Otevřeli Višňové, kolony se přesunuly jinam. Na Slovensku řeší důsledek chybějící dálnice do Košic

Den otevřeného tunelu Višňové. Zdroj: NDSDen otevřeného tunelu Višňové. Zdroj: NDS

Na svatého Štěpána zkolabovala doprava kolem Ružomberku.

140 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Joker

Kolona u Strečna byla součást dědictví UNESCO a slovenské národní identity. Co teď budou naši bratia dělat ? 😀

Jarda

U nás v Čechách je z dálnice mezi Prahou a Brnem často také parkoviště.

Ketchup1970

Srovnáváte 1,25 milionovou Prahu a 0,5 milionové Brno ( po cestě se ještě vezou lidé od Ústí a Plzně až do Ostravy a do celé jihovýchodní Evropy, se spojnicí 0,5 milionové Bratislavy a 50.000 Trnava – Trenčín, Žilina možní 100.000,- a pak až Prešov a Košice s nějakými 250-300 tisíci obyvateli?

Rostislav

Kdyby se všichni naučili správně řadit, nepoužívat stále své mobilní debily za volantem a přemýšlely dopředu.žádné takové komplikace nemusí být.Jenže asi 70% řidičů nemá za volantem co dělat.

Karl vB.

„Kdyby se všichni naučili ….. a přemýšlely dopředu…“
Hmm…

Erich Čala

Katastofalní úsek je mezi Čadcou,a Žilinou.Je to opravdu pro silné nervy řidičů.Příjde tato silnice do programu zlepšení dopravy na Slovensku?

Roman

Čadca – Oščadnica je už předaný stavební firmě, ostatní úseky se soutěží.

Juraj TT

Ostatné úseky D3 majú podpísané zmluvy.

Roman

Díky za upřesnění. 🙂👍

Jirka

Jel jsem z Těrchové přes Starou Bystrici a dál na Jablunkov, Třinec do Ostravy. V Čadci nemaje navigaci jsem se ocitl na dálničním přivaděči a dálnici, kterou jsem hned dalším exitem ve Svrčinovci opustil, bo jsem věděl že nemám dálnici na SR zaplacenou a tak jak tak jsem chtěl do ČR. Dálnici, která teda nezlobte se ale podle mého úsudku „je nie je“, nebo tak nějak se to na Slovensku říká…. Bolo to za 100E. Exit 39 jsem zvládl odbočit do města, exit 42 Podzávoz už ne. Čo bolo, to bolo….už nabil zkušenosti, už se to nestane, budu vždy spořádaně… Číst vice »

Juraj TT

Keď ste nabehli omylom na dialnicu, bolo si treba kúpiť jednodňovú znamku. Ak by ste ju kúpili s platnosťou v ten istý deň, pokutu by ste nedostali. :-/

petr

V Čadci je z nějakého důvodu problém s navigací ‚(nevím, jestli se všema), že i když si vypnete zpoplatněný úsek, tak na dálnici skončíte. Stalo se to málem mi, i když průjezd Čadcou znám, tak několika známým, když jsme se vraceli z Tater.

182-097

D1 je kolem Ostravy neplacená až od Svinova a navazující A1 je placená od Toruně do Gdaňsku.

Ketchup1970

Pokud máte zkušenost, tak jste ji nabyl. Nabít se dá pouze zbraň.

RobertTom

Není to pravda, že Klimkovice – PL je zdarma. Zdarma to je až od křížení D1, Svinov na hranici PL

Antonin

No tunel pomohl rychle objet Žilinu ale po pár km zácpa jak blbec.50.minut zpoždění a přes Ružomberku dalších 40.minut.Takze na houby cesta.

Jarda Pytlík

No tak, nekažte autařům radost kacířskými řečmi. Nové dálnice přece dopravu jen urychlují, žádné 50min zpoždění, takové nesmysly.

petr

Já tam teď ještě nejel, ale nevěřím, že se to peklo v Rožumberoku mohlo ještě zhoršit. Ve špičce absolutně neprůjezdné město, vždycky jsem cestou litoval místních.

jva

To tam holt musíte přijet jindy než v padesáté a čtyřicáté minutě… Nebo jste chtěl sdělit něco jiného neovládaje jazyk mateřský?

PetrN

Kolona na dálnici od Vrutek na Turany byla včera kvůli nehodě, kolaps u Ružomberoku naopak nic neobvyklého. Podle mě se po otevření obchvatu RK (snad jaro 2026) situace razantně zlepší. Bude tam sice úzké hrdlo Turany-Hubová, ale intenzity tam jsou významně nižší než bývalo přes Strečno (dle sčítání 2022 o 30-40% méně) a to z důvodu velmi silné lokální vazby ZA-MT + tranzitní kamionové od Polska přes ZA na Krupinu a Maďarsko, která přes Kraľovany nejede. Nárazově tam asi bude docházet k drobnÿm zdržením v řádu minut, ale nikdo to snad nebude to co bývalo u Strečna či v RK…

Juraj TT

Bolo by fajn dať vozidlám z dialnice smer Šútovo hlavnu a z I/18 by im mali dávať prednosť. Je to síce nezvyklé, ale pomohlo by to.

Na úseku Dubná skala – Turany v špičkách znižovať rýchlosť.
Niečo to zmierni, ale zápchy tam proste budú pravidelne.

Stráťa

To že provizorní konec dálnice pokračuje jako hlavní silnice není nezvyklé ale obvyklé až samozřejmé. Je to tak u Ostrova, Janova, Kokor…asi všude kde není kruhový objezd.

Michal

Je to tak napr aj na Slovensku na R2 pri Tomášovciach.

Libork

A on čekal někdo něco jiného?

Tomáš

Ani po dostavbě úseku, o kterém píšete NEBUDE slovenská D1 mezi Bratislavou a Košicemi kompletní. Zcela chybí druhý tubus tunelu Branisko. A na dálnici nemůže být tunel jen pro jeden směr jízdy. To nemá s dálnicí nic společného.

Juraj TT

Kde je niečo take napísané, ze na diaľnica nemôže byť v polovičnom profile? 😃

Nose Peak

No, vzhledem ke stáří toho tunelu se brzo bude jezdit vrchem jak za starejch časů, až to budou muset zavřít na údržbu…

Juraj TT

Na druhej tunelovej rure sa uz robi.
Projekt za 298 mil € + následne reko druhej rúry za 92 mil €.
Súčasťou je aj úprava horského priechodu a dva ecoducty za +- 100mil.
Druhú rúru chcú otvoriť v 2035.

Michal

Tá oprava pôvodnej cesty za skoro 100 mil EUR je do neba volajúca hlúposč.

Juraj TT

Su dva projekty.
Jeden za 69milionov od NDS a druhý za 20 od SSC. Cesta patri SSC.
Ak budú dve rury, veľké investície do horského prechodu su úplne zbytočné.

46 mio majú stáť dva ekodukty.

ldx

🤣🤣🤣 2035 – dobrý!

Litovel

Letos už se jezdilo přes kopec.

Juraj TT

Tak sa jazdí minimálne dvakrát do roka, počas údržby.

Jasné, nie je to vtedy komfortné, ale Branisko nie je nejaky kilometer dlhý tunel a intenzita dopravy je stále taka, ze jedna rúra stačí. V pripritach sú stále úseky dôležitejšie ako druhá rúra Braniska.

Myslím, že si v Čechách malo uvedomujete, ako veľmi je východné Slovensko na konci EU.
Je to ako kedysi Dolné Rakúsko, zaostalý pomalý koniec civilizácie…

ldx

Na konci EU je Ukrajina (ne formálně, ale kulturně).

Jarda Pytlík

Já myslel, že dálnice kolony odstraňuje, ale asi ne. Tak proč je za draho stavíme?

Lukáš

Ono je v Ružomberuku je dálnice? 🙂

Jarda Pytlík

Na videu je kolona na dálnici.

J.M.

*na sjezdu z dálnice

Jarda Pytlík

Ale to znamená, že dálnice neplní účel. Titulní foto to dokazuje.

Tenda

Tak si to titulni foto prohlednete poradne a prectete si jeho titulek….
To neni kolona ale zaparkovana auta jejichz uzivatele sli na prohlidku otevíraného tunelu

FrenkyUL

je to blb a nebo jen provokatér 🙂

Dejf

nedostatek schopnosti logicky uvažovat mě stále vede k tomu, že některá občanská privilegia by měla být přidělována na základě zjištění aspoň základních kognitivních schopností.

asdf

V tom případě byste jako autíčkář neměl mít žádná občanská privilegia.

„Induced demand“ je reálný fenomém o kterém každý kloudný dopravní inženýr ví své.

Ale ano, lidi jako vy rádi překrucují fakty…

Dálnice

Myslel jste špatně.

Karl vB.

Číst a psát evidentně umíte.
Teď byste své úsilí mohl zaměřit na základy logického uvažování a kritické myšlení…

Ic540

To u některých asi nelze…🤯

Jinak jsem osobně rád za ten počin ohledně Žiliny a okolí. Využívám autem často. Snad se dožiju i úseku Čadca Žilina což je komplikace z na Ostravsko/Msk obecně…

Jezdím i vlakem a busem z do Žilinského kraje samozřejmě. Ale je to tragédie a ubohost kolikrát. Nejednou zrušený či úplně změněný cíl výletu. Prostě katastrofa zvlášť pro člověka co fandí a rád využívá veřejnou dopravu…

Radek

V návaznosti na tvoření kolon opět musím zmínit, že kdyby se zbývající úsek Turany-Hubová stavěl v první variantě kde byl veden převážně po povrchu okolo Kralovan, tak by za A) byl mnohem rychleji postaven než tunelová varianta, za B) by byl řádově levnější, za C) by byl rychlostně rychlejší i přes větší vzdálenost a teoreticky by nohl být i levnější na provoz, ale to už je relativní. Navíc už při přivedení do Kralovan, by mohla být část provozu odkloněna směr Orava a tím pádem by měla přímé napojení na slovenskou dálniční síť. Opravdu si v současné situaci nejsem jistý stavbou… Číst vice »

Petr

Ta stavba by nikdy neprošla slovenskými, a už vůbec ne evropskými environmentálními zákony. Napadly by ji prakticky všechny ochranářské spolky a s velkou pravděpodobností by spor soudně vyhrály. Reálně by se s výstavbou nikdy nezačalo.

Michal

V údolí hrozí zosuv svahu, nie je tam miesto.

kuna

Trasa vedená přes unikátní přírodní lokality jako Rojkovské rašeliniště, nebo Mičianské travertiny by stěží prošla povolovacími procesy. Ale hlavně stavba na sesuvových územích by postupovala velmi rychle. Ale směrem jiným než žádoucím. Na papíře to vypadá jednoduše, to by stejný argument pro povrchovou variandu D8 přes české středohoří – bude to rychlé a levné, ale bylo to s desetiletým zpožděním a za více peněz a to údolí Váh je geologicky mnohem komplikovanější.

Radek

Tak proč to původně touto trasou projektanti navrhli? Chtěli záměrně zničit cenné lokality a vést trasu sesuvovým geologicky komplikovaným prostředím a ten masív kterým povedou tunel je zcela geologicky stabilní?!? Jak píšu bude se to stavět a tunelovat dalších dvacet let, ale rád se budu mýlit. Jdu studovat geomorfologii pováží okolo Kralovan;-)

Radek

A jsem rád, že tentokrát není problém ta severní stěna, ale geologicky a enviromentálně cenné lokality a sesuvové území. A co to napojení směru na Oravu, to jste nějak opoměli, bude se teda budovat další obchvat Kralovan a okolí, aby hlavní tah Pooraví nevedl těmi obcemi? Prosím o info.

Dusanh

Protože zakázku vyhrál Doprastav, který neuměl tunely, ale zato uměl mosty.
Naštěstí příroda ukázala, že to s těmi sesuvy myslí vážně, a po dvou takových menších už i korupční hlavy pochopily, že to celé musí zahrát nějak do autu…
Takže kdyby se to hned na začátku postavilo v tunelech, tak už dávno mohlo být hotovo.

Juraj TT

Kebyže nekecate.
Súčasťou povrchového variantu mal byť tunel Rojkov…

Povrchový variant bol proste vždy vyrazne lacnejši. Je logické, ze sa snažili ušetriť. Súčasný variant ma cenu 1,5mld € za 14km.

Vystavbu zastavili až odtrhy. Európska komisia v roku 2012 akceptovala rozsiahly návrh kompenzačných opatrení, vypracovaný prof. Rothom, avšak začiatkom roka 2013 došlo k masívnemu zosuvu v priestore Šútovského kameňolomu v mieste, kadiaľ mala viesť Estakáda Rieka.
Následne sa skúšali rôzne povrchové varianty, dokonca sa dialnica dvihla vyššie.
Ďalší prieskum 2016 ukázal možné ďalšie odtrhy a povrchový variant definitívne padol
Aj ked aktivisti za neho bojovali.

Dusanh

Jasně, přece tunel 1800m je prostě totéž, jako tunely o celkové délce 8,7km…

Juraj TT

Napísali ste „který neuměl tunely“
Ked neviete, je jedno aký dlhý je tunel. Súčasťou povrchového variantu bol aj 2900m dlhý tunel Havran.
Vy podľa mňa o tom nic neviete, akurát mudrujete.

https://ipravda.sk/res/2018/01/12/thumbs/mapa-d1-turany-hubova-galeria.jpg

Vzhľadom na majetkové prepojenie Doprastavu a Metrostavu v rámci DDM Group v tomto období, tvrdiť že Doprastav nevedel tunely…

Dusanh

Hele, jestli nechcete pochopit, že nebyla rozhodující délka tunelů, ale „délka mostů a estakád“, tak je diskuse těžká.

Pokud „umím mosty“ a hlavně na to mám technologie už z předchozích stavbeb, tak mám větší zisk. Tak jednoduché to je. Pokud mám víc tunelů a musím platit subdodavatele, tak ten výsledný zisk je menší. A potom zbude i míň do kapes těch, co rozhodují. Už fakt nechápu, jak to mám napsat…

Horizon

Lebo bol príkaz zhora šetriť. Na papieri to pôsobilo, že sa to rýchlo postaví. Tunel je veľmi náročné technické dielo, čo nevyhovovalo nikomu z kompetentných.
Aj tunel Cebrat bol kedysi dávno skrátený v záujme šetrenia…

Michal

Nevioem či ste spomalený, alebo ináč mentálne obmedzený, ale povrchový variant je vylúčený z dôvodu mimoriadne rozsiahlych zosunov v trase. Takže by to nebolo ani rýchlejšie a ani lacnejšie.

Petr

Kdekdo se tu posmívá, ale zkuste se podívat, kolik je dálničních tunelů v Česku a jaké jsou i okolo toho mála vždy problémy. Nechme se překvapit, kdy bude dokončený tunel Maletín se skromnými 4 km.

vrms

Tak problémy v ČR jsou, ale spíš s cenou než s extrémní dobou výstavby. I slavná Blanka (vím, že to není dálniční, ale zase je v centru města a navíc má 3 MÚK) se od začátku ražby průzkumné štoly stavěla „jen“ 11 let. Proti tomu je těch 27 a půl roku u Višňového fakt hodně. 🙂 Zas Višňové ve výsledku nevyšlo tak draho.

Juraj TT

Vystavba Višňového netrvala 27,5 roka.
Zase netreba hltat všetku politickú propagandu, z jednej či druhej strany.

Poklepanie základného kameňa V.Meciarom pred voľbami, nie je začiatok výstavby.
Ta zacala v 2014 a skončila v 2025.

Blanka ma razenych menej ako 3km a cena bola fakt astronomická.

Alfons

Počítá se od ražby průzkumné štoly. Višňové 27 let. (Ručně)
Blanka 11 let. (Stroje)

Juraj TT

V akom vesmíre je razba prieskumnej štôlne, ktora sa robí pre vypracovanie projektu, zaciatkom výstavby?
Rozumiete dovodom, prečo sa razí prieskumná štôlňa?

Jano

Výstavba Višňového bola vinou pravicových politikov prerušená cca o 10 rokov, takže odrátajte mínus desať!!

vrms

No výstavba netrvala, protože většinu času se nic nestavělo. V roce 1998 začala ražba průzkumné štoly. Byla dokončena 2002 a měl se hned začít stavět samotný tunel. Místo toho se to odložilo, pak zrušilo a změnilo na PPP, zrušilo PPP, udělal tendr, 2 nejlevnější nabídky vyloučily, aby vyhrál ten správný. Po 12 letech, kdy to mohlo být postavené už 2x, se taloši konečně v tom začali hrabat, aby následně utekli, zastavilo se to, vybral další zhotovitel…

Juraj TT

Po prerazeni štôlne sa zacalo projektovať, potom celý proces k získaniu stavebného povolenia, EIA, verejné obstarávanie,… Máte pocit, ze to trvá mesiace?

Výstavba tunela ako takeho, sa po zmene projektu začala o 12 rokov neskôr. To je jediné čo sedí.

Lukáš

Problémy jsou i s projektovou přípravou. Z posledních například tunel Pohůrka u Budějovic. Že původně zamýšlené milánské stěny skončí průšvihem se vědělo dřív, než se koplo do země.

Matěj

Smazáno pro porušení pravidel slušné diskuze.

Michal

Vždyť z Blavy do Košic to vždy bude rychlejší přes Maďarsko ne?

Dolík Polil

Teoreticky ne, až Slováci dostaví jižní variantu k jejich D1 (R7). Ale to není v plánu ani do roku 2040, takže vlastně dost možná ano, Maďarsko je rychlejší možnost 🥀

Juraj TT

Nie je.
Dnes je najrýchlejšia možnosť cez Zvolen, je aj najkratšia, 404km. R7 nie je treba, skôr pokračovanie polprofilu R2 na Gemeri.
Druhá najrýchlejšia je cez Žilinu, 443km, po otvorení Ružomberka to bude najrýchlejšia trasa.
Najdlhšia a s potrebou dvoch diaľničných známok je cez Budapešť, 446km a asi o 20minut dlhšie, ako cez Žilinu.

Jaroslav Černý

Podle plánovače na mapy.com ne.

Stráťa

Nezdá se to ale přes Budapešť to je taky pěkná zajížďka.

Petr David

Poradil bych jim, jak omezit kolony: používejte veřejnou dopravu. Méně betonu, více přírody.

MP22

😅 jojo že zrovna mezi východem a západem Slovenska je naprosto luxusní

Petr David

Psal jsem: „používejte“

X 1

On by jeden i používal, ale ono je to dost obtížné. 😄
Autobus bude stát ve stejné koloně, nebo se zaseká ve městech a vlak, respektive koleje, jsou na tom mnohem hůř než u nás.

Petr David

„respektive koleje, jsou na tom mnohem hůř“

hůř, než kolony?
Nenalhávejte si, že většina lidí vytáhne nohy z auta.

Stráťa

Ano, hůř než kolony. Cesta dveře-dveře vyjde autem líp i když budou na cestě hodně velký zdržení. Aby byl vlak konkurenceschopný tak potřebuje rychlou trať která není ani v ČR ani na Slovensku.

Petr David

To by bylo v pohodě, každý ať si rozhodne podle svého. Horší je ale to, že tlak motoristů vyvolává další betonování krajiny.
S tou rychlou tratí máte pravdu, ale vůle je bohužel pouze na výstavbu silnic.

Dejf

Však v klidu, to dotovaný letadlo mezi blavou a košicema je prej super, co jsem zaslechl z místních zdrojů.

holy.james067

I já bych jako prostředek veřejné dopravy na trase Bratislava – Košice volil letadlo.

Caracas

nebojte, ta linka dlouho létat nebude…

Dejf

na druhou stranu když může ryan denně za nějakejch 40e hoblovat praha-košice-praha a mít to pokaždý plný (letěl jsem to 3x a viděl za celou dobu asi 5 volnejch míst), tak blava za 30-35 prostě vycházet musí, teda když se někde najde éro a posádka do oběhu.

Nešotouš

Proč má tenhle pán stejné jméno jak náčelník ČIŽP ?
asi náhoda ale názory a stejné

Pavel

Pane, asi nevíte o čem mluvíte. Jezdím Nový Jičín- Rožňava. Autem ideálně za 4 hodiny. Vlakem/busem za 8 až 13 hodin.
Cena vlak/bus 2x dražší.
Co si myslíte, že je lepší?

Petr David

Domníváte e, že reprezentujete jakou část obyvatel?

Pavel

Reprezentují ty, co se z bodu A chtějí dostat do bodu B, v co nejrychlejším čase za nejnižší náklady.

Petr David

Jinak vím naprosto přesně o čem píšu. Bezmála 70 roků používám VHD.

Stanislav

Prosim o kontakt, at vam mohu zavolat a tech 9t nakladu pretahate ruco, abych ja jet verejnou🤣🤣🤣🤣

Petr David

Co se týče nákladu, tak tady je vše otázkou plošného, silně omastěného mýtného. Náklaďáky jsou nezbytně potřeba, ale za jiných podmínek.
Jinak – reagoval jsem na příspěvek, ve kterém se píše o osobní dopravě. Mrkněte na to.

Caracas

Používat veřejnou dopravu je fajn rada, to by tam ale ta veřejná doprava musela být použitelná. A to moc není. Autobusy nepoužitelné, vlaky přeplněné a spojení jinudy příliš časově náročné. Pro staršího člověka je obtížné v Ružomberoku jen do vlaku nastoupit či vystoupit.

Ján

Neviem kedy ste naposledy išli vlakom Bratislava Košice, ale po zavedení hodinového taktu sa dá prakticky vždy nájsť voľné miesto, až na výnimky napríklad na začiatku/konci prázdnin, predĺžených vikendov.

Plecháč

Pokud jsou ty vlaky přeplněné, tak to zas tak tragická služba asi není. Zvlášť když jezdí každou hodinu 8 vozů, to je dost velká kapacita.

Petr David

Jezdí veřejnou dopravou celý život, mám jiné zkušenosti.

Caracas

Jezdíte celý život veřejnou dopravou mezi Blavou a Košicemi? O této trase je totiž řeč.

Petr David

Tak to trochu popište.

Stanislav

Ani jako ironie to NENI VTIPNE!🙄

Petr David

To máte naprostou pravdu, o žádný vtip nejde. Jde o dobře míněnou radu. Tedy dovolil jsem si.

motor

To není tunelem. Projet Ružomberok (čti: proskákat) trvalo v létě 50 minut a žádný tunel k tomu nepotřebovali.

Antonín Prokop

K tomu opakovanému výběrku – je asi třeba aby to dostalo to správné italské konsorcium….. Jinak ať se daří. Snad jednou z domu do domu dojedu bez okresek po fajné cestě. Nyní najíždím na dálnici 12 km za domem a sjíždím z ní až u Holešova. O tom se mě dříve ani nezdálo.

Dejf

Tak že je řetěz tak silný jako nejslabší článek nepovažuji za převratné zjištění. Až se otevře ružomberok, tak to bude viset na turany-hubová, pak se problém přesune k chybějící trubce braniska. A jestli po dostavění toho všeho vznikne nějaký další horký místo je už otázka na někoho s větší místní znalostí.

Juraj TT

Branisko by malo stačiť do 2034.
Cieľ väčšiny tých áut je Liptov a Tatry.

Adam BV

Problém Braniska není v kapacitě, ale potřebě opravy, která si vyžádá uzavření tunelu a využití původní trasy… aspoň tak to píše wikipedie

Lukáš

Tak “ cesta “ kolem Ružomberku se otevře v roce 2026 a pak zbývá ten zrušeny úsek….ten bude “ někdy “ ….

Juraj TT

Vzhľadom na to, ze sa chcú miesto realizácie novej súťaže súdiť, tak si ešte počkáme.

Bakšiš bol zrejme vyplatený dopredu….

Tomáš

Úsek okolo Ružomberku se má otevírat kdy?

Juraj TT

Hovorí sa o marci aj maji 2026.

SYN

Tak to je slušné!

Juraj TT

Už mal byť otvorený. Pôvodne to malo byť naopak. Ružomberok 2025 a Višňové na jar budúceho.

Potom nastal ďalší zosuv, mostný uzáver klesol o 5 cm, takže sa most prerába a zosuv stabilizuje.

Evžen

Mám za to že kolony tam byly pořád. Takže žádné překvapení. Už aby se tam ta dálnice otevřela.

J.K.

Tak v Ružomberoku to bude střet místní dopravy a tranzitu, a za chvíli to zmizí, to je dobrý…

Maxík

Nemám rád, když se Češi posmívají Slovákům za nedokončenou páteřní dálnici. Reliéf a sesuvná území hrají jednoznačně v neprospěch Slovenska. Klobouk dolů před projektanty a stavaři. Jen škoda toho politikaření kolem.

Roman

Největší potíže dělá neschopná Ficova vláda, která důležité stavby přiděluje podle známosti.

Caracas

Nemám rád, když se kdokoliv komukoliv posmívá. Ale dálnici do Košic začali Slováci budovat v roce 1972, máme rok 2025, hotovo není a ještě dlouho hotovo nebude. Budovat nejstrategičtější dopravní stavbu republiky více jak půl století je naprosto nevídané. Vysvětlit to reliéfem krajiny a složitými geologickými pormínkami podle mého názoru nejde. Vypovídá to spíše o celkovém stavu slovenské společnosti jako celku.

Juraj TT

Co potom hovori o českej spoločnosti budovanie ceskej D1 86 rokov?

N.N.

Do konce roku 1992 to byl jeden stát. 2 světovou, okupaci v 68 …
Ano, na české straně se začalo dřív, na Slovensku až za Husáka, po těchto událostech, které stavbu přerušily. Tím takové srovnání kulhá na obě nohy.

Juraj TT

Vôbec to porovnanie nekriva.

Lebo v spoločnom štáte sa podarilo postaviť diaľnicu niekde po Piešťany a potom samozrejme potemkin kvoli svetovému poháru v lyžovaní pri Mikuláši.

Slovensko má menšiu a slabšiu ekonomiku s polovičným ľudským potenciálom.
Napriek svojej morfologii ma 914km diaľnic. Polovičná krajna!

Poliaci maju na vás dobré prislovie. Ked sa niekto chvasta a nemá na to nárok povedia: A Česi si myslia, že su Švajčiarsko.
Týmto by som tuto úbohú debatu ukončil.

Caracas

Aby jsme byli přesní, na Slovensku se dálnice nezačaly stavět za Husáka, ale za Svobody.

Lukáš

Stavba zahájená před 86 roky byla formálně dálnicí až do Košic. To, že se u Slováků 33 let do země pořádně nekoplo počátek stavby nikterak neposouvá.

Bespi

Soucasna D1 ma jine trasovani nez puvodne. Stejny je jen usek z Prahy do Brna, dal drive pokracovala na Bratislavu a pokračovat až na Ukrajinu. Se zmenou situace došlo k přejmenování úseku. Později někoho napadlo za D1 označit nesystémově i budovanou dálnici mezi Brnem a Ostravou.

Pavel S.

D1 neměla vést do Bratislavy, ale v trase dnešní D49+R6 do Košic a dál do SSSR. Na značení D1 mezi třemi největšími městy ČR nevidím nic nesystémového, naopak. Ale to by bylo žabomyší dohadování o číslech.

PetrN

Ani vy nemáte pravdu, za Československa měla vést D1 od Rousínova na Bučovice a dále Hradiště, Trenčín a pak na Žilinu… proto mj. byla slovenská D61 Blava-Trencin a pak dále jako D1 s kilometráží od Prahy, a to ještě nekdy po roce 2000

MP22

D46 a D35 (R46 a R35) jsou postavené už pěkně dlouho, dálniční spojení Praha-Brno-Ostrava tu tedy máme tuším od roku 2012. Ano, teď se dostavěla ta D1, ale je to dosti podobná trasa jako přes Olomouc, je to jen formální akt. Srovnání by sedělo, kdyby se dalo po dálnici dostat z Bratislavy přes B.Bystricu, Liptovský Mikuláš a dále na východ po současné D1 a šlo by zase jen o oficiální spojení pod jedním číslem ale už dávno by se mohlo jezdit dálniční alternativou. Takhle je to liché srovnání

Alfons

Takže to znamená že máte na dokončení čas ještě 34 let a budete jako stát lepší. Jinak se česká D1 stavěla 58 let.

Stanislav

Jen takovy „maly detail“ NA ZACATKU MELA VEST UPLNE JINUDY😁

Jano

Tak bavit sa o tom čo bolo pred rokom 1989 je zbytočné. Kde budu priority pre výstavbu dialnice stanovoval UVKSČ takze na Slovensku sa zbudoval akurat úsek Břeclav Bratislava .. a čestný úsek okolo Mary … to je vsetko.
Boli sme Československo a Slovensko rozhodně netozhodovalo samostatně ake cesty si postaví alebo nepostaví. Taky bol reálný stav veci. Takže o žiadnom stave slovenskej spoločnosti to nevypovedá … ta orografie je fakt zasadadna. Samozrejme politika tak ako v Čechách na to vplyv mala.

vrms

To soudruhům křivdíte. Dokázali postavit přes 80 km D61 (po exit 91 Horná Streda), čili současné D1, a pak asi 55 km okolo LM a mezi Prešovem a Košicemi. Čili třetina současné délky D1 vznikla už za komunismu.

Juraj TT

A koľko zo sucasnej českej D1 postavili súdruhovia, ze ste ju dokončili až dnes?

Aj ked teda ste ju 30 rokov prevadzkovali vo verzii tankodrom a ešte si za to nechali platiť.

Caracas

Bavit se o tom co bylo před rokem 1989 rozhodně zbytečné není. ÚV KSČ stanovil jako zásadní prioritu dálniční propojen Prahy s Bratislavou, jaká bude prioritizace dopravních staveb v Čechách a na Slovensku bylo věcí ministerstev dopravy a ty byly od roku 1968 dvě, V 70, letech ÚV KSS a Slovenské ministerstvo dopravy vyhlásilo dálniční spojení Bratislavy a Košic za svoji prioritu a dálnice se dostala i do plánů na nevím kolikátou pětiletku. Na základě toho byl postaven úsek Bratislava – Piešťany a úsek na Liptově. Nemůžete myslet vážně, že by orografie byla zásadním důvodem pro to, aby se cca… Číst vice »

Lukáš

Z Čech na Slovensko naopak teklo dost peněz. I za komunistů.

Gregyros

tak u Višňového tehdejší Ficova vláda vyškrtla nejlevnější Skansku a vybrali 3 nabídku Italů a Maďarů která byla myslím(kdyžtak mě opravte) o 2 miliardy € dražší

Béďa Havránek

Hlavně škoda toho, že poměrně pěkná malá země jako Slovensko staví svoji dálniční síť tak krajinářsky a přírodovědecky bezohledným způsobem, čímž snižuje svou atraktivitu.

Chmel

Vůbec není na místě se Slovákům posmívat ani kvůli dálnicím, ani kvůli politice. Mají tam alpskou krajinu a východoevropský rozpočet – za těchto podmínek se s tím popasovali docela dobře. A to že si zvolili mafiány – u nás je to aktuálně to samé v bleděmodrém…

Zbyněk

Kolony se tam nepřesunuly, ty tam jsou na denním pořádku.

Lukáš

To opravdu někoho překvapí, že se kolony přesunuly jinam? Rožumberok byl problematický i předtím, jen to do problematického úseku „dávkovala“ už ta Žilina, navíc je to křižovatka dvou vytížených tahů – z východu na západ a ze severu na jih.

km213393

Kapacita dálnice o dvou pruzích je asi o dvě třetiny větší než kapacita silnice s jedním pruhem. Kapacita dálnice klesá, čím rychleji se řidiči snaží jet. I tak je ale přísun aut do úzkého hrdla větší než po běžné silnici. Čili otevření dálnice před Ružomberkem od západu muselo situaci ve městě zhoršit. Volba auto vs. vlak už ale přírodní zákon není.

Tom

Ružomberok má skvělé nádraží , zvlášt pokud přijede nízkopodlažní vlak a dveře jsou půl metru nad tím co nazývají nástupištěm .Kolejiště v nádraží je tam v horším stavu než na nějaké zapadlé lokálce