Otevření za každou cenu. Na novém úseku D35 dochází ke srážkám se zvěří kvůli chybějícímu plotu
Už před otevřením dálnice upozorňovali někteří politici, že u dálnice chybí plot.
Jen pár týdnů po otevření nového úseku dálnice D35 z Opatovic nad Labem do Časů musela policie řešit první vážnou nehodu, za kterou nemohl žádný řidič. Od otevření jde již o třetí střet.
V neděli došlo na nově otevřeném úseku ke střetu Škody Octavie s prasaty. „Bachyně s šesti selaty vběhla z pravého příkopu, z bezprostřední blízkosti, do jízdní dráhy vozidlu, a střetu již šestadvacetiletý řidič nedokázal zabránit. Řidič i jeho spolujezdci byli odvezeni do nemocnice k ošetření, naštěstí neutrpěli žádné vážné zranění. Škoda způsobená nehodou se pohybuje okolo čtvrt milionu korun,“ uvedla pardubická tisková mluvčí PČR Markéta Janovská. Na policejních stránkách jsou i snímky z nehody, které zde záměrně nezveřejňujeme. Pardubický deník upozornil, že nejde o první takový případ, dvě nehody se staly už dříve. Šlo ale o menší střety se zajíci.
Oplocení do jara
Na rozdíl od všech nových dálnic v Česku a většiny již dříve postavených není nový úsek D35 oplocen. Dálnice proťala přirozený koridor pro zvěř, aniž by byla zvířata nějak chráněna. Stavba plotu se teprve chystá. „Dálnice není zkolaudována a není kompletně hotová, probíhají například terénní úpravy. Máme ale od ministerstva dopravy schválení k předběžnému užívání,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Již bývalá vláda si tak mohla i přes nedodělanou stavbu započítat nový úsek do výčtu dokončených dálnic.
Podle Rýdla dojde k zahájení stavby plotu na nejkritičtějších místech ještě tento týden. „Doplňujeme i další ohradníky a odrazky,“ dodal Rýdl.
Již před samotným otevřením dálnice se ozývaly hlasy varující před nebezpečím z možného neoplocení dálnice. Například poslanec KDU-ČSL David Šimek na facebooku po prohlídce dálnice před otevřením upozornil, že není oplocena, a zda je nutné „hnát otvírání dálnice na sílu za každou cenu“.
Pardubický poslanec ANO 2011 a dopravní všeználek Martin Kolovratník takovou kritiku následně označil za „mnoho povyku pro nic“. „ŘSD nový dálniční úsek dočasně zabezpečilo pomocí pachových a světelných ohradníků, které s velmi vysokou účinností odpuzují divokou zvěř. Jakmile budou veškeré práce hotové, dojde k odstranění ohradníků a k vybudování pevného plotu. Z mého pohledu se tak nejedná o relevantní důvod, kvůli kterému by stavba za téměř 3,4 miliardy korun nemohla již sloužit řidičům,“ uvedl Kolovratník.