionálních vlaků z většiny směrů a opačně budou přijíždět do České Třebové krátce před celou lichou hodinou opět s návaznostmi na dálkovou i regionální dopravu do většiny směrů. Stejně tak v Letovicích bude po několika minutách po příjezdu vlaku z České Třebové zajištěna návaznost na osobní vlak směrem do Brna a opačně. Vlaky od Brna tak budou ukončeny výhradně v Letovicích a již nebudou pokračovat do Březové nad Svitavou.

Trať 261 Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče
Provozní model vlaků, které každé 2 hodiny ve Svitavách navazují na zde se křižující rychlíky Praha – Brno a jedou do Pusté Kamenice (popř. Borové u Poličky) a zpět, zůstává zachován. K menším změnám dochází v ranních a večerních hodinách o víkendu.
Osobní vlak Os 15314 ze Svitav (6:01) do Borové u Poličky (6:47) pojede nově pouze v pracovní dny. V sobotu pojede nově Os 15312 ze Svitav (5:28) do Pusté Kamenice (6:24) jako přípoj od vlaku railjet z Brna. V neděli pak nově pojede Os 15316 ze Svitav (6:28) do Borové u Poličky (7:11). Vlak Os 15350 pojede nově z Pusté Kamenice již v 5:51, aby přijel do Žďárce u Skutče v 6:18, a tím zde vznikne možnost přestupu na Sp 1450 s odjezdem v 6:20 směr Pardubice (7:15).
Z důvodu návaznosti na vlak railjet do Prahy ve Svitavách pojede Os 15313 v sobotu již ve 4:39 z Borové u Poličky do Svitav (5:22). Vlak Os 15319 z Pusté Kamenice (6:03) do Svitav (6:58) pojede nově jen v pracovní dny a místo něj pojede o víkendu nový Os 15317 z Pusté Kamenice (5:29) do Svitav (6:24) s návazným přípojem směr Česká Třebová. V sobotu večer pojede nový Os 15339 z Pusté Kamenice (21:40) do Svitav (22:35), kde bude možné přestoupit na přípojný rychlík do Brna.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dushan

Mě by zajímalo, kdy bude možné koupit jízdenku v tarifu IREDO online a nikoli jen „u okýnka“.

Michal Tesař

Dokáže už někdo z pardubického kraje pochopit, že je již 6 let neexistuje normální připoj v České Třebové na Svitavy? Takže žádná změna a na přípojný vlak budem opět čekat 40-110min- myslím tím při cestě z Ostravy nebo Olomouce. Né každý může mít řidičák tak děkuji za zkvalitnění cestování. Mimochodem ty Regionova nebo jiné nízkopodlažní vlaky nevím na co tam jezdí, by mě zajímalo jak se nějaký vozíčkář dostane do vlaku např.na trati Svitavy-Policka

czhunter

Zbarvení Regionovy pro Pardubický kraj ukazuje, že jakoukoliv špatnou věc je vždy možné udělat ještě o něco horší.
Na barvu to sice nejezdí, ale hnusný to je, to se musí nechat.

BoH

Vždy se tady mluví o tom, jak „zlaté české 810“ zachraňují naše lokálky. Pokud to dobře chápu, tak i na nejzapadlejší trati Dolní Lipka – Hanušovice vyjede vlak určený pro toto století. Když se chce, jde to. Nicméně někteří raději hledají výmluvy, proč by 810 měla sloužit dalších 50 let…

Kylchap

Nikdy jsem nečetl, že zachraňují, ale že zachránily (v osmdesátých letech)

BoH

Tak to byste měl místní fóra tedy více pročítat 🙂 Každou chvíli se objevují názory, že je potřeba lokálky zrušit, nahradit je autobusy a jen díky 810 stále žijí, protože jiná alternativní souprava neexistuje 🙂

Pražák

A jaká je tedy ta alternativa? Já jiné vozidlo , které by šlo s lehkou nadsázkou přirovnat k autobusu na kolejích neznám. Moderní vozidla jsou kapacitnější, těžší a dražší na provoz, viz „žralok“ Tedy vhodné jen tam kde je dostatečný počet cestujících, což velká část českých lokálek nesplňuje. Takže až jednou šukafony a jejich deriváty doslouží, bude to znamenat konec i pro mnoho lokálek. Slovy klasika, můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu protestovat, ale to je vše co se s tím dá dělat. A teď šotouši do mě, zachování lokálky je přeci základní lidské právo. 😉

Kylchap

Na trati Bílina – Úpořiny – Ústí nad Labem jezdí Regionova. Počet cestujících se pohybuje okolo deseti. Takže by i 810 stačila. Kraj si přeje Žlutého Spasitele s elektrickým vlakem PESA, který prý do vlaku přitáhne plno nových cestující (jak tvrdí). Tak sem zvědavý.

Pražák

Což je ovšem věc kraje a nikoliv dopravce, tedy vážně nechápu Vaši dehonestující poznámku směrem k RJ.
Nebo si myslíte, že pokud by tu trať vysoutěžily ČD (s podmínkou Regio Pantera), tak by to odmítly s tím, že to nedává smysl? Ne, klidně by tam jezdily (jako kdokoliv jiný) s prázdným vlakem. Prostě zákazník chce, zákazník platí, zákazník dostane.

Kylchap

„Kraj si přeje Žlutého Spasitele s elektrickým vlakem PESA“
Rozumíte psanému textu?

Pražák

Rozumím, ale Vy zřejmě ne. Proč ta dehonestace RJ? Dopravce může za to co chce kraj?

Tronda

Dopravce za to nemůže, to jen Kylchap nemůže vydejchat, že si bude muset napříště na této trati kupovat jízdenku.

Štěpán

Nechcete už s tímto dát konečně pokoj?

Jiří Kocurek

Byl jednou jeden taxikář a vozil lidi Škodou 120. Moc lidí s ním nejezdilo. A tak se vztekal na žlutou konkurenci, že vozí lidli Oktávkou mladší pěti let a VYDĚLÁVÁ!

František

Bude zachována „koncepce“ těsných taktových nepřípojů regionální dopravy v České Třebové ve prospěch těsných vazeb všeho na dálkové expresy? 😉 Tak to blahopřeji k „použitelnému“ systému. 😀

Jedine vlaky

Podle mě to ukončení S2 z Brna již v Letovicích dává docela i smysl, jelikož dnes v pracovních dnech jezdí velmi málo osobáků ČT-Letovice. Pro většinu to neznamená nějaké zásadní zhoršení jízdní doby či návaznosti spojů. Jelikož S2 zajíždí do Březové výhradně pro obsluhu obcí Rozhraní a Moravská Chrastová, kam jezdí minimum cestující. Ve špičce jsem zaznamenal pouhých 8-10. To znamená, že v sedle ty vlaky z Letovic pravděpodobně vozí jen vzduch..

dopravák

A kolik lidí jezdí z Rozhraní a Moravské Chrastové v opačném směru (do / od Svitav)? Je-li jich víc než od Letovic, pak ta změna skutečně smysl dává, jinak je to jen úspora nákladů pro JmK, protože „regiokrámy“ budou asi levnější než větší vlaky jezdící z / do Brna.

Miloš

Neříkal hejtman že 810 nechce ani vidět? 😀

Jimbo Jones

To by s těmi ČD musel jednat jinak (= pořádně je přitlačit ke zdi).

Anonym

Hejtman na ČD tlačil až až. Ale hlavně na cenu 🙂 (soutěžilo se). S LE podle toho co jsem slyšel to bylo dost nefér, mimo jiné proto, že byl dražší.

Kylchap

Hejtman prohlásil, že chce LEO. Nejdříve jim nabízel Pardubice – H. Brod s odbočkou do Svitav, ale LEO odvětilo, že by nesehnalo tolik vozidel. Tak nabídku přesměroval.

Dominik

No právě, liberalizace za každou cenu, zde to neseženeš? Nevadí, my ti dáme něco jiného, nač stačíš. A to Pce kraj chtěl původně soutěžit celý kraj v jednom balíku, jenže jaksi zjistili, že to nikdo není schopen zajistit, krom ČD.
Ale co se divit, když si tu drží IREDO, které toho moc dobrého nepřineslo (zvláště když je z jiného kraje vykopli).

svojsin
Mates

No hlavně, že mají peníze na dotování rychlíku do Prahy. No prostě Pardubický kraj- tragédie!!!!

Alibaba

Poslyšte, tady se už na webu psalo, že Pardubický kraj rychlík nedotuje žádnou cenou, jen ho objednává. Asi je to způsob, jak dostat trasu, když by na komerční riziko nedostal.

David

Proč nejedou radši vlakem?

Lektor

Tak město Chrudim prohlásilo že stavět novou trať je zbytečný stávající stačí. No stačí ale taky s tím jen málokdo chce jet.

dopravák

Ještě nikdy jsem tam nejel prázdným vlakem – k stání to sice nebývá, ale lidí vlakem tam jezdí pořád dost. Ale asi jsou vlaková nádraží pro někoho pořád od center obou měst dost daleko (i když jsou s autobusovými téměř úplně vedle sebe), takže autobusy upřednostňují i ti, kdo by mohli pohodlněji jezdit vlakem: být to v Jihomoravském kraji, žádné rychlé autobusové spoje mezi těmi městy by nejezdily (a tím méně ty pokračující do vesnic za Chrudimí), zůstaly by jen nějaké příměstské pro obsluhu mezilehlých obcí + přípoje mezi vlaky a autobusy v Chrudimi (tak tomu ostatně bývalo už i… Číst vice »

Dominik

Jo, poloprázdným jsem jel, ale pouze jednou, ale to byl jeden z posledních spojů, který do Pce přijížděl v cca 22:30.
Jinak ve špičce to je na stání i ve vlaku.

Dominik

U trati 016 máte chybu, ne Holice – Moravany – Borohrádek, ale Holice – Moravany – Chrudim (případně Borohrádek – Holice – Moravany – Chrudim, z v úseku Borohrádek – Holice je zastaven provoz).