Pantery se perou s Lipenkou, poškozují koleje

RegioPanter na trati Rybník - Lipno (testy říjen 2020). Autor: Jan Chaloupka/České dráhyRegioPanter na trati Rybník - Lipno (testy říjen 2020). Autor: Jan Chaloupka/České dráhy

České dráhy a Správa železnic se přitom dohodly na opatřeních, která mají vést ke "smíření" Panterů s tratí.

České dráhy k 31. srpnu ukončily zkušební provoz jednotek RegioPanter na trati 195 Rybník – Lipno. Jednotky zde České dráhy provozovaly převážně o víkendech s cílem otestovat možnosti jejich budoucího nasazení na turisticky oblíbené trati. Výsledky ale zatím nejsou moc povzbudivé.

Předmětem zkušebního provozu bylo především „prověření vzájemné interakce dopravní cesty (trať s velkým počtem oblouků o malém poloměru) a vozidla (elektrická jednotka s větší délkou skříně a rozvorem)“. „Na základě zkušebního provozu byl zjištěn nadměrný úbytek materiálu a zhoršení jízdního profilu na dopravní cestě především v obloucích s malým poloměrem,“ sdělil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Jinými slovy, Pantery nadměrně na trati „okrajují“ kolejnice.

České dráhy nicméně požádaly o prodloužení zkušebního provozu do konce ledna příštího roku, což bylo povoleno. Pantery se tak na Lipenku po krátké pauze vrátí, zkušební provoz bude navíc rozšířen, vedle starších jednotek řady 650 budou moci na trať zajíždět i letos dodané jednotky 650.2.

České dráhy a Správa železnic se přitom dohodly na opatřeních, která mají vést ke „smíření“ Panterů s tratí. „Jedná se o prověření rozchodu kolejí, dále o úpravu profilu jízdních ploch na kolech vozidel a za další o úpravu softwaru zajišťujícího větší četnost mazání okolků a tím snížení tření okolku s pozitivním dopadem na snížení úbytku materiálu v místě stylu kolo – kolejnice. Přijatá opatření pak budou v rámci pokračování zkušebního provozu jednotek RegioPanter znovu vyhodnocena,“ doplnil Šťáhlavský.

Příběh nasazení RegioPanterů na Lipence začal už předloni v říjnu, kdy dráhy testovaly přechodnost jednotky. Jednotka testy prošla, načež mohl být později zahájen zkušební provoz. To se nepovedlo na trati Tábor – Bechyně, kde se ukázal jako nepřekonatelný problém hned první oblouk v Táboře.

Pokud zkušební provoz na Lipence dopadne dobře, budou moci být v budoucnu zavedeny přímé vlaky České Budějovice – Lipno. Elektrické jednotky by na trati 195 nahradily starou elektrickou lokomotivu řady 210 s vozy řad BDs a patrovými Bdmteeo.

Trať Rybník – Lipno. Autor: Matijak – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=42750037

Tagy České dráhy Lipenka RegioPanter trať Rybník - Lipno
120 komentářů