posily_do_teamu

Létání jen se smartphonem. Ryanair končí s papírovými palubními vstupenkami

Boeingy v barvách Ryanairu. Zdroj: Ryanair / Piotr MitelskiBoeingy v barvách Ryanairu. Zdroj: Ryanair / Piotr Mitelski

Řešení má snížit spotřebu papíru o více než 300 tun ročně.

Odebírat
Upozornit na
guest
106 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Froggy

Co když se telefon rozbije? (vlastní zkušenost) Já mám v zavazadle tištěnou variantu pro tento případ. Takže to už nepůjde?

Frantisek

a jak udelate check-in?

lokotomy

300 tun papiru rocne… Kolik kerosinu a kysliku spali jeho flotila?

Jméno*

300 tun papíru ročně mají patrně propočitané na ty cestující, co místo toho, aby přišli s papírem, přijdou nově s plackou s aktivovaným roamingem 🙂 Ryr sám cestujícím skoro žádné letenky netiskne. Prostě jen marketingový tah.

Air Traveller

na co roaming?

Jméno*

Na zpáteční cestě

Air Traveller

i na zpatecni ceste – na co roaming?

Michal141

třeba na odbavení? :)) ne všechny destinace mají free WiFi a někde i vyjdou data v roamingu levněji; často lze odbavit let jen 1-2 dny předem, tj např. po návratu po týdenní cestě se někde musím checknout, a na to potřebuji internet…A ne každý chce platit za předraženou letištní wifi, ne každý má v ceně letenky salonek nebo odbavení měsíc předem doma, a ne každý chce někde honit tu Free WiFi někde po cestě předem místo toho, co tam chce skutečně na cestě dělat (tedy pracovat nebo dovolenkovat) 😉

Jakub

Myslim, že je jednodušší najít free wifi hotspot, než tiskárnu

Air Traveller

tak free wifi dneska najdete uz prakticky vsude 🙂 casto i na tech letistich (uz dlouho jsem nenarazil na placenou letistni wifi), o hotelich a ubytovanich nemluve.

a do zemi, kde se da predpokladat, ze clovek bude zcela mimo jakykoli signal (neco jako “mesic v džungli”), zas tak moc ryanair linky nema ..:)

lokotomy

Je uplne jedno jestli ten papir usetri cestujici nebo letiste. Proste je to naprosto smesna uspora planetarnich zdroju ve srovnani se spotrebou takhle velkeho leteckeho dopravce.

Jméno*

Vždyť jo, jen marketingový argument k dokopání cestujících ke své aplikaci, bo tam se neodmítá sbírání cookies a dalších dat. 🙂

lokotomy

PR blabol navenek, nic vic.
Cestujici k tomu proste donuti. Pokud by jim bylo dulezitych tech par usetrenych listu papiru, na aplikaci by davno presli dobrovolne.
Samozrejme je za tim snaha vic vydelat.

Michal M

Cookie je identifikátor, který si v prohlížeči uchovává webová stránka. Je apka Ryanu zároveň nějaký jednoduchý prohlížeč, nebo je to jen expertíza z katedry kybernetické bezpečnosti Vysoké školy života?

J.K.

Na osobokilometr spálí o dost míň než legacy airlines…

Danny

No, už z toho, jak si to lidé různě vykládají je zřejmé, že to PR je takové trochu zmatené. Já jakožto uživatel appky a apple wallet nemám nejmenší problém stejně tak jako většina cestujících, ale pokud bych někam letěl například s babičkou, tak jí těžko boarding pass přepošlu přes jakoukoliv aplikaci, protože odmítá chytrý telefon. Zase je ale pravda, že bych to za ní něják vyřídil, pokud bych letěl s ní a že sama by asi s Ryanairem těžko někam letěla – stejně tak většina podobných lidí. Lidí nemající chytrý telefon obecně ubývá, takže to jako argument ztrácí relevanci –… Číst vice »

Karel

To je argument 😂😂😂 já mám vždy apku za všechny cestující a nikdo neřešil ale asi nebude problém poslat babičce prababičce a její dceři fotku? A oni ji pak předloží 😃 jinak pěkný den vsem

lokotomy

Jak te babicce tu fotku poslete resp jak ji predlozi, kdyz ma velice jednoduchy tlacitkovy telefon?
Ale zas u letecke spolecnosti me tohle nuceni do aplikaci zavislych na americkych gigantech vadi mene nez treba v bance.
A v aplikaci bude ta palubni vstupenka citelna vzdycky, dokud mobil funguje. Posledne jsem pres kontrolu pred security prosel az na treti pokus, prvni dva vytisky (z check-in resp samoobsluzneho kiosku) byly necitelne.

Bob

Mí rodiče jsou důchodci 70+, ale cestují často. Oba mají tlačítkové telefony, co s tím?

Martin

Podarovat je chytrými telefony?

starší pán

Bylo by dobré pochopit, že jsou lidé, kteří to prostě chtějí nemít.

Swariner

Pravděpodobně Ryan usoudil, že tato množina klientů (a potenciálních klientů) je marginální. Čímž houfy nemajitelů smartphonů nahnal do náruče svým konkurentům.

Michal141

Vytisknete jim holt po staru screenshot s QR z apky doma před odletem 🙂 ať se to Ryanu líbí nebo ne :))

Michal M

A kolik dezorientovaných babiček bez smartphonu s Ryanem lítá, aby to řešil?
Vydělá víc peněz plošným zavedením apky, nebo byznysem z těch vašich babiček?

lokotomy

S Ryanem asi ne, ale kdyz si vzpomenu, co jsem videl cekat na tureckem regionalnim letisti na Pegase….

libcha

Mně se zdá, že ty argumenty jsou trochu protichůdné: zaprvé že jen minorita cestujících tiskne boarding passy, za druhé že jsou to tuny papíru. A k tomu ještě že de-facto se barding passy budou dál tisknout svépomocí doma (na větší papír), jenom už odpadne jejich tištění na check-inu. Nakonec, Ryanair vždycky používá podivné PR argumenty, ale realita je vždy jiná.

Ještě mě napadá, jestli dříve naopak nezakazoval zobrazování přeposlaných QR na mobilu. Já si vybavuju, že při check-inu v appce vyžadovali zobrazit tu appku, a na počítači vyžadovali vytisknout na A4.

Souhlas

Lehce chtějí aby lidi instalovali a používali jejich aplikaci aby mohli zabírat data a tlačit marketing.

To je všechno a podle mě není něco dobrého..

Michal M

V čem se liší rozsah „zabíraných dat“ na webu a v apce?

Otakar

V appce nemusíte řešit cookies lištu.

Michal M

Kde je v té apce prohlížeč?

David Koňařík

Musíte, akorát se tomu správně neříká (i u webu) „cookies lišta“, ale „požadavek o souhlas se zpracováním osobních dat“. GDPR web vs aplikace nerozlišuje.

Michal141

Cookies ale nejsou primárně o souhlasu GDPR 😉 to je jen jejich aktuálně pár let nejviditelnější část 🙂

Fanda Modernizace

Například v GPS. Když bude Ryanair vědět, kde se cestující pohyboval po tom, co přiletěl do destinace, může na základě toho nabídnout například odpovídající catering nebo upsell do vyšší třídy.

Ta aplikace má jednu zásadní věc oproti webové stránce – běží na pozadí, i když si uživatel myslí, že ji zavřel, a snímá věci, jako je právě poloha (nejen podle GPS), akcelerometry…

Michal M

Upsell do toho, co u něj znamená vyšší třída, dělá Ryan hlava nehlava a totéž s cateringem. Nepotřebuje vás kvůli tomu sledovat.
A práva ke sledování GPS polohy uděluje apce uživatel…

Fanda Modernizace

No a přeci jen lidi tupě kliknou na „povolit“ protože jim to okénko překáží. Což u webové aplikace znamená „povolit pro teď“, zatímco u mobilní aplikace to znamená „povolit i pro případ že aplikace je schovaná na pozadí“.

Michal141

Pokud té apce nedáte práva, tak nebude sledovat prakticky nic kromě toho co v ní právě děláte. Naštěstí… 🙂

Fanda Modernizace

Jasně, ale jednak plno lidí ta práva ignoruje a prostě odklikne, protože chce letět a ne studovat co aplikace chce, a za druhé jsou práva, na která se aplikace neptá. Například od nějakého času přístup k internetu, nebo třeba právo probudit se jakmile se změní stav sítě nebo jakmile připojíte nabíječku.

P.ondrash

Po mých známých, co jsem jim kupoval letenky a poslal do whatsapp apod, apku nikdy vidět nechtěli.. vůbec nikdo nikde nekontroloval, z čeho to skenuje.. děláme to tak roky.

Jaaa

Víte, co je to passy?

(Pardon.)

Swariner

No, ještěže jsem to nevěděl, xkrát jsem skenoval QR z Whatsappu a moje mamka (81) snad pokaždé 🙂

Petr

No a co teď budou dělat jihomoraváci, který nemaj smartphone a platit chtěj jenom v hotovosti?

Frantisek

Oni cestuji dal než do okresního města?

Karel

Neeee. Oni jak vidí Brno a proskrtla cedule tahají za ruční brzdy. A ještě když jim Lipně roaming. Tak končí svět a prosí prezidenta nedaleko Moskvy aby stisknul tlačítko 😁😁😁

Pedro72

Lipno roaming? To už se Šumava zase oddělila?

Nose Peak

Budou závidět Slovákům, kteří si budou moct koupit letenku Košice – Bratislava za hotový na poště, po vzoru lístku na vlak…

Jméno*

Jetelino, že ty si nedokážeš představit jako správný Zůmr život bez dotykové placky a neomezených dat neznamená, že se takto musí řídit všichni.

Frantisek

Sbíráte už někde po okolí podpisy na petiční hliněnou desku? Co návrat plateb v koralcích, mušlích a nebo kouscích bronzu?

Jméno*

Tohle je komerční letecká doprava, takže mi je nějaká nutnost aplikace, bankovních karet, mobilních dat, nabité baterie, nerozflákaného displeje a plného signálu naprosto šumák. 🙂 Ale když Zoomerek Peťánek tu tradičně zkouší trollit s omezováním práv ve ztrátové veřejné dopravě v závazku veřejné služby, která je brána z podstaty věci jako nekomerční služba, tak se musí utřít. Doporučuji týden klidu někde, kde není signál. Posílám pusu a věřím, že to vyjde. 🙂

Michal M

Ježiš, doufám, že to nemáš z jeskyně do internetové kavárny daleko.

Swariner

No, ten týden v klidu byste potřeboval spíš sám, koukám. A nenaděláte nic, skupina bez chytrých telefonů se nezvětšuje a pokud nevymře celá, pak se zásadně zmarginalizuje do bezvýznamnosti. Je to jen otázka času.

Karel

Pokud ty ses nedokázal posunout dál tak bohužel jezdí vlaky CSD a nebo ČSAD. Bohužel CSA mezitím zanikla

Jméno*

Zrovna já píšu z dotykové giga placky, co se nedá udržet v jedné ruce, dokonce na mobilních datech a s tunou špehujících aplikací ve střevech. Pusu :-*

Nose Peak

Ale nemusí. Dokonce ani lítat nikdo nemusí, když nechce. Ostatně všude dobře, doma nejlíp…

Jméno*

Letecka doprava v tomto pripade je v Zavazku verejne sluzby?

Karel

Nepoletí 🥳🥳🥳 bude víc míst a levnější letenky pro zbytek CZ cestujících

Václav

300 t papíru je cca 10 kamionů. Ani ne celý kamion za měsíc. To je fakt úspora hodná celosvětové firmy

Frantisek

Bububu telefon s vetsim displayem a nebo cestovat s nekym kdo neco s displeyem ma umi ovladat!

Kdyz se vam nelibi cestovani s mobilem letecky, tak muzete jako kazdy spravny boomer jezdit dal na dinosaurech!

Jiný Petr

nic jste nepochopil

Mengo

Urážet lidí kteří nechtějí a nebo nemohou používat smartphone je snadné.

Nose Peak

Smartphony, zvláště ty ty od firmy přes ovoce, jsou přímo koncipovány pro lidi s různými postiženími. Používat je nezvládne například člověk s demencí, ale ten bez asistence nezvládne ani cestovat…

starší pán

A pak jsou lidi, co to s sebou tahat prostě nechtějí.

mlokXCM

Ty jsi mu to nandal teda. Mohl bys vysvětlit, jak jsi došel k závěru, že ten kdo zpochybní úsporu papíru, se narodil v padesátých a šedesátých letech minulého století? Ta tvoje logika by mě opravdu zajímala.

Jan

300 tun papíru zjevně zásadní nákladová položka na straně dopravce…

Apex

To není žádná nákladová položka pro doprace, cestující si to musel vytisknout sám

Jan

Aha, takže lidumilný dopravce šetří tonery a papíry svých zákazníků, jak pozorné. Teoreticky by mu mohlo být jedno, jestli naskenuje papír, nebo telefon…

lokotomy

Tak to je preci snaha tvarit se ekologicky. Kdyz kazdy jeho let vyrobi desitky tun CO2…

Juraj

Tohle je vlastně minimální změna, protože už dneska drtivá většina cestujících Ryanairu používá online check-in.

Mě naopak irituje, když se u klasické aerolinky chci odbavit online a z nějakého důvodu to nejde a posílá mě to k přepážce – tím víc v situaci, kdy ty klasické přepážky ruší. Loni jsem musel vysvětlovat ochrance v Indii, že bych jim hrozně rád ukázal boarding pass při vstupu do terminálu (je to povinné), ale web Air India mi vždycky spadne s neznámou chybou a appka Lufthansy mě posílá na web Air India…

lokotomy

To mi teda reknete, jak online odbaveni souvisi s palubni vstupenkou v appce? Ja se online odbavuju „odjakziva“, ale palubni vstupenku v aplikaci jsem asi jeste nikdy nemel. Jo, jsem staromodni, chci ji mit na papire. Vytisknu si ji budto doma nebo na letisti v kiosku, podle situace.

Honza

Vzhledem k tomu, že aplikace není v češtině může mít spousta cestujících docela co dělat aby se odbavili v aplikaci. Je to sice pár kliknutí, ale všichni anglicky neumí a kliknout jinde se i bojí.

Roman

stačí si stáhnout rozšíření Google překladač aby stránka byla v češtině

Ivan_pha

Je problém kliknout v telefonu na přeložit?

David

Co chcete v cizině dělat s češtinou? Nebo lítáte tak nejdál na zlovensko?

mlokXCM

Vy když jste v cizině, tak všechny aplikace přepínáte do místního jazyka?

Aleš Petrovský

Aplikace Ryanair je v češtině

Aleš Petrovský

A tak moje chyba. Fakt není. Jen web. Má chyba, jak má člověk tu angličtinu při častém létání automatizovanou 🤦

Pavel

Trošku se bojím zpomalení průchodu přes gate, když si vzpomenu, jak někteří lidé mají problém na svém telefonu třeba jen vypnout zvonění v kině/divadle. A nemám to za zlé těm lidem, třeba se i já jednou dožiju požehnaného věku.

Otakar

To nevypínání zvuků v divadle/kině je strašná neslušnost a dost mě to štve. Děje se to daleko mladším ročníkům.

Pavel

Nemám na mysli jenom to, že zapomenou před představením zvonění vypnout, ale i to, že již zvonící telefon pak dlouhé vteřiny nedokážou vypnout.

Ares

A jak to bude dělat stará babička co nemá ani účet v bance? 🙂

MajsterN

Dostane podle mne furt papír, tohle je spíš takové PR. Ryanu totiž nedělá problém létat třeba z Tetouanu, kde papír s razítkem Maroko vyžaduje a handling mi to tam vypapíroval zdarma, protože se jim děje často, že to lidi nemaj vytisklé. Z toho letiště mám vlastně první ručně psaný boarding pass.

MajsterN

Mimochodem zrovna odlétal král a nejprve zpozdil všechny odlety o hodinu a pak uzavřeli letiště, než za další hodinu odbavili VIP limuzíny. Takže půlka lidí v přeplněné hale, půlka v letadle.

Ivan_pha

Fakt taková babička poletí letadlem?

David

Co jste to za člověka, co takovou babičku bez účtu, jazyků a telefonu pošlete samotnou do cizí země? A na tom letišti si jinak poradí jak?

Souhlas

Osobně někdy na dovolené (pracovně ne) cestuju bez telefonu jako jsem to dělal do roku 2010/15. Nechci pořád tahat něco co mě ruší bere můj data a dovoluje aby se lidi se mnou spojili když chci svatí klid.

Nose Peak

Tyhle časy odjely do nenávratna rychlíkem Mamaia…

David

Když se telefonu zbavíte úplně, nebudete muset platit ani poplatky za televizi a rozhlas a zbude vám více na letenky!

Souhlas

Přiznám se že žádné poplatky ne platím protože telefon, internet ani televizi nevlastním. Je to všechno na firmu. Jako soukromá osoba nevlastním nic na co se vztahují poplatky.

A jsem tak v pohodě protože stejně ne konzumuju propagandu. Nikdy. A není to v plánu.

Miloš Zeman

Ta si u Ryana nekoupi ani tu letenku, kdyz nema ucet…

Kamui

Co je to za trend dnešní doby, mít na každou blbost, co člověk použije jednou do roka, separátní mobilní aplikaci? Nebo ta vstupenka jde vygenerovat i přes web v podobě PDF, jako železniční jízdenka?

mimochodem

Obratte si sachovnici a kouknete na to z pohledu moznosti nabizenych mobilni aplikace.
To je dat, ktera se daji vytezit a zmonetizovat, co? Radove lepsi, nez pouha webova stranka, ne tak jeste nejakej offline soubor, fujtajbl..

Michal M

Určitě, data z Ryanair appky každého českého knedlíka mají hodnotu tisíců dolarů.
A teď vážně: mám přes dvě dekády Gmail (což je celý život, je jedna stupidní apka používaná jednou za uherák) a nemám pocit, že by někdo ty data uměl zpracovat, natož pochopit a „monetizovat“.

haxor

Data jednoho knedlíka hodnotu nemají. Data milionů knedlíků mají hodnotu milionů dolarů. Proč si asi myslíte, že všechny obchody tlačí svoje aplikace/věrnostní karty? Je to jenom o težení dat.

A to s tím gmailem… Core byznys Googlu potažmo Alphabet je zpracovávání dat uživatelů a jeho využívání pro distribuci reklamy, prodej třetím stranám a nově pro trénování LLM. Takže váš pocit vás bohužel klame.

Michal M

Hodnota dat je daná jejich využitím k dalším prodejům. Ten váš oblíbený termín „monetizace“ znamená, že VY vytáhnete šrajtofli a VY si něco koupíte. Takže se ptám co tak geniálního z vás kdo v poslední době vymonetizoval? A co tak skvělého vám ty aplikace v poslední době nabídly, na základě – vámi předpokládané – znalosti vašeho chování? Moje skepse vychází z toho, že po 20 letech mailování si Google myslí, že jsem ženská, dál mi nabízí věci, které jsem si už dávno koupil (a zaplatil Google Pay). Lidl apka mi nabízí obecný XXL potravinářský odpad z letáku. České dráhy, se… Číst vice »

David Koňařík

Vůbec není pravda, že monetizace osobních dat znamená nějaké peníze ode mně. Stačí, aby si někdo myslel, že moje data za něco stojí a koupil je.

Navíc „zisk“ pro zákazníky např. Googlu nemusí být jen peníze z mé peněženky. Někdo rád zaplatí třeba za cílení manipulativní populistické kampaně.

U Googlu je to těžší, ten má různé služby, ale koukněte se třeba na zisk Facebooku. Skoro nic krom zpracování osobních dat a prodeje cílených reklam nedělá a ziskový je až hanba.

Michal M

Mně přijde, že se o tom nedá bavit takto v jednom guláši. Co za data se dají prodat z Ryan apky? Můžou si to dovolit? Dělají to? Ano, Google poskytuje zdarma služby a za to využívá uživatelská data. Výše píšu, že jim to aspoň u mně funguje dost na hovno a tím pádem na mně moc nevydělají. Facebook to samé v bledě modrém, kontrolně jsem tam vlezl a je to o dost lepší než Google, ale až na jednu reklamu (New Yorker, založeno na návšetěvě webu časopisu, kde asi měli FB cookie) generické srágory. Ve skutečnosti je to stále hrubá… Číst vice »

PeteT

Tisk papiru spojeny s nutnosti mit neco, co tiskne, povazuju za vetsi opruz, nez nainstalovat/smazat appku. Krome toho existuje wallet…

Kamui

PDF nemusíte tisknout, to taky můžete ukázat na mobilu, a to bez toho abyste si musel instalovat aplikaci s 200 MB balastu.

Nose Peak

No jo, ale to si pak za letu nekoupíte sváču. Vy si ji možná koupit nepotřebujete, ale Ryanair ji potřebuje prodat…

mlokXCM

Tak aplikaci mít určitě nemusíte, když se i přímo v článku píše, že palubní vstupenku můžete přeposlat, např. jako snímek obrazovky, přes chatovací aplikaci.

Juraj

PDF šlo vždycky vygenerovat přímo z webu, pro .pkpass soubor si člověk musel do appky. Ale i to bylo jen umělé omezení, spousta aerolinek posílá passbook formát automaticky.

Pavel

Věřím, že Ryanair neztruší možnost nahrát si palubní lístek do Google Peněženky nebo obdobé aplikace v iphonech.

hroch.obojzivelny

Ryanair na sebe rád upozorňuje „šokujícími“ zprávami, nejinak tomu bude i tady. Jestliže se babička nemusí prokazovat letenkou v aplikaci Ryanairu, ale stačí ukázat „letenku“ přeposlanou jako obrázek do WhatsAppu, tak to znamená, že to bude zas jen další QR-kód, který lze vytisknout a nasnímat z papíru jako dříve.

Matfyzák

Chapu spravne, ze pokud si na strankach udelam check-in, tak uz mi nenabidnou pdfko ktere si stahnu a pak ukazu na letisti, ale budu muset na check-in prepazku, kde mi zdarma? vytisknou „spravnou“ palubni vstupenku?

Dominic

Nabídnou, Ryanair neruší papírové palubní vstupenky, ale ruší letištní check-in (od listopadu 2025) takže budou letištní přepážky sloužit jen jako bag drop místo.

Matfyzák

OK, diky za upozorneni, podle toho clanku to toiz vypadalo tak, ze se rusi moznost stahnuti toho PDFka a ze ta aplikace bude povinna, pokud tam to PDFko stale bude, nemam s tim zadny problem

Michal M

Uff, tak z Karlína to má zelenou…