Doprava ve městě Tramvaje

Ostrava končí s tramvajemi ČKD K2, do ulic vyrazila dvacítka nových vozů od Stadleru

Tramvaj ČKD K2 v Ostravě. Foto: DPO
Tramvaj ČKD K2 v Ostravě. Foto: DPO

Cestující v Ostravě zažívají od dnešního dne největší proměnu cestování tramvajemi za poslední desítky let. Dopravní podnik Ostrava (DPO) nasadil dvacet nových tramvají Stadler nOVA, v  sobotu pak skončí s provozem tramvají ČKD K2.

Tramvaje Stadler nOVA už získaly všechna potřebná povolení, v rámci zkušebních jízd najezdily 40 tisíc kilometrů. Do konce roku má DPO převzít dalších šest vozů, zbývajících 14 příští rok. „Společně s dalšími tramvajemi společnosti Škoda Transportation, které DPO vysoutěžil letos, máme nakročeno k nejmladšímu tramvajovému vozovému parku v zemi,“ řekl generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.
Tramvaje Stadler nOVA uvezou až 188 cestujících, jsou 100% nízkopodlažní, mají klimatizaci a USB konektory a jsou připraveny pro Wi-Fi připojení k internetu.

Tramvaj Tango NF2 "nOVA" od výrobce Stadler. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tramvaj Tango NF2 „nOVA“ od výrobce Stadler. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Po více než padesáti letech z ostravských ulic zmizí tramvaje ČKD K2, dosud v Ostravě jezdí poslední dva kusy. DPO chystá rozloučení s těmito tramvajemi na sobotu od 11 hodin před vjezdem do dílen DPO v Ostravě-Martinově.

První článkové tramvaje se v ostravských ulicích objevily v roce 1965, šlo o typ ČKD K1 s elektropneumatickou výzbrojí. Tyto prototypy se však příliš neosvědčily a v roce 1968 byly vráceny zpět výrobci. V únoru 1967 byly uvedeny do provozu první tři vozy K2 podobné konstrukce, avšak již s celoelektrickou výzbrojí. V Ostravě jich jezdilo deset.

13 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Dneska jsem uplnou nahodou vyrazil do Ostravy a videl tri ty modry nadhery za sebou. Ale kdyz jsem nastoupil nestacil jsem se divit. Sice jsou 100% nizkopodlazni, ale na vetsinu sedacek se leze pres 20cm schod. Pri jizde to docela dost plavalo. Musim rict, ze odpoledne jsem byl zad za castecne nizkopodlazni klasiku vychazejici z T3. Takze za me palec dolu.

  • Gratuluji Ostravě k úspěšné obnově vozového parku. Jako pražák je tiše závidím, my máme sorky a rozhrkané tramvaje, v Ostravě si jezdí se Solarisem a Stadlerem. Nehledě na vzhled a image ostravského vozového parku, to jim opravdu s Kotasovejma T15 Alfa můžeme jen závidět 🙂

    • Nevím v čem konkrétně je Solaris kvalitnější, jezdim s nim často a polovina materiálů tam při jízdě vrže a rezonuje. Asi bych spíš záviděl jiného výrobce. 15T je úplně jiný typ vozu než Stadler v Ostravě, navíc nevím v čem je 15T pro komfort cestujících tak špatná abych musel závidět Ostravě :)))

      • Teď vyloženě neřeším kvalitu, ale spíše image MHD jako takové, v tom se mi moc líbí západní města a přijde mi, že Ostrava jde podobným stylem. Solaris je krásný stylový autobus, v barvách DPO vyloženě nádherný. To stejné tramvaje, i starší kousky. Vím že oproti kvalitě sítě a vozů je toto banalita, ale řekněme si, pražské autobusy SOR a poslední generaci tramvají Škoda si dost dobře umím představit někde v Petrohradu, tady se mi to vyloženě nelíbí. Vadí mi nízká kvalita veřejného prostoru v Praze, vozy MHD, zastávky, tabule v metru a tak podobně, tady by bylo na čem pracovat 🙂

        • SORy opravdu působí zvenku i zevnitř bídně, ale 15T? Ta mě ničím neuráží, ani designem (vyjma druhého nátěru se žlutým pruhem, ten tam nesedí), ani uspořádáním interiéru. Je fakt, že ty ostravské nátěry mají větší šmrnc, než pražské kombinace bílé a červené.

          • Asi tak, 15T alfa je designově čistá tramvaj bez nějakých vystrelku, tudíž nejspíš nebude za pár let designově zastaralá jako jiné stroje s nafouklym cumakem a podobně…mě osobně se barvy pražské MHD líbí. O SORkach bohužel nemá cenu polemizovat. Vymysleli jeden design a budou ho používat 30 let

          • Přesně ten druhý nátěr mám na mysli, nechci urážet Kotase, ale určité věci by měl nechat už jiným, zejména mladším lidem. Ještě větší pecka jsou ty jeho nové Sorky, to už není Petrohrad, to je přímo Dillí 🙂

            • A já bych ho klidně i urazil, pár věcí se mu povedlo. Ale cpe se do všeho a oni to od něj berou, i když je to hrůza. Ona je větší chyba těch, co to od něj vezmou a použiji, než u něj že dělá hrůzy.

              • No myslím, že 15T ještě patří k tomu lepšímu. Bohužel dále už to zas taková sláva není – nesmírně drahé a komplikované stavby v místech, kam nepatří, spousta věcí je nepromyšlená, stavby hrozně rychle stárnou, protože v podstatě nejdou udržovat a čistit. Nechápu, proč zadává Praha většinu dopravních řešení právě jemu. Myslím, že spousta studentů architektury by to navrhla lépe.

        • Myslím, že je trochu absurdní posuzovat takhle MHD podle designu především kvůli tomu, že je to dost subjektivní. Každému se prostě líbí něco jiného. A upřímně řečeno zrovna SORy v Praze, i když jejich design není zrovna nějaký zázrak, se mi osobně líbí víc, než váš Solaris DPO, který zrovna mně přijde dost bídný. U tramvaje bych i souhlasil, jelikož Škoda 15T mi přijde vzhledově dost průměrná a ta nOVA od Stadleru je docela pěkná. Ale jak říkám je dost subjektivní.

          • No, jestli má ostravská „nízkopodlažní“ tramvaj sedačky na schodech jako pražské autobusy SOR, a podobným způsobem hrká, pak je vzhled pro kvalitu MHD skutečně druhořadý. Pěkné tvary nalákají – a co dál? Budete při rozjezdu stoupat na schůdky, celou jízdu poslouchat rachot nebo se třást na sedadlech? Děkuji, to ať je vozidlo raději trochu ošklivější, ale uživatelsky pohodlné! Opravitelné technické nedostatky v tuto chvíli nehodnotím.

Newsletter

Partneři


Výběr editora