Pád lanovky na Ještěd je vyšetřený, zprávu zatím nemůžeme zveřejnit, říká generální inspektor Kučera
Na konci října uplynou dva roky od tragické nehody, kdy se i s průvodčím zřítila jedna ze dvou kabinek lanové dráhy Českých drah.
Byl to nejtragičtější den v historii lanové dráhy z Horního Hanychova na Ještěd. 31. října 2021 se zřítila kabina číslo 2, která právě jela z Ještědu dolů do Horního Hanychova. Byl v ní průvodčí, který nehodu nepřežil. V kabině číslo jedna cestovalo ve stejný okamžik opačným směrem 13 cestujících a průvodčí. Všechny v pořádku vyprostili hasiči. Za pár dní to budou dva roky, co nehoda napsala definitivní tečku za provozem kabinové lanovky na Ještěd.
Při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz potvrdila Drážní inspekce, že zatím nesmějí zveřejnit závěrečnou zprávu. „Probíhají ze strany policie trestněprávní úkony. Je to první případ za naši historii, kdy si policie vyžádala, abychom nejenom že nezveřejňovali závěrečnou zprávu, to se občas stalo v minulosti, ale abychom ji ani neposílali k projednání. Nemůžeme ji poslat ani zúčastněným stranám, aby neunikly důležité informace,“ řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera při natáčení podcastu.
Přetržení tažného lana s následným pádem kabiny lanovky na Ještěd v Liberci před dvěma lety nebylo první takovou nehodou v její historii, jak se nějaký čas uvádělo. Badatel ze Severočeského muzea v Liberci Ivan Rous podle ČTK zjistil, že tažné lano lanovky prasklo už v roce 1944. Tehdy ale měla lanovka dvě tažná lana a nehoda neměla tragické následky jako ta před dvěma lety.
Zjištění Drážní inspekce jdou dál
Lanovka se starým systémem jezdila na Ještěd do rekonstrukce, která proběhla mezi lety 1971 a 1974. A přestože původní i nová lanovka fungovaly na podobném principu, systém jištění byl rozdílný. Původní lanovka z roku 1933 měla dvě tažná a dvě přítažná lana, ale žádnou nouzovou brzdu. „Ten systém byl udělán tak, že kdyby náhodou prasklo jedno z těch tažných lan, tak napínací kotouče se vychýlí, vypnou koncový spínač a lanovka se zastaví,“ vysvětlil fungování původní lanovky pro ČTK Ivan Rous. To se podle něj také stalo při nehodě v roce 1944.
Odpověď na otázku, proč nový systém jištění v roce 2021 při tragické nehodě selhal, může podle Rouse dát jen šetření odborníků. Z dokumentů, které měl ale možnost prostudovat, se domnívá, že oba automatické prvky jištění byly z neznámých důvodů v minulosti z lanovky odstraněny.
„Proč spadla lanovka, to se ví už dávno. Prasklo lano a nebyla tam automatická záchranná brzda. Ale takovýmto vyšetřením bych nerad končil, naše zjištění jdou dál. Myslím, že to bude velmi zajímavé, až se to veřejnost dozví. Čekáme na policii, nemáme důvod jim nevyhovět,“ dodal generální inspektor Kučera ve studiu Zdopravy.cz.
Regionální mluvčí policie Vojtěch Robovský tento týden řekl, že vyšetřování se blíží k závěru. Policisté neštěstí vyšetřují pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti, nikoho konkrétního dosud neobvinili. Není to ovšem první případ, kdy policie požádala drážní inspektory o mlčenlivost. „V minulosti jsme to zažívali například u mimořádné události srážky trolejbusu a tramvaje v Brně. Policisté nás požádali, abychom nezveřejňovali závěrečnou zprávu z důvodu, že jsme tam detailně popsali dodavatelský řetězec šroubů, které nebyly správné a kvůli kterým upadlo kolo,“ dodal Kučera.
Celý rozhovor s Janem Kučerou ve formě podcastu vám přineseme v pátek v čase oběda.