Otevírá se první krajské P+R parkoviště. Usnadní dojíždění do Prahy, nabízí 150 míst i prostor pro kola

První krajské P+R parkoviště v Olbramovicích. Foto: Středočeský krajPrvní krajské P+R parkoviště v Olbramovicích. Foto: Středočeský kraj

V Olbramovicích jsou i čtyři nabíječky, držitelé kuponů PID mají parkování zdarma.

80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zemko

Jako, zamer je to pekny, ale kdyz se podivame treba do okoli Berlina (treba Furstenwalde Spree https://mapy.com/s/lunojadaba), tak to kulha na nekolik noh. 1 – ta gabionova zed a na ni oploceni tam je proc? (jasne, chapu vyrovnani terenu, ale i tak to pusobi jako overkill 2 – zpusob reseni stromu je na hlavu, proc neni mezi parkovacimi misty proti sobe pruh zelene se stromy, ale je tam tenhle i***tsky ostruvek? 3 – je duvod, aby parkoviste bylo hlidane = placene? nestacily by kamery napojene PCR ve Voticich? umim si predstavit, ze buy-in by pak byl taky nekde jinde co… Číst vice »

MK

Myslíš, ze na stanici PČR ve Voticich někdo sedí 24 hod u monitoru? Ty budou rádi, když dají na službu 2 policisty, kteří budou většinu času v terénu

zemko

pokud nebudeme hledat reseni, nebudeme mit kvalitni sluzby za sve dane, tak jednoduche to je

Jan Neruda

Od malička mi bylo vtloukáno do hlavy, že na trávník se nešlape. A na fotce je vidět, že na parkovišti jsou pouhé 2 pruhy trávníku a hned v den rautu na jednom z těch úzkých pruhů stojí dva diskutující.

Karel Mio

Nešlape se na hřbitovní kvítí, na trávník klidně…

Joska

Angličani šlapou po trávníku 150 let aby dobře vypadal

Béďa Havránek

Historie trávníků (~ lawns) je docela zajímavá a je pravda, že se v Anglii po trávnících šlape (od toho taky jsou vedle sportování) a že některé jsou staré staletí. Vždy bylo poměrně pracné je udržovat, ale díky oceánskému klimatu s rovnoměrnými srážkami se to dobře dařilo, aspoň donedávna. Dnešní sucho a vedro dává trávníkům zabrat i tam a móda toho, čemu se říká „English lawn“, spojená hlavně se zahradmi v příměštích, opadá, a jak na soukromých zahradách, tak i ve veřejném prostoru se objevuje stále víc méně pravidelně sečených a druhově bohatších, kvetoucích, ploch. U tohoto parkoviště půjde o něco… Číst vice »

PetrH

Díky za komentář. Tím to asi bude, pokud dostatečně prší, tak se trávník obnoví.

Béďa Havránek

A ještě pokud dostatečně hnojíte. Totiž živiny, které při častém sekání na krátko neustálé odstraňujete, musíte vracet, jinak tráva nepřežije. Také musíte provzdušňovat, dosévat. Trávník je drahá věc. V našich klimatickcých podmínkách je na sešlapávaných plochách nespoléhat na trávy, ale nechat tam růst co se tam udrží. Čím dál víc se, mimochodem, daří středozemským druhům.

Jan

Tohle by mi dávalo smysl, kdyby:

Bylo zdarma i pro držitele IN gold. Lítačku nemám a nepotřebuji.

Byl od tohoto parkoviště takt 30 minut i v noci směr Praha a zastávkový.

Jinak prostě musím s autem dál…
Pět hodin díra bez vlaku je ostuda.
Použitelné vlaky končí v Benešově, a taky s pauzou.

Maverick

A ty stavajici plochy podel protihlukove zdi kde se aktualne parkuje se zavrou?

Petr

Aby nebylo P+R prázdné tak by tam měl být shodný režim parkování s vyjímkou několika míst K+R (například na parkovací hodiny). Jinak to bude jako s parkovacím domem v Příbrami . On je poloprázdný a celý terminál je obložen automobily.Naštěstí teď u železniční části udělali parkování na parkovací hodiny.

mates

„Součástí je PROPOJENÉ obecní parkoviště pro 80 vozidel, k dispozici je i nehlídané volné stání K+R pro 20 aut.“ Usuzoval bych z té věty, že bude režim u obou částí stejný.

SYN

K+R 20 míst??? Vždyť to je logický nesmysl, pokud to skutečně má být k+r tak by se typický pobyt měl pohybovat okolo 1 minuty… to tam bude zároveň vykládat 20 aut?

Jirka P

Sice souhlasím, že to vypadá předimenzovaně, ale na druhou stranu, uvažte, že jde o parkoviště u stanice vlaku, který nejezdí moc často. Takže na tom K+R můžete očekávat nárazový provoz a 20 lidí na jeden vlak není zas tolik. Podobně, když pro někoho někdo přijede, může tam být už před příjezdem vlaku a bude tam čekat třeba 10 minut, což, ač „nelegální“, stejně nebude nikdo pokutovat.

Ruda

Jako jo , no. Ale i tak se musim zeptat, a neni to málo Antone Pavloviči ?

bakiy

A teď ještě zrušit osobáky Olbramovice – Votice…

Koro

První krajské? A to v Rudné bylo co?

Rom

Co furt Praha Praha co se sem furt cpete. Jsou i jiná města. Udělejte si z Benešova druhou Prahu.

Twix

V pohodě, do Benešova tím vlakem můžete jet také. Akorát pak to P+R nemá takový smysl.

PavelM

Záměr chválím, jen nerozumím tomu, proč je to zdarma. Chápal bych promo do konce roku. My nakonec ten idealistický komismus opravdu vybudujeme. To není možné stanovit cenu parkovného pokrývají alespoň režii a předpokládanou obnovu.

Mirek

Neni zdarma. Pokud nemate kupon, je cena pomerne vysoka, v zahranici je parkovani u nadrazi ve venovskych lokalitach vetsinou zdarma.

PavelM

Zdarma není nikdy nic. Tohle má tak kapacitu pro Olbramovice a okolí a je to tak správně. Předpokládám, že to bude trend i do budoucna a bude se stavět i u ostatních nádraží. Nicméně si stojím za tím, aby poplatek byl takový, který pokryje režii a předpokládanou obnovu a údržbu. V rámci podpory VHD úplně stačí, že to erár zaplatí a nenastaví takovou cenu parkovného, aby sledoval návratnost investice v čase. Předpokládám, že to je hlavně pro dojíždějící do Prahy za prací a ti budou mít tu výhodu předplatného PID. Protože výletník směr Praha v pracovních dnech než se rozhouká,… Číst vice »

Honza S.

Chodníky jsou taky zdarma.

PavelM

Jo jo a řada z nich podle toho taky vypadá. Až jednou budete platit daň z nemovitosti, budete také vědět proč.

Petr

Pro ty co platí za garáž dań z nemovitosti by mělo být parkování zvýhodněné. Jinak se opravdu na těch silnicích kvůli zaparkovaným autům nehneme.

lokotomy

1) To by se muselo začít „shora“, tedy z Prahy. Kdyby tam bylo levnější parkovné než v Olbramovicích, moc lidí by to k přestupu na vlak nemotivovalo. Přitom pražská P+R se dnes staví za minimálně pětinásobek – a stejně se tam vybírá 50Kč denně.
2) Jak už napsal Mirek, tady je to v pořádku. Tohle parkoviště nejde použít prakticky k ničemu jinému, než k přestupu na vlak a politická snaha by měla být k tomu lidi motivovat. Co nejblíž od domova, na co nejmenším nádraží, kde je zřizování parkovacích míst nejlevnější.

PavelM

Souhlasím s Vámi. Ale pokud chceme někoho motivovat, tak by bylo asi nejlepší, aby alespoň nově příchozí do Prahy a okolí bydleli v Praze u metra a milovníci místní krajiny, aby si to zaplatili, byť zvýhodněně. Já věřím, že i místní chtějí, aby to parkoviště bylo kvalitní i za dalších 20 let. Nemám nic proti tomu, aby bylo zdarma pro všechny po dobu, než se to lidé naučí využívat. Pokud bude výrazně levnější bydlet na Benešovsku vč. nákladů na dojížďku za prací do Prahy, tak nikdy nebudou stačit silnice, železnice a ani ta P+R. To je prostě fakt. I samotné… Číst vice »

Tomáš

Zdarma? Asi neitevcist… Pro předplatitele pid jinak si člověk zaplatí ač 50kc je hodně příjemná cena za dění stání

PavelM

Číst umím, ten kdo to bude primárně využívat bude ranní dojížďka do práce do Prahy. Na I/3 je to ráno krásně vidět, kolik se toho valí na Prahu. A ten kdo bude pravidelně dojíždět, tak ten PID bude mít. Návštěvy max. o víkendu, jinak to bude plné. Takže si nedělám iluze, že toho moc nevyberou.

Petr

Je to okruh 25km okolo parkoviště, kam se vyplatí ještě dojet automobilem.

test

no to fakt příjemný není když byla možnost parkovat na 0, to už si těch 50 usetřím radší na benzín

Béďa Havránek

Proč by měla někomu naskakovat vyrážka z toho, že je něco zdarma, zvlášť když je to vybudované za veřejné peníze? Zrovna dobře umístěné a dimenzované parkoviště je věc, která by zdarma být měla, i v kapitalismu. Já třeba při cestě do Prahy občas nechám auto, občas i přes noc, u nádraží v Řevnicích, a to že to je zdarma a bez komplikací, je velký argument pro to, abych pokračoval vlakem. Kdyby se tam platila za parkování víc jak marginální částka (která se možná ani nevyplatí vybírat), tak se na to vykašlu a vezmu auto až do Práglu (a totéž pokud… Číst vice »

PavelM

Respektuji Váš názor, ale myslím si, že alespoň režijní poplatek by tam měl být. V některých lidech je prostě ta nároková ekonomika zažraná až do morku kosti. No nic, žádný strom neroste do nebe. Já jsem z generace 80. let a nemusím být erudovaný ekonom na to, aby mi bylo jasné, že pro mou generaci bude neudržitelné financovat husákovu generaci v důchodovém a zdravotním systému, vlastním dětem platit školy a start do života, investovat do obrany a přitom všem si ještě sami sobě dávat stranou, abychom mohli jít do důchodu dříve než v 70. letech a nezemřít tak přímo v… Číst vice »

Jan Novák

Může mi někdo rozumně vysvětlit, z jakého důvodu měli potřebu stavět gabionové zdi směrem do pole a ten terén takhle markantně srovnávat? To jako auta nesmí parkovat z kopce?

My fakt nevíme, co s těmi penězi dělat, jen je škoda, že to rozhazujeme na dluh….

Projektant

Když se podíváte na 3. foto, zjistíte, že parkoviště dost z kopce je, odhadem z fotky 6%.

ČSN 73 6056 uvádí ke sklonům toto:
5.1.3 Příčný sklon parkovacích stání nemá překročit 5 %. Podélný sklon parkovacích stání nemá překročit 3 %. Pokud je parkovací pás navržen podél jízdního pásu, může být příčný sklon parkovacích stání v závislosti na podélném sklonu komunikace až 9 %, u parkovacích pruhů nesmí podélný sklon parkovacích stání překročit 6 %. Příčný a podélný sklon bezbariérově užívaných parkovacích stání včetně přístupové komunikace se navrhuje
podle příslušného právního předpisu 2).

Jan Novák

Děkuji za odpověď.

Dohledal jsem si projekt:
http://www.koridory.cz/wp-content/uploads/2024/10/Olbramovice-PR-PDPS-D-1-1-2-Situace.pdf

To parkoviště má sklon 3-4%.

Zároveň když se podívám na článek na koridorech, tak ten sklon tam byl i předtím:
https://www.koridory.cz/reportaz-z-vystavby-krajskeho-pr-v-olbramovicich/

Zatím si z toho stále dělám závěr, že gabionové zdi, a terénní úpravy byl super vyhozené miliony.

Honza S.

Každopádně takhle luxusní rovné parkoviště bude drahé. Zatímco kdyby se nechal přirozený svah, tak by bylo levné. Chápu smysl té normy, ale možná by mohla povolovat parkoviště druhé kategorie, které může mít sklon třeba až těch 9 %.

David

Jako, nemusi prset, staci ze kape … mit tam pak treba boxy na kola, nejaky zakladni zastreseni se solary. Klidne by to mohlo byt vetsi a treba tam byt i skolka a nebo aspon vecerka.

Ale presne takhle by mely vypadat zastavky kolem vetsich mest. V Rakousku, Nemecku ci Svycarsku to jiz davno vedi.

Matyáš

No, boxy na kola jsou hned u nádraží… a školka mi přijde jako poměrně nestandardní vybavení P+R parkoviště 🙂

Mickey

Ale zas by to lidem umožnilo rychleji vyzvednout dítko cestou z práce, zajímavý detail.

Tomáš

U zastávek autobusu respektive u vylezu do odchodu k vlakům boxy na kola jsou a je jich tam.velkem.dost…bjel.jdem.tuhle po dlouhé době 401kou busem a ne vlakem a všiml si parkoviště a těch koliboxů celkem.me to překvapilo

Daniel Jablonecký

Školka na parkovišti uprostřed polí – toť sen každé české matky!

David

Nedokážete si představit, že existují lide s dětmi, navíc kteří zavedou dítě do dkolky a pak autem pokračují do práce? P+R parkoviště o stovkách v cizině fakt uživí školku o 20-30 dětech

PetrH

On nepsal, jestli to tu školku uživí. Ale o té lokaci. Děti taky občas vyjdou ven, víte to?

lojzik

okolní prostředí a doprava v okolí je nejspíš lepší než u průměrné pražské školky.

Jirka P

Jak to tak počítám, muselo by to parkoviště být tak dvojnásobné, aby se dalo počítat s 20-30 dětmi, což je relativně malá školka, navíc v obci, která už školku má (a ne moc využitou). A byla by v místě, kde ani není kam na prochajdu, natož nějaké jiné vyžití pro ty děti.
Tohle místo není prstenec kolem Prahy, to je spíš vnitřní periferie a i to parkoviště je tam trochu navíc.

Pavel

Chtělo by to kapacitní P+R u každé železniční stanici s dobrou dojížděci dobou do Prahy. Bohužel ale obce samotné, resp. lidé bydlící u stanice jsou často tvrdě proti.
Třeba Světice měly údajně nabídku od kraje na vybudování parkingu, ale odmítli, aby jim tam nejezdili moc aut navíc.

Pavel

Oprava: ne Světice, ale Strančice

Petr Šimral

Strančice mají výhodu, že už jsou v prvním pásmu PID. Mají tam divoké P+R cca pro 100 aut a pak se parkuje na divoko v uličkách, kde to jde.
Mnichovice už jsou ve dvojce, mají P+R pro 35 aut, je plné, ale spíše místními.
A hned další Mirošovice už jsou ve trojce (tak rychlé pásmování se fakt povedlo…), mají tam pěkné P+R pro 78 aut, taktéž cykloboxy, ale je dost nevyužité. Osobní zastávkové vlaky již jedou do Prahy dlouho a ještě platíte třetí pásmo a stejně pokud jedete po I/3, tak se musíte probít kolonami.

Martin

Ono ve Světicích to kapacitní P+R chybí taky. Udělali si tam kolem zastávky v celé čtvrti pro jistotu rovnou zónu zákazu zastavení, legálně vám tam nezastaví ani kurýr s balíčkem. Aut tam ale stojí denně tolik, že ráno ani nejde projet ke škole. Nesmyslná značka sama o sobě nic nevyřeší, dodržování zóny nikdo neřeší ani nekontroluje. Pomohlo by třeba zjednosměrnění a tím zlegalizování stání na ulici. Slova místního pana starosty: „…my rozhodně nechceme, aby nám tady někdo stál či zastavoval a vše je zejména kvůli lidem, kteří si z obce Světice dělají parkoviště a chodí na vlak.“

Rom

Necpěte se furt jen do Prahy. Jsou i jiná města na práci a bydlení.

Dejf

Jasně, všichni vás bereme vážně asi jako týpka s čepicí s vrtulkou a v mikině s nápisem ahoj 😀

Daniel Jablonecký

Kdo bydlí v Praze, nebude parkovat v Olbramovicích, nemyslíte?

beedat

Všechna místa, kde se má budovat, jsou na východ od Prahy, na západ jen Hostivice (kde už dávno parkoviště je), očividně tu výstavbu řídí někdo, kdo žije na východ od Prahy a zbytek kraje ho nezajímá 👎🏼

Daniel Jablonecký

Olbramovice jsou na východ? Vlastně jo, od Sedlčan 😂

Twix

A kde na západ od Prahy chybí P+R a je tam slušné železniční spojení do Prahy? V Berouně, Rudné a Příbrami jsou, v Hořovicích se také u nádraží zaparkuje, rozšířeno bylo parkování v Mokropsích, Dobřichovicích a Řevnicích. U kladenské trati se to P+R vylepší s její modernizací.

Jiný Petr

Tak to parkoviště v Hostivici nemá moc smysl dělat teď. Jednak tam parkoviště je – byť to není moderní a „učesané“ – a jednak se teď několik let budou v trati neustále „vrtat“ – takže atraktivní to cestování vlakem pár let nebude.

Johny

150 mist? Fiiha 🙂

Bjorn

Až se bojím, jestli to bude využito. 😀

AlfM

Tohle je budoucnost dopravy – kombinace železnice s individuální dopravou na „poslední míli“.
U nových projektů by se ale slušelo dělat je už se solárním carportem.

lokotomy

Je otázka, jestli v okolí těchhle (budoucích) parkovišť těch FV zdrojů není už teď nadbytek. Neznám přesná čísla, ale s půlkou spotřeby pokrytou jadernými zdroji (a pořád velkým množstvím uhelných) je o slunných odpolednách v letní půlce roku elektřiny nejspíš víc než dost, tak asi nemá úplně význam přidávat ještě další.

Jan Tichavský

Solární panely na střeše, vyrovnávací baterku a zapojit všechna elektroauta, která se budou nabíjet či také sloužit jako vyrovnávací baterka, pokud si to majitel nastaví (a dostane za to nějaký peníz). Každá volná a dostupná plocha ze které můžeme dostat enrgii s minimem nákladů se hodí. Na pole to dávat nechceme, parkoviště či sklady jsou tedy ideální místo. A FVE máme stále málo, když musíme pálit uhlí, takže každé kilo nespáleného uhlí je vítáno.

lokotomy

Poslední věta je nesmysl. Uhlí musíme pálit, abychom měli dostatek elektřiny i v době, kdy slunce (téměř) nesvítí. Ono jaksi uhlí ani jádro nelze efektivně regulovat z hodiny na hodinu podle toho, jestli slunce svítí nebo ne. A baterie jsou pořád ještě příliš drahé i na to, skladovat odpolední přebytky FV elektřiny na nadcházející noc, o skladování letních přebytků na zimu vůbec nemluvě. Ano, střechy všeho druhu jsou pro FV ideální místo, v zemědělsky využitelné krajině nemají co dělat, ale je otázka, jestli už jich není pro aktuální potřebu dost, jestli má smysl stavět další a další. V Rakousku nebo… Číst vice »

lokotomy

Že by ti, kdo mě tu vesele mínusují, přihodili nějaký věcný argument?

Leipaer

Evropa se musí naučit elektřinu ukládat. Baterie, přečerpávačky, gravitační elektrárny, elektrolyzéry. Distributoři na tom dělaj. Uhlí už jsme spálili a u jádra jsou sice všichni pro, ale sklad vyhořelého paliva pod barákem pak nechce nikdo. Přebytky FVE za slunečných dnů nemůźou být výmluva k zastavení pokroku…

PetrH

Odpolední přebytky elektřiny moc nejsou, jen o víkendu. A navzdory obecnému přesvědčení, nejnižší ceny elektřiny jsou spíš na jaře (kolem dubna a května), kdy ještě docela fouká a je voda v přehradách. V létě by se nám další panely rozhodně hodily, zejména vzhledem k růstu teplot a využívání klimatizací. Uhlí jde regulovat docela dobře, viz třeba tady, kde se klidně z 15% využití uhelek o víkendu dostaneme na 50% za pár hodin: https://app.electricitymaps.com/map/zone/CZ/live/hourly Samozřejmě, že se nejedná o start z nuly. Majitelé FVE neplatí, to se platí z těch peněz, které máme na faktuře jako podporu OZE… Víc se mi… Číst vice »

Petr Šimral

Naopak, FVE máme u nás stále kritický nedostatek. Vy koukáte na pár slunečných dnů, kdy opravdu se za odběr elektřiny platí, ale je potřeba koukat spíše na jaro, podzim a zimu. V létě nadprodukci postupně vyřeší třeba elektrolyzéry pro výrobu vodíku na zimu, ale v zimě je každá kWh dobrá.

lokotomy

Nikoliv. Sám FVE vlastním a na produkci hodně koukám. Takže vím, že pokud panely stojí na nějakém rozumném místě a s rozumným sklonem, výroba je tak od půlky února do konce října slušná až vysoká, skutečně málo vyrábí ve středoevropských podmínkách cca. od začátku listopadu do půlky února, kdy to ještě navíc často kazí oblačnost / mlha / sníh. Čili asi 100 dní v roce. Ano, v tomto období by se mnohem více FV zdrojů hodilo, ale za jakou cenu by to bylo? Resp. jakou paseku (přebytky) by v síti dělaly po zbytek roku? Jo, to je obecný problém, jak… Číst vice »

Petr Šimral

Rozumnější je stavět postupně, nikoliv pak, až to praskne, najednou. Taktéž FVE již šest let vlastním.

Lokotomy

Vsak ono se postupne stavi. A leckde by lidi radi, ale nemuzou, protoze sit uz vic neunese. I kdybyste to parkoviste zakryl cele, tak je to par set panelu, to je na dnesnim trhu kapka. Spis myslim, ze by to melo byt povinne na novostavbach a generalnich rekonstrukcich domu. Tam se to dodazecne dela slozite a leckdy to ani nejde, kdyz ma strecha nevhodny sklon nebo tvar.

PetrH

Elektřiny víc než dost je především o víkendu, bohužel jsme zrušili pracovní soboty a neděle. A pokud je léto, sucho a nefouká, tak záporná cena v pracovních dnech není ani omylem, to by se další panely docela hodily. Nejvyšší ceny elektřiny na spotovém trhu byly v srpnu 2002, kdy se k uvedeným faktorům přidala údržba francouzských JE (a taky omezení výkonu kvůli suchu).

PetrH

tedy 2022, kdy už tady půjde opravovat příspěvky.

Honza S.

Ale pod tím solárním panelem je stín, ve kterém může moje auto spokojeně odpočívat.

lokotomy

Hurá, že to ale trvalo! V západní Evropě po desítky let standard, v ČR konečně první vlaštovka. Tohle je cesta, ne rozšiřovat dálnice na 12 pruhů a kilometr od konečné metra stavět za miliardy další a další parkovací domy!

Johnny

Ze by to byla u nás prvni P+R vlaštovka a že by na západě lidi nějak většinově nechávali auta u vlaku a dojížděli do měst MHD to tedy fakt ne 😀 Ale jinak ano, je to dobrý projekt, jen houšť.

lokotomy

V článku se píše, že je to „první krajské P+R parkoviště ve Středočeském kraji“. Čili první vlaštovka svého druhu. Jsou ve Středočeském kraji i nějaká „nekrajská“ P+R? Nevím. Že jsou v Praze, vím. Ale na hromadnou se má z auta přestoupit na nejbližším (větším) nádraží, nikoliv až na kraji Prahy.

Petr Šimral

Mnichovice, Mirošovice, Benešov.

Petr

Příbram, Beroun, Stašov.

bakiy

Stačí se jen v Summerau podívat, kolik tam stojí aut…