Pantery se perou s Lipenkou, poškozují koleje
RegioPanter na trati Rybník - Lipno (testy říjen 2020). Autor: Jan Chaloupka/České dráhy
České dráhy a Správa železnic se přitom dohodly na opatřeních, která mají vést ke "smíření" Panterů s tratí.
Jsou vlaky, co maji kratsi skrine… a taky nove a nizkopodlazni, … jen je koupit…
Nechápu, co takhle zadat vývoj elektrických jednotek Škodovce ? Než vyhazovat prachy za nějaké šmejdy třeba z Polska. Pořád se něco zkouší, vyhazují miliardy a nakonec to nevyhovuje.
Ty Pantery, co způsobují opotřebení kolejí, nevyvinuli ve Škodovce, ale v Polsku? Když tedy pominu, že zřízení, kdy můžete cokoli „zadat“ soukromému podniku, tady už pár let není.
Jj vyhazují se miliardy. Třebas za 380 ze Schadewerku . A copak by Schadewerk měla důvod jít s cenou dolů, když by neměla konkurenci a měla by jistej kšeft ?
Že by 810 + 010 + 810 byla nejlepší jednotka?
A jaký je problém se zvětšením poloměru oblouků? Většinou stačí posunout kolej o půl metru (na stávajícím pozemku) a dokonce se tím zvýší rychlost. Ano, bude to něco stát, ale stejně se do údržby musí investovat.
Na lipence jsou zrovna ty problematické oblouky nenarovnatelné. Jinak se tam dá rovnat a zrychlovat do aleluja, ale poloměr 135m jako minimum tam prostě zůstane.
To přijde na to, o jaký úhel ten oblouk zatočí. V té „většině“ je to totiž o málo, ale třeba u 90° oblouku už ten půlmetr fakt nestačí…
Ale právě to se nám líbilo -elektrická lokomotiva řady 210 s vozy řad BDs a patrovými Bdmteeo.
Už jsem tu psal, že by chtělo taky něco udělat s tratí: https://zdopravy.cz/cd-od-nedele-nasadi-na-lipenku-regiopantery-budou-jezdit-o-vikendech-98138/#comment-671561
Pokud pominu názory které vozidlo a od jakého výrobce by bylo lepší tak se domnívám, že pro každý pád měl uvedený zkušební provoz smysl. Ukázal co měl ukázat. Je otázkou cobude dál. Všeobecně platí, že je velmi obtížné vyprojektovat vozidlo které umí jet rychle (od 120 km/h) a zároveň se v nízkých rychlostech popasovat s malými poloměry oblouků. Hodně bychom mohli vyprávět se zkušenostmi s podvozky MD522. Jinak ano, kolo je v drtivé většině případů laicky řečeno měkčí než kolejnice.
na lipence ale nikde jet rychleji, než 100km/h nepotřebujete i v případě provozu až do ČB a modernizace hlavní trati, kde by také větší rychlost nebyla dosažitelná, možná 110 na pár místech. Navíc lipenka je až na těch pár opravdu prudkých oblouků relativně rovná a zrychlitelná, takže je na ní „něco jako vlakotramvaj“ opravdu ideální vozidlo.
Jak je psáno v článku, ta úprava profilu dvojkolí by mohla pomoct a častější frekvence mazání okolků také. Možná by stačilo jen upravit mazivo. Ale trysky musí fungovat, to je základ.
Pro Bechyňku i Lipenku se dávno měly koupit GTW, nejlépe s aktivním rejdováním dvojkolí. Vzhledem k tomu, jak ale GTW postupným zesilováním konstrukce nabylo na hmotnosti, je dnes prakticky jediná možnost co tam nasadit s axle loadem pod 18t (aby to smělo v130), buď nějaký second hand z Holandska, nebo něco postavené na základě vlakotramvaje, ať už Citylink od Stadlera, nebo třeba i s rozšířenou skříní do normálního profilu ala Schönbuchbahn od CAF.
Evidentně o tom rozhodl někdo z marketingu, ale je to technicky mimo. Při rychlostech, které tato trať maximálně umožňuje je těch Panterů škoda. Daleko lépe se využijí na rovnějších tratích okolo větších měst…
Jenže pokud by ta samá souprava pokračovala dál, tak rychlost využije a možnost rychlé změny směru taky, protože Rybník = úvrať
Jenomže po úvrati následují ty malopoloměrové oblouky, a tam to teprve doslova skřípe…
Panter koleje neničí. Panter si o koleje ničí kola, protože koleje mají mnohem vyšší tvrdost.
Mám za to, že je tomu právě naopak.
Výjimkou jsou HSH kolejnice používané na zatížených tratích v obloucích s malým poloměrem (třeba mezi Brandýsem n/O a Chocní).
A proto je ve zprávě k žádosti o prodloužení zkušebního provozu s navrženými opatřeními uvedeno “z důvodu značného opotřebení kol vzniklého ve zkušebním provozu” a rozšíření o 650.2 😁
Obvod kola jsou necelé 3 metry, kdežto ty oblouky mají mnoho kilometrů, takže se i tvrdší kolo stihne o několik řádů častějším kontaktem rychleji opotřebit.
Když dostatečně dlouho potáhneš traverzu po silnici, tak ji kus ubrousíš, ačkoliv na té silnici zůstane jen malá rýha. Znamená to snad, že je silnice tvrdší než ocel…?
Chtělo by to chvilku zapřemýšlet, než začneš sázet smajlíky…
Já bych řekl, že tady při těhlech poloměrech to ničení už bude vzájemný.
Viděl jste ty koleje po podobném provozu?
To bylo dávno. Pak se zjistilo, že je levnější vyměnit kolejnici než ošetřovat dvojkolí
A cožpak dlouhodobý provoz na (mezitím dle plánů Dobré správy konvertované na 25 kV 50 Hz) ještě ostřejšími oblouky disponující bechyňské trati, že. 🙁
jo, to by byl slušný debakl. přesně dle vzoru dobré správy
Funguje to, ale neseje to.
To je u secího stroje dost podstatná závada 😀
Vždyť to máte dole zalepený barvou!
Hujer, metelesku blesku!
A dívali jste se dolů? Nedívali co? To byste se muse vohnout, co? 😀
Další nevýhoda Panterů vůči konkurenci? Takže pokud si to shrneme, FLIRT je levnější na provoz, tišší, má větší okna, nemá schody mezi vozy, a díky jakobsovým podvozkům by neměl nejspíš problém ani na těchto tratích. Ale my vždy najdeme nějakou kličku jak Stadler ze soutěže na jednotky vyřadit 😉
Jsem zvědavý jak se jim podaří napsat výběrové řízení na ty EMU400 aby se soutěže byl vyřazen Stadler s KISSy.
Jak víte že na té trati by Stadler nehobloval kolejnice? … křišťálová koule
Poloměr oblouků u Flirtu je 75 metrů, třeba?
To je hezke ale to je teorie.
Škóóda Plzeň!
Flirt má menší kola,
má menší rozvor podvozků
a menší rozvor skříně.
480 co má LE má 90 metrů a 5 článků, čili 18 metrů na článek.
Panter má délku skříně 26,4 metrů.
Stačí vám tyhle údaje, nebo je to stále ještě teorie?
Já si to umím najít..parametry jedna věc .praxe věc druhá.
Řekl bych, že fyzikální zákony jsou praxí docela prověřené, nebo teda spíš naopak vznikaly podle ní.
O natočení podvozků u klasiky nerozhoduje ani tak délka skříně, jako spíš vzdálenost otočných bodů podvozku…
RegioPanter má problém protože má dva podvozky moc blízko u sebe, FLIRT má jakobsovy podvozky.
Tak on problém není v tom, jestli jsou podvozky blízko nebo daleko, na tom to nezávisí. V extrémním případě, kdy by článek měl jeden podvozek uprostřed, by to bylo stejné a tento podvozek by vyžíral vnější kolejnici také (zas by se takový vlak asi nevešel do průřezu).
Spíš vadí samotná délka článků, způsob jejich spojení (jaká je tam vůle, jakou silou se dají ohnout).
A neni to už při těchto poloměrech spíš věc rozvoru a konstrukce samotného podvozku?
Nemyslím si, rozvor dvounápravového podvozku je IMHO malý na to, aby byly problémy. Srovnejte si to s T3 a tím, po čem jezdí vcelku bez problému. Nebo s šukafonoidy, které po trati také jezdily (jezdí?).
Tahle trať měla problémy už dřív: https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/50157106/a05-hendrych-szdc.pdf
to nemají natáčecí podvozky? V americe to mají i nakladní vlaky aby mohli jezdit v obloucích, jednoduše se „podvozek“ natáčí tak aby nehobloval trať podbně jako zatáčí auto, tak kdyby to bylo tady, tak proč nejsou podobné i tady? pomohlo by to, mohli by jezdit dlouhe vlaky a podvozek by „zatáčel“ podle oblouků kolejí 😉
maji nataceci podvozky, chytroline.
jenze krome nataceni podvozku je dulezita i vzdalenost mezi temi podvozky a to je tady problem…
To by teoreticky nemělo vadit když se podvozek víc natočí, jestli vadí převis od podvozku k spojení vozů, tak pomůže jen nějaká zásadní konstrukční úprava.
Víc natočí = větší vodící síly.
Zas Vozy Bds nebo Bmto mají podobný rozvor podvozků jako panter.
Ale nemají v podvozku trakční motory, takže setrvačný moment podvozku je výrazně menší.
Hlavní rozdíl je v tom, že „klasiky“ jako Bds a Bmto mají spojení mezi podvozkem a skříní vozu řešené pomocí čepu a kluznic, takže při natočení podvozku kolem svislé osy nevzniká žádný moment (kromě třecího odporu).
Pantery mají spojení mezi podvozkem a skříní řešené pomocí vzduchového vypružení, které má řadu výhod, ale taky zásadní nevýhodu v tom, že se měchy v oblouku snaží podvozek „rovnat“ zpět do přímé, což zvětšuje vodicí síly.
Což je zase výhoda při jízdě vyšší rychlostí. Mám na mysli sinusovku na přímým úsecích.
A ty všeřešící Jacobsy se na měchy nedávají…?
Pro zachování rozumných nápravových tlaků musí mít jednotky s jakobsy přiměřeně krátké články.
Podvozky u Flirtu jsou proto od sebe cca 16 metrů, zatímco podvozky u Pantera jsou 19 m od sebe.
Jakobs samotný není řešením, menší vzdálenost mezi podvozky (která je nepřímo jakobsem způsobená) je ten podstatný rozdíl.
Však tyhle problémy mají také.
Na rozdíl od vagonu je tady podstatně víc věcí mezi podvozkem a skříní. A ten podvozek i přenáší tažnou sílu, takže nemůže být tak volný jako u vagonu. A oblouky o poloměru okolo 100-120m už bude problém s čímkoliv delším.
Zrovna Škodovácké lokomotivy s podvlečeným přičnikem tam mají jen kabely a měchy a podvozek se může hodně otočit.
Kromě otáčení podvozku hraje roli rozvor náprav
Propleskni se
Človíčku nešťastná, Vy nikdy nezklamete 😉
Co je to za mínusy?! Do lokomotívy bych dal strojvedoucímu volant, aby se ty podvozky natáčely řízeně a hoblovaly trať ještě míň, to je přece logické.
Volanty už tam jsou desítky let .
V Panterovi?
V mašinách..
vlakY mohlY
To jsou taky nápady nacpat tsi „vozidla“ na takové tratě. tanky
Pošleme tam hurvinka
Takže skanzen za každou cenu ?
Je snad ve Švýcarsku nějaký skanzen?
Srovnání se Švýcarskem není vůbec na místě, protože tady se jedná o jednu jedinou trať, která vyžaduje jednotky kusů vozidel, a pořizovat nějaký atyp v počtu jednotek kusů je nesmysl.
“Něco atypitckého” máš na mysli cokoliv s Jacobsovým podvozkem?
Jako kdokoliv z Poděbrad?
Přesně tohle přece Stadler umí.
Zrovna pro Švýcarsko jsou „atypy“ v počtu jednotek kusů pro konkrétní tratě naprosto typické. 🙂
No tak náš hlavní národní dopravce má takových atypických lokálek víc…takže by se dalo nakupovat pro celou republiku
Tak samozřejmě. Ono by jich nemohlo být víc a uživit se i jinde. Ale my chceme pantera za každou cenu, že?
A co by tam jezdilo jinak ? Žehla + BDS ?
Co motate hrušky a jabka
Není to jediná trať kde je problém s oblouky na nová vozidla.
Trošku to připomíná story pražských tramvají, konstrukce co dranději po celym světě se v místních poměrech taky neosvědily.
Jeden problém je že Lipno chce být jihočeský Špindl, pak je tu úvrať v Rybníce. Dva vozy a tramvaj by nebyl problém pokud by se v Rybníce odstranila úvrať, udělala spojka před stanicí (od Lipna a Dvořiště) kde obě tratě jsou od sebe kousek a největší problém je vrazit orla do lokálky.
V čem je, z hlediska tratě, problém snaha Lipna být Špindlem? V čem konkrétně je problém úvrať v Rybníce? Nebo předpokládate pokračování provozu vozů s lokomotivou i nadále?
Ano, dokážete si představit ty davy lidí s bagáží, byť bez lodí, ty dneska odvezou na káře dodávkou. Cyklisty a pak ostatní na cestující na „obyčejném“ výletu a to všechno nacpat do pantera. Mimo sezónu se o tom můžeme bavit, ale během sezóny je to Bmteeo+BDs ideální a občas i na hraně.
Lipno, Špindlem,problém – špatně formulováno moje chyba. Na to kolik tam jezdí lidí v sezóně je panter málo.
Jen ještě dodám, že když jsem se před léty přestěhoval do jižních Čech tak tratě Č.B.- Volary a Rybník – Lipno měly letní a zimní jízdní řády, které v podstatě začínali a končily s turistickou sezónou. Tyhle letní jízdní řády měly delší jízdní dobu a počítali jak s výletníkama, kolistama tak i s vodákama.
navic vzhledem k tomu, kde se nachazi lipno a kde stanice lipno, tak je to vyuziti opravdu jen pro vodaky plus oldschoolove turisty…
To se nelze divit, El. jednotka na lokálku jaksi nepatří.
To jako proč?
Jejda, rychle toto moudro zvěstujte v A, CH a D. Chudáci nevědí, co dělají špatně.
Jestli to pán nemyslel obecně, jako konkrétně tyto jednotky konstruované pro úplně jiné výkony. Vůbec nepochybuji o tom, že jednotka vyvinutá pro trať s takovou charakteristikou by byla v pohodě. Jenže tu Škodovka neumí nabídkout a koupit si pár jednotek úplně jiných by z hlediska provozu a údržby asi nebylo moc rozumné.
Nemaje křišťálovou kouli, nevím, jak to myslel. Ovšem to, co napsal, je blábol.
„Škodovka neumí nabídnout“
A ona je Škodovka jediný výrobce vlaků na světě? A on takovou jednotku pro tuto trať někdo někdy poptával? Nebo alepoň deklaroval zájem o její nákup, resp učinění takové objednávky provozu, která by vlaky zafinancovala? Ne, ne, ne. Trudná realita je, že mimo vodáckou sezónu tam i regionova je silně předimenzované vozidlo, takže když bude kraj hodný a velkorysý, skončí to u 814 a 210+Bmo v sezoně.
A koupit si 7 pendolin. 7 Railjetů, ti přijde rozumné.
Koupit 7 (nebo více) dvoudílných Talentů, Jacobs podvozek, 15/25 kV AC (CZ,A ev. D) nízkopodlažní. Ty by naopak v lokalitě Jižních Čech nadělaly hodně muziky.
Nyní je možnost rozvinout jednání s výrobcem ohledně ceny a konfigurace neodebraných kusů pro ÖBB.
Tak Railjetů mohl být 14, kdyby to toho jistá úřednická vláda nehodila vidle…
přesně tak, ať žije Zdeněk Žák
Ahóóój! 🙂
Ano? A podle vás tam patří co? Ekologický superzločin (párovka) a rybáky? Nebo ještě lépe šukafon a jeho deriváty?
Co je na páře tak superzločinného?😁😁😁
Nízká účinnost.
Co dělali a dělají špatně na TEŽ? https://cs.wikipedia.org/wiki/Elektrick%C3%A1_jednotka_420.95
Spíš GTW 4/12
.. ze maji metrovej rozchod?
Loni v létě jsem po té trati jel a můžu říci, že tam je škoda i těch BDs a Bdmteeo jak se lidi (převážně mladí) ve vlaku chovají. Panter je vyloženě házení perel sviním.
A jak se chovají?
Bohužel většina letního obsahu jsou už v Praze vylitý existence mířící v této činnosti pokračovat na Vltavu, co tam občas ani nedorazí na první pokus, protože mají problém v Rybníce vůbec vylízt z vlaku a přestoupit… 🙁
Zajímavé je že v jiné diskusi všichni jásali že konečně dovolili vodákům mít 0,5 promile. Takhle jich bude ožralých jezdit ještě víc – řeknou si „dám si pět piv a tři panáky, ono to zatím spadne na tu půl promili než půjdu na vodu“… Pak se všichni doví že jsme národ alkoholiků…
Jak? Jezdí tam vožralý „vodáci“. Občas je ten bordel dost šílený.
Zažil jsem asi v roce 2016 jízdu ve druhé třídě rychlíku Praha – ČB a nic šílenějšího jsem nezažil. Někde u Chotýčan ve výhybně jich několik dokonce vylezlo ven kouřit a protijedoucí rychlík jednoho ječícího jedince málem sejmul. Zpoždění asi 100 minut, které narůstalo, v kupé smrad z rozlitého alkoholu.
Od té doby jezdím už jenom třídou první a na lidi nemám opravdu náladu.
@Laborec425
A to je přesně důvod, proč spousta lidí jede RegioJetem nebo LeoExpressem, pokud jezdí, tam kde chtějí, nebo proč jedou raději autem. Vyhnout se ožralé, sprosté a hlučné chátře. Kdyby je průvodčí, nejlépe s již bohužel neexistující železniční policií vysadili z vlaku za porušování přepravních podmínek – rychle, jasně, nekompromisně – s vlaky by jezdilo mnohem více lidí. To stejné platí pro pražskou MHD.
Ne mladi, vsichni vodáci. Nejhůř snad prave ty skupinky 30-40 letych chlapku, co si připomínají mladí
Mírně OT bych chtěl poprosit, abyste v souvislosti s touto chátrou nepoužívali výraz “vodáci” ale maximálně “splouvači”. Vodáci se tam v těchto exponovaných časech obvykle nevyskytují a jsou těmito individui rovněž maximálně zpruzeni. Děkuji za pochopení.
Ale tohle je problém hlavně ČD. Dokud ČD budou v dopravě vesele tolerovat ožralce místo toho aby je vysazovali na první zastávce, tak to lepší nebude a letní cesta rychlíky z Prahy nebo Brna do ČB bude zážitek jen pro silné povahy.
Bez security služby / PČR v každém vlaku (minimálně ve dvojicích), což jsou jen na Lipno 4 lidi, spíše 8 pokud mají jezdit v celém rozsahu provozu, toto nelze realizovat. I když uvedu jako příklad statného vlakvedoucího muže (také tam jezdí), ani ten nemá proti řekněme 50 totálně zlitým chlapům ve věku 20-40 let žádnou šanci. A to tam je dost vlakvedoucích žen, i starších. Navíc je leckdy „lepší“ (v uvozovkách – dobré to není, ale ze samých špatných možností je to ta nejméně špatná) je nechat dělat trochu bordel, řvát, kouřit a vyhazovat odpad z oken, než se snažit… Číst vice »
No jo, tak to dopada, kdyz se neumi nebo nechce poridit na osobni vlaky jednotky, ktere maji Jakobsův podvozek, a pakpak se divi.
A kdyz se k tomu pripocte nadmerna hlucnost, vychazi z toho „super“ jednotka
Ale copak, v Plzni meli kourovou pauzu, tak minusuji jako o zivot bez argumentu? Tak zpatky ke strojum.
No to je hrozná katastrofa. Hromada tratí i vlaků (nebo i obojí) se perou s cestujícími několik dekád a to nikomu nevadí.
Jednou posadili dvoumetrovýho chlapa na pionýra. No, vypadal tam jako vosa na bonbóně a ještě to nejelo. Není to náhodou tenhle případ?
Otázkou ovšem je, zda chlapovi usekat kosti, nebo udělat větší motorku? Tedy upravit trať?
ale to sekání kostí je rychlejší
A levnější.
Tak co si budeme, ta trať by rozhodně rekonstrukci (zásadní) snesla. A mohlo by se to rovnou pořešit i s plánovaným pokračováním na Frymburk. Jenže to je taková utopie že vždycky bude snazší koupit (i nechat vyrobit) speciální vozidla jen pro tuhle trať (a možná i pro Bechyňku, když už)
Svršek je z docela velké části v dobrém stavu. Opravy se ale realizují v současné stopě, neboť nějaké přetrasování, rovnání oblouků kolem skal atd. není reálné. Nejsou peníze ani na důležité stavby, natož na tohle. Zásadní problém bych viděl např. v pomalé jízdě 10 km/h v zářezu u zastávky Herbertov, která „se změnila“ v trvalé omezení rychlosti. Spolu s dalšími PJ (např. pro opravu přejezdu za V.Brodem) jsou jízdní doby s klasikou lehce na hraně. S panterem nevím, nejel jsem, ale o moc rychlejší to pohledem z protijedoucího vlaku čekajícího na křižování nebude.