Pád ceny o 30 procent. Za zakázkou na příhraniční úsek D3 míří Swietelsky
ŘSD předpokládá, že dálnice D3 bude na hranicích v roce 2026. Tím bude jihočeská část dálnice hotová.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) může v tendru na poslední čtyřkilometrový úsek dálnice D3 u hranic s Rakouskem vybírat z pěti nabídek. Nejnižší cenu nabídla společnost Swietelsky stavební: 875 milionů korun. To je o 30 procent méně, než kolik činil předpoklad silničářů při vypisování tendru (1,25 mld. Kč). V silničním stavitelství tak pokračuje trend z posledních měsíců, z podobných cenových pádů se může ŘSD radovat například i na dálnici D35.
„Na stavbu je vydáno nepravomocné stavební povolení a dokončuje se majetkoprávní příprava,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Podle dřívějších vyjádření ŘSD by stavba měla začít ještě letos. Probíhat má současně s dvanáctikilometrovým vedlejším úsekem Kaplice nádraží – Nažidla, na který rovněž aktuálně běží tendr. U něj je předpokládaná hodnota 6,2 miliardy korun.
ŘSD předpokládá, že dálnice bude na hranicích v roce 2026. Tím bude jihočeská část dálnice hotová, neboť koncem roku 2024 se má otevřít 30 nových kilometrů mezi severním okrajem Českých Budějovic a Kaplicí nádražím. Příští rok se tak D3 bude budovat hned na 40 kilometrech.
K napojení na rakouskou rychlostní silnici S10 bude chybět na rakouské straně 16 kilometrů. Po opětovném zkoumání v roce 2021 dali Rakušané dokončení S10 zelenou, zřejmě k němu ale dojde až po dostavbě na české straně.
Na konci roku 2015 přivedli Rakušané S10 od Unterweitersdorfu do Freistadtu, na letošek pak plánují zahájení stavby dalších sedmi kilometrů k obci Rainbach im Mühlkreis. Součástí stavby bude i kilometrový tunel Vierzehn. Hotovo má být v roce 2027.
Dálnice D3 má celkem měřit 170 kilometrů, v provozu je teď 70 kilometrů od hranic Středočeského a Jihočeského kraje k severnímu okraji Českých Budějovic.