209,5 milionu za průzkum 12,6 km. To je na jeden m dálnice 16626 kč. Když budu počítat, že dálnice bude široká 30 m tak mi to vychází na nějakých 554 kč za m2 (a to se výkopové práce na tento průzkum budou soutěžit zvlášť) no neberte to.
Chudák majitel pozemku – tomu to vykoupí za nějakých ušmudlaných 60 kč za m2 a ještě budou říkat jak jsou velkorysí.
Trvalý zábor má plus mínus asi 2 km2 (Hodně udělají násypy a zářezy, nelze brát šířku D34,0). Takže to pak vychází spíš kolem 100 korun za metr.
A jinak je to spíš zbytečné srovnání, výkupy pozemků tvoří zlomek z nákladů na liniové stavby a je to tak dobře.
Jan z Rokycan
11 měsíců
Uvidíme, jestli se současný boom výstavby dálnic nepropíše i na archeologickém výzkumu. Minimálně díky ZAV při výstavbě D35 se již přišlo na dost zajímavých věcí. Např. neolitická studna u Ostrova, „nejstarší“ na světě.
Každopádně je to zajímavý přesah. Mátla by měli mít v úctě i archeologové.
Jj, četl jsem o tom mezi historiky už v minulé dekádě, kdy si hodně slibovali od dostavby sítě dálnic.
Franta Chcípák
11 měsíců
Seznamzpravy zrovna dnes přinesly článek o „živoření“ stavebních firem. Jedna věc je rétorika jejich majitelů/managementů, druhá je ovšem fakt, že už delší dobu ekonomicky „jedeme z kopce“.
Tudíž slevy se asi budou v blízké buoucnosti množit. Aspoň jedna dobrá zpráva.
Nevím úplně jak v realizaci, ale v projekci se první vlaštovky zhoršení ekonomické situace již objevují. Tragédie to sice není (zvlášť ve srovnání s obdobím kolem roku 2012), ale vyhlídky moc růžové nejsou.
Seznamzpravy jsou ulhanej a manipulativní web. Už jsem je přestal číst
Pavel Kopečný
11 měsíců
No škoda že to trvá vše tak dlouho – dostavba toho to useku místo slibovaných 5 let se protahla na 17 – dalnice Praha – České Budějovice na 28 let – dálnice Praha – Karlovy Vary na minimalně 19 let atd.atd.
Ano pro dodávky z Balkánu a v nich schované migranty. Samozřejmě kromě tohohle vtipu je to určitě pravda.
Jiný Petr
11 měsíců
Ti co jásají nad úsporou a efektivitou ŘSD – tak se 2x nadechněte a přečtete si ještě jednou, o čem ta úspora je.
Ten titulek je bombastický – ale úspora je 142 milionů z 12 miliard, co to celé má stát. Ano, je to úspora 60% na Archeologickém průzkumu, ale jen 1,2% z rozpočtu celé stavby !
My umíme číst. Soutěž na hlavní stavební práce nicméně dosud nebyla ani vypsaná, mluvit tedy o nějaké úspoře/nárůstu ceny v absolutních číslech je značně předčasné.
Podle mě není. Dá se předpokládat, že zrovna u takového sousta se výběrové řízení dost protáhne. Navíc jakmile je tunel, tak bude dotazů neúměrně více.
Nemluvě o získání pravomocného SP.
Ale samozřejmě držím palce, aby se zahajovalo alespoň v 1Q/2025. Konec 2024 by byla fantazie.
Micky
11 měsíců
Mají přidělený peníze dle rozpočtu a na „každé“ stavbě vysoutěží cenu pod odhadem. Co dělají s přebytky peněz? Sotva to vracejí SŽ, na úkor které dostali přidáno.
Cože? Vždyť tu byl článek… 57,5Mld (2024) oproti 70,4Mld (letos). Oproti tomu ŘSD dostane 79Mld (2024) oproti 65,5Mld (letos). Tak jaké přidání SŽ? Nechápu…
Předpokládaná cena se počítá podle konkrétních postupů a tabulek. ŘSD si to nemůže počítat jinak. Je otázka, zda by oceňovací tabulky nebylo potřeba revidovat. Ale to nejde za ŘSD
To, že to vychází pod odhad ještě automaticky neznamená, že je to hospodárné. Třeba to jen špatně (schválně?) odhadují na víc, takže to většinou vyjde levněji.
Já to klidně přiznám, že ty detaily neznám. Ale rád bych o tom věděl víc, tak nám pojďte rozepsat jak to funguje a proč ŘSD dostává soustavně nižší nabídky do soutěží než je odhad a třeba proč SŽ zas dostává vyšší.
Osobně jsem byl vždy za trasparentní hospodaření, otevřené účetnictví ve státních institucích. Takovéto rozpory v cenách odhad vs vítězná nabídka vždy vyvolají mnoho otázek. Nějaký důvod to určitě má a pokud to bude jasné i veřejnosti, tak to bude pro všechny lepší, než jen spekulovat.
K tomu bych dodal že jí tam moc není protože je uměle omezena drážní byrokracií kdy je potřeba schvalovat na drážních úřadech a podobných institucích každou pitomost. Výsledkem je že se málo staví. Málo staveb uživí málo firem takže další firmy nemají motivaci snažit se vstoupit do oboru i přes překážky. Protože je v oboru málo firem tak je malá konkurence a vysoké ceny staveb a protože jsou vysoké ceny staveb tak se málo staví. Takovej začarovanej kruh. Zatímco na silnicích se staví hodně, to uživí hodně firem, proto je veliká konkurence která snižuje ceny staveb a může se stavět… Číst vice »
Úplně vždy ne. Pokud je i nejlepší nabídka tak vysoká, že to nepokryjí vyčleněné peníze, tak se nestaví. Pokud je zas podezřele nízká, tak se to nechá přezkoumat nebo konkurence protestuje. Ten odhad nějaký smysl má.
Takto to nefunguje. ŘSD/ SŽ/ ŘVC dostávají peníze až po proinvestovani, do té doby je mají u SFDI pouze alokované. Tedy alokované peníze, zůstávají na SFDI, které je na konci roku „vrátí“ do státního rozpočtu. Reálně to bude znamenat nižší státní dluh než byl předpoklad.
Kdyby měli dobře předpokládané ceny, tak tam ty stavby mohly být od začátku. Další věc je ze kdyby ty soutěže byly až na konci roku, tak už by se tam nově vložit nestihly.
Jste si jist? Nejsou ty peníze deponovány do SFDI právě proto, aby byly MIMO rozpočet?
Druhá věc samozřejmě je, že nějaká „kouzla“ toho typu, jako jste popsal mohou být možná (a úřadující vláda jistě udělá pro udržení schodku pod 300 mld. cokoliv)
Ceníky jsou stejné , ale když si pro jistotu napíšete do předpokládané ceny o 50% víc než udává cenik tak pak setrite a jste za borce.
Krom toho SŽ žádné archeology nesoutezi, protože nestaví na zelené louce.
Já jsem zmiňoval zakázky pro ŘSD obecně, tedy včetně staveb, ne jen archeologické práce.
Ten ceník se musí používat jednotně podle čtevrečních metrů, nebo tam zadavatel může zohlednit lokální podmínky, rozsah průzkumu a další individuální parametry?
Ceníky se jednotně používat nemusí, je tam například spoustu věcí, které v cenikach ani nejsou, zpravidla různé technologie, které jsou v každém místě atypický a ceníky vhodné nejsou. Taky dost záleží s jakou inflací na příští dva tři roky počítáte.
To že je vše natvrdo dáno ceníky je směšná představa.
Sž archeology nesoutezi a a ani v příspěvku nic o železnici nepíšu. Krom toho technologie jsou i na dálnicích i když ne v takovém rozsahu jako na železnici.
RSD ma prideleny rozpocet a podle neho muze zacit stavet. Pokud si daji 511 predpoklad 10x vyssi nez ted (tj. 118 mld), tak tezko zacnou stavet neco jineho. Takze cim vice placani, tak neznamenalo, mene novych staveb?
„…nic jako železniční verze achreologie neexistuje“?
A víte to určitě? Už jste se byl zeptat kompetentních…? Na nábřeží a ve Spálené klidně vymyslí i vlastní fyzikální zákony…
209,5 milionu za průzkum 12,6 km. To je na jeden m dálnice 16626 kč. Když budu počítat, že dálnice bude široká 30 m tak mi to vychází na nějakých 554 kč za m2 (a to se výkopové práce na tento průzkum budou soutěžit zvlášť) no neberte to.
Chudák majitel pozemku – tomu to vykoupí za nějakých ušmudlaných 60 kč za m2 a ještě budou říkat jak jsou velkorysí.
Trvalý zábor má plus mínus asi 2 km2 (Hodně udělají násypy a zářezy, nelze brát šířku D34,0). Takže to pak vychází spíš kolem 100 korun za metr.
A jinak je to spíš zbytečné srovnání, výkupy pozemků tvoří zlomek z nákladů na liniové stavby a je to tak dobře.
Uvidíme, jestli se současný boom výstavby dálnic nepropíše i na archeologickém výzkumu. Minimálně díky ZAV při výstavbě D35 se již přišlo na dost zajímavých věcí. Např. neolitická studna u Ostrova, „nejstarší“ na světě.
Každopádně je to zajímavý přesah. Mátla by měli mít v úctě i archeologové.
Jj, četl jsem o tom mezi historiky už v minulé dekádě, kdy si hodně slibovali od dostavby sítě dálnic.
Seznamzpravy zrovna dnes přinesly článek o „živoření“ stavebních firem. Jedna věc je rétorika jejich majitelů/managementů, druhá je ovšem fakt, že už delší dobu ekonomicky „jedeme z kopce“.
Tudíž slevy se asi budou v blízké buoucnosti množit. Aspoň jedna dobrá zpráva.
Nevím úplně jak v realizaci, ale v projekci se první vlaštovky zhoršení ekonomické situace již objevují. Tragédie to sice není (zvlášť ve srovnání s obdobím kolem roku 2012), ale vyhlídky moc růžové nejsou.
Seznamzpravy jsou ulhanej a manipulativní web. Už jsem je přestal číst
No škoda že to trvá vše tak dlouho – dostavba toho to useku místo slibovaných 5 let se protahla na 17 – dalnice Praha – České Budějovice na 28 let – dálnice Praha – Karlovy Vary na minimalně 19 let atd.atd.
A dálnice D49 na „nekonečno“ 😀
Přiznejme si, že D49 není zrovna priorita. Jsou potřebnější dálnice 🙂
Dostavba D49 by výrazně ulevila mnoha silnicím a městům v širokém okolí. Druhé dálniční spojení se Slovenskem je potřeba.
Ano pro dodávky z Balkánu a v nich schované migranty. Samozřejmě kromě tohohle vtipu je to určitě pravda.
Ti co jásají nad úsporou a efektivitou ŘSD – tak se 2x nadechněte a přečtete si ještě jednou, o čem ta úspora je.
Ten titulek je bombastický – ale úspora je 142 milionů z 12 miliard, co to celé má stát. Ano, je to úspora 60% na Archeologickém průzkumu, ale jen 1,2% z rozpočtu celé stavby !
My umíme číst. Soutěž na hlavní stavební práce nicméně dosud nebyla ani vypsaná, mluvit tedy o nějaké úspoře/nárůstu ceny v absolutních číslech je značně předčasné.
Kaviárové tousty…
Vedení ŘSD si je zaslouží…i s avokádem, trdelnikem a pumpkin spiced latte
Je to možný????? Není to sen že ne ???
Tak ušetřit 1% z celé stavby snad není takový zázrak, ne?
Pane jiný Petře, Vaše finanční gramotnost není na vysoké úrovni…
Je reálné zahájení během příštího roku, jak se uvádí v letáku?
Já myslím, že pan Radek z ŘSD to protlačí ještě letos 😉
Je to reálné v 12/2024, ale cesta k získání pravomocného stavebního povolení bude ještě trnitá.
Podle mě není. Dá se předpokládat, že zrovna u takového sousta se výběrové řízení dost protáhne. Navíc jakmile je tunel, tak bude dotazů neúměrně více.
Nemluvě o získání pravomocného SP.
Ale samozřejmě držím palce, aby se zahajovalo alespoň v 1Q/2025. Konec 2024 by byla fantazie.
Mají přidělený peníze dle rozpočtu a na „každé“ stavbě vysoutěží cenu pod odhadem. Co dělají s přebytky peněz? Sotva to vracejí SŽ, na úkor které dostali přidáno.
SŽ dostala přidáno taky. A pokud něco vracet, tak do SFDI.
Cože? Vždyť tu byl článek… 57,5Mld (2024) oproti 70,4Mld (letos). Oproti tomu ŘSD dostane 79Mld (2024) oproti 65,5Mld (letos). Tak jaké přidání SŽ? Nechápu…
79 mld příští rok už bude víc než výnos spotřební daně z paliv.
ŘSD oproti plánům dokáže výrazně ušetřit, SŽ oproti plánům vše prodražuje.
Má se ŘSD za svůj hospodárný přístup trestat tím, že jí odeberete peníze, a dát je nehospodárné SŽ?
Diskutujme.
Neumět si stanovit předpokládanou soutěž není žádné šetření ale jen totální neschopnost.
To vytýkáte komu? SŽ, že jim ten rozpočet nikdy nevyjde a překročí ho? Tak za to ale ŘSD nemůže.
Předpokládaná cena se počítá podle konkrétních postupů a tabulek. ŘSD si to nemůže počítat jinak. Je otázka, zda by oceňovací tabulky nebylo potřeba revidovat. Ale to nejde za ŘSD
Pro dráhu jsem nic nedělal, ale oni oceňují podle jiných ceníků než ŘSD, ne? Jedou v ÚRSu?
Spíš je otázka, proč mají zastánci SŽ tak silnou potřebu vytvářet mlhu z deziformací, pokud už ne rovnou ze lží.
Přesně tak, firma SŽ je mj. financována ze Státního fondu dopravní infrastruktury, který inkasuje silničku, silniční mýto a dálniční známky.
Zatímco železniční mýto z SŽ nejde do SFDI, ale těch pár miliard železničního mýta je tak zanedbatelných, že si celou částku kompletně nechává SŽ.
Čili dalo by shrnout, že silniční daně financují firmu SŽ.
Ze silničních a spotřebních daní se nezaplatí ani silnice.
Dezinformace tu šířit především vy.
To, že to vychází pod odhad ještě automaticky neznamená, že je to hospodárné. Třeba to jen špatně (schválně?) odhadují na víc, takže to většinou vyjde levněji.
Tím co píšete dáváte najevo, že o oceňování stavebních prací nevíte nic.
Já to klidně přiznám, že ty detaily neznám. Ale rád bych o tom věděl víc, tak nám pojďte rozepsat jak to funguje a proč ŘSD dostává soustavně nižší nabídky do soutěží než je odhad a třeba proč SŽ zas dostává vyšší.
Osobně jsem byl vždy za trasparentní hospodaření, otevřené účetnictví ve státních institucích. Takovéto rozpory v cenách odhad vs vítězná nabídka vždy vyvolají mnoho otázek. Nějaký důvod to určitě má a pokud to bude jasné i veřejnosti, tak to bude pro všechny lepší, než jen spekulovat.
Konkurence.
Ta na železničních stavbách moc není.
K tomu bych dodal že jí tam moc není protože je uměle omezena drážní byrokracií kdy je potřeba schvalovat na drážních úřadech a podobných institucích každou pitomost. Výsledkem je že se málo staví. Málo staveb uživí málo firem takže další firmy nemají motivaci snažit se vstoupit do oboru i přes překážky. Protože je v oboru málo firem tak je malá konkurence a vysoké ceny staveb a protože jsou vysoké ceny staveb tak se málo staví. Takovej začarovanej kruh. Zatímco na silnicích se staví hodně, to uživí hodně firem, proto je veliká konkurence která snižuje ceny staveb a může se stavět… Číst vice »
Z toho vychází, že nic jako „ušetřit“ neexistuje. Vždy se to postaví za tu cenu, kterou nabídne nejlevnější uchazeč.
Úplně vždy ne. Pokud je i nejlepší nabídka tak vysoká, že to nepokryjí vyčleněné peníze, tak se nestaví. Pokud je zas podezřele nízká, tak se to nechá přezkoumat nebo konkurence protestuje. Ten odhad nějaký smysl má.
Takto to nefunguje. ŘSD/ SŽ/ ŘVC dostávají peníze až po proinvestovani, do té doby je mají u SFDI pouze alokované. Tedy alokované peníze, zůstávají na SFDI, které je na konci roku „vrátí“ do státního rozpočtu. Reálně to bude znamenat nižší státní dluh než byl předpoklad.
To úplně pravda není, díky tomu že jsou ty vysoutežené ceny tak nízko, se do rozpočtu vešlo pár úseku které by se jinak nestavěli a to stavby na I/20
Kdyby měli dobře předpokládané ceny, tak tam ty stavby mohly být od začátku. Další věc je ze kdyby ty soutěže byly až na konci roku, tak už by se tam nově vložit nestihly.
Jste si jist? Nejsou ty peníze deponovány do SFDI právě proto, aby byly MIMO rozpočet?
Druhá věc samozřejmě je, že nějaká „kouzla“ toho typu, jako jste popsal mohou být možná (a úřadující vláda jistě udělá pro udržení schodku pod 300 mld. cokoliv)
A myslíte si, že těch 142 mil. skutečně neutratí v rámci 12 miliard na stavbu někde jinde? Těch 142 mil se v tom celém rozpočtu prostě ztratí.
Nadhodnocovat nabídky byl geniální tah. Teď může ŘSD skoro u každé zakázky ukazovat kolik milionl ušetří 🙂
A když se napíše, že ceník archeolgických prací je pro všechny instituce vč. SŽ i ŘVC naprosto stejný, jeden a tentýž?
Že to obě instituce naceňují podle těch samých směrných cen, protože nic jako železniční verze achreologie neexistuje?
Ceníky jsou stejné , ale když si pro jistotu napíšete do předpokládané ceny o 50% víc než udává cenik tak pak setrite a jste za borce.
Krom toho SŽ žádné archeology nesoutezi, protože nestaví na zelené louce.
Jinými slovy ceníky na archeology vycházejí jen že staveb ŘSD
Přesně tohle mě celý leta napadá u každého senzačního článku o tom, jak ŘSD dokázalo ušetřit, páč v soutěži se dostala na 100%-x% předpokládané ceny.
Podle mě je to spíš k schmíchu/pláči, ale Mátlovi a té jeho vypečené partičce se houfně tleská.
Cena z ceníku se opisuje, přirazit si svévolně 50 % navíc nemůžete.
Teda můžete si udělat přirážku na horší těžitelnost zeminy, to ano, taková položka v ceníku existuje.
Cena se rozhodně bezmyslenkove neopisuje a pokud to někdo takto dělá tak mu pak budou vycházet nesmysly.
Jste rozpočtář nebo jen koukáte z okna a chytáte myšlenku do příspěvku?
Já jsem zmiňoval zakázky pro ŘSD obecně, tedy včetně staveb, ne jen archeologické práce.
Ten ceník se musí používat jednotně podle čtevrečních metrů, nebo tam zadavatel může zohlednit lokální podmínky, rozsah průzkumu a další individuální parametry?
Ceníky se jednotně používat nemusí, je tam například spoustu věcí, které v cenikach ani nejsou, zpravidla různé technologie, které jsou v každém místě atypický a ceníky vhodné nejsou. Taky dost záleží s jakou inflací na příští dva tři roky počítáte.
To že je vše natvrdo dáno ceníky je směšná představa.
Jaké speciální technologie jsou potřeba pro archeologický průzkum na želzniční stavbě?
Sž archeology nesoutezi a a ani v příspěvku nic o železnici nepíšu. Krom toho technologie jsou i na dálnicích i když ne v takovém rozsahu jako na železnici.
RSD ma prideleny rozpocet a podle neho muze zacit stavet. Pokud si daji 511 predpoklad 10x vyssi nez ted (tj. 118 mld), tak tezko zacnou stavet neco jineho. Takze cim vice placani, tak neznamenalo, mene novych staveb?
„…nic jako železniční verze achreologie neexistuje“?
A víte to určitě? Už jste se byl zeptat kompetentních…? Na nábřeží a ve Spálené klidně vymyslí i vlastní fyzikální zákony…