Ostře sledovaná ojetina. Do Česka dorazil vyřazený španělský vlak, Leo Express zakázal fotky

Talgo VI. Foto: Falk 2 / Wikimedia CommonsTalgo VI. Foto: Falk 2 / Wikimedia Commons

Podle informací španělského deníku El Economista má Renfe Leo Expressu poskytnout tři třináctivozové soupravy.

Do Česka dorazila první naklápěcí souprava Talgo VI, kterou si přivezla společnost Leo Express. Na železničním okruhu zkušebního centra Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) čeká nyní soupravu série zkoušek.

Příjezd vlaku provází nezvyklé opatření ze strany Leo Expressu. Dopravce zakázal VUZ zveřejnit fotografii z příjezdu soupravy do Velimi. VUZ se dosud nikdy s takovým zákazem nesetkal, problém s ním nemají ani výrobci s novými vozidly. Souprava putovala několik dnů Evropou, na sociálních sítích jsou desítky jejích fotek. Do Česka dorazila přes Děčín, ve Velimi se objevila krátce po poledni.

Soupravy poskytují španělské státní dráhy Renfe, které mají v českém dopravci většinový podíl.

Podle informací španělského deníku El Economista má Renfe Leo Expressu poskytnout tři třináctivozové soupravy Talgo VI. Soupravy s maximální rychlostí 200 km/h dojezdily ve Španělsku loni, naposledy byly nasazovány na spoje Intercity Madrid – Algeciras.

Leo Express nechce příjezd soupravy komentovat „Leo Express pravidelně testuje železniční vozidla od různých celosvětových dodavatelů. Obecně nekomentujeme budoucí nebo hypotetické obchodní plány,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

Podle předsedy představenstva VUZ Martina Bělčíka zkušební laboratoř VUZ prováděla na předmětné soupravě zkoušky již ve Španělsku. Ve Velimi ji čeká další série zkoušek. „Historie nám napříč všemi projekty ukazuje, že všechny masivní PR kampaně jsou mnohdy více sny než realita, proto zásadně nekomentujeme budoucí nebo hypotetické obchodní plány,“ dodal Bělčík.

Naklápěcí soupravy z 90. let

Soupravy jsou z 90. let minulého století, prošly ale ještě nedávno modernizací. Renfe od Talga odebralo v minulosti celkem 44 těchto souprav s vozy upravenými pro různé účely od lůžkových až po jídelní. Zvládají bez problému měnit rozchod. V minulosti je Renfe nasazovalo například na spoje do Francie. Skříně vozů jsou naklápěcí, proto Talgo tuto řadu označuje jako Talgo Pendular. V provozu je postupně nahradily vysokorychlostní jednotky Talgo Avril.

Leo Express si má soupravy pronajmout přes firmu Renfe RAMF (Renfe Alquiler de Material Ferroviario), která se zaměřuje na pronájem kolejových vozidel. Takto si již pronajímá jednotky pro provoz na Slovensku z Bratislavy do Komárna.

Leo Express má v zásobě dostatek tras, na kterých chce v režimu open-access, tedy mimo objednávku státu a krajů, proniknout. Nedávno tyto plány zveřejnil v oznámení pro ÚOHS.

Jadran, Balt i Severní moře. Leo Express odhalil velké plány na další expanzi, chce až 12 nových linek

Tagy LEO Express Talgo Talgo VI vúž Výzkumný ústav železniční
92 komentářů