Pád nákladní železnice. Německý státní dopravce prodělal stamiliony eur, ČD Cargo spustilo úsporný režim

DB Cargo propustí pět tisíc lidí.
Velký pokles nákladní železniční dopravy po celé Evropě potvrdila další data. Jeden z největších nákladních železničních dopravců v Evropě, společnost DB Cargo, loni vykázal provozní ztrátu 357 milionů eur a kvůli dalšímu pádu poptávky propustí postupně pět tisíc lidí.
Výsledky nákladní dopravy oznámil státní koncern Deutsche Bahn minulý týden. Dopravce současně oznámil, že postupně zruší pět tisíc pracovních míst. Objem přepraveného zboží klesl loni meziročně o 9 % na 180 milionů tun, v tunových kilometrech o 7,9 %.
Šéf DB Richard Lutz při prezentaci hospodářských výsledků uvedl, že německé dráhy čelí největší krizi od 90. let.
Těžké časy nákladní železniční dopravy. Švýcarské SBB Cargo prodělává a propouští
DB Cargo se musí do roku 2026 vrátit do zisku. Je to podmínka Evropské komise, podle jejíhož loňského rozhodnutí již nesmí Německo sanovat ztráty dopravce ze svého rozpočtu, protože tak znevýhodňují soukromou konkurenci. Firma se tak chce zmenšit a zaměřit na ziskovější zakázky. Propuštění 5000 lidí v praxi znamená, že z firmy odejde každý šestý zaměstnanec.
Špatnou situaci na trhu železniční nákladní dopravy dokládají i nedávná provozní data od českého sdružení dopravců ŽESNAD.cz. Problémy řeší i největší tuzemský dopravce v oboru ČD Cargo.
Pád nákladní železniční dopravy pokračuje, pokles v únoru zrychlil. S jedinou výjimkou
Jeho předseda představenstva Tomáš Tóth v posledním vydání firemního časopisu Cargovák potvrdil špatnou situaci. „Otevřeně proto říkám, že ČD Cargo na tom nyní není dobře a nestačí jen konstatovat, že v jiných zemích jsou na tom podstatně hůř. Situace je špatná, nikoliv však neřešitelná, proto jsem nyní firmu ‚přepnul‘ do krizového řízení,“ uvedl Tóth.
U řady přeprav otevřel jednání se zákazníky o zdražení. „Zejména u méně profitabilních přeprav se bavíme o možném navýšení cen. Zde však stále více narážíme na limity tržního prostředí,“ dodal Tóth. I proto reálně hrozí úbytek dalších zakázek.
Firma současně začala výrazně řešit náklady. „Krátíme investice a všechny zbytné náklady. Omezili jsme všechny marketingové akce i nákup spotřebního materiálu, včetně tak zdánlivých maličkostí, jako jsou například mobilní telefony. Hledáme úspory na všech úrovních, generální ředitelství nevyjímaje. Zde jsou již racionalizační opatření v plném proudu,“ dodal Tóth. Firma už dříve oznámila, že část lidí propustí.