Panika, předražení a boj s termíny. Napínavá oprava Barrandovského mostu konečně končí
Podívejte se na fotografie z jednotlivých fází rekonstrukce dnes otevřeného mostu.
Po čtyřech letech rekonstrukce a souvisejících opakovaných dopravních omezení opět mohou řidiči projet po Barrandovském mostě bez omezení. V obou směrech byl most plně zprovozněn.
Od odpoledních hodin tak mohou řidiči využívat všechny jízdní pruhy a otevře se i rampa ze Strakonické ulice.
Most byl po letech intenzivního provozu v téměř havarijním stavu. Vede po něm Městský okruh, dopravní omezení tak vyvolaly zpočátku mezi řidiči vlnu paniky. Právě kvůli špatné informovanosti veřejnosti se v minulém volebním období pražští politici navzájem osočovali.
Následně začal magistrát o jednotlivých etapách informovat naopak natolik intenzivně, že se mohlo zdát, že jde o klíčovou stavbu pro celou zemi. Tou Barrandovský most skutečně byl, ovšem jen do roku 2010, kdy se otevřela jižní část Pražského okruhu a veškerá tranzitní a nákladní doprava se předsunula tam.
Přesto po Barrandovském mostě stále jezdí 140 tisíc aut denně a jde o nejvytíženější pražský most. Jde však jen o individuální dopravu a autobusy.
Ty se navíc už za rok a půl částečně přesunou na sousední budovaný Dvorecký most, vzdálený jen necelý kilometr.
Opravy mostu nakonec žádné větší dopravní kolapsy nezpůsobily.
Předražení
Rekonstrukce mostu však bude téměř dvakrát dražší, než se předpokládalo. Místo 594,5 milionu bude stát zhruba 1,14 miliardy korun.
Deník Zdopravy.cz jako první informoval o nebezpečném prodražování ceny rekonstrukce mostu již začátkem letošního srpna. Vedení TSK se k rychle rostoucí ceně nechtělo vyjadřovat s tím, že teprve vzniká kompletní zpráva pro vedení města.
V září pak generální ředitel Technické správy komunikací Filip Hájek stoprocentní zdražení potvrdil.
Oprava Barrandovského mostu bude dvakrát dražší, přiznala TSK. Vyjde na 1,14 miliardy
Při započtení nulté fáze oprav, kdy byly opraveny mimo jiné pilíře, páté fáze, v níž TSK sanuje povrchy, a zaplacení správce stavby se pak náklady vyšplhají na téměř 1,31 miliardy korun.
Důvodem půlmiliardového prodražení je podle Hájka velmi špatný stav původní konstrukce, inflace a použití modernějších technologií.
Na severní straně mostu se totiž objevily technologické komplikace s nepřilnavostí a prasklinami betonu, které vedou k prodloužení prací o několik měsíců. Původně měly opravy skončit do konce letních prázdnin.
Použití UHPC betonu má oproti tomu běžnému výhodu, že funguje jako izolace a je mnohem odolnější. Zároveň ale vyjde asi desetkrát dráž, a to až na 50 tisíc korun za metr krychlový.
Vícepráce překročily maximální zákonem daný limit 30 procent z celkové ceny zakázky. Další nutné práce a materiál se tak musely objednávat mimo rozpočet projektu.
Kvůli překročení limitu na vícepráce se však například zmíněný extrapevný UHPC beton musel nakupovat zvlášť na základě jednacích řízení bez uveřejnění. Z toho mohou do budoucna vyplynou komplikace v souvislosti s případnými reklamacemi, generální dodavatel stavby totiž nemá za takto nakoupený beton odpovědnost.
Zatěžovací zkoušky
O víkendu se zde uskutečnily poslední zatěžovací zkoušky, které potvrdily, že je most připraven pro plnohodnotnou dopravu.
Obrazem: Rekonstrukci Barrandovského mostu po letech zakončují zatěžovací zkoušky
„Kompletně rekonstruovaný Barrandovský most předáváme řidičům o rok dříve, než jsme původně plánovali. Most je nyní jako nový, je zpevněný ultravysokopevnostním betonem, takže bude sloužit všem 150 tisícům řidičů, kteří po něm každý den projedou, další desítky let,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
Rekonstrukce Barrandovského mostu se uskutečnila ve čtyřech etapách na nosné konstrukci a samostatné sanaci pilířů. Byla zajištěna kompletní výměna mostního svršku, včetně izolačního systému a vyrovnávací vrstvy z vysokopevnostního betonu UHPC.
Most získal nové vozovkové souvrství, zádržný systém, zábradlí, portály s dopravním značením a další prvky dopravního vybavení. Nový systém odvodnění také zajistí efektivnější odvádění srážek a zabrání poškození konstrukce.
Byla vyměněna mostní ložiska a závěry, na rampě z ulice K Barrandovu byl obnoven automatický protinámrazový systém a v rámci rekonstrukce byla posílena nosná konstrukce pomocí systému dodatečného předpětí uvnitř mostu.