Otevřeno s devítiletým zpožděním. V Berlíně začíná provoz nového letiště

Letadla Lufthansy a easyJetu po příletu na nové letiště v Berlíně. Foto: BERLetadla Lufthansy a easyJetu po příletu na nové letiště v Berlíně. Foto: BER

První pravidelné lety odstartují z nového letiště v neděli.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
franzJosej

ceska D8 nema konkurenci. 90km vystavba 50 let?

Vlastimil Kocurek

A to nás v koncovce popoháněli Němci, jestli bychom nebyli tak laskaví, a tu dálnici si nedokončili. :))

Vlastimil Kocurek

Ale ukázali jsme jim dostatečně, že nám do toho tady mluvit nebudou a otevřeme si to, kdy budeme chtít.

Luki

Kdepak udělali soudruzi z ndr chybu?

none

Nemci jsou znami svou peclivosti. Dokonce kvuli tomu prohrali valku.

Vlastimil Kocurek

Vzhledem k běžnému používání outsourcingu ta chyby mohli kupit lidé někde v rozvojových zemích, viz software MAX.

robert

Spíš kde jsme udělali chybu my, když ani po 30 letech nestojí důležité dopravní stavby. Kdybychom měli zdržení 9 let jako Německo, to bych si pískal.

Vlastimil Kocurek

Ano, musíme za tu 9 připsat ještě nulu :):)

Vlastimil Kocurek

V Evropě se “ nadměrným “ pozemním stavbám vůbec nedaří. Labská filharmonie Hamburk je jako přes kopirák, ale JE v UK a Finsku ty se nedaří dostavět vůbec.
Není to nic složitého ani záhadného, Stavební firmy nejsou schopny kumulovat tak velký počet prací na jednom místě, a cesta outsourcingu je cesta často do pekla. Měli bychom se z toho poučit. Takto dopadne každá jiná gigantická stavba v Evropě. Čím větší stavby, tím více projektových a jiných chyb. Když to jsou pak závažné chyby a k tomu stovky NEBO TISÍCE drobných, pak už není inženýrská kapacita to neustále opravovat.

Vlastimil Kocurek

Při stavbě gigantických pozemních staveb (vyjmu dálnice a tunely VTR, kde se používají dost ověřené, opakované znalostní a technické systémy) se prostě nedaří evropským firmám nakumulovat dostatečný technologický, znalostní potenciál a stavební kapacity. Mají spíše svůj potenciál rozdrobený do nespočtu dceřiných společností po celé Evropě a USA(např. SKANSKA), ale nejsou schopny jej koncentrovat na gigantickou stavbu, obzvláště stavěnou ad hoc. Uvedu další stavby, které úplně selhaly: Labská filharmonie Hamburk, JE v Anglii, JE ve Finsku. Malá stavba = pár projektových chyb, které odstraní stavbyvedoucí, gigantická stavba = gigantické množství projektových chyb, na kterých je pak potřebná obrovská znalostní,a výpočetní kapacita,… Číst vice »

Martin V.

Jaké bude mít nové letiště napojení na dálkové vlaky od Drážďan (a tedy i z Prahy)? Bude přestup někde na jižním předměstí? Závlek přes letiště neočekávám.

Mat

Nulové, jedině přes Hbf.

Radek Janata

Nėkterá IC od Drážďan přes letiště mají jezdit. Ale EC od Prahy (zatím?) ne.

Bpee

Není lepší si napřed ověřit co píšete? Z Drážďan nejezdí jen pražská EC, jezdí tamtudy i nová IC linka Dresden – Berlin – Rostock – Warnemünde a pokud se nepletu, tak všechny vlaky této linky už přes nové letiště jezdí.

Stačí tedy přestoupit jednou, v Drážďanech, přičemž přestup tvrá cca půl hodiny. Čistý čas Praha hl.n. – letiště Berlín necelé 4 a půl hodiny.

Petr

Já na Schönefeld vždycky přestupoval na Südkreuz. Teď koukám na idos a zdá se, že na to nové letiště pojede ta samá linka – nejdřív zastaví na bývalém Schönefeldu (terminál 5) a potom dojede na nové letiště.

Aleš

Od Drážďan budou jezdit InterCity na letiště a pak pokračovat přes Südkreuz a Hbf dál na sever. Tedy přestup od Prahy v Drážďanech a je to samozřejmě rychlejší, než s přestupem na Südkreuz (na S-bahn) nebo Hbf (na regionální vlak nebo S-bahn).

Martin V.

Díky všem za reakce. Jak tak na to koukám, přestup v Drážďanech vychází ráno pohodově (33 min. ze stejné koleje 12): na IC 178 Praha hl.n. 6:26 – Dresden Hbf. 8:46/8:55 – Berlin Hbf. 10:42 navazuje IC 2270 Dresden Hbf. 9:19 – BER 10:57/11:05 – Berlin Hbf. 11:32. Za čtvrt hodiny není šance tam být S-bahnem z Hbf. rychleji. Celý den takhle jezdí po 2 hodinách. IC z letiště dál na Südkreuz pojede přes Adlershof?

Bpee

Pokud se nepletu, tak vlaky udělají (poněkud zbytečné) kolečko – od Blankenfelde na nové letiště, pak kolečko přes starou stanici Berlin-Schönefeld Flughafen a po spojce u Ludwigsfelde, tedy o něco dál, nahoru na Südkreuz.

Kvůli tomu zatímn nebude letištní expres po nejrychlejší trase z Hbf přes Südkreuz, protože chybí spojka u Blankenfelde. Dnes tak jezdí po staré trati, jako jezdívala dávno ECčka od/do Prahy. 🙂 (do 2006)

Martin V.

Aha, to mě nenapadlo. Od letiště přímo na Südkreuz v Mahlow žádná spojka není, i když podle tvaru ulice Lindenring bych čekal, že tam někdy v historii byla. Ale ten můj nápad je blbost, až při větším zoomu mi došlo, že spodní a horní patro stanice Südkreuz není propojené, takže líznout z jihu Templehof by stejně bylo k ničemu. Ten závlek na BBI je docela zdlouhavý.

Adolf

Jestli Praha nedostaví druhou ranvej a na letiště nebude kolejové spojení, tak to letiště dopadne stejně jako Brno, nebo Ostrava a všechny dálkové linky budou z Berlína.
Ono to tak možná dopadne, i když to v Praze dostaví…

Mat

Určitě, protože celý svět prahne po tom vidět Berlín. Ne nadarmo měla Praha v sezóně JFK, Newark, Filadelfii, Toronto, Montreal a plánovalo se i Chicago, za to Berlín měl akorát ten Newark. Navíc naprostá většina si vybere cestu přes nějaký hub s příletem do Prahy, pokud není přímé spojení, než skončit v Berlíně a pak se táhnout vlakem. To by musel jet přímo a toho nejsou Němci schopní, trať která by to umožnila bude jen možná a za mnoho let.

Adolf

Bavím se dálkových linkách. V Praze jich nikdy moc nebylo a pokud tak hlavně přes sezónu. BER má velkou rezervní kapacitu a bude schopen ty linky přetáhnout. Zejména, když PRG ve špičkách už nestíhalo. Může z něj být celkem velký hub, což přitáhne další linky. Praha tenhle potenciál nemá a ještě zaspala v infrastruktuře.

Ota Z.

které další dálkové linky máte na mysli, než ty které jste jmenoval? To jako čekáte v Praze budoucí rozmach dálkových linek? JFK a Newark ok, PHL taky, YYZ s YUL souhlasím a stálice do DXB, DOH a ICN je normálka. Víc není potřeba. Rozhodně po Covidu se sem asiati hrnout nebudou, takže Čína je out, Japonsko se dobře obslouží přes CDG nebo FRA, případně MUC a linky dál do USA či Jižní Ameriky bohatě stačí přes LHR, AMS nebo MAD

Juraj

4 hodiny po zemi nie je atraktívna predstava – ani to nevychádza úplne výhodne. Navyše BER malo slúžiť ako hub pre AirBerlin, ktorý ale medzitým stihol skrachovať.

LH nemá jediný dôvod pridávať tretí hub, keď MUC a FRA fungujú dobre. Ostatne aj DUS pred pár rokmi upozadili.

Od nás z firmy sa často lietalo do SFO a DEN. Pri absencii priameho spojenia sa holt lietalo z Prahy alebo Katowic s jedným prestupom cez veľký hub. Oproti tomu cesta do Berlína by bola obrovským zhoršením.

Petr

Praha v infrastrukture samozrejme zaspala, ale nemyslim si, ze lidi budou najednou chtit litat do Berlina jen proto, ze tam je novy letiste. Kapacita sama o sobe nic neznamena. Ty maj regionalni letiste u nas na rozdavani a stejne jim to je houby platny, protoze tam chcip pes.

Adolf

Po covidu bude úplně jiná situace. Takové ty zvažované linkyu kterých byla pochybnost, zda se podaří letadlo naplnit jako Bamboo airways do Vietnamu, nebo Air Asia, a další do Bangkoku, Koreu, Čínu, ad. může ten BER snadno přetáhnout.
Nejde ani tak o LH, ale jako o fakt, že BER je mnohem větší a mají ambici být HUBem. Z Prahy by pak zůstalo jen nevýznamné regionální letiště.

Mat

Velikost a ambice být hubem je k ničemu, když neexistuje žádná aerolinka, která by z BER ten hub udělala. Self-transfer lidi opravdu nevyhledávají.

Adolf

V Praze neexistuje žádná aerolinka a PRG ani nemá ty ambice. Kdo ví, zda Smartwings vůbec přežije a v jaké formě. Možná už to bude jen charterovka. V BER je mnohem větší potenciál už teď, o infrastruktuře nemluvě.

Kalanis

Taková technická: Před koronaprůserem začal být tlak na rozmělnění tras – tedy větší výběr cílových destinací s menšími letadly. Proto přetížení slotů na prakticky všech významných letištích a konec A380 a B747. Tahle myšlenka to vrací zpátky na systém sběrných kombajnů – což ale nedocení cestující, ti o přestupy nestojí. Obzvlášť letecké bývají vypečené – cesta mezi terminály s vyzvednutím zavazadla, novým checkinem a bezpečnostní kontrolou. V lepším případě jsou na to 2 hodiny, v horším 20min či rovnou 20h.

Jarda

A ten protipožádní systém je teda vážně vyřešen, nebo tam mají těch 800 „živých požárních hlásičů? 🙂

Vlastimil Kocurek

:)Asi jako na D8, kde zase máme hlásiče, že to třeba za deset minut spadne u Prackovic.
R7 na Slovensku bude mít HLÁSIČE (elektronické tabule) OKOLO SLOVNAFTU, že rafinerie vybuchne/vybuchla, a jak rychle sjet z té dálnice pryč a zachránit si život.
V Berlíně, o bych neřešil, protože to se pozná při prvním požáru, a pak to bude dalších 9 let stát ladem :):)