Ostravské tramvaje původně koupené na Ukrajinu skončily definitivně ve šrotu
Vozy T6A5 zmizí do konce letošního roku z ostravských ulic. Foto: Jan Meichsner / Zdopravy.cz
Ve šrotu skončilo 26 tramvají.
Ve šrotu skončilo 26 tramvají.
Prodávat do šrotu plně funkční stroje, které by mohly sloužit ještě spoustu let je ekonomická i ekologická zhovadilost a těch ekonomických zhovadilostí spáchalo současné vedení DPO celou řadu………..a magistrát to schvaluje nebo dělá mrtvého brouka, a daňoví poplatníci všechno zaplatí, ono státní, potažmo městská kasa je bezedná.
Těch dalších „spoustu let“ provozu by bylo vykoupeno milionovými investicemi do každé tramvaje. Protože životnost není nekonečná a dostupnost náhradních dílů taky ne. Například výzbroj TV3, která je v T6A5 a ostravských KT8 je tak zastaralá, že náhradní díly jsou už dneska jen zakázková výroba.
V Brně se sice postupně udělaly GO na 22 kusech T6, ale to bylo těžce z nouze, kdy si DPMB nechal současně dožít tak velký množství tramvají, které nebyl schopen nahradit novými.
Souhlas, ostatně ty T6A5 po reko tu dost nerad vidím, Je to sice opticky (a možná i trakčně) použitelné vozidlo, ALE ten „horský výstup“ do vozu je ještě horší než u T3… chtělo by to možná spřahovat aspoň s nějakým A-vozem nízkopodlažním, ale ono asi není s čím, tak ať si to nechají jen na nejhorší chvíle, nebo třeba na ohňostroje, prostě ať to co nejmíň štve osoby s nižší pohyblivostí…
Zase bych se tolik nerozčiloval, plýtvání tohoto druhu je docela dost… třeba vyřazování starých „plně“ funkčních (ona tam obvykle bývá nějaká muška, třeba i malá) OA anebo třeba z vojenství… USarmy se zbavovala (převážně do šrotu) stovek obrněných aut třídy MRAP „za odvoz“ protože se nevyplácelo je odvézt zpátky z Iráku/Sýrie/Afghánistánu do Ameriky (případně k jiným spojencům)… pár desítek se levně prodalo, pár tuctů se rozdalo, a zbytek šel do šrotu (raději tam než nepříteli).
Tady byl problém „jen“ to převézt a/nebo uskladnit, ono to taky není zadara!
Vidim tu spoustu negativních komentářů vůči GE
GE měl krasnou myšlenku a to darovat tramvaje které ho stali pres 2mega
Když je tedy Ukrajinci nechtěli, tak je měl tedy někde uložit pod plachtu? Pronajímat si dále pozemek za další peníze
Plné chapu proč je dali na šrotaci když jiný zájemce nebyl
Můžou si z nich udělat v Ostravě výstavu
Nejsem Ukrajinofil,ale spíše by se mi líbilo kdyby tramvaje ještě jezdili někde než je zničit,třeba i v jiným státě než Ukrajina.
Byla veřejná soutěž, mohl jste si je koupit. Aktuálně DPO prodává další.
Tak vždycky je lepší radit někomu jinému, co má udělt se svými penězi…
Blbci. Naprosto funkční stroje.
Hlavně, že máme EU dotace a státní správu.
Tramvaje jsou sice funkční, ale další dlouhodobější provoz by byl podmíněn provedením generální opravy v ceně několika milionů Kč za tramvaj.
No samozřejmě, všichni jsou blbci jen vy jste ředitel zeměkoule…
Asi to nechápu. To byl problém je nechat chvilku pod plachtou, než si pro to budou moci přijet? A když už se to rozhodl sešrotovat, nabídl to někomu za cenu šrotu aspoň na zahradu? Nebo už došli i nadšenci?
Prý nebylo kde. Škoda, ale snad se jiný způsob jak pomoci.
No teď už je trochu pozdě. Neřeknu, kdyby to byly vozy před exodusem a kdyby o ně nikdo neměl opravdu zájem, ale tohle je prostě škoda.
DPO odprodává další takové, tak honem šup kupte je na tu zahradu… nebo jen radíte jiným?
Na tom se dá za všelijaké skladování a převážení snadno prodělat milion či dva, takže radit jiným co by měli ale sám to nedělat je… rozpor mezi slovy a činy.
Mě přijde divné, že o to nemělo zájem jiné město, na Ukrajině je dost tramvajových provozů. Charkov bral z Prahy asi 20 dalších T6 a vzhledem ke škodám na vozovém parku a stáří dalších tramvají by jim přišly vhod i tyhle kusy. Na druhou stranu chápu že i za uskladnění v nějakém areálu je potřeba platit nájem. Ale stále je škoda šrotovat tramvaje v dobrém stavu.
a taky Železniční most, to bude zase peněz
To se má čekat, až se pod vlakem propadne jako ta lávka v Tróji?
Proste dožil. Konec. Most nění žárovka, aby se měnil, až když praske.
Jen dodám, že existuje něco jako vanová křivka spolehlivosti. A pokud počet poruch i přes opravy stále roste, tak to znamená konec fyzické životnosti celku.
Želzniční trať ve stavu, kdy není měsíc, aby se tam něco nevysypalo, rozhodně není v dobrém stavu. Ten vypadá úplně jinak a že to během stavby znamená výluk, to snad dojde i učni.
Wikipedia: Četnost poruch v moderních složitých systémech neodpovídá vanové křivce. Novější přístup se nazývá fyzika poruch resp. fyzika spolehlivosti.
No jistě, můžete na to nasadit pokročilejší metody (diagnostiky i matfyz analýzy), ale k čemu dojdete je že „stačí“ vyměnit třeba čtvrtinu dílů… jenže ta výměna je nereálná, snadno může stát víc než nový most. A získal byste tím třeba „hezkých“ dalších 20-25 let. Obecně je empiricky odpozorovaná vanová křivka dobře odpovídající realitě…
tak to je typické plýtvání v ČR
původní pořizovací cena třeba 20 mil dnes 2,
nahradím to novými za 400 mil
stejné to bude v Praze ze Smíchovským nádražím
zboří nádraží za 500 milonu, a nahradím podobným za 5 mld
jako příklad Radotín a Velké Chuchle, tam padly stovky milonů,
a vlaky jezdí stále stejně, tedy pomaleji samé výluky a odklony
Doufám, že si v souladu s touto myšlenkou kupuješ jen prošlé potraviny, protože jsou levnější. Stejně tak oblečení jen v sekáči.
Takže ten Radotín se neměl opravovvat a mělo se to tam nechat chátrat dál, 10 poruch do roka?
Asi spíš myslel, že by bylo lepší napřed opravit trať, a pak teprve řešit budovy.
Ty poruchy tam nebyli jen vlivem zabezpečovacího zařízení, to ale ví každý, kdo se o to zajímá, že.
Jenže by se do těch vozů musela zainvestovat minimálně GO a furt tomu bude chybět klima, bude přebejvat hromada schodů a vysoká podlaha. A furt to budou nějakých 25-30 let starý vozy. A to v lepším případě.
No to přece nevadí…
Když už je tématem roku…ehh…Ukrajina, tak jim je mohli dát jako příspěvek na poválečnou obnovu…
Jasně, problém je v tom že „poválečná obnova“ se klidně může ještě rok-dva odkládat, a není kde (vez většího poškozování) to uložit.
A potom – budou další…
A opačná polarita
„Budeme se soustředit“ … co je to proboha za sdělení?
To je česky, tomu nemůžeš rozumět…
To nebylo česky.
Nejdřív přemýšlet, až pak mluvit 🙂
https://dvojka.rozhlas.cz/budu-se-soustredit-nebo-soustredovat-7549558
Naše firma se bude při pomoci civilistům soustředit na zdravotnické vybavení. Co je na tom divného?
Zopakoval jste ten patvar. Gratuluji.
Mohl byste prosím tedy uvést správný tvar slovesa „soustředit se“ v čase budoucím?
Děkuji
… při pomoci civilistům se naše firma v budoucnu soustředí na ….
Buďto jste purista, nebo trapný (ale normální ne).
Tyto tvary se stávají běžnými, viz třeba „budeme soupeřit (s…)“. Jazyk není dogma, a lingvistika se nepokládá za exaktní vědu…
Díky bohu, alespoň že vy jste normální. Jsem si oddechl.
…chtěli tanky a né tramvaje
No,ale mohli je použít alesponˇ na barikády 😀
Vy nevíte, jak to v tom městě teď vypadá? Vážně si neumíte představit důvody, proč o ty tramvaje teď není zájem? Nechápu, jak si z téhle lidské tragedie můžete dělat (byť hloupou) legraci.
Neviděl jste bojové tramvaje? Na Necyklopedii se dá o nich něco přečíst.
No on hlavní problém je myslím v tom, že se musí vyměnit podvozek kvůli jinému rozchodu, takže to je generální repasi, celkově komplikovaná záležitost… Pro menší města to není moc výhodné, velkoměsta typu Kyjev atp. asi na to mají technické prostředky.
Jak tu před časem psal Jenki, problém je opačná polarita. Což je u zrychlovačové T3 řešitelné, ale u tyristorových vozů se jedná o velký problém.
A jak to řeší v Charkově, kam šly nedávno T6 z Prahy? Tam polarita opačná není?
Charkov i Praha (a pravděpodobně i většina provozů světa) má + v troleji. Brno a Ostrava má + v kolejnici (někdo se to takto udělalo kvůli omezení škod způsobených bludnými proudy).
To přece nemá na bludné proudy vliv. PROUDy proste tečou i mimo kolejnici, konstrukcemi, zemí, proto jsou bludné. Polarita jen mění směr toku, ale bloudí při jakékoliv polaritě.
A tyristor jako řízená dioda neumožňuje změnu směru proudu. Takže vliv to má. A Třeba Brno a Ostrava to má historicky, přičemž obrátit polaritu by přineslo takové náklady, že ani na vozidlech ani na energosoustavě by se to nevyplatilo. To toho tyhle dvě města speciálně využívají tuhle soustavu i pro napájení trolejbusů….
Takže by to muselo být ve městě, kde by se tramvaje zaváděly úplně nově včetně trolejí, aby se už zřídily normálním pražským způsobem.
…. sice nejsem v el. moc zdatný, ale důvod + v koleji kvůli bludným prudům jsem opakovaně slyšel také, protože kde je +, tak prý se směřování proudů „uhlídá“ snadněji, než tam, kde je mínus, a má se tama proud vrátit od spotřebiče k uzavření el. okruhu!
No a o tom to prapůvodně bylo. Kterým směrem poteče proud a co při tom bude rozežírat.
Tak, kterou „stranu“ styku dvou kovů…
Nejspíš už je to dneska poměrně jedno, ale kdysi to hrálo roli, a dnes „překlopit“ naráz celý provoz je drahá sranda…
My jsme se to učili na VŠ; neumím to přesně zreprodukovat, ale šlo o rozložení proudové hustoty v těch korodovaných potrubích apod. Při plus v kolejích je korozní proud více rozložen v ploše, zatímco při mínus v kolejích vznikají místa s vysokou proudovou hustotou, kde koroze postupuje velmi rychle. Nevím, nakolik je to účinné řešení, jen říkám, co jsme se učili 🙂
I Brno udělalo z tramvají šaliny. Takže nějak to jde určitě.
máte pravdu, že Brno koupilo od Prahy T6 a otočilo jejich polaritu, ale ono možná jedním směrem je to jednodušší než, když byla původně vyrobena opačně, ale v el. se moc nevyznám.
Co vím, tak TV3 jde přepólovat celkem snadno, ale s ostatními modernějšími výzbrojemi už je problém.
No nevím, v Brně jezdí pražské tramvaje na opačné polaritě s původní trakční výzbrojí. Tohle nebue zásadní problém.
Problém bude cena dopravy.
Změna polarity není úplně zadarmo. Navíc u TV3. nejschůdnější řešení je Graetzův můstek, pokud máš kam ho dát…
A ty veškerý neizolovaný vstupy a čidla ? S Graetzem by ta skříň musela být izolovaná od kolejí.
rozchod to je to poslední včem byl problem
Protože v Kyjevě nebo Charkově určitě nemají ostravský profil kol, ale určitě úplně jiný…
I kdyby nešel podvozek předělat na širší tak mají stále spoustu svých podvozků, které mohou použít. Pražské T6 v Charkově jezdí po menších úpravách, jsou nasazeny celkem rychle.
vánoční odměny budou tak i tak vyplaceny….
A třeba brňáci je nechtěli? Alespoň na náhradní díly?
Na začátku roku DPMB tvrdil, že průměrné stáří tramvají DPMB je 30 let. Tj. suverenně nejstarší průměrný věk flotily šalinek v celé ČR. S výjimkou spinkajících Šípkových růženek v depozitáři Technického muzea Brno.
DPO uváděl průměrné staří 20 let.
Tož tak
Axele, nejen, že neumíte skládat informace do souvislostí, vy si je ani neumíte najít. Drahý, průměrné stáří tramvají v Brně je cca 20 let. Nevím, kde jste přišel na 30.
Dovolím si tvrdit, že je zdroj bmhd.cz důvěryhodný.
https://www.bmhd.cz/evidence-dpmb/statistika/?co=stari
Tož to je zajímavé.Neboť DPMB uvedl 30 let pro Sdružení dopravních podniků, jejímž je členem.
https://www.sdp-cr.cz/download.php?file=uploads/_web/vyrocni-zpravy/Vyrocni-zprava-SDP-za-rok-2021_web.pdf
Patrně to může být také tím, že bMHD nezahrnuje odstavené tramvaje. Jenže tento údaj, pro porovnání průměrné věku tramvají po celé ČR, patrně nelze použít, kvůli odlišnosti od metodiky statistiky
Dovolím si odtušit, že v tom bude administrativní rozdíl. Pokud totiž vím, tak v Brně se ve velké míře stavěly nové vozy (Varia) na staré papíry („jakože rekonstrukce“). Tj. pak je to asi hodně o tom, jestli se věk vykáže podle papírů nebo podle skutečnosti.
Neboli podle stáří papírové hmoty „papírů“ nebo podle stáří kovu karosérie/šasi… některé díly jsou samo ještě mladší, protože se obměňují průběžně…
V Brně ale mají šaliny a né tramvaje 😉
Brno jakoby nebylo ani v ČR 😉
„Co je po jméně? Co šalinou zvou, i zváno tramvají jezdilo by stejně.“
Neznámý šotouš inspirovaný Williamem Shakespearem
Ten znám…
„Jel jsem tou šalinou“
„Jo, a jaký to je?“
„Normálně jako tramvají, akorát že jede přes vesnici…“
… která je poslední zatáčkou před Vídní.
Kdyby je DPMB chtěl, tak je prostě koupí, stejně jako koupil 21Tr. Narozdíl od 21Tr byly tyhle T6 morálně i techniky zastarale už v roce výroby.
Jediné, co na nich bylo zastaralé, byla koncepce PCC. Jinak to bylo v té době hodně muziky za málo peněz.
T6 nejsou koncepce PCC – T6 má význroj tiristorovou, a PCC je zrychlovač, který u TRAM vyráběných ČKD skončil K2, T3 (SU), protože T3M už jsou taky tiristorky!
ČKD nikdy T3M nedělal. A tuším, že zrychly skončily až s posledníma KT4 tedy někdy 1994 do Pyatigorsku
Záleží o jaké době je řeč. V době vzniku typové řady T5/T6 a výzbroje TV3 v 70. letech to pravděpodobně platilo. V době nákupů T6A5 v 90. letech to byly nákupy vyloženě z nouze, protože na nic lepšího nebyly prachy.