Ostravsko: Konec autobusů zdarma, kraj chce do konce roku vymýtit hotovost
Nové autobusy SOR pro Transdev. Autor: Transdev
Moravskoslezský kraj jako jeden z posledních od soboty upouští od mimořádných opatření v autobusové dopravě. Cestující budou opět nastupovat a
Vite co by mě zajímalo ? Kolik zdejších „odborníků“ je z Ostravska. Neznám nikoho komu by tento systém vadil. Spíše naopak. Nemám Odisku ? Nevadí, platím kartou a jezdím li celý den, nestojí mě to majlant.
Ano. Nejste li z Osteavska a platíte bankovní kartou. Jezdíte li celý den. A spotřebujete 201 kč a více. Systém to přepočítá a strhne vám jen 200 kč což je celodenní jízdenka…
Ostrava je v tom nejdál zřejmě. Proto by bylo jednoduché, aby jednotlivé krajské odisky/lítačky atd. Respektive jejich elektronické peněženky. Mohly být použitelné ve všech krajích pro ty kdo jezdí často a využívají VHD…
Nechápu to, jaképak neplacení jízdného? V každém buse i tramvají je možnost platby bankovní kartou. Tu má dnes každý, možná krom důchodců, kteří stejně legálně platit nemusejí.
Přečtěte si zákon o platební styku a LZPS.
Nikdo nikoho nemůže nutit do bezhotovostního placení. To jsou totalitní praktiky jak vyšité. Od toho je měna, aby ji bylo možné využívat.
o ostravě jsem slyšel, ale o možnosti použít platební bartu – aspoň na linkách mimo ostravskou mhd – mi nikdy nikdo neřek, a to přes nás jezdí různí provozovatelé.
což je jedno, do včerejška jezdily busy se zavřenými předními dveřmi a bez přístupu k řidiči, takže jakékoliv platidlo bylo k ničemu.
jste vlastně první, kdo mi o možnosti platit kartou říká, budu se na to sám vyptávat.
Jak již je níže řešeno, asi to bude v rozporu se zákonem, ale i kdyby ne, tak by tu bylo i řešení, aby teda hotovostní prodej byl zachován. A to prostě buďto všude otevřít pokladny (kde bude umožněn prodej jednotlivých jízdenek) a pak by řidič akorát kontroloval již zakoupené jízdenky (řidič by teda neměl hotovost, pokud by nebyl zachován doplňkový doprodej, třeba s příplatkem), nebo dosadit do vozů označovač a nebo průvodčího, který by kontroloval jízdenky (a případně by mohl i prodávat). Nebo otevřít pokladny ve větších městech/vesnicích a do menších jen automat (třeba s možností spojení s call centrem,… Číst vice »
To je politika zrušení hotovosti, a budete nepohodlný prostě Vás vypnou.A kvůli chytré karanténě teď zásadně jezdíme na služebky s předplacenou SIM kartou a platíme hotově……Ale je to každého věc…..
Citace z článku: „Tržby za jízdné ve výši zhruba 400 milionů korun ročně tvoří nedílnou součást rozpočtu kraje, bez nich je současný rozsah veřejné dopravy neudržitelný,“ vysvětlil hejtman Ivo Vondrák.
Komentář k uvedenému:
Tak jestli si správně pamatuju, že na rozlétání jakýchsi leteckých linek z Mošnova chtěl kraj utratit 800 miliónů, tak to znamená, že za tyhle prachy by mohla být veřejná autobusová doprava zcela zdarma v celém kraji po celé 2 roky. No, ještěže to s těmi letadly nedopadlo, aspoň prozatím…
Je to „jenom“ 400 mil. Kč od doby zavedení 75% slev. Předtím to bylo víc.
Reálná tržba pak činí 400 mil. Kč + státní kompenzace za ty 75% slevy.
hotovost je zakonné platidla, nesmí se zakazovat…
Zkuste zažalovat třeba občerstvení v některých aquaparcích, kde si nakoupíte pouze „na čip“ a ne v hotovosti. Stejně tak si můžete v Ostravě za hotovost nakoupit předplacenou kartu do MHD a pak s ní platit.
Můžete mi říct, v kterých aquaparcích u nás, nelze platit za občerstvení hotovostí?
Protože z těch pár, které využívám, nemá tuto povinnost ani jedna. Navíc to zde má i pro návštěvníka výhodu (nemusí řešit, kde bude mít peněženkou během koupání, když ji nechá zamčenou v šatní skříňce) u autobusů mi uniká, v čem je pro cestující lepší, nemožnost placení hotovostí jízdného.
To se určitě vyplatí kupovat si předplacenou kartu, kvůli 3 jízdám.
„Zkuste zažalovat třeba občerstvení v některých aquaparcích, kde si nakoupíte pouze „na čip“ a ne v hotovosti.“
Mimoběžné přirovnání; aquapark má přesně definované vchody (na rozdíl od veřejné dopravy, která má „vchodů“ – tedy míst, kde lze zahájit přepravu – nespočet), na kterých případně dojde k „nabití“ čipu částkou odpovídající platbě, kterou je možno provést V HOTOVOSTI; a při odchodu z areálu je nespotřebovaná částka V HOTOVOSTI vrácena zákazníkovi.
Rušiči hotovosti se určitě těší na záporné úroky.
Bylo by fajn, kdyby se to udělalo způsobem manipulační přirážky. Jestli chceš platit hotově tak zaplatíš například o 10 korun navíc, ale hotovost bych úplně nerušil.
Já bych to nechal stejně. Provoz terminálu stojí víc než kasa u řidiče.
Žádná přirážka, vždyť je to úplně absurdní. Proč by měl být někdo penalizován za to, že platí cenu služby penězi?
Chci si koupit něco na internetu. Platba kartou zdarma, platba dobírkou 58Kč. Vždyť je to absurdní. Proč bych měl být penalizován za to, že chci platit cenu služby penězi?
Ty termínály tam budou vždy takže na tom se už ušetřit nedá, hold pokrok, ale platit penězi je práce navíc, protože je musí převzít a taky odevzdat a u karty to převzetí prostě není (jako u dobírky).
U karty je zase poplatek za provedenou transakci.
„Platba kartou zdarma, platba dobírkou 58Kč“ Tamní „platba kartou“ znamená způsob platby předem (buď kartou, nebo převodem z účtu. Oproti platbě dobírkou, která může být provedena při převzetí v hotovosti, anebo… opět platební kartou (a v obou případech za to je příplatek; v mnou používaných e-shopech to je okolo 20 Kč; těch 58 Kč je celkem extrém). Tzn. není platba kartou jako platba kartou. Totéž pak bude u těch jízdenek (jedna věc by bylo kupování jízdenek u řidiče a platba platební kartou namísto hotovosti; jinou věcí ale je systém „přikládat kartu při každém nástupu i výstupu k terminálu s tím,… Číst vice »
V meziměstě se jezdí způsobem, že řeknu kam on naťuká a přiloží se a v Ostravě se jede za jednu cenu na konečnou, přiloží se znovu, když jedu pod 10 minut a chci slevu. Žádné nasčítání tu nehrozí. Jinak ví vůbec někdo z těch mínusáků, že na odisku se jezdí stejná trasa, ale levněji? Takže jsem to celé vzal za špatný konec. Já jsem to měl prezentovat jako slevu na kartu a nikoliv přirážku na platbu penězi. Ta sleva kupodivu nikomu nevadí. ( Jinak k těm 58 korunám. Dal jsem si první mnou používaný eshop dle abecedy (alfa) a vybral… Číst vice »
Elektronicky levněji? Ale kdeže, další z příznivců pana reditele, který jel tramvají naposledy do školy. Realita je taková, že od zavedení elektronického jízdného platím až 3x víc. Doteď jsem zvladl dojet za 30kc na papírovou. Teď zaplatím 24+16+24…. (Neboť přes město to do 45 minut nestihnu a přípojný bus je 3čšad ale v tom mi neplatí ani kreditní lístek ani SMS listek…byť je to furt pásmo xxl. A kvůli dvou cest ročně tam a zpět si nějaký debilni předplacený karty fakt pořizovat nehodlam
Srovnáváte nesrovnatelné. Poplatek u dobírky není přirážka za to, že platíte hotově, ale úhrada další služby, kterou si objednáváte. Jaké služby? Dobírky, čili výběru hotovosti přepravcem a převodu této částky bezhotovostně na účet e-shopu. Je to úplně stejná situace, jako když budete fakturu platit převodem, anebo poštovní složenkou. Převod máte u banky zdarma, za poslání peněz složenkou zaplatíte poště pár desetikorun.
Možná Vás překvapím, ale takto to už v Ostravě funguje. Platba elektronickou cestou je o několik Kč levnější (v základní sazbě) než v hotovosti.
Bohužel nepřekvapíte, protože jezdím právě na odisku levněji. Jen mě zaráží, že nyní s tím spousta lidí začala mít problém a přitom už to tak funguje spoustu let.
Manipulační přirážka? Ta už byla v DPO a k ničemu to nevedlo. Byli jedinci, kteří si klidně u řidiče pravidelně kupovali jízdenku o 5 Kč dražší v době,kdy byl u řidiče doplňkový prodej jízdenek,i když si mohli koupit někde ve městě pár jízdenek do zásoby
Kromě platby bankovní kartou může každý platit samozřejmě přes apku v mobilu a v hodinkách nebo přes chytrou nálepku – tedy stejně jako když si jdete koupit rohliky do krámu nebo salám do masny.. 🙂 hurá!
Když je Ti 70 a víc, zcela jistě,
Není to nijak omezeno věkem – pro zatvrzelé ODISka, pro obyčejné lidi bankovní karta, pro normální lidi výše popsané
Je právo každého platit, čím chce. Znám plno lidí, co nemají účet v bance a mobily s aplikacemi a pseudohodinky nepotřebují, protože jsou navíc drahé.
Co to je za absurdní argument. Moje babi platila do své smrti kartou úplně běžné a přitom váš limit pro věk brutálně přestřelili.
To byl jen nástřel, znám nájemníky, co nemají účet v bance a chodí platit nájem na poštu. A je to jejich volba. Proto označovat někoho za normální pokud chce být in a mí elektronické hračky, je mimo.
V maloobchodě zatím stále platí zákonná povinnost přijímat měnu vydávanou ČNB, tj mince i bankovky.
§5Příjem tuzemských bankovek a mincí
(1) Každý je povinen přijmout tuzemské bankovky a mince bez omezení, ledaže je oprávněn jejich příjem odmítnout.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2011-136
Jestli chce dopravní podnik vymýtit hotovost, tak bude napřed muset změnit legislativu. Pokud veřejně odmítne, nuž pak je to na soudu. A trestně činy proti měně jsou docela masné, co se sazby týká. A teda ta termonilogie, to by Gobbels záviděl. Vymýtit hotovost. Ja, Richtig!
Jiri Kocicka: je vidět, že zpátečnictví ještě nevymřelo – ( já plánuju taky otevřít pouze bezhotovostní kavárnu ) Výhody pro objednavatele: – platby kartou jsou okamžitě zaúčtované – bankovní kartu má každý -i důchodci – důchod jim chodí na účet (viz moje máma) – ODISka se v tomto jeví jako uplně nadbytečná – chápu to jen pro straší 70 let pro které může být důvěra v bezhotovostní systém nižší – ZAMEZÍ se tím platby za poloviční cenu hotově řidiči bez lístku – (dost to u nás frčelo než zavedli PID-Lítačku i na naší linku) – odpadne tím možnost přepadení řidiče… Číst vice »
Tak jistě, kupředu levá, zpátky ni krok. Nové musí být vždycky lepší, chyba se stát nemůže.
Jiri Kocicka: Doba se hnula – požadavky na bezpečnost, rychlost odbavení cestujících, snížení nákladů na administraci a celkovou efektivitu provozu se podstatně zvýšily. Všechno bude evidované, velmi jednoduše kontrolovatelné a dohledatelné. Palec nahoru.
– Rychlost odbavení cestujících je odvislá od počtu držitelů předplatních jízdenek.
– Evidován samozřejmě bývá i prodej jízdenky řidičem ze strojku.
– V situaci, kdy se u jednorázových „jízdenek“ pojede stylem „check-in + check-out“, dochází naopak ke zpomalení u vystupujících cestujících, kteří před výstupem musejí „odpípnout výstup“ (= jev neexistující při existenci běžných jízdenek).
xyz – „a budu si remcat“…. Inu kdo chce – něco „špatně“ si vždycky najde…
Běžný cestující má na bankovní kartě nebo na ODISce nahraný roční, čtvrtletní, měsíční tarif – takže pípání neřeší..
Běžný cestující? A to turista, nebo člověk jezdící na směny (kterému se díky smenovosti nebo nepravidelným směnám ) měsíčník prostě nevyplatí je co ? Extra cestující???
Masné jako masité?
Chcete říct, že všechny velké MHD v republice (kde si ve voze za hotovost jízdenku prostě nekoupíte) fungují ilegálně?
Ten zákon říká, že musíte mít možnost nějak zaplatit hotově, tedy například že si za hotovost koupíte v trafice papírovou jízdenku, nebo si na prodejním místě dobijete Odisku/Lítačku/…
Neříká, že musí jít zaplatit hotově způsobem který se líbí Vám.
„Chcete říct, že všechny velké MHD v republice (kde si ve voze za hotovost jízdenku prostě nekoupíte) fungují ilegálně?“
Dočasně si ji tam nyní nekoupím (vlivem nouzového stavu).
V ostatních případech je doplňkový prodej jízdenek v MHD s platbou hotovostí zajištěn i dnes.
„Ten zákon říká, že musíte mít možnost nějak zaplatit hotově, tedy například že si za hotovost koupíte v trafice papírovou jízdenku“
V MHD Ostrava již tomu tak není.
„nebo si na prodejním místě dobijete Odisku/Lítačku/…“
= bariéra v podobě nutnosti vlastnit nějakou konkrétní kartu; navíc omezená počtem prodejních míst.
V Praze si hotově jízdenku koupíte ve vozidle jen někde, v Brně si ji nekoupíte, v Ostravě si ji nekoupíte. Chcete tedy říct, že PID, DPMB a DPO porušují zákon? V tom případě je vaší občanskou povinností podat trestní oznámení, doufám, že jste tak již udělal.
Víte já chápu že se Vám to nelíbí. Máte nějakou představu světa který se Vám líbí a přirozeně se bráníte tomu, když Vám jej někdo chce vzít. Ale to ještě neznamená, že musí být po Vašem.
„v Brně si ji nekoupíte“
V nenouzovém stavu si ji v Brně koupím u jakéhokoliv řidiče.
Plus krom toho tedy automaty a/nebo trafiky.
(Na rozdíl od Ostravy od letošního roku + dle tohoto článku na rozdíl od – k Ostravě přiléhajícího – Moravskoslezského kraje.)
„Máte nějakou představu světa který se Vám líbí a přirozeně se bráníte tomu, když Vám jej někdo chce vzít.“
Falešné dilema vyvozující zdání, jako by mohl existovat jen jeden způsob platby (hotovostní, nebo bezhotovostní).
Ve skutečnosti se oba mohou velmi dobře doplňovat.
MHD ostrava už za to zkoušeli zažalovat ale neuspěli
… a to se zdůvodněním, že hotovostně nadále lze „nabít“ předplatní jízdenku na vybraných, nejfrekventovanějších místech Ostravy.
V situaci, že jde o jedno město, považuji toto zdůvodnění za ještě jakž takž akceptovatelné.
V situaci, že půjde o celý kraj, kde takové „dobíjecí“ místo nemusí být v relativně širokém, venkovském prostoru, to považuji za o to spornější.
Aneb jak zneužít „krizi“ k prosazení vlastních zájmů a byznysu s kartičkama.
právěže naopak – viz můj koment výševýše
Tradičně jinak titulek, jinak text. Titulek o znemožnění hotovostních plateb, text jen o umožnění bezhotovostních.
Je to legální?
Četl jste článek?
Vymýcení hotovosti, tj. znemožnění platby hotovostí, rozhodně legální není. A bylo by protiústavní zneužít stav nouze ke změně zákona o měně a ČNB.
A „veselé“ je to přinejmenším ve vozidle, kde jsou cestující povinni se držet. Na mince se tam ale šahat nesmí, narozdíl od trubky ve dveřích, na kterou hrabou skoro všichni. Havel psal absurdní dramata. Tohle by Havel nevymyslel. Možná Joseph Heller.
No to sice máte pravdu. I s tou trubkou. No tady je záměr takový. Aby byl ochráněn řidič. Bez šoféra to jaksik nepojede a na trubku můžete sahat v rukavici….
No vše dobre je třeba obalit zákonem.
Čehož se ještě dožijeme…😀
A čeho se ještě dožijeme….😉
Nějak teda nerozumím tomu obalování zákonem. Jsem naopak proti unáhleným (a někdy žtřešetěným) změnám zákona, jen aby se cokoliv podchytilo. Třeba ta ochrana řidiče změnou zákona o ČNB. To už je ICBM na vrabce.
Stačí oprášit pokladny, do kterých se házely peníze a řidič částku kontroloval a lístek v příslušné ceně si cestující utrhl. Hygiena zachována.
Je to jen a jen sledování toku cestujících, aby mohli optimalizovat, to podporovat nebudu. Je to nesvoboda, když člověk nemůže zaplatit národní měnou – ztrácí tak hodnotu jelikož ubývá míst k uplatnění a tu službu si prostě za hotovost nekoupím, copak je povinnost mít kartu, když tu máme naše národní platidlo? Lidem pak v jedničkách a nulách uniká opravdová hodnota peněz a potom už nikdo nevidí tu dřinu a pot za nimi. Každopádně je to i pro dopravce nevýhodné protože ze stoprocent ceny jízdenky uvidí i o osm procent méně, jelikož banka si za systém včetně transakcí účtuje. Nemám zájem… Číst vice »
Cože? Jako že si banka řekne „jezdíte autobusem, vám půjčku nedáme“? Mimochodem pokud jste nezaměstnaný, tak se to banka dozví stejně, bez ohledu na kartu, a zamlčení podstatného údaje je úvěrový podvod.
To „proklepnutí“ není jen v zájmu banky, ale i ve vašem zájmu, protože když na splácení nemáte, tak byste se akorát tak zadlužil a skončil v exekuci.
Ano, přesně tak, nedají Vám tu půjčku právě proto o Úřadu práce samozdřejmě vědět nemusí pokud nebudete dokládat pracovní smlouvu, ale jak by Vám to bylo příjemné? Mě teda ne.I cestování hromadnou se počítá. A proč bych si bral půjčku, když bych jí neměl z čeho splácet? D
Spousta lidí si bere vědomě půjčky, které nezvládnou splácet. Ověření bonity je oboustraně prospěšná věc, ale s tramvajenkou jsem u hypotéky problém neměl..
Jezus, a banka teda nevidí, že vám každý měsíc z téhož konta chodí XY.000 – asi mzda. A najednou přestala.
Já naopak služby, kde nelze platit kartou pokud možno nevyužívám. Nejen z důvodu, že nemám zájem přijít do styku s infekcí, ale nehodlám také podporovat případné vyhýbání se přiznání tržby daným živnostníkem. Pokud by hotovost byla zcela eliminována, nemuselo by existovat spousta kontrolních činností, dosud potřebných pro eliminaci podvodů.
podvádět lze i u bezhotovostní platby, jednoduše a snadno… Na to nemá hotovos pražádný vliv.
Možná, každopádně bezhotovostní transakce bude v systému zaznamenaná a tedy při auditu dohledatelná.
A když vám dají sirky zdarma, tak na ně pošlete kontrolu, protože jste od těch sirek zdarma nedostal účtenku.
Mohu tak trochu potvrdit.
S přítelkyní máme večerku…
Před virem byly platby 70 ku 30 pro hotovost…
Teď se to obrátilo na 70 ku 30 ve prospěch karet, mobilů a hodinek…
to jsme na tom stejně – já hotovost v ČR už několik let taky nepoužívám – v našem městě to prostě k životu není potřeba.
(ale pro sichr mám v peněžence nouzový dvoukilo)
„aby mohli optimalizovat, to podporovat nebudu“ Proč ne? Vy nechcete, aby dopravce, placený z vašich daní, vynakládal zdroje pokud možno optimálně? „člověk nemůže zaplatit národní měnou“ He? Jakou měnu máte vy na vaší kartě? Na mojich kartách jsou vesměs české koruny, naše zákonná měna. „ze stoprocent ceny jízdenky uvidí i o osm procent méně, jelikož banka si za systém včetně transakcí účtuje.“ Kdežto manipulace s hotovostí a její zabezpečení proti krádeži je podle vás zdarma? „Nemám zájem o to, když přijdu do banky, aby mně potom podle nějakého Telkoskóre či jiného bankovního skóre hodnotily“ Vy chcete půjčit peníze, ale nechcete,… Číst vice »
Možná je tedy na čase aby se poplatky snížily z 8 % na méně když bude zvlášť zajištěn určitý obnos co projde bankou a ten je pro ni přínos…
No chápu že je to pro dnes složité a hlavně nezažité…
No zítra či v blízkém budoucnu to může být jinak…
excelentně napsáno – palec nahoru !
Tak máte mít účet a kartu vedenou v národní měně.
Chápu Zbyňku, že jste konzervativec a rád spoléháte na „hotovost“. Bohužel ale doba se mění a stále více se digitalizuje. Vyplácí vám zaměstnavatel výplatu stále v hotovosti, a nebo tak jako naprostá většina ostatních vám ji posílá bezhotovostně na účet? A přemýšlel jste jaká je hlavní náplň toho řidiče autobusu? No přece bezpečně a „na čas“ řídit autobus. A určitě není jeho hlavní povinností dělat pokladního. Ono jak ten řidič, tak i dopravní podnik mají s tou „hotovostí u řidičů“ potíže. Prostě někdo tu hotovost musí vždy spočítat, zaevidovat. Při nástupu do práce ten řidič musí mít opět kasu připravenou,… Číst vice »
Mana za mě souhlas….
Rozumím tomu, že i bez obav ze zavedení čínského systému si řada lidí chce hotovostní platbou zachovávat soukromí (data o transkacích mohou být vytěžena i později). Chápu, že doba se mění a že bezhotovost má celou řadu výhod. Ale musíme mít v rámci ČR jeden garantovaný způsob, kterým lze zaplatit všude. Na současné situaci jsou biti jak ti, kteří nemají kartu, tak ti, kteří nepoužívají hotovost. Myslím, že ještě pár let potrvá, než budeme moci po úplně všech prodejcích i kupujících vyžadovat bezhotovostní styk, zato zaplatit kulatejma umíme každý. Z důvodu garance způsobu platby, který je možný pro každého, by… Číst vice »
Trvale!!!!
Doba jde dopředu a někteří to ještě nepochopili…
To je jako to v 19. století bylo s tou koňkou, kde se místní kousli a tak železnice byla postavena přes sousední větší město – to se pak bouřlivě rozvíjelo a dané město splakalo nad výdělkem… (víceznalí ta města doplní)
Historie se stále opakuje… 🙂
Zdravím.
Z nové odisky lze platit i v Praze jak jsem se dočetl v nedávné minulosti. Dobrá zpráva. Pokud by šlo z každé krajské karty/odisky platit ve vsech krajích z elektronické peněženky tak není co řešit. Případně z platební karty což už také místy jde.
Není tedy co řešit. Jen tak dál…👍
I díky korona viru doba prostě poskočila.
A to jsem moc netvářil na zrušení jízdenek v Ostravě byť vlastním Odisku. Ale ten krok má vlastně opravdu koule…👍👍👍
A půjde i z jiné karty platit v ODIS, nebo je naopak cílem lidi od veřejné dopravy odradit? Navíc, když nelze nabít méně než 100. Mnohem účinnější by bylo vyznačit tam potřebné odstupy než bránit lidem v nákupu toho, co opravdu potřebují.
Ano. Tak jsem to myslel. Z jednotlivých krajských odisek i v jiných krajích z elektronické karty…
Trochu mě překvapila ta averze vůči možnosti platit ve VHD bezhotovostně…
Ale ti co nechtějí mít krajské kartičky by stále měli možnost zaplatit platební kartou….
Ano. Zbývají ti co žádnou nemají. To je stav dnes. Zítra obecně to může být jinak…
Tím netvrdím, že se hotovost ztratí třeba z obchodů….
Jen z vybraných míst jako je veřejná doprava a mohlo by tomu být tak ještě u vybraných záležitostí….
Vůbec se mi nelíbí, že každý kraj si to dělá po svém. Jsme ještě jedna země nebo ne? Kdyby existovala karta, která bude platit kdekoliv v republice v místní MHD, autobusech, vlacích, tak jsem jednoznačně pro. A je mi úplně šumák, kdo tu veřejnou dopravu objednává a platí. Stejně jsou to všechno peníze nás, daňových poplatníků, akorát některé z nich přerozdělují různé kraje, obce a některé stát. Ale ve finále jsou to všechno stejné veřejné prostředky, tak by se s nimi mělo v celé zemi také stejně zacházet.
Problém je, že ODISku si musíte vyřídit jako místní, jako občasný nebo turista nemáte šanci. I nabizená anonymní se vyřizuje měsíc!!! Naprosto nachapu proč. To by měli mít v šuplíku s prostě vystavit. Argument s kreditní jízdenkou je lichý , kreditní jízdenka platí jen a pouze u DPO, tudíž to není substitut. Stejně tak v tichosti zanikla 24hodunova jízdenka.
Takže za mě šel celý léta budovaný systém do kytek……
Prosím , ať je platba kartami, ale ne systémem kdo nemá kartu nemá nárok jet…..
Platební kartu, nebo ODISku si může pořídit opravdu každý. Kdy jindy než teď zakázat platit hotově. A kdyby tak přemýšlela vláda a zavedla placení kartou, nemusela vymýšlet EET …. .Místo peněženky by stačila karta, nebo jenom mobil.
Představte si, že stále existují lidé bez bezkontaktní platební karty, bez chytrého telefonu, bez dat v mobilu, nebo třeba se zakázanými premium SMS a není z místa, kde se dá pořídit karta ODIS. Takovýto člověk pojede zdarma? Pokud mu nedovolíte nastoupit, není to veřejná přeprava zajišťující základní dopravní obslužnost…
Hotovost tu je a bude ještě dlouho, byť ne jako hlavní platební prostředek, ale jako záloha pro případ, že něco nefunguje, či pro ty, kteří nemají jinou možnost.
Je uvedeno článku, jak bude postupovat takový člověk: „Ve spolupráci s obcemi chceme lidem umožnit vyřídit si ODISku na obecních úřadech, aby ji mohl mít opravdu každý,“ doplnil Unucka.
I tak to bude problém třeba pro důchodce, protože ODISka stojí 130 Kč a minimální částka pro nabití bude 100 Kč.
Ano, věřím, že místní se ke kartě ODIS dostanou. Ale ke 100% cestujících se nikdy nedostane, byť se k tomuto číslu půjde velmi přiblížit. Čím zaplatí například turista z jiného kraje s vybitým mobilem (či bez signálu/dat/…) a s nefunkční bezkontaktní platební kartou (to, že z ničeho nic přestane bezkontaktní čip fungovat není nereálná situace – samotnému se mi to stalo dvakrát)? Situace to bude sice ne úplně běžná, ovšem musí se myslet i na ni… A tady se nabízí právě využít hotovost, byť to bude třeba pouhé 1% transakcí. Motivace klidně může být přirážka za platbu v hotovosti 10… Číst vice »
Pak leda snad doplňkový prodej u řidiče s náležitou přirážkou.
A co bude dělat třeba takový návštěvníck z jiné galaxie….. Je zapotřebí mít systém, který bude vyhovovat většině, bude provozně levný a kontrolovatelný. V každém systému se najde jedinec, kterému něco nevyhovuje. Mi například vadí, že se musím v autě poutat pásama. A co s tím udělám???
Když vám vadí pásy v autě, pořiďte si ODISku a jezděte autobusem 🙂
Poviem ti, ako som minulu sobotu narazil s beskontaktnou platbou. Bol som v jednom obchode, platil som nejakych 1200 Kc len prilozenim – v pohode. Bol som v druhom obchode tam som tiez platil taku nejaku sumu bezkontaktne a tiez vpohode a isiel som tankovat. Nejakyc 600 Kc a zrazu problem. Transakcia zamietnuta. Skusim druhy, treti raz. Tak isto. Nakoniec som zaplatil tak, ze som ju musel vlozit do citacky a tak zaplatit. Ziadna bezkontaktna platba. Az doma mi to doslo. Najskor som narazil na denny limit bezkontaktnych platieb 2500 Kc. Brat bol 3 roky dozadu na vylete v Plzni.… Číst vice »
Jasně, já budu někde hledat nějaký obecní úřad, až budu potřebovat do Ostravy. Geniální. „Každý“ pak radši pojede jinak.
Úkol zněl jasně: dostat příležitostné návštěvníky Ostravy do aut, aby neobtěžovali v MHD. 🙂
Tak ještě jednou – speciálně pro Frantu – bankovní karta, chytrý mobil, chytré hodinky, chytrá nálepka – nebo nadbytečná ODISka pro dříve narozené
Nech sa paci. 3 roky dozadu bratovi v Plzni v autobuse nezobralo kartu. Uz sa viezol. Ake je tvoje riesenie ?
To stále není „každý“. Ne každý má možnost před cestou ve veřejné dopravě navštívit obecní úřad v příslušném kraji.
A když budu chtít jet autobusem jen výjimečně? Si přece nebudu pořizovat odisku kvůli nějakým třem čtyřem cestám za rok!
takového člověka bych chtěl vidět. nemít mobil,platební kartu a neumět si vyřídit ODISKU to bude jediné někdo kdo není svéprávný ale tyto věci mu zařídí jeho opatrovník takže kde je problém ?
Například starší člověk, který přijede jako turista z jiného kraje. Nebo myslíte, že důchodci na výlety nejezdí? Proč by se jim měla vytvářet překážka v cestování?
Úplně jednoduše. Okradou mne.
Ve vašem způsobu myšlení, kdy se snažíte diktovat jiným, co a jak mají dělat. Kam se to řítíme?
A pro ty, co ještě neztratili rozum a nechtějí se nechat zotročit.
A PROČ zakázat platit hotově? Pod falešnou záminkou viru, který se na kovu drží méně než na plastu? Marně přemýšlím, co je cílem pana Unucky, podporujícího v rámci veřejné dopravy letadla. Místní obslužnost to zjevně není.
Víte, co se stane, když zakážete hotovost? Velmi rychle vznikne obrovský paralelní hotovostní trh v cizí měně, v eurech nebo v dolarech. Lidi si mezi sebou budou dál platit cash, a když nebude moct korunou, budou platit jinou měnou. Stát nad tím nebude mít sebemenší kontrolu a daňové úniky budou ještě větší. A co bude ještě horší, výrazně to zvýší kriminalitu při praní peněz a novodobém veksláctví. Nemluvě o tom, že za současné vlády je celá myšlenka zrušení hotovosti úplně scestná. Její hlavní voličská skupina jsou důchodci, mezi kterými je nejvíc lidí bez karet, bez chytrých mobilů, případně i bez… Číst vice »
Taky nikdo o celkovém zrušení hotovosti zatím neuvažuje. Jen se při placení postupně stává marginalitou a současná pandemie tento proces velkou měrou urychluje. A právě zranitelní senioři nechtějí přijít do styku s potenciálně infikovanými v davu na poště na výplatu důchodu – další důvod pro bezhotovostní výplatu i placení.
Úplné vymýcení hotovosti nenastane ani za těch 30 let (a dle mě nikdy). Vždy bude existovat skupina lidí, která bude bez účtu, bez dat. Není to jen záležitost věku, ale i sociálního postavení. Máme dcerku ve škole a když byly tyto zavřeny, bez problému celá škola najela na vzdálené vyučování. Ale – bydlíme v relativně bohaté vesnici. Když vykouknu ze své bubliny, vidím dost lidí, kteří prostě doma PC a internet nemají, nemají ani účet a bankovnictví. Buď na to nemaj, nebo mají příjmy z šedé ekonomiky, nebo přímo kriminální, nebo mají hafo exekucí a přes účet radši nic nehoněj.… Číst vice »
Jo, jasně! To by se vládě líbilo, měli by pěkně přehled o každým občanovi, kde a za co přesně utrácí. Trošičku Orwell, ne?
Spíš než Orwell je to stále až do teď b-o-r-d-e-l-l —-) snahou je mít veškeré příjmy jednoduše pod kontrolou, zvýšit bezpečnost a omezit zbytečnou administrativu.
Ale chápu nelibost řidičů, kteří dlouhodobě praktikovali systém „za půlku bez lístku“ – ty se určitě budou cukat…
Mě je úplně buřt, jestli se to nelíbí řidičům, že přijdou o „vedlejšák“
Mě se z principu nelíbí, že pokud nebude jiná možnost, než platit všude kartou, tak stát bude mit přehled doslova o každým mým prdu. A to mi hodně vadí.
To je ovšem chyba dopravce, že nemá revizory a vědomě tak umožňuje únik tržeb. Pár cestujících s pokutou za jízdu bez platné jízdenky a najednou nebudou chtít jezdit bez lístku za půlku. Pár řidičů se srážkami z platu za neevidování tržeb a najednou začnou jízdenky vydávat. Funguje to tak v jiných krajích, proč by to nemělo fungovat tady?
stát neví nic. zavedl eet, kontrolní hlášení – a když potřebuje ověřit, že lidi kterým zavřel živnost opravdu měli bankovní účet, neumí to zjistit. a to měli 9t. žádostí, ne 10miliónů.
platby kartou bych fak neřešil, na to jste pro něj málo důležitý.