lot
Letecké společnosti Letectví

Pandemie urychlila vyřazování letadel. American a Delta končí se sedmi typy letadel

Boeing 757 v původním laku American Airlines. Foto: Makaristas / Wikimedia Commons
Boeing 757 v původním laku American Airlines. Foto: Makaristas / Wikimedia Commons

Hned tři dopravci ze Severní Americky oznámili během několika dní velké změny ve svých flotilách. Krize způsobená pandemií koronaviru urychlila jejich plány na zjednodušení a omlazení letového parku a ze svého majetku vyřadí některé starší typy dříve, než původně plánovali. American Airlines vyřadí z flotily celkem 99 strojů, Delta Air Lines 76. Předčasný konec některých strojů oznámila také společnost Air Canada.

Američtí dopravci tak navazují na jiné aerolinky, předčasný konec například mají Boeingy 747 u KLM. Největší aerolinky na světě oznámily konec celkem pěti typů letadel, v součtu půjde o 99 strojů. Cestující se už na linkách AA neproletí s Embraery E190 (20 ks), Boeingy 767 (17 ks) a 757 (34 ks) a Airbusy A330-300 (9 ks), z rezervačních systémů zmizí i lety s Bombardierem CRJ200 (19 ks) ve flotile PSA Airlines.

Vyřazení některých typů letadel dopravce ohlásil už dříve, nástup pandemie ale konec urychlil. Jde o starší letadla s vyšší spotřebou. Firma si kromě úspor za paliva slibuje od omezení počtu typů letadel úspory za údržbu. Vyřazená letadla mají nahradit Airbusy A321neo a Boeingy 737MAX a 787.

Škrty ve flotile oznámila i Delta Airlines. Z jejího majetku mizí všechna letadla McDonnell Douglas MD-88 a MD-90. MD-88 (47 ks) měl skončit původně do konce letošního roku, větší MD-90 (29 ks) až v roce 2022. Delta ale oznámila, že skončí už v červnu.

Pandemii koronaviru využijí k zeštíhlení flotily také v Air Canada. Kanadské aerolinky ohlásily, že vyřadí 79 letounů. Půjde o Boeingy B767, Airbusy A319 a Embraery E190.

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
V. K.

Nedávno se tady v diskuzi rozvíjelo, že naší armádě chybí proudové nákladní letadlo. Tak teď by se dalo přijít k nějaké přestavbě za velmi hezké peníze.

Chronosphere

No,já nevím,ale pod pojmem vojenské nákladní letadlo si představuji (a armáda asi taky) něco,co minimálně vzadu má vrata do nákladní prostoru,kam se dá vjet s náklaďákem nebo bevepéčkem.A nic takového z osobního dopravního letadla nezbastlíte.

Aleš K.

Tak by ho holt dostal prvni do rukou Lada Hruska, toho nadelate… 🙂

J.D.

Hodně by mě zajímal pohled na to, co současná situace dělá s cenami na trhu použitých letadel. Nepochybuji třeba, že Bombardier CRJ200 si své kupce najde – ať už pro americké regionální letecké společnosti, tak případně na přestavbu na bizjety. U ostatních to může být složitější, ale u části 767 už je teď jasné, že budou předělané na cargo. V Izraeli teď budou mít napilno (https://www.iai.co.il/p/b767-300bdsf) – kdyby u nás měli politici trochu rozhledu, tak by se už teď snažili o pobídku a pobočku na nějakém nevyužitém českém letišti, třeba ČB.

Y.K.

S tím parkováním je poněkud háček, že to je služba. Ta letadla tam nemohou celé týdny stát nedotčená, potřebují i tak nějakou (kvalifikovanou) péči. Což v ČB asi bude poněkud problém.

J.D.

Já nemyslel jen parkování, ale zkusit získat část cargo konverzí do ČR – klidně outsourcing části prací, nebo celou pobočku. S Izraelem máme historicky dobré vztahy, šikovné lidi v regionech taky, volná letiště s plochou určitě, s hangáry si nejsem jistý. Ale práce bude asi hodně a já být regionální politik, tak tohle řeším stokrát víc, než nějaké dotované lety.

Filip

V ČB mají ještě nemají certifikaci, jestli se nepletu, ani na letadla velikosti B 737, natož větší.