Pád o 16 %. Výsledky DB Cargo ukázaly, v jak hluboké krizi je nákladní železniční doprava
Nákladní vlak DB Cargo projíždí švýcarským městem Flüelen. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Firma zvažuje velké propouštění a redukci jednotlivých vozových zásilek.
Přitom vyložený „jeden vagónek do stanice na lokálce“ nemá DB Cargo už… kolik? 25, 30 let? Viz i spolu s tím redukovaná nádraží na fůře německých tratí.
Tzn. i ty nynější jednotlivé vozové zásilky jsou spíše více vozů v rámci nějaké větší nakládky/vykládky, jestli můžu odhadovat.
Manipulační vlaky s pár vozy jsem v Německu běžně fotil i v roce cca 2005…
Na kterých tratích? Příp. jezdí tam dodnes?
Pozn. „vyložený“ jsem měl ve smyslu „vyloženě“ tedy „výslovně“, ne „vyložený“ = „po vykládce“.
Aktuální stavy neznám, ale směsné vlaky určitě ještě kolem let 2010 – 2015.
Z blízkého Bavorska např. Stadsteinach (štěrky), Lanzendorf (cisterny), Grafewöhr (směsky, asi pro armádu), Schnaittenbach (kaolin), Nittenau, někde na síti AGV kočkopsů mezi tramvajemi náklad… Waldershof u Marktredwidz dříví, pravidelně dvakrát týdně.
Časy obsluh byly pravidelné a vyčetl jsem je z drážních periodik po nádražích prodejnách.
Strullendorf – Schlüsselfeld pod Bamberkem, 23 km, nějaký krytý vozy.
Spolková vlada by měla lobovat a intervenovat stejně jako v automotive, které je rovněž v krizi. Ty pracovní místa je třeba udržet. Co vyjde lépe, dotovat segment JVZ, nebo vyplácet podporu nezaměstnaným (stejně jako migrantům)? Železnice je součástí německého hospodářství, tak uvidíme co s tím udělají.
Německé automobilky nejsou ani tak v krizi jakože na „přání“ politických odPorníků jen vyrábí co nikdo nechce 🙂 Nevidím jediný důvod dotovat tyto služby.
To je otázka. Sice vyrábí leccos, ale pořád jsou v zisku. Jestli ten jejich brek není jen snaha získat další dotace.
To že vyrábí, co nikdo nechce, není chybou výrobců, ale ideologického řízení EU, které zakazuje vyrábět to, co většina lidí chce.
Bych řekl, že pravda bude někde mezi. EU se snaží dotlačit automobilky k větší ekologii a současně evropské automobilky si myslely, že si vystačí s benzínem a naftou na věčné časy, a místo nákladných investic do vývoje alternativ radši kasírovaly zisky. Japonci, Číňani a Musk naopak mohutně investovali do vývoje, a výsledek se nevyhnutelně dostavil. Evropští výrobci jsou technologicky pozadu a chybí jim zdroje potřebných surovin.
Ti lidi od drahy se nenauci treba s nakladakem a nebo kontejnerovym jerabem? Vsichni musi jit na pracak a nebo do duchodu? V letecky ci namorni doprave asi taky nejaka mista budou.
Zajímavá bude i informace o výkonu německé ekonomiky. V roce 2024 lehce padala.
Ve světle úvah o (dalším) omezení JVZ u DB Cargo stojí za zmínku, že aktuálně běží (respektive měly by se rozběhnout) dodávky poměrně početných sérií lokomotiv, které jsou svou podstatou zamířené z valné části právě do tohoto segmentu:
146 kusů Vectron Dual Mode Light
100 kusů dvouzdrojová (diesel+baterka) posunovací lokomotiva Toshiba (výroba v Talbotu v Cáchách)
50 kusů Vossloh Modula – dost podobná výše uvedené loko od Toshiby
Pravděpodobně vytlačí zbývající deriváty V90, možná i zbytky ragulinů, ale stejně to je dost masivní nákup. Jistě, smlouvy byly podepsány v dobách, kdy to tak zlé ještě nebylo.
Byt to u silnicni nakladni dopravy, tak ty tahace se uplne v pohode daji pouzit jinde po Evrope a i kdyz objednatel prestane byt solvetni, tak to nepolozi kde koho. Zeleznice? Casto ty masiny pak muzou jezdit jen na konkretnich tratich a nebo zemich, protoze napajeni, zabezpeceni, certifikace, prujezdny profily, zatizeni na napravu… A i to jeden z velkych problemu zeleznice. S A321 a nebo 737max bych taky takove problemy nemel.
Manažer tomu nemusí rozumět, manažer musí rozhodovat. Jestli blbě, se stejně zjistí až v dalším fiskálním období…
Jako nejmenovaný nákladní dopravce, který objednal 50 rekonstrukcí lokomotiv pro posun a lehkou traťovou službu nejmenovaného výrobce, zatímco likviduje posun a lehkou traťovou službu… Oficiálně kvůli ETCS, které ani za 20 let nebude ani na polovině síti…
Budou to teď řešit hezky po socialisticku? Zákazy, nařízení a dotace? Ale pořád se asi nebudou ptát zákazníků, co by se tak nějak dalo dělat pro zvýšení atraktivity?
DB Cargo je stejně zkostnatělý státní moloch jako ČD Cargo, jenom ve větším měřítku.
Spolupráce s nimi je rok od roku horší. Asi musejí padnout úplně na hubu.
Omyl, ty jsou mnohem zkostnatělejsi než CDCargo
Jak asi může železniční doprava konkurovat silniční, když mají oba módy nesrovnatelně jiné podmínky – silniční výhodnější.
Až budou podmínky stejné, můžeme se bavit, jak na tom oba módy jsou a porovnávat je.
Z principu, povahy a technologie to nepůjde. Podle mého názoru, je utopie se domnívat, ze odpad, dřevní hmota a kdoví co ještě nahradí to nejlevnější co na železnici jde udělat ucelený vlak prostě z ekonomického hlediska nejde. Vozová zásilka je drahá z pohledu času (ať tím, ze vám zasílám půjde násobný delší dobu, nebo práci, kterou jí musíte věnovat). Za druhé pak, hi muste někde složit, což bez (nákladové drahé) vlečky jde těžko, nebo s ohledem na možnou nepravidelnost dopravy složité řešit poslední míli. Za nedlouho ane nebude, kde dělat vlakotvobu, neboť I seradovaci nádraží jsou drahá. Zlevnění provozu může… Číst vice »
Konkrétní návrhy?
Jinak podobné stesky zněly z řad železnice už před 100 lety.
Fakt před 100 lety?:-)
Kupodivu fakt, pokud postačí (tehdy úspěšné) úsilí železnice o úřední omezení silniční dopravy.
On už se píše rok 2025. Jo, taky mi to občas dělá problém 🙂
Bavíme se o době těsně po Četnických humoreskách? Pořád to beru jako joke.
Ne, fakt to není joke.
Tehdy se šlo cestou administrativního házení klacků pod nohy. Jakákoli automobilová doprava byla koncesovaná, koncesí se vydávalo málo, byly striktně územné omezené – a ČSD měly výjimku z povinnosti mít koncesi.
Není to joke, můžu naskenovat článek na toto téma z Železniční revue, kde si autor stěžuje na nerovné podmínky dráhy a autodopravy.
Dobře, možná to konkrétní číslo není z roku 1925, ale 1930, což ovšem na podstatě mého sdělení nic nemění 🙂
Prostě v každé době někdo pláče. A chce výhody.
Přesně tak. Dobrým zdrojem informací na toto téma jsou i zdigitalizováne staré staniční kroniky.
V čem přesně by ty podmínky měly být stejné?
(Koleje ke každému domu to asi nebudou… jenže už tento rozdíl dává silniční dopravě podstatnou výhodu. Vestavěnou a z povahy věci.)