Ostravskému letišti hrozí konec další linky, Ryanair čeká na další peníze od kraje

Boeing 737 společnosti Ryanair. Foto: RyanairBoeing 737 společnosti Ryanair. Foto: Ryanair

Letecká společnost Ryanair přestala prodávat lety na lince z Ostravy do italského Bergama po 28. březnu. Letišti Leoše Janáčka tak

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
liberal shark

A v této situaci vyhazuje JČK a město České Budějovice desítky milionů ročně na letiště Planá, které si na sebe nikdy v životě nemůže vydělat :-(. Normální zpronevěra veřejných prostředků.

Capitann

dobra zprava pro vaska fiseru ktery by mohl cerpat dotace na neexistujici aeroplany a smyslene linky. napiste mu nekdo

aldik

Nic bych jim nedal. Potřebujeme opravdu mít letiště v Ostravě když jsme kousek od daleko úspěšnějších Katovic, nebo Krakova? Busem/ autem tam je každý zachvilku. Ať ty peníze kraj radši dá do železnice, nebo úplně jiné kapitoly- třeba zdravotnictví 😉

Jirka

Trochu pozdě na takové rozhodnutí, když se postavila nová hala a připojila železnice, ne?

Tom

No já jsem zvědav, co bude se stejnou linkou Ryanairu z našeho Brna, až skončí to dotační období. Pokud linka z Ostravy do Bergama skončí, mohou zatím lidé z Ostravska lítat z Brna, i když do těch Katovic to mají blíž.

mfr

no nemysli si, vydrží to rok, dva a pak zas něco jinýho, možná. Každopádně krach linky z Ostravy se podepisuje na cenách z Brna, už dva dny jdou nahoru 🙂

Petr

Mno, to bylo reci o priorite zastaveni odchodu lidi z kraje… jako tim, ze nam zamezi odletet?! Ale vazne, pracuji ciste mimo CR (prakticky cely svet), domov ale stale v Ostrave; momentalne zivim taxi / pujcovny aut na dopravu na polska letiste… Z mych zkusenosti byly lety CSA docela hodne vytizeny, nevim proc se to pokazilo 🙁 I kdyz v poslednich par letech chybelo booking napojeni na KLM/AF, takze jsem stejne pak vetsinou musel na vlak :-(( A obecne, momentalne se potrebuji dostavat do Londyna, ale jinak jakykoliv vetsi hub (Frankfurt, Amsterdam, Pariz) by se hodil… Poznamka zaverem – az… Číst vice »

Pavel

Tak atletičtí borci doletí do Polska, pak je organizátoři stáhnou autama. Nakonec takhle se to už děje dost dlouho.

marty-t2

No on současný majitel ČSA – Travel Servis rozlítal letní chartery v Ostravě a Brně tak, že je nejprve spojil do trojúhelníku a až si lidé zvykli, že se na dovolenou nemusí trmácet autem nebo že už nemusí nejprve na letiště do Prahy, nabídka generovala poptávku a ta stoupla a ten trojúhelník pak mohli rozdělit na dvě přímé linky. Nechápu, že toto nikoho nenapadlo se zavedením 2x týdenních pravidelných linek na nejpoptávanějších destinacích typu: Ostrava-Brno-Frankfurt, Ostrava-Brno-Paříž, Ostrava-Brno-Amsterdam, Ostrava-Brno-Moskva, Ostrava-Brno-Barcelona. Za Brno nebo Ostravu si klidně dosaďte Bratislavu. Podle mne toto přechodné řešení je jediná možnost jak zavést linku s nejekonomičtějším… Číst vice »

dvojiteF

Jednoduchá odpoveď: príliš vysoké náklady a nízka efektivita pri letoch na „huby“ 2x za týždeň či rovnako aj značná nepohodlnosť.

Nicky

Lákat tam lowcosty je hloupost, mají jednotná (pro Ostravu) příliš velká letadla, která nevyprodají ani s dotacemi. Lidi si max. za pár euro udělají dotovaný výlet a podruhé by chtěli zase někam jinam. Pro byznys klientelu je to nepoužitelné. A napojení na nějakého síťového dopravce (např. LOT pokud má vhodná regionální letadla) bude zase drahé pro ty výletníky, kteří poletí rovnou z Polska. Ale vidím tady největší šanci, zejména poté co se stáhne ČSA.

Pavel

LOT má velmi dobře propracované feedery do WAW. Jednak je vybaven použitelními stroji Embraery a DASH 400, a také má s tímto modelem dopravy bohaté zkušenosti. Nečekám ale, že se pustí do Ostravy, protože by kanibalizoval svoje lety z Katovic a Krakova. Katovice používám velmi často a na linkách do Varšavy je vždy několik česky mluvících cestujících. Daleko více jich potkávám na lince Lufthansy do Frankfurtu, tam si troufnu tipovat tak 25 – 30 % Čechů.

Jirka

Tohle je přesně zaostalý typ názoru, kvůli kterého to tady vypadá jak vypadá. Naopak – lowcosty jsou v současném období to co lidi chtějí a jsou připraveni za to utrácet peníze z širšího okolí nejen z třistatisícové ostravy…

dopravak

Já si nemyslím, že je toto zaostalý názor. „Výletník“, nebo business cestující prostě mají hodně rozdílné potřeby. Pro soukromé cesty je důležitá cena, pro firemní zase nabídka spojů a možnost letět tzv. na „otočku“. To pak vyžaduje naprosto ordlišný obchodní model.
Pro region je důležité oboje – lowcosty pro soukromé cesty a výlety a k tomu nějaké spojení s HUBem pro business. LOT do Varšavy by byl asi ideální.

Jirka

Fajn, potřeba je oboje, ale výhodné pro kraj/město není ani jedno ani druhé, takže nebude nic. To je opravdu odborné řešení…

železničář v důchodu

Samotné „lowcosty“ uživí letiště možná tak v sezónách, ale jeho provoz je třeba platit po celý rok, takže je třeba i nějaké stálé celoroční napojení na nějaké významné evropské letiště – a aby to mělo opravdu smysl, tak nejlépe mimo ČR v západní Evropě, protože na bližší letiště lze relativně snadno dojet i vlakem či autem.

Martin K.

Jsem od Opavy a jsem rád, že jsem si s mou drahou na konci září udělal krásný prodloužený víkend v Miláně (Milán/Bergamo jezdí co 20 minut bus s cenou 5€, doba cesty je hodina). Škoda, že to ruší, Miláno centrum a Bergamo hrad jsou moc pěkné a v Iper la Grande (takový italský Globus u letiště) se nakupují italské speciality moc dobře. Jiné mé známé (z Kopřivnice) si zase udělaly na otočku představení v La Scale. Když se vše rezervuje s předstihem, tak to je výrazně levnější než Praha (cena, ubytování, jídlo).

Martin K.

V poslední závorce má být (doprava, ubytování, jídlo)

Radek Janata

Jenže takoví cestující (píšete „Když se vše rezervuje s předstihem, tak to je výrazně levnější než Praha (cena, ubytování, jídlo).“) linku uživit nemohou.

Martin K.

Pokud se bavíme o pravidelných linkách, tak vždy se to bude skládat z více druhů cestujících. Já ji využil turisticky, ale „kravaťáci“ tam byli taky… Pokud se budeme bavit konkrétněji, tak ostravsko má přes 1 mil. obyvatel a to uživí letiště pohodlně. Jenže, to by tu nemohly být Katowice, Vídeň a Brno s identickými linkami, stejně jako co dva, tři roky měnící se koncepce kraje. Mi osobně by se líbilo využití: 1) cargo 2) opravna 3) chartery přes léto 4) jeden pravidelný každodenní spoj na HUB, tím nemyslím Prahu, kde dojedu levněji a rychleji vlakem Vše ostatní je asi dost… Číst vice »

Jen tak

A co byste chtel tim leteckym cargem do ostravy tahat?

Martin K.

Nějakou základnu tam už kurýři mají, třeba DHL, to se týká malých zásilek. Na větší záležitosti by se tam potenciál našel už teď, bo Korejci. Je to jejich specifikum, které je nepochopitelné pro řadu lidí, kteří s Korejci nepřišli do styku, ale toho základního materiálu a forem o váze 400 kg – 40 tun kus létá z Koreje už teď dost (zatím většina korejského carga létá na Vídeň).

Jen tak

Vite, to je jednoduche … kdyby to Ti Korejci chteli … a bylo to persoektivni… tak tam nekdo to Cargo uz litat bude 🙂

Jirka

Oni třeba chcou a nejen korejci. Ale když podmínky a poplatky použití ostravského letiště jsou na hlavu a bez dohodnutých úlev nebo dotací je to nepoužitelné, takto se nikam nehneme… Jenže to by chtělo vyměnit lidi, co neumí jednat o kompromisech a autoritativně z pozice své vysoké funknce tlačí jen „nelíbí se ti moje podmínky, tak nech být“ a myslí, že v řadě čeká dalších padesát. Jenže je třetí tisíciletí a byznys funguje trochu jinak než za bolševika. Chtělo by to personální obměnu na pozicích, kde se drží zuby nehty „odborníci“ už desítky let. Výměna volené figurky na nejvyšším postu… Číst vice »

dopravak

Vzhledem k tomu, že se buduje vedle letiště poměrně velké překladiště, tak se asi zboží najde.

https://www.msstavby.cz/db-investuje-v-mosnove-19-10-2017/

železničář v důchodu

A skutečně došlo k dohodě a staví se to? Ten rok a čtvrt starý text přece pouze avizuje předpokládanou budoucnost – tak jaká je realita?

Jakub

Dostavuji prvni halu…

Jirka

Ano, že kraj ani město ostrava nemají zájem o přilákání nových linek a turistů víme my ostraváci už dlouho. Pak se ruší letadla, spoje na letiště, jelikož se nebude vozit vzduch a v mhd ve vylidněné ostravě o víkendu potkáte akorát černé pasažéry. Místo rozvoje útlum. Ono je totiž jednodušší žít z dotací, než se trošku snažit oživit turistický ruch a přilákat platící a utrácející turisty nejen ze zahraničí. Ne že by nechtěli – ti radní to prostě a jednoduše neumí – když jediným argumentem „odborníka“ na dopravu je „nikdo na světě by to neudělal líp“ tak není pomoci a… Číst vice »

UBolt958

To, že Unucka je „odborník“, o tom není sporu. Takový talent na dopravu se jenom tak nevidí.

Dědek

Poláci jsou muži činu. A to nejen v letecké dopravě. U nás je mnoho věcí problém. Je to škoda. Poláci nás bohužel v lecčem předhánějí. Asi jsou šikovnější.

Jan Winter

Pokud vím, tak Ostrava a kraj společnými silami vyhodili oknem na různé pobídky a dotace už více jak dvě miliardy.
Asi je třeba si konečně nalít čistého vína. Turistický potenciál Ostravy se limitně blíží nule, poptavka na lety ven evidentně není nic moc a blízkost letiště v Katowicích dělá to ostravské životasNEchopné. Co se prostě smířit s tím že ostravské letiště bude v KTW a místo nesmyslných dotací vyplacených nenasytnému Ryanair peníze využít na zlepšení dopravní obslužnosti města a regionu?

Martin V.

No a to jsou oproti Ostravě Katowice takový „turistický šlágr“? Někdy před patnácti lety byla letiště v Ostravě i Katowicích zhruba na stejné startovní čáře, tak kde je chyba? Třeba novinka z webu letiště KTW (v češtině): https://www.katowice-airport.com/cs/letiste/novinka/703107# – poslední dva odstavce jsou v kontextu tohoto článku až neuvěřitelné.

Pavel

V době, kdy se rozhodovalo o tom, zda a jak se bude rozvíjet letiště v Mošnově, seděl na kraji Lukša z Čeladné. Myslím si, že dodnes mu v Katovicích děkují, jak se postaral o rozvoj jejich letiště.

a8n

Mimo jiné v tom, že desetina Čechů nepracuje v zahraničí.

železničář v důchodu

Jistě, i to je jeden z možných důvodů, ale určitě ně ten rozhodující: zdaleka ne všichni Poláci pracující v zahraničí létají, a N.B. z / do Katowic.

Martin Volný

Pane Winter máte tam málou chybičku, nejsou to 2 miliardy, ale trošícku více zatím 2800 milionů. Plus si mužete přičíst, 52 mega Dubaj dotace, 1,5 mega pravní kanceláři VŘ na oko pro Helsinki a Amsterdam, 40 mega nové parkoviště , 8 mega vyhlídková terasa a dnes 1,6 mega scanovací zařízení a další věci o kterých nevíme. Já už jen doufám, že bude rekonstrukci + novou druhou runway stavět naše oblíbená stavební společnost z bezpečnostními vlnami. Je rádost cestovat soukromým autem v odstavném pruhu směr Katovické letiště.

železničář v důchodu

A jsou v tom započítány také náklady na výstavbu minimálně využívaného železničního napojení?

jirka

no možná je to i tím že na to prostě lidi nemají, když by byly peníze nazbyt tak cestovat bude lidí halda

Jan Winter

No tak nemají. To se nedá nic dělat, volením komunistů a SPD se to ale nezlepší. A o to nesmyslnější ty dotace pak jsou.

Jirka

Chtěl bych upozornit, že tento úpadek začal už za éry ODS, pokračoval s ČSSD a i nadále to jede do kelu s ANO. Protože tam celou dobu jsou ti samí „odborníci“ a przní to tu už desítky let! Nejen veřejnou dopravu městskou i regionální, ale i komunikace a cyklostezky !

jirka

kdo by taky lítal z ostravy do nejakého bergáma… dva, tři lidi…to je přeci pitomost, takovéhle linky

svojsin

Tak z Bratislavy to lítá vzprodaný často.
Ono totiž do Bergama lítají ti, co cestují o vesnici dál, myslím, že se to jmenuje Milan, nebo tak ňák…..

jirka

bergámo není miláno :-), Miláno, to jo to je jiná. No kam by tak Ostravaci mohli nejvíc chtít lítat, to se jich nikdo neptá?? 🙂

Kubrt

Bergamo není Milano, nicméně jeho letiště je rušnější, než by odpovídalo stotisícovému městu a evidentně těží z toho, že leží blízko Milana.

Kam chtějí létat ostraváci? To by mě taky zajímalo, ale zdá se, dle vývoje tamního letiště, že nikam 🙂 Fakt, napište, kam? FRA? AMS? LHR – něco, odkud se dá někam dostat?

svojsin

Bergamo slouží hlavně pro lidi do Milána, např. já aspol.
Kdo nevěří ať tam běží

železničář v důchodu

Snad letí – ne?

Lukas

Ehm, Bergamo je hlavně velký hub Ryanairu v Itálii. Takže není to jen o tom, že je to „nějaké“ Bergamo vedle velkého Milana, ale spíš o tom, kdo si umí dát 1+1 dohromady a umí si najít přípoj z Bergama do spousty lokalit za dobré ceny. V tom je škoda, že se spoj ruší.

poemcz

Letam s tim 2-3 rocne a pokazde vyprodano. Samozrejme,nemuzu mluvit za vsechny lety…

Adrian

Taky letos 2 krát, sice v sezóně, v červnu a pak i v červenci, ale u všech letů byl load factor pres 90%. Otázka je, jak plné jim to létá teď v zime, aby se provoz vyplatil.

Jen tak

Jedna otazka je, jaky je load factor. Ale druha (a zasadnejsi) je, kolik jenorimerna cena letenky k tomu, aby se toho load factoru dosahlo.

A to bude ten problem

Jen tak

Oprava … prumerna