Osud bezprizorného mostu přes D1 se naplní příští víkend, demolice uzavře dálnici

Most přes D1 u Řehořova už neexistuje. Pramen. ŘSDMost přes D1 u Řehořova už neexistuje. Pramen. ŘSD

Most z konce 70. let je podle ministerstva dopravy neopravitelný. Sloužil především pro zemědělskou techniku a nikdy neprošel větší údržbou.

Příští víkend se završí osud mostu přes dálnici D1 u Kamenice na Jihlavsku, ke kterému se nehlásí žádný vlastník. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přistoupí k dlouho odkládanému zbourání zchátralého mostu, které bylo původně avizováno na druhou polovinu ledna. Vítězem tendru na demoliční práce se už začátkem ledna stala společnost Mrozek s cenou 2,45 milionu.

„Práce započnou v pátek ve 21 hodin a skončí v pondělí ráno v 7 hodin. Po většinu času bude provoz na dálnici D1 omezen pouze částečně a veden v režimu 1+1, tedy jedním pruhem ve směru na Prahu a jedním pruhem ve směru na Brno,“ uvedl mluvčí ŘSD Jiří Veselý.

Ovšem v noci ze soboty na neděli musejí motoristé počítat s úplnou uzavírkou dálnice, a to od sobotních 21 hodin do nedělních 9 hodin mezi exity 119 Velký Beranov a 134 Měřín. „K dispozici budou vyznačené objízdné trasy,“ doplnil Veselý.

Demolicí se završí dlouhý byrokratický proces, který komplikovala skutečnost, že k mostu se jako majitel nikdo nehlásí. Vlastnictvím mostu se zabývaly i soudy, rozhodovaly nicméně o tom, čí most není, nikoliv o tom, čí je. Soudy tak potvrdily, že vlastníkem není městys Kamenice.

Ministerstvo dopravy následně určilo opatrovníka mostu a nařídilo demolici stavby. O tu usilovalo především ŘSD, které ve své žádosti mimo jiné uvedlo, že „stav mostu je natolik závadný, že hrozí jeho zřícení, či zřícení jeho části přímo do provozu dálnice D1. Tím je vážně ohrožena, a to život ohrožujícím způsobem, bezpečnost provozu na dálnici D1″.

Podle ministerstva, které se s názorem ŘSD ztotožnilo, je most z konce 70. let (1979) neopravitelný. Sloužil především pro zemědělskou techniku a nikdy neprošel větší údržbou. Nyní je uzavřen, mohou jej využívat jen pěší. „Hodnoty zatížitelnosti jsou tak malé, že most není schopen v budoucnu přenášet zatížení současného silničního i zemědělského provozu,“ sdělil Veselý.

Objízdné trasy během úplné uzavírky dálnice D1

Pro vozidla nad 3,5 t povede obousměrně mezi exitem 119 Velký Beranov a exitem 134 Měřín po silnici II/602 přes Řehořov s tím, že na dvou mostech na této trase, kvůli jejich nižší zatížitelnosti, bude kyvadlový provoz řízený regulovčíky.

Pro vozidla do 3,5 t bude objížďka mezi exitem 119 Velký Beranov a exitem 134 Měřín vedena rovněž obousměrně po silnicích II/353 a II/348 přes Zhoř, Stáj, Arnolec a Černou s tím, že v obci Arnolec se kvůli prudké a úzké zatáčce doprava rozdělí a směr Brno bude vedena k obci Jersín a odtud do Černé.

Tagy D1 demolice mostu most bez vlastníka ŘSD
9 komentářů