Pardubickému kraji chybí polovina peněz na výstavbu přivaděčů k D35

Silnice Česká Třebová - Litomyšl. Foto: Pardubický krajSilnice Česká Třebová - Litomyšl. Foto: Pardubický kraj

Limity jednotlivých staveb zahrnutých do memoranda vycházejí z odhadovaných cen roku 2017.

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marián

To už si fakt dělají srandu…!!! Krom volebních období se loudají jak divočák v kukuřici… To už i ta slovenská nekonečná D1 bude dokončena dřív… Peníze nejpočetněkrát vydaný, nesmyslné topení peněz ve vyrovnání kousků silnice kolem Časů do Holic, které teď již postrádá smysl, když je otevřen další úsek. Z Pardubic je potřeba jet 15 km po okresce, než se člověk na kousek dálnice dostane… Vyjedete z Phy, jste na dálnici. Vyjedete z Ovy, jste na dálnici… Z Olomouce, z Brna, z Hradce… Jen z Pardubic je potřeba jet až někam do části, na které se sedí… Přivadeč krom vykácených… Číst vice »

Hans

Na to si přišel jak, že ten kousek z Holic stačí jak byl 🤣🤣.? Jels někdy po té silnici . Ona vznikla tak, že komouši pouze přemalovali starou úzkou silnic z Pardubic do Holic na silnici 1.třídy I/36.

Marián

Otázka, zda jsem po ní jel mně asi i uráží 😃 Jezdím po ní obden… Řekněme si, jak strašně moc aut po ní bude jezdit až se dálnice dotáhne za Mýto… A tím, že jezdím obden je vidět, jak s otevřením dalšího úseku do Ostrova již teď objem dopravy rapidně klesnul. Z Pardubic až ke kruháči před Mýtem je prázdno a pokud jste po jel víckrát, než ve svátek a o Vánocích tak nemůžete s klidným srdcem říct, že to tak není. Čímž Vám neberu myšlenku toho, že nové silnice nejsou potřeba ale ať si to nehraje na „důležitý“ přivadeč-… Číst vice »

Marián

… zatímco z opačné strany od Pardubic zvládli za rok a půl vysoká les a to je vše. Resp., pro šťouraly, les zvládli vysekat za měsíc… Termín dokončení? Asi po dokončení všech zbývajících úseků D35…

Hans

Každopádně to tempo I/36 od Pardubic je už spíš k pláči než k smíchu. Jak píšeš , za rok vykáceli stromy a neděje se tam nic, ani archeologický výzkum. Proč tuhle silnici okolo Sezemic nikdo nepřipravoval už dřív , je mi záhadou.. Ale úplně největší komedie v ČR je momentálně zakončení polské S3 u Královce , byl jsem se nedávno pěšky projit po té louce 😂

Hans

Ta silnice vůbec nesplňovala parametry pro 1.třídu , že měla být dávno, o tom žádná. Konečně se po 30 letech něco staví v Pardubickém kraji , tak buď rád.

Roman Fogl

Kdyby se tu tupě neprosazovala jižní varianta po nejlepších polích v okrese, ale udělala se severní varianta, tak se přivaděče dělali v daleko menším měřítku a stará 35 by mohla sloužit jako přivaděč z Mýta a Litomyšle, ale zájmy byli evidentně někde jinde, takže jako obvykle paskvil.

Hans

Ta varianta severní trasou by stála o hodně více než nynější , navíc by se vytvořila další trasa podobné D1 přes Vysočinu

Roman Fogl

Ta severní varianta byla levnější po započítání všech nákladů i na přivaděče atd., ale na jižní variantě měli již koupené pozemky vlivnější lidé tož celé. Cca dvakrát vyhrála severní varianta a pokaždé z toho sešlo….

Zbyněk

severní varianta by byla výrazně dražší a zabrala by zase jinak cenou půdu. Navíc pokud se v části jižní varianty zaberou pole, na kterých se pěstuje řepka, kukuřice a další plodiny určené k přetvoření na tzv. biosložku paliv nebo biomasu a následně ke spálení, tak za mě určitě tisíckrát raději dálnice… 🙂

Roman Fogl

Jo to je dobrý důvod. Pak se člověk nemůže divit , že to ve státě vypadá tak jak vypadá 🙂

Crazytrain

Pardubický kraj naopak tupě prosazoval severní variantu, která by byla kvůli terénu delší a násobně dražší. Nebýt toho, mohla už D35 být dávno hotová.

cestující

Tak myslím, že kraje ČR jsou už od počátku v přebytcích, tak proč by samy nemohly částečně financovat svou dopravní infrastrukturu? To je tady pláče, přitom samy kraje jso uvlastně pouze průtokové ztrátomety pro daňové odvody občanů ČR. Nevidím jedný důvod, aby jim bylo připomenuta jejich role v e státní správě a požadovat jejich podíl. ( A to se nebavím, že vesměs slouží jako odkladiště politiků III. – IV. cenové skupiny)

Gejza

Nesmysl. Zjistěte si, co všechno mají kraje ze svých rozpočtů financovat (nemocnice, školy, kulturní zařízení, zařízení sociálních služeb, dopravní obslužnost, silnice, atd.). Zjistíte, že téměř všude mají velký vnitřní dluh (který zdědily již od státu při svém vzniku), kterému neodpovídají jejich příjmy. Chyba se stala v tom, že stát zřídil kraje, ale už jim nechtěl zajistit dostatečný podíl na příjmech v rámci rozpočtového určení daní (vláda si chtěla ponechat vliv na tok peněz). A tak máme nefunkční paskvil, kde se financování spousty výdajů krajů duplicitně řeší na vládní i krajské úrovni (= větší byrokracie a přezaměstnanost ve veřejném sektoru).

Lukáš F.

Na mezinárodní letiště do každé dědiny kraje peníze mají, na kraviny jako nákup vodíkových kol za 200 tisíc za kus nebo nákup NFT za půl milionu taky. Nevypadá to, že by se krajům dařilo špatně a že by je trápil nějaký vnitřní dluh.

geras

Vnitřním dluhem se myslí stav obhospodařovávaných institucí a staveb, který byl při převzetí. Ten byl u některých krajů, zejména (staro)nově vzniklých, tristní v důsledku zanedbávání za minulého režimu.

ABCD

https://www.czso.cz/csu/xe/rozpocty-xe Máte kumulativní číslo za celou dobu trvání?

ABCD
cestující

No vidíte, že jsou kraje přebytkové. A to se nebavím o liuxusních krajských sídlech, a luxusních výplatách včtně odměn krajsých úředníků… aby nedošlo k mýlce, krajští úžedníci mají díky odměnám cca o 20% větší výplaty, než naobcích. Ne, kraje mají peněz dost a zadržují ty, které by za normálních okolností doputovaly do obcí. Ale souhlasím s vámi, že kraje jsou paskvil, výhodný pro neschopné politiky

ABCD

Územní reforma (zavedení krajů) nebyla moc povedená. Ale když se dívám na rozklikávácí rozpočet, tak se mi ty investice tak vysoké zase nezdají.
A pak je otázka jestli je vnitřní dluh na majetku, to z toho rozpočtu není vidět.
Jinak s tím, že se plýtvá souhlasím.
Politikum je, že by např. Hradec a Pardubice musely být jeden kraj a to neprojde, leda až nebude do úst.

geras

Hradec a Pardubice jeden kraj už byly a vedlo to k totálnímu podfinancování jižní části kraje. Oni lidé nejsou andělé a moc po pravidle zneužívají. Takhle se mohou obě části rozvíjet.

J.A.RYN

S tím podfinancováním Pardubice i další města a obce na jihu VČ bojují dodnes.

cestující

To tedy opravdu nebyla! Byly to jen pašalíky pro další politiky. S logikou to nemá nic společného. A podle toho to taky vypadá.

FrenkyUL

Normálně se k tomu nevyjadřuju, ale normální úředník na normálním odboru má odměny jako na obci. Je to kec.

cestující

Vzhledem k tomu, že máme v rodině úředníka jak na obco tak v kraji, (MS kraj) tak to tedy kec není, opravdu ! Rozdíl je práve v odměnách.

Jan

Tak to vypadá na jednosměrku, nebo střídavý provoz 🙂

ABCD

Celé téma je politikum , ale na to není nic divného. Vlastně je to normální, jak jinak rozhodovat o věcech veřejných. To, že se za peníze na přivaděče, rekonstruuje silnice z Třebové do Litomyšle do Třebové, aniž by to byla přeložka, to mi nepřijde zrovna košer. To samé Libchavy – Choceň bez jediné přeložky to si taky nemyslím, že je správně. To akorát kraj prezentuje, jaký je šikovný a opravil skvěle silnice. Jenže to bylo myšleno jinak. Na druhou stranu tam bude jezdit víc aut a smysl to trochu dává. Ale tím se to na 20-30 let takto zakonzervuje, protože… Číst vice »

RHh

Ale hlavně že peníze na letiště máme 😀 Bydlet v ústí nad orlicí je těžce o hubu a je třeba pásové vozidlo, protože na každou stranu je to neskutečný tankodrom

Hans

Tak nějak nevím o tom, že by město Ústí nad Orlicí něco přispívalo na ztrátu letiště. 😂Kraj vlastní jen 34%, majoritu má město Pardubice.. tak hádej, kdo tam rozhoduje .Ale určitě budou rádi, když budete něco přispívat. Podstatný je obchvat Dašic a zbytek se uvidí

Ondřej

Funguje v tomto kraji vůbec něco kromě letiště, kam nic a nikdo nelítá?

geras

Ale lítá. Teď se opravuje dráha.

J.A.RYN

Co pořád máte proti letišti?
Chrudim kdysi bojovala proti železnici a těžce na to dojela. Letiště si prožilo a prožívá to nejhorší, co ho mohlo potkat. Ale dostane se z toho. Navíc dluh vlastně tvoří „jenom“ odpisy, samotný provoz je údajně na plus mínus nule.

Hans

Škoda je té Ukrajiny, 4 linky Wizzair by prodokuvaly solidní podat cestujících . Kyjev i Lvow byly dobře rozjeté. Zase zbyly jen letní koupáky a 1 linka Ryanair

Gejza

Jsou místa, kde by dálniční přivaděče byly potřeba mnohem více. Např. prakticky v celém Středočeském kraji. Ale tam se stát nedal vydírat (dálnice už stojí), tak se tam nestaví a ještě dlouho stavět nebudou…

ABCD

Vydírat není moc pěkný a nedodržet sliby taky ne. Politika není pěkná věc. Slib byl něco za něco, říct, že peníze mezitím ztratily hodnotu je svým způsobem taky vykrucování a nic „čestnýho“ to taky není. To memorandum bylo sepsáno v r. 2006 a myslelo se, že dálnice bude tak po r. 2010. Součástí memoranda bylo, že to bude stavět zároveň. Kraj má určitě máslo na hlavě o tom žádná, ale sám v tom není.

ABCD

Mimochodem problém je v tom, že spousta významných silnic druhé třídy je poměrně dost významných a to platí všude, jsou v kompetenci krajů. Myslím, že některým krajům bude dost dlouho trvat než na to ušetří. (Zejména těm do kterých se stěhuje nejvíc lidí?)
Co tím chci říct, jestli nebyla tak trochu chyba, že byly dvojky převedeny na kraje nebo by, alespoň měla fungovat nějaká státní supervize ideálně podpořená určitým budgetem, pak by možná fungovalo, že by se postupovalo od největším hořákům k nejmenším. Nebo to SFDI nějak systematicky řeší?

Gejza

Za prvé je problém v tom, že kraje nedostávají v rámci rozpočtového určení daní takové příjmy, které by jim umožnily financovat rozvoj krajských silnic. Řádově mají k dispozici stovky mil. Kč na investiční obnovu (rekonstrukce) i novostavby ročně. To je např. v případě Středočeského kraje o řád méně, než by bylo potřeba. Za druhé při realizaci staveb záleží na jejich připravenosti a v té je situace ve většině krajů tristní. Proto nezáleží co dělá SFDI, ale zejména na tom, jak se k tomu staví investor (kraje či jimi zřizované organizace).

David

Můžou zrušit letiště, část dosypat z pokut za nedodany jízdy autobusy a bylo by…

geras

Tak si spočítejte, kolik by těch 34% ze ztráty letiště bylo a co by se za to postavilo.

J.A.RYN

Ztráta pardubického letiště byla loni cca 20 mil. korun. Z toho na kraj připadá 7 milionů korun. To by stačilo možná na 10 metrů dálničního přivaděče. Tady se hovoří o miliardách, pane.
Ty útoky na pardubické letiště mi přijdou jako chorobná obsese.

Hans

Přesně tak , ta ztráta co platil kraj , by nestačila ani na základní malůvky jednoho přivaděče. Pan tady řeší miliony a problem silnic je v řádu miliard

Radim

Můžou si za to (minimálně částečně) sami, když tu D35 blokovali. A za tu dobu už ty přivaděče mohly stát za původní prachy – sice by celou tu dobu končily v poli, ale stály by…

ABCD

Čistě technicky, kterou blokaci máte na mysli. Za posledních dvacet let bylo několik různých: Sever proti jihu. Dále blokace na jihu, Litomyšl, různí zemědělci. NIMBY typu ochránci husího krku atd. Většina v regionu s tím nemá nic společného.
Máte spoustu plusových bodů, ale logicky ne všechny blokace způsobily situaci, kterou popisujete.
Logicky té argumentaci moc nerozumím.
Většinu těch přivaděčů nikdo neblokoval, ano u Chocně si rozmysleli varianty, tam máte částečně pravdu, ale to je dilema jestli vzít lepší variantu nebo rychlejší a horší.

314d

„chybí polovina peněz“?
tak at postavej jednosmerky a az budou mit druhou pulku dostavej druhej pruh 🙂

Jura

Opatrne, jeste to udelaji. 1/2 profil je nepruchozi (a neufinancovatelny), jednosmerna jednopruhova „dalnice“ by mohla projit.

Karl vB.

Asi jste to myslel, jako vtip, ale silně mi to připomíná ještě nedávný stav dálničního přivaděče do Jihlavy, tam kde byl nájezd, nebyl sjezd ap.

Varburk

Mohelnice je okres Šumperk.

BND 30

A protože stavby zahájil kraj s několikaletým zpožděním (zaviněným zejména samotným krajem), tak jim to máme jako z rozpočtu dosypat?
Z preventivních důvodů by nemělo ministerstvo uhnout.

ABCD

Zásadovost OK. Šlendrian na kraji potrestat. Potud dobrý, ale stát je to samé v bledě modrém. Zpoždění na dálnici D35 má stát tak minimálně 10-15. To že se stát rozhodl posílit silniční síť na Českotřebovsku, Orlickoústecku, v okolí Rokytna Býště, Dašic atd, dává smysl, protože se kvůli dálnici mění směry dopravy a bohuže se to netýká silnic první třídy, ale dvojek, které jsou kraje. Stát samozřejmě ty peníze ušetřil před pár lety tím, že je kraj nespotřeboval a nyní je kraj chce v současné ceně peněz. Dá se na to dívat různě, ale svým způsobem kraj chce stále stejnou hodnotu… Číst vice »

Vašek

Tak podle materiálů ze samotného Pardubického kraje se už po těch silnicích několik let jezdí… škoda, že tahle představa funguje jen na papíru, ale ve skutečnosti jsou to jen sliby – chyby 🙁