Automobily Doprava ve městě Infrastruktura Parkování Zprávy

Otázky a odpovědi k parkování v Brně: Nový systém bude jako kytička

Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Brno se 1. září zařadí mezi města, která zavedla placené parkovací zóny zvýhodňující místní obyvatele. S příchodem školního roku bude systém zaveden v historickém centru, v listopadu by se pak měl rozšířit do okolí ulic Antonínská, Kapitána Jaroše a Grohova. Postupně bude rozšiřován dle požadavků městských částí. Na časté dotazy město reagovalo na svých stránkách, deník Zdopravy.cz přináší základní odpovědi.

Parkování bude fungovat systémem kytičky. Co to znamená?

Ze zahraničních zkušeností vyplývá, že uživatelé na okraji jednotlivých oblastí jsou znevýhodněni oproti těm, co bydlí uprostřed oblastí. Brno proto zavádí systém takzvané kytičky, která toto znevýhodnění minimalizuje.
Parkovací oprávnění (rezidenta i abonenta) bude tedy platit nejen v jeho oblasti (střed „květinky“), ale i ve všech sousedících oblastech („okvětní lístky květinky“).
Například: Obyvatelům tmavě modré oblasti umožní jejich oprávnění parkovat jako rezident nebo abonent i ve světlemodrých oblastech. V oranžových oblastech bude parkovat jako návštěvník.
Výjimkou bude jen oblast historického centra města, kde mohou parkovat jen lidé z této oblasti.

Koho se nový systém týká?

V novém parkovacím systému se počítá se třemi typy řidičů:

Rezident – fyzická osoba, která má v místo trvalého pobytu nebo je vlastníkem nemovitosti ve vymezené oblasti. Pro získání oprávnění na parkování v režimu Rezident je nutné prokázat trvalý pobyt, případně vlastnictví nemovitosti, právní vztah k vozidlu (jsem majitel, auto je služební a mám právo s ním disponovat i pro jízdy domů atd.) a uhradit poplatek. Rezidentní karta platí v oblasti, kde rezident bydlí, ale rovněž v okolních oblastech. V dalších částech města pro dotyčného majitele karty platí status „návštěvníka“. Pro získání parkovacího oprávnění pro rezidenta nestačí nájemní smlouva – je nutné si na jejím základě vyřídit trvalý pobyt.

Abonent – právnická nebo fyzická osoba, která provozuje vozidlo za účelem podnikání podle zvláštního právního předpisu a má sídlo nebo provozovnu ve vymezené oblasti. Pro získání parkovacího dokladu (abonentní oprávnění) je nutné prokázat existenci sídla nebo provozovny právnické nebo fyzické osoby podnikající ve vymezené oblasti, dále právní vztah k vozidlu a uhradit poplatek. Abonentní oprávnění platí v oblasti sídla nebo provozovny, ale také v okolních oblastech. V dalších částech města pro majitele karty platí status „návštěvníka“.

Návštěvník – každý, kdo nemá v dané oblasti a okolních oblastech právo parkovat na rezidentní nebo abonentní oprávnění.

Kdo určí, kde všude bude nový systém zaveden? Nepovedou změny k tomu, že se zhorší situace pro všechny?

Parkovací režimy v jednotlivých ulicích určuje městská část. Městská část také rozhodne o tom, zda se k novému systému připojí. Omezení dává smysl zavádět tam, kde mají rezidenti problém s parkováním, nebo kde je přetlak vozidel přes den. Dá se tedy předpokládat, že na většině území Brna bude regulace prováděna jen v nočních hodinách. Přes den bude parkování neregulováno, tedy nezpoplatněno. Cílem není bezúčelně vybírat peníze, ale umožnit více lidem zaparkovat a vyřídit potřebné záležitosti.

Kolik bude parkovacích míst? Slyšel jsem, že jich kvůli novému systému téměř třetina ubude.

Například v oblastech kolem Antonínské, třídy Kapitána Jaroše a Grohovy, kde se bude rezidentní parkování zavádět od listopadu, je nyní 3731 míst k parkování. Po zavedení nového značení jich ubude 28, tedy ani ne jedno procento. Tento úbytek by navíc nastal bez ohledu na rezidentní parkování v okamžiku rekonstrukce vozovky nebo chodníku, projekt by totiž musel splňovat aktuálně platné normy.

Proč nejsou hotová záchytná parkoviště na okraji centra? Budou mít lidé kde parkovat?

Parkoviště, která v Brně jsou, mají stále volnou kapacitu, včetně P+R u hřbitova. Jakmile totiž řidiči mají možnost parkovat někde zadarmo, neváhají vynaložit velké množství času na nalezení takového parkovacího místa. A jakémukoliv zpoplatnění, byť symbolickému, se vyhnou. Dokud tedy nebude nový systém parkování ve městě zaveden ve větším rozsahu, byly by parkovací prázdné a nevyužívané. Jejich výstavba se tedy připravuje postupně, míst bude přibývat souběžně s rozšiřováním systému parkování. Provoz prázdných parkovacích domů by byl neefektivní a drahý.

Jak bude parkování značeno?

Na ulicích, kde parkování regulováno nebude, se nic nezmění.
Na ulicích, kde parkování regulováno bude, bude vodorovné modré dopravní značení. A k tomu značení svislé. Na tomto svislém značení se řidiči podle barev dozví, kdo zde může s parkovacím oprávněním parkovat. Rezident bude označen modře, abonent zeleně a návštěvník oranžově. Řidič se ze značky také dozví, v jaké oblasti se nachází, a časy, kdy je parkování regulováno.

Pramen: Magistrát města Brna

Štítky

5 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Petr_766: Vybírat peníze za zábor veřejného prostoru není žádný extrémismus. Pokud cast obyvatel parkuje na svém pozemku, nebo v garáži, tak nevidím důvod, proč by mělo ostatním umožnit parkování zdarma na ulici. Ta údržba ulic něco stojí. Pokud budu mít garáž na svém, tak proč by se mělo z veřejných peněz platit stání sousedovi, který je líný si ji postavit.

    Problém vidím spíše v tom, v nerovnosti mezi návštěvníky a abonenty a rezidenty. Rezidenti mají parkování extrémně levné (1-2Kč/den), ostatní zase poměrně drahé. Nepřipadá mi fér brat místni firmy takhle na hůl, když to mají rezidenti skoro zdarma. Rozdíl mezi obyvatelem s a bez trvalého bydliště mi taky přijde dost extrémní. Jasně, že má město zvýhodnit své občany, ale rozhodně by to nemělo být řádově jinde.

    Řeči o chybějících parkovacích domech jsou taky troche mimo. Málokdo bude parkovat za peníze v dome, když to má zdarma na ulici. Podle mě by měli rezidenti platit řádově 500/měs. Pak by se určitě cast rozhodla jít místo toho parkovat do domu. Když pak bude poptávka, přijde I nabídka.

  • Jak se bude zjištovat jestli je služební a má právo s ním disponovat i pro jízdy domů tak i zpětně s finančním uřadem, jestli platí dan, nebot nějaký firmy si tohle neumí pohlídat.

  • V současně navrhované podobě (tlačené zejména Zelenými extremisty) a pak ANOidy, kteří mají prázdnou městskou kasu jde jen o to, naplnit městskou kasu a zároveň nesmyslně navrženým systémem razantně omezit pohyb autem po městě jak pro rezidenty, tak pro dojíždějící do města. Neexistují žádná záchytná parkoviště, žádná nové parkovací domy, žádné zvýhodnění MHD a z mnoha směrů je problém i slušně dojíždět IDSkou, která doplácí na roky neudržovanou infrastrukturu jak silniční tak i železniční a tím nemyslím jen nádraží. I Brňák bude ve vlastním městem cizinec nucený platit zcela zbytečně za parkování v místech, kde žádný problém ani není (nicméně zóny ho nově vytvoří právě „kytičkovým“ systémem a úbytkem parkovacích míst až o třetinu).

    • Razantně omezit pohyb autem po městě je krok jistě správným směrem.

    • Žádné nové parkovací domy?
      – JD Parking (otevřen 2013)
      – Pinki park (otevřen 2014)
      – Domini park (otevřen 2016)
      – Parkoviště pod Janáčkovým kulturním centrem (ve výstavbě)

Newsletter

Partneři


Výběr editora