Pád cen ropy je vidět i u stojanů. Nafta stojí už i méně než 32 korun za litr

Čerpací stanice. Ilustrační foto: IADE-Michoko / Pixabay.comČerpací stanice. Ilustrační foto: IADE-Michoko / Pixabay.com

Nafta nyní stojí stejně jako před zrušením slevy na spotřební dani.

Odebírat
Upozornit na
guest
48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kamui

Benzín a nafta jsou zvláštní komodity. Kromě té anomálie z jara 2022 se jich vysoká inflace téměř nedotkla. Stejně tak mi přijde zvláštní, že spotřební daň je pevně stanovena zákonem, a není například automaticky pravidelně navyšována o inflaci.

PetrH

Přesně tak. Před 20 lety byla spotřební daň na benzín jen o korunu na litr nižší. Co od té doby inflace nebo ceny stavebních prací, když autíčkáři mají stále málo dálnic.

01.10.2022 12 840 Kč/1000 l
01.06.2022 11 340 Kč/1000 l
01.01.2010 12 840 Kč/1000 l
01.01.2004 11 840 Kč/1000 l

Nafta je dokonce ještě levnější:

01.08.2023 9 950 Kč/1000 l
01.06.2022 8 450 Kč/1000 l
01.01.2021 9 950 Kč/1000 l
01.01.2010 10 950 Kč/1000 l

Jméno

Nízká cena PHM je vidět v denním provozu, každý jezdí autem i na procházku. Cena PHM by neměla klesat s kupní silou, jinak se z těch aut nevymotáme. Žádoucí by bylo držet PHM mezi nejvyššími cenami v EU napr. Nizozemi cca 50Kč/litr. Takze zvydit spotrebni dan o 15Kč

Libor

A což zlevnit veřejnou dopravu? Když byla nafta ta 50 bylo potřeba zdražit. Nyní skoro za 30 a ceny stejné…

PetrH

Největší náklad jsou řidiči a vozidla. Taky ale docházejí prachy v rozpočtech na dotování, už není doba, kdy Babiš zaváděl obří slevy.

Kebab

Jistě. A jakápak je průměrná mzda v tom Nizozemsku?

Dan

Stejně tak můžu argumentovat průměrnou mzdou v Bulharsku, kde je spotřební daň jen o málo nižší, než u nás.

Jarda

Kdy začne zlevňovat veřejná doprava? Její zdražování v poslední době se zdůvodňovalo především rostoucími ceny pohonných hmot. Tehdy byli skoro za 50 Kč, dnes za 32 Kč a nikde neslyším o jejím zlevňování.

Luk

V Praze stojí stejně už od roku 2015 (a dokonce méně než v letech předchozích), přestože náklady vzrostly dost výrazně, hlavně na mzdy.

Jarda

Ona je veřejná doprava jenom v Praze ?

Luk

Ne, ale uvedl jsem příklad, kde doprava reálně stále zlevňuje.

Jan K

nic takové nikdo přeci neříká 😉

PetrH

Já bych čekal zlevňování všeho ostatního. Prý to tak funguje u zvýšení spotřební daně.

Fandík

Ta začne zlevňovat jen, když se budou snižovat platy 😁 aneb největší náklady zaměstnavatele je vždy chudák zaměstnanec řidič. Pod 50k nejdeme ☝️😳

Jarda

Jak chcete dostat lidi do veřejné dopravy, když je dnes mnohonásobně dražší než jízda autem ? Jedna osobní zkušenost z jízdy busem Sedlčany – Křečovice. Vzdálenost 10 km, při současných cenách cesta tam a zpět autem cca 80 Kč. Jízdenka PID 30 Kč, takže tam a zpět za dvě osoby 120 Kč. Jak přesvědčíte člověka, aby využil veřejnou dopravu a nechal auto doma?

Martin Verner

V tom případě to vaše „mnohonásobně“ je „o polovinu víc“, a 1,5 je docela divné mnoho. A jste si jist, že vás auto fakt stojí čtyři korun na ujetý kilometr? Mně to vychází podstatně výš.
Veřejná hromadná doprava má jinak mimo cenu i další plusy (a mínusy, pochopitelně).

Martas

„Jak chcete dostat lidi do veřejné dopravy, když je dnes mnohonásobně dražší než jízda autem?“
Tak, že naučíme lidi to počítat správně. Chybí Vám tam odpisy vozidla za tu uraženou vzdálenost. Ano, některé komponenty se na autě rozpadnou stářím, takže je lepší ho používat, ale některé po určitých kilometrech.
Ale zrovna na téhle trase to nenaučíte, když koukám na počet spojů, ani kdyby ten bus byl zdarma 😉

Jarda

V podstatě celý den hodinový interval. Ale klidně si dosaďte jinou trasu, kde to jezdí častěji a cenový rozdíl bude podobný. Jaké budou odpisy za 20 km jízdy? Auto už většinou každý má, takže v tu chvíli je podstatná cena za benzín vs jízdné. Nějaká údržba s najetými km bude, ale tak jízdu na 20 km nezdraží skoro vůbec. To budou halíře.

Kubrt

Tohle fakt nikdo nepočítá. Lidi se rozhodují emotivně a když už někteří zapojují nějaké racio, tak si zváží silné a slabé stránky jednotlivých dostupných řešení (zde způsobů přepravy) v parametrech jako jsou čas na cestě, náklady, flexibilita, pohodlí, atd, ale nemají na to tabulku, algoritmus, nepřidělují váhy jednotlivým parametrům..

Air Traveller

no .. ta veřejná doprava (resp. lístky na ní) jsou stále hluboko pod nákladovou cenou tak jako tak … takže bych si tolik nevyskakoval.

Dan

Vozidla veřejné dopravy platí mimo spotřební daně na palivo i poplatek za dopravní cestu podle ujetých kilometrů, proč by stejně nemohli platit i řidiči aut?

Kubrt

To by klidně mohli, nějakou formou. Ovšem máte dojem, že by to v tak relativně bohaté společnosti, jako je ta česká, něco změnilo na rozdělení způsobů cestování?

Dan

Záleží jak by se to nastavilo, pokud by byl poplatek zhruba ve výši jízdného pro 1 osobu hromadnou dopravou, tak věřím že ano. Další věcí je pak téměř bezplatné parkování ve městech, které nemotivuje mít třeba jen 1 vozidlo v rodině. Proč je v Praze dvojnásobný počet registrovaných aut na hlavu se srovnání s Vídní nebo Berlínem?

Air Traveller

takže zpáteční cesta do Brna z Prahy … šest stovek navíc k benzínu, takže dohromady patnáct stovek?

na to jste přišel sám, nebo se jenom snažíte někomu mstít?

Air Traveller

pokud by se tento nesmysl realizoval .. prozradíte mi, jak by se většina lidí, co potřebuje mezi prahou a brnem nějak cestovat, do toho brna/prahy dostala?

autem jim to znemožníte, vlakem už je to očistec ted .. jak tedy?

nebo snad toužíte opět po nevolnictví, kdy na opuštění místa trvalého bydlište bude potřeba bumážka?

L.

Co se týče té otázky na konec tak je to proto, že auta firem se registrují tam, kde má firma sídlo a to má většina firem s celorepublikovou působnost v Praze. Mnoho z těch „pražských“ aut v Praze nejezdí vůbec, nebo tam zavítá jednou za čas na návštěvu centrály.

Air Traveller

tady bych si dovolil nesouhlasit.

pokud je pravda, to co tvrdi, že v praze je na hlavu 2x víc aut, než ve vídni, tak to nebude „firemníma registracema“ – čekal bych, že stejný efekt bude i v tom rakousku.

Air Traveller
PetrH

Nemusíte srovnávat Prahu, ale můžete vzít celorepublikový průměr počtu aut na 1000 obyvatel, pořád je to víc než ve Vídni.

janikk

Tohle fakt nechápu, pořád se řeší chybějící peníze v rozpočtu, ale vláda se pro ty miliardy co leží na zemi neohne.

PetrH

Máte pravdu, ale taky budou emisní povolenky, to je tak 2-3 koruny na litr navíc, tak nechtějí lidi ještě víc naštvat… I když ty nebudou přímo do rozpočtu.

Vojtěch

Pravděpodobně to bude mnohonásobně více než zdražení o 2-3 koruny. Cena emisních povolenek nebude fixní a při nedostatku logicky stoupne. Po zdražení v roce 27 by opravdu benzín/nafta mohli být za cca 45-50 Kč/litr. Tak proč ty miliardy ročně nenacpat do rozpočtu už teď? Zvláště při tak nízkých cenách.

Scotty

Myslíte že polovina z ceny paliva která jde státu je málo?

Dan

Vzhledem ke zvyšující se kupní síle a mzdám, stejně tak rostoucím nákladům na infrastrukturu to málo je.

Air Traveller

předpokládám správně, že vy (a třeba janíkk a řada dalších) pak budou první, kdo bude remcat, proč se zase vše zdražuje?

Dan

Nemám s tím problém, tak chudý nejsem, jde mi spíš o princip. Navíc by to zvýhodnilo lokální producenty, kteří nemohou konkurovat Penanu apod.

Air Traveller

tak ja s im taky proboem nemam, a jsou to pro me drobny.

ale tak nejak nejsme na svete sami.

Dan

Právě proto, když mohou mít středoškoláci běžně auto na dojíždění do školy, tak je něco špatně. Potom to nemá ve městech vypadat jak to vypadá.

Air Traveller

aaa, budemezase kadrovat a urcovat, kdo si co smí dovolit?

a kolik ze tech stredoskolaku ma auto?

Dan

Jde hlavně o to, že náklady s tím spojené v souhrnu převyšují co se vybere na spotřební dani, nehledě na to že nadmíra aut určitě nemá co společného se zdravým životním prostředím.

Kolik jich je vám neřeknu. Ale vidím to v práci, kolegové co mají děti na střední říkají, že se jim vlakem prostě jezdit nechce a jde i o status. Vidím to i u nás v menším městě, kde okolí jedné střední školy je obestavěné auty, kde se ani parkovat nemá, bohužel to nikdo neřeší.

Libor

Stát by měl hlavně začít šetřit u sebe a ne pořád zvyšovat daně.

Dan

A kde ušetřit? Na infrastruktuře, zdravotnictví, důchodech nebo školách? To jsou největší položky státního rozpočtu. A radši zvýšit spotřební daně, než zvyšovat zdanění mezd o čemž se také mluví.

Air Traveller

neni usetrit, jako usetrit

ono jde o efektivitu vynalozenych prostredku – a ta je treba ve zdravotnictci dost zoufala.

a jakkoli proti zvysovani dani nic velkeho nemam, tak pred tim, nez se zvednou, bych take rad videl zefektivneni vydaju statu.

digi

No tak setřit…spíše vybírat ne??? kdyz si stat naplanuje že vybere 80 miliard a realně vybere 800 milionu tak budto: ma vyhazet uredniky neschopne pocitat ( a tim usetrit), nebo zacit resit ze nam tu nekdo neplatí ( optimalizuje ) daně… tzn vybirat…

PaoloAlto

Tyhle kecy mám rád. Viděl jste někdy státní rozpočet, jeho strukturu? Viděl jste někdy kolik stát dává na mandatorní výdaje, obsluhu dluhu a z kolika penězi může volně disponovat? Já bych byl pro restrukturalizaci toho rozpočtu, hlavně právě u těch mandatorních výdajů. Ale to nikdo neudělá, protože by ho lidi sežrali za živa. Takže nezbývá nic jiného, než si dokola půjčovat.

PaoloAlto

Jo a ještě bych byl pro, kdyby navýšili příjmy státu. Prostor tam je

Ferda

Nějak tomu ale neodpovídá cena LPG. Tam je to beze změny, přitom je to ropný plyn…

Air Traveller

Nebude to tím, že nějaká cca polovina produkce LPG nepochází z ropy, ale ze zemního plynu?