Oživení lokálky do Bochova po 30 letech. Obce chtějí vrátit vlaky s cestujícími

Regionova v Bochově při zkušební jízdě 8. května 2025. Autor: Pravoslav KrabecRegionova v Bochově při zkušební jízdě 8. května 2025. Autor: Pravoslav Krabec

Cyklovlak z Rakovníka do Bochova by měl začít jezdit v příštím roce.

Odebírat
Upozornit na
guest
90 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Noname

Měl by jezdit… Za předpokladu, že do té doby se nevyhlásí přerušení provozuschopnosti dráhy, jako je navrhováno u některých tratí, kde i aktivně probíhá víkendový provoz 😀

Happy

Tak proti tomuhle by byla i relace Jihlava-Polná megaúspěšná.

Radomír V.

Nebylo by špatné lokálku protáhnou podél D6 do KV. Je to jen 20km, a při napojení z obou stran by se slušně uživila.

HHonza

Samotný Bochov (bez okolních vesnic) má něco přes tisíc obyvatel. Ostatní vesnice po trase několik stovek. I kdyby všichni začali dojíždět vlakem, tak to za den sveze asi tak stejně lidí, jako jeden spoj pražského příměsta. Utratit kvůli něčemu takovému miliardy, to se opravdu „vyplatí“.

Bobek

Sakra, chlapi, nelejte ty příspěvky z oken, podívejte se, jak vypadám. 🙂

Bobek

Jak za dlouhé peníze získat… nic, co by nezvládnul autobus už dneska. Vždyť je tam jen Bochov, který má i se všemi okolními osadami ani ne dva tisíce obyvatel, to fakt není práce pro vlak.

Doupov

Však to také má být jen záležitost několika letních víkendů. A ani investičně to nic nestojí, protože nákladní doprava tam stále jezdí a perónky z dob minulých tam také stále ještě jsou.
Na „Doupovce“ se také jezdí jen o sezónních víkendech, což pro turisty a výletníky v pohode stačí a ostatní dopravu obstarávají autobusy – a to tam ani žádná nákladní doprava aktuálně není.

jan táborský

Tak tady to byla spíš trať pro přepravu dřeva vždy , i za hluboké totality jezdily tři páry mosobních vlaků a to ještě v pracovní dny a v Bochově vždy stály taky až tři hodiny (ráno po sedmé )

Doupov

No, nejen to dříví – také vojenské nákladiště Vahaneč, je na opačné straně obřího vojenského prostoru než Kadaňský Rohozec. Ale armáda se už teď po dráze dopravuje jen výjimečně a v malém, takže už ta dřívější nákladiště stejně nevyužívá, a Vahaneč už snad ani neexistuje.

jan táborský

Tak třeba se k úmyslu vrátí pokud se to dozví

Klemovak

Po 40 let se vrátil provoz do Židlochovic dokonce zadrátovali a jezdí v taktu.

Kubrt

A co z toho plyne pro trať do Bochova? Jako že třeba Chyše jsou něco jako Brno?

Bram

Nejspíš, ale to se šotoušům těžko vysvětluje…

HHonza

Trať do Bochova by měla smysl jedině v případě, že by pokračovala dále do Varů. Historicky to byla jedna z nejméně rentabilních tratí, právě kvůli špatnému trasování. Provoz na ní začal upadat prakticky ihned poté, co bylo vynalezeno auto. Byla to zároveň jedna z prvních tratí, kde došlo k zastavení osobní dopravy, a to již ve 30. letech 20. století. Provoz byl poté několikrát obnoven a opět zastaven, naposledy ve zmíněném roce 1996.

Libor

No a teď to udělá díru do světa.

Bisik

vrátit vlaky s cestujícími …. no to je bomba titulek že. Sláva, další lokálka zachráněna.

Myslím že víkendový cyklovlak a (pravidelná) osobní doprava jsou přece jenom trochu rozdíl. Leda že by to vozilo lišky co tam dávají dobrou noc. A proč by to nemělo být technicky realizovatelné, když tam mimořádné výletní vlaky včetně páry jezdily cca 1x ročně. Snad i Regioshark se tam už objevil.

libor

tak ono 1x za rok je fajn, to se akorát naplní vlak 😉 víc nemá cenu, hlavně je třeba se zamyslet, kam ty koleje vedou, největší poptávka je lidi z města a do města a Vary jsou na druhou stranu. Praha je brutálně daleko, Plzeň taky (daleko myslím časově vlakem). Mnohem lepší je v takových oblastech udělat cyklobus, který toho vymete mnohem více… vlak je hodně limitovaný..

HHonza

Navíc cyklobus pojede po I/6 a již brzy po D6, což mu v porovnání s vlakem zabere poloviční dobu.

Miloslav

Cyklobusy Karlovarský kraj pod vedením SNO velmi osekal, zbyla jen linka Cheb – KV – Boží Dar. Nezbylo by na slevy 🤮

HHonza

Když osekal cyklobusy, tak je asi celkem jasné, jakou naději má tento nápad na nový cyklovlak.

Qěcy

Praha je z Bochova časově blízko, stejně tak KV. Protože D6.

Bisik

na D6 z Bochova si ještě chvíli počkáme, ale už se to blíží

Libor

Však píšu ‚časově vlakem ‚. Musíte to číst!

krteček

Pro plzeňské cyklisty pěkný výlet. V 8:05 do Blatna u J., počkat na motor necelou půlhodinu a vyrazit reginou do Bochova. Méně zdatní kolisti pak dojedou třeba do Bečova a pak busem do Plzně nebo motorem do Mariánek. Ti zdatnější dojedou až Mariánek a pak Expresem a nebo Panterem do Plzně.

Qěcy

Koukněte na silniční síť. Krajští dopravní náměstci taky ať se podívají a přemýšlejí ekonomicky. Ono se to totiž rovná i ekologicky – v tomto případě rozhodně.

krteček

Tak jeďte autem, nikoho do vlaku nenutím. Ale pokud to bude jezdit, rád si tento okruh střihnu.

kelímek

Bílý dům v Blatně má ovšem v tu dobu, bohužel, zavřeno …

krteček

Tak se dá několik nábojů do batohu, tekutej chleba taky chleba.😁

kelímek

Jistota je kulomet – protože sámoška v Bochově bude v tu dobu už také zavřená a posadit se tam k čepovanému do hospody (ta už by asi fungovat měla) by mohlo být pro další plán cesty nebezpečné.

Žatečan

Projít by to mohlo. Staronová hejtmanka Vildumetzová kdysi chtěla vrátit vlaky mezi Loket a Horní Slavkov, nicméně se jí už nepovedlo zvrátit rozhodnutí minulého vedení Karlovarského kraje, které záměr obnovy tratě opustilo. Bochov tedy může být náhradní místo, kde by se mohla realizovat, když na Slavkovské dráze se jí to nepovedlo.

q89

vyhazovat veřejné peníze za chujoviny, by zaměstnancům Agrofertu šlo.

Petr

Nezolbte se na mě, ale po tom co součásná vládní garnitura vyhodila miliardy do černé díry na východě, je nějaká lokálka agrofertu pod rozlišovací chopnost.

q89

jstě, naprosto srovnatelné. železniční trať do nikam, kterou nikdo nepoužívá (zaplacená z krajského hrnečku) a obrana země před imperiálním agresorem, který veřejně deklaruje své touhy z nás mít zase svoji kolonii. Těch miliard na obranu Ukrajiny šlo ještě málo.

Gwann

Ja si sice nemyslim, ze vikendovy letni provoz na lokalce neni plytvani penez…ale ten blabol o ukrajine je na pruplesk. Jak z duvodu hodnotoveho tak financniho. Ty udajne silene miliardy jsou par let babisoslev pro studenty a duchodce, cili drobne

Kubrt

Toto není akce paní Mračkové, ale místních obcí. KVK na ní možná přispěje, možná ne.

Qěcy

Z cizího krev neteče. Dotace jsou s budou.

Miloslav

To ovšem není pravda, na vrácení vlaků z Lokte do Slavkova mělo ANO času dost ještě před minulým vedením kraje

Žatečan

Pokud myslíte volební období 2016 – 2020, tak toto období Vildumetzová ani nedokončila ve funkci hejtmanky, neboť u ní převážila touha mít druhé dítě. Z funkce tehdy odstoupila o rok dříve.

HHonza

Ačkoliv plně podporuji dosavadní snahy sdružení ODORAK o lepší propojení krajů a uznávám, že se jim mnohé opravdu dobře povedlo, tak toto je absolutní pitomost a vyhazování peněz. Při vší úctě Bochov není zrovna atraktivní turistický cíl a Rakovník s přilehlými obcemi nejsou velkými generátory poptávky po turistické dopravě. Větší smysl by mělo, kdyby ty vlaky jezdily až z Prahy. Jenže než se vlak dostane po lokálkách z Prahy do Bochova, tak to ti turisté mohou rovnou nasednout na vlak zpátky.

Libor

Přesně, šotouš nikdy nepochopí.

Twix

Takže z té Prahy by to smysl mělo nebo nemělo? 🙂 Můžeme si o tom myslet co chceme, ale jestliže to podporují občany zvolení zástupci obcí na trase, proč jim to rozmlouvat. Vozidlo zjevně o víkendu k dispozici je a v krajských výdajích na dopravu to bude mizivá položka. Spíš by bylo na místě zamyšlení, co dál dělat s celou linkou z Bečova do Rakovníka a jestli by třeba neměl smysl i cyklovlak v opačném směru z Varů do Rakovníka.

HHonza

Z Prahy by to mělo smysl, kdyby se tam člověk dostal tak za 2 hodiny, což je na stávající infrastruktuře naprosto nereálné.

Twix

A i po modernizaci infrastruktury to bude nereálné, takže jsme se asi shodli že z Prahy to nemá smysl. Sice jezdí turistické linky z Prahy co jedou přes dvě hodiny (Lužickohorský rychlík, Cyklo Brdy, Český ráj přes Jičín) a lidi tím jezdí, ale Bochov je přece jen už daleko na to co to je.

HHonza

Tak potom to smysl nemá vůbec. Z Plzně to bude trvat dvě a půl hodiny, což je příliš. Z Prahy tam člověk dojede za hodiny tři, což je ještě horší. Dále jsou na trase již jen malá a ještě menší města, která stěží vygenerují nějakou smysluplnou poptávku. Takže je to vlastně úplně o ničem.

N.N.

Cyklobus z Prahy do Žatce s přestupem na cyklovlak by to za ty 2 hodiny zvládal.
Hodonocení takového nápadu ponechám na čtenáři.

N.N.

Pardon, spletl jsem si Bochov a Doupov.
Opravuji na cyklobus z Prahy do Lubence a Žlutice.

HHonza

A proč potom nutit cestující přestupovat v Lubenci z cyklobusu na cyklovlak a nedovést místo toho cyklobus do Bochova rovnou? Ve Žluticích přestup na Bochov asi těžko. Ledaže byste ten vlak chtěl do Bochova poslat úvratí.

Zbyněk

Pro cyklisty má Bochov výhodu, že je na kopci a na silních je v tom kraji slabší provoz. Pro výlet s odrostlejšími dětmi ideál.
Ne každý hledá Disneylandy typu Karlštejn nebo Hřensko.

HHonza

Na místních komunikacích ano, ale občas musíte využít i silnice druhé třídy (II/198, II/205, II/208), které až tak nefrekventované nejsou a řidiči mají tendenci po nich jezdit jako šílenci.
Turistické Disneylandy jsou jedna věc, ale Bochovsko je zase opačný extrém. Tam si na dvaceti kilometrech nekoupíte ani vodu u Vietnamce.

Sova

Možná právě proto místní usilují o nějaké oživení turistického ruchu, aby tam ty služby měly větší šanci na přežití 🙂

HHonza

Tam už ale ani nemá co přežít. Většina služeb už je dávno mrtvá, a to často několik desítek let. Mezi Bochovem a Toužimí (14 km) není jediná hospoda a jediný obchod. Mezi Bochovem a Žluticemi (15 km) též pusto a prázdno, mezi Bochovem a Bečovem (20 km) taktéž. V samotném Bochově jisté gastronomické možnosti sice jsou, ale po vyslechnutí některých referencí bych si tam osobně nedal asi ani párek. Severně od silnice I/6 je to ještě horší. Ve směru od Varů končí civilizace víceméně někde ve Stružné a dál potom projíždíte již jen zbytky vesnic s dominujícími rozpadlými zámečky a… Číst vice »

kelímek

V Bochově jsem před několika roky narazil na jedinou „klasickou“ restauraci s teplou kuchyní, a to na náměstí, což je ovšem od nádraží asi kilometr daleko, kvalitu tamní kuchyně jsem nezkoumal. Je tam i obchod otevřený snad i o víkendech ráno, ale po 11. hodině už použitelný není. Město zjevně pamatuje své „lepší“ roky, nejen za Němců, ale znovu i za bolševika po vzniku „Hradiště“ =je to ve vztahu k němu asi něco trochu podobného jako Jince ve vztahu k Brdům.

Bisik

výhodu, že je na kopci

no, to ovšem neznamená že kamkoli se pojede už jenom z kopce. Úplně nenáročný terén pro odrostlejší děti to tam fakt není.

LaS

Možná by stačilo, kdyby to jelo z Kladna. Tam je cyklistů dost a cyklostezky taky. Směrem na Rakovník jsou k dispozici výletní terény i se zastávkami k tomuto účelu vhodně umístěnými. Hlavní bude nasadit na trasu vlak alespoň zčásti nízkopodlažní (stačí na kola – klidně i obdobu přívěsu jako je za autobusem) a redukovat přestupy. Protože, kdo si už někdy vyzkoušel ládování kol s rodinou (děti ve věku 6-8 let) do vysokopodlažního vlaku tam kde chybí pořádné perony a 3x přestupoval na cestě tam i zpátky, tak opravdu chápe.

Qěcy

Heslo zní D6.

Dominik

Třeba tím bude jezdit víc lidí než z Trutnova do Libče. 😀

MilanSima

Trutnov-Libeč byla turistická linka?

Libor

No nevím, ten kraj je zajímavý, krásný na výlet, nedávno jsem tudy projížděl. Ale nevěřím v moc velký úspěch. Lidi tam rádi pojedou, ale představa, že jedu z Rakovníka nebo Plzně vlakem je hodně šílená… První nadšení bude velké, pak to stejně upadne…

Bram

Pokud vlak nebude stavět všude a zastaví krátce jen tam ,kde je to vhodné, tak by to mohlo mít šanci na úspěch. Úspěch v podobě, že to vždy nějaké cyklisty poveze…

Libor

Pokud to má být příjemné pro cyklisty, tak by to taky mělo být nejen rychlé, ale i komfortní. Dneska se hodně jezdí na El kolech, nikdo ho nebude chtít dávat do vlak vysoko a nějak pochybně ho skládat.

Zbyněk

Elektrokola se běžné vozí ve vysopodlažních vlacích, i v cyklobusech, kde je musíte zvednout a upevnit na vlek. Jeďte se někdy podívat na Šerlich, kolik tam cyklobusy přivezou elektrokol.

Elektrokola lidé vozí i na nosiči na kouli za autem.

Nemáte zač.

percula

Podle článku vlak stavět bude většinu trasy bude připojen k osobáku.
Jestli a jak se bude využívat ověří jen provoz. Pojede se po tratích kde funguje alespon nákladní doprava, neměly by tedy potřebovat nějaké mimořádně opravy.

Cyklohráček

„První nadšení bude velké, pak to stejně upadne…“
Vidíte, a třeba Cyklohráček jezdí letos už 12. sezónu a dokonce už je to letos i 4. sezóna rozšířeného prázdninového provozu jinam než po jeho klasické trase.
Ty 3 letní měsíce jízd do Bochova budou právě „tak akorát“ na ukojení toho prvotního nadšení, přes zimu se leccos zapomene a příští rok bude možné se tam vydat zase znovu a pro odstup zvolit třeba nějakou jinou trasu.

Zbyněk

Škoda, že regína. V regíně je málo místa pro kola, obzvláště, když má někdo potřebu si kolo věšet na háky.
Pokud se kola skládají opíráním o sebe, pak se jich do regíny vejde i deset.

Pro cyklovlak by byl lepší 810+BDaafx. Pendly Protivec – Bochov by pak mohla jezdit 810 sama.

Jakub P

Jj, taky mi Regionova prijde jako divna volba pro cyklovlak. Ta by pro tyto ucely taky potrebovala zapojit neco na ty kola.

Bram

Jenže v 810 nikdo jet z Rakovníka až do Bochova chtít nebude. Jen pro info, v roce 1996 jsem se poslední den provozu svezl z Rakovníka do Bochova a bylo to s 810 docela utrpení. Tak pokud bude o vlak zájem, mohl by jezdít s třídílnou Regionovou a ta s sebou 010 na kola vzít klidně může. Jen ta trať nesmí být zarostlá, aby to neklouzalo.

Libor

A to chcete ty elektrokola dávat do 010? To je taky šílenost…

Kubista

Třídílná souprava + přípojný 010, kolipa lidí tam tak asi bude jezdit. Rovnou InterJet s Brejlovcem tam nasadit 😀

Bram

Osobně jsem přesvědčen, že bude dostačovat dvoudílná Regionova. Ale třeba bude zájem větší, tak není zase takový problém zařídit ještě ekonomicky přijatelnou soupravu. A to je třídílná Regionova s přívěsem 010 pro kola. Vše ostatní už je výrazně dražší.

Svojšín

Tak to jsem zvědavý, protože Bečov – Blatno je až neuvěřitelně mizerně (ne) využitý úsek, co se osobky týká.

Ondřej Wagner

Je zajímavé, že pokud si pamatuji, tak za totace jezdily do Bochova pouze 3 páry vlaků a to pouze ve všední dny. Doupovske hory sice mohou být krásné, ale pořád je to vojenský výcvikový prostor Hradistko, takže je tam přístup zakázán. Po druhé světové válce zmizelo město Doupov a také trať mezi Kamenným Rohozcem a Doupovem. No uvidíme, zda se spoje do Bochova vyplatí.

Ondřej Wagner

Oprava jedna se o Kadansky Rohozec, ne Kamenný.

T_D

Oprava č. 2 – jedná se o VVÚ Hradiště.

Svojšín

První víkendy bude hodně velký zájem, bude to hodnoceno jako velice úspěšné a pak to rapidně poklesne.
Ale vzhledem k tomu , jak v KV neřeší desítky let Blatno – Žlutice – Bečov, tak to může jezdit 30 let bez cestujících.

Středohor

No i když z toho také mám smíšené pocity tak na návštěvnost VVP Hradiště, který se nachází cca 3 km severně od Bochova se zde necílí. Spíše na oblast v okolí řeky Střely a VD Žlutice, kde je hodně cyklotras, zámečků a jiných historických míst ( poutní místo Skoky ). No v širším okolí pak Slavskovský les a Manětínsko. Další probém ale je, že hodně cyklotras je vedených po silnicích 1. a 2. třídy, což je spíše pro cyklofašisty. Pro větší počet potenciálních rekreačních cyklistů je třeba více tras po šťerkovkách a jiných asfaltkách, kde je autum zákaz vjezdu.

HHonza

1) Pokud je cílem dostat turisty do Vámi popisované oblasti, tak by dávalo větší smysl vlaky vést ne do Bochova, ale dále na Žlutice, Toužim a Bečov nad Teplou. 2) Oblast je to pěkná a potenciálních turistických cílů (zámečků, kostelíků apod.) je tam dost. Akorát, že velká část z nich jsou zdevastované ruiny, včetně Vámi zmíněného poutního kostela Skoky, který drží jen silou vůle. To by se mělo vyřešit především. 3) Co se týká nevhodného vedení cyklotras, tak máte naprostou pravdu. Bohužel, hustou síť polních a lesních cest v této oblasti zlikvidovala ztráta historické paměti po odsunu Němců, následně socialistické… Číst vice »

Kubrt

Výletnicky použitelné vlaky jsou na trati Rakovník – Bečov součástí standardní nabídky a turisté je můžou bez problému využít už dnes.

HHonza

Akorát, že do té 810, která tam jezdí, se kol a elektrokol příliš nevejde. Taky by možná stálo za úvahu zavést v letní sezóně nějaký přímý Sp z Prahy. Problémem této trati, který omezuje její využitelnost včetně turistické dopravy, je naprosto tragická jízdní doba.

Kubrt

Jezdí tam už mix 810 a 814 (jako na tom plánovaném cyklovlaku 😉 )
Ano, problém té trati je v tom, že je pomalá a pomalé je se k ní i dostat z hustěji osídlených oblastí/měst, které generují více turistické frekvence (nikoliv nedostatečná kapacita pro kola v běžných vlacích).

Bram

Problém je, že Žlutice jsou v údolí, kdežto Bochov je skoro na kopci. Rozdíl téměř dvě stě výškových metrů, což někdo asi vzal v úvahu…

HHonza

To ano. Otázkou ale je, kam vlastně ti cykloturisté budou z Bochova jezdit, kudy vedou pro ně přijatelné, a přitom ne tak frekventované cesty. A také kde je co zajímavého k vidění. Znám ten kraj velmi dobře a docela často se v něm vyskytuji a nepřipadá mi, že bych tam potkával davy cyklistů. Proto jsem k budoucímu využití spojů poměrně skeptický. Navíc pokud tam cesta potrvá z Plzně dvě a půl hodiny a z Prahy tři, tak to také není pro potenciální zájemce nic moc lákavého.

Frantisek X

A jsou ty silnice hodně vytížené? Protože jezdit po klasické silnici, alespoň tedy druhé třídy, pokud tam nejede jedno auto za druhým, nebo nepotkáte magora (záměrně nepíšu automagora jako odezvu na cyklofašistu :)), mi nepřijde abnormální. Možná se to nehodí řidičům aut, že tam nejsou sami, ale to už je jiná věc. Pokud všichni dodržují určitá pravidla, ovšem.

HHonza

Třeba silnice II/198 je vytížená poměrně hodně, protože slouží jako zkratka a častá objízdná trasa v relaci Karlovy Vary – Plzeň. Jsou tam dost nepřehledné zatáčky a řidiči mají přesto tendenci tamtudy jezdit, jako by to byla klasická jednička.

Zbyněk

II/198 s 2200 voz./den je vytíženost leda tak v rámci toho kraje, kde lišky dávají dobrou noc.

https://geoportal.rsd.cz/apps/silnicni_a_dalnicni_sit_cr_verejna/

HHonza

I tak mi to přijde na nerušenou cyklistickou vyjížďku s dětmi ažaž.

Jakub P

Škoda, podle mapy mi přijde, že by tam stačilo pár krátkých kousků a dalo by se těmto silnicím na kole v pohodě úplně vyhnout.

HHonza

Závisí, kam máte z Bochova namířeno. Já tu oblast nevnímám z pozice turisty, takže nedokážu říct, která místa a které cesty může potenciální návštěvník považovat za atraktivní. Přímo u Bochova je zřícenina hradu Hartenštejn, kterou nechal místní úřad zrekonstruovat a je po domluvě i veřejně přístupná. Ale že by tam proudily davy, to se říct nedá. Dále je v okolí zmíněný poutní kostel v zaniklé obci Skoky, což je sice ruina, ale alespoň celkem „živá“. Konají se tam prohlídky a četné akce. Na kole se tam dá docela dobře dostat tak, že se téměř vyhnete silnicím druhých tříd, těsně za… Číst vice »

Jakub P

Na první dobrou bych se asi vydával právě na Skoky a dál do Žlutic na vlak zpět. Přičemž tam by asi fakt stačilo pár set metrů cyklostezky podél té dvojky a bylo by to vyřešeno.

HHonza

To má vcelku logiku. Teď jde ještě o to, jestli má trať potenciál pro návoz cyklistů na jednodenní výlety. Z Varů je to do Bochova, co by kamenem dohodil, ale nevedou tam koleje. Od Plzně a od Prahy koleje vedou přes Blatno u Jesenice, ale je tam v obou případech nutný přestup, tratě se oproti silnicím kroutí jako hadi a posledních několik desítek kilometrů jízdy je potřeba absolvovat po lokálce s nejvyšší traťovou rychlostí 40 – 60 km/h. Na to, že to je z obou dvou velkých měst 50 a 100 km vzdušnou čarou, tak by to vlakem trvalo 2,5… Číst vice »

Jakub P

JJ, z Prahy tam kvůli tomu na jeden den nepojedu určitě. Takže leda bych tam někde byl na dovolené, nebo tam mířil na nějakou akci a tohle byl bonus…