Otevřela se další nová tramvajová trať v Praze. Prodloužení na Pankrác oslaví historické vozy
Jde sice jen o pár stovek metrů nových kolejí, klíčové je však přesunutí zastávky za křižovatku.
V pátečních 12:00 představitelé města a dopravního podniku otevřeli prodloužení tramvajové trati do zastávky Pankrác. Linka 19 se na koleje vedoucí od Pražského povstání kolem vozovny Pankrác vrátí až od sobotního výjezdu.
Páteční odpoledne však bude věnováno fanouškům MHD, kteří se budou moci od 13:45 do 17:15 v úseku Pankrác – Náměstí Bratří Synků a zpět svézt historickými tramvajemi.
Jízdy budou zdarma, na úseku zapendlují motorové vozy 349 a 2172 a muzejní tramvaj typu KT8D5.
Obě nové tramvajové zastávky Pankrác ležící hned u stejnojmenné stanice metra jsou už hotové ve své finální poloze naproti OC Arkády.
Dosud trať končila u ulice Hvězdova. Několikasetmetrové prodloužení od odbočky do vozovny Pankrác se dostavělo na podzim 2020 v koordinaci s rekonstrukcí přilehlé tramvajové trati. Současné prodloužení do stanice Pankrác se pak začalo budovat loni.
Při pohledu na mapu jde sice jen o 260 metrů nových kolejí, klíčové je však přesunutí zastávky za křižovatku. Díky tomu budou moci cestující linkou 19 přejíždět v době výluky metra na nedalekou stanici Pražského povstání.
Na Pankráci soupravy metra zastaví naposledy v neděli 5. ledna. Do konce roku 2025 pak budou nástupišti jen projíždět z důvodu rekonstrukce stanice a budování přestupu mezi trasami C a D.
Prodložení až ke křižovatce ulic Na Pankráci a Na Strži umožní přestup na další linky MHD pro pestřejší směrovou nabídku pro cestující. Není zde smyčka, zastávka je řešena jako úvrať pro provoz obousměrných tramvají.
Zastávky jsou plně bezbariérové, vybaveny přístřešky v jednotném pražském stylu. Tramvajová trať má zatím otevřený kolejový svršek kromě prostoru zastávek, přechodů pro chodce a křižovatek, kde je zákryt dlážděný, resp. asfaltový. Otevřený kolejový svršek je připraven na budoucí zatravnění tratě, které DPP předpokládá až po skončení výluky ve stanici metra Pankrác C.
Součástí akce bude i nový podchod pod ulicí Na Pankráci, koordinovaný s projektem metra D. Ten je zatím dokončen jen zhruba z 60 procent. Vede ze současného vestibulu stanice Pankrác C směrem k administrativní budové Gemini, kde vznikne vestibul stanice Pankrác D včetně výstupu do uliční úrovně.
Podchod bude v budoucnu sloužit jak pro přestup mezi oběma zmiňovanými vestibuly, tak i pro výstup z nich přimo na tramvajové zastávky. Část z vestibulu C k tramvajovým zastávkám bude dokončena příští rok spolu s rekonstrukcí stanice metra. Zbylá část do budovy Gemini vznikne v roce 2026, celý se však otevře až se zprovozněním metra D.
Pokračování k Budějovické
Konečná bude na Pankráci pouze provizorní. Výhledově má tramvajová trať vést až do Budějovické ulice, stavba získala již loni společné stavební povolení. Ze zastávky Pankrác měla pokračovat ke křižovatce s ulicí Bystřická u budovy pošty.
Tam se však nyní nedalo stavět kvůli budování metra, ulice Na Strži je rozkopaná a nešlo ji uzavřít na obou koncích. „Pokračování musíme probrat se všemi, kterých se to týká. Zda nějakým způsobem nenaruší případné další úvahy o dalším propojení,“ uvedl pro Zdopravy.cz technický ředitel DPP Jan Šurovský.
Plány na pokračování trati po Budějovické ulici se tak musí znovu technicky prověřit, stejně jako další případné navázání do Michle či Krče, kde ještě není připravený projekt.
Prozatím stavbu zablokovala Praha 4 s poukazem na nenahraditelnost parkovacích míst, která stojí v cestě.
Uzavření stanice metra
Uzavření a rekonstrukce stanice Pankrác C začne v pondělí 6. ledna. Ve vestibulu i na nástupišti stanice budou demontovány podhledy, osvětlení i rozvody, odstraněny stávající obklady stěn a sloupů, v uliční úrovni pak horní stanice výtahu.
Zhotovitelé v celé stanici provedou sanaci průsaků a vymění všechny 4 eskalátory mezi nástupištěm a vestibulem za nové. Vestibul i nástupiště stanice dostanou novou elektroinstalaci a rozvody, osvětlení, vzduchotechniku, podhledy, obklady sloupů a stěn včetně těch za kolejištėm.
Stavbaři v neposlední řadě opraví lokální poškození dlažeb, vymění také zastaralou technologii stávajícího výtahu a na povrchu pro něj vybudují nový kiosek.
Podstatných změn doznají také stěny kolem eskalátorů, v současnosti není během jízdy po pohyblivých schodech vidět do stran na nástupiště. V rámci rekonstrukce budou stěny kolem eskalátorů částečně vybourany tak, aby mezi sloupy vznikly průhledy na nástupiště.
Kromě toho DPP nechá v neveřejných služebních prostorech kompletně zrekonstruovat vytápěni a kanalizaci stanice, ve vestibulu se pak opraví nyní uzavřené toalety, které budou nově bezbariérové.