cargo

Ostravské MHD hrozí stávka. Odboráři vyhlásili pohotovost kvůli nasazování na linky

Autobus Solaris Urbino 12 v barvách DPO. Foto: Dopravní podnik OstravaAutobus Solaris Urbino 12 v barvách DPO. Foto: Dopravní podnik Ostrava

Odboráři nesouhlasí s novým systémem střídání řidičů, podnik mluví o nutnosti šetřit

Odboráři Dopravního podniku Ostrava (DPO) vyhlásili stávkovou pohotovost. Nesouhlasí s tím, jak se mají střídat řidiči na trolejbusových a autobusových linkách. Podnik nedodržel dohodnuté podmínky, řekl dnes ČTK předseda Základní organizace odborového svazu Dosia při DPO Ivo Protivínský. Podle mluvčí DPO Karolíny Hřivnáč Ryckové se podniku kvůli koronaviru výrazně propadly tržby, rozhodl se tedy pro zefektivnění provozu, protože nechce omezovat linky ani propouštět. Pro cestující se jízdní řády nezmění.

„Bylo dohodnuto například, že řidič během jedné směny nebude obsluhovat více než dvě až tři linky. A v tuto chvíli nám dali jízdní řády, kde řidič obsluhuje až sedm linek,“ řekl Protivínský. V praxi by to zjednodušeně znamenalo, že řidič třeba pojede každou jízdu na spoji jiné linky. To by podle odborářů mělo řadu rizik. DPO provozuje 12 trolejbusových a téměř 60 autobusových linek.

Řidiči mají podle Protivínského jezdit podle upravených jízdních řádů od 1. ledna, další fáze takzvané optimalizace má nastat 1. února. Odborový předák řekl, že když zaměstnavatel pořídil optimalizační nástroj, odboráře přizval k debatě a oni stanovili limity systému.

„Řidič bude vystresovaný, že zajede někam jinam, splete se, bude muset couvat, nedejbože tam bude nějaký výkop, ty kolikrát nemáme na dopravní podnik hlášené, bude projíždět nějakou cestou, kde to není vůbec vhodné pro autobus. Možností, co se může stát, je spousta. Řidič bude vystresovaný, takže bude náchylnější k tomu, aby způsobil dopravní nehodu,“ varoval Protivínský.

Mluvčí DPO připustila, že úpravy zasahují do komfortu řidičů. „Nacházíme se v době, kdy kvůli koronaviru evidujeme velký propad tržeb a tuto ztrátu eviduje také náš zřizovatel statutární město Ostrava. V této situaci jsme mohli začít propouštět naše zaměstnance,“ uvedla Rycková.

To by podle ní omezilo i počet linek pro cestující. „Protože pokles našich služeb k cestujícím odmítáme, stejně tak jako propouštění, rozhodli jsme se pro dílčí zefektivnění výpravy autobusových spojů. Zároveň chceme zdůraznit, že i přes složitou koronavirovou situaci stoupají mzdy v DPO od 1. ledna zhruba o čtyři procenta,“ uvedla Rycková.

Podnik podle Protivínského zkomplikoval šoférům situaci i jinak. „Řidiči, kteří jezdili z oblasti Hlučína a měli střídání v Přívoze, tedy blízko, tak teď mají střídání třeba u Kotvy na opačném konci města. Takže jim značným způsobem zhorší pracovní podmínky,“ řekl odborový předák.

Odboráři žádají, aby se podnik vrátil k tomu, co bylo předjednáno. „Očekávám, že na toto téma budeme jednat. Řekli, že na jízdních řádech a na té optimalizaci trvají, takže v tuto chvíli je to taková patová situace,“ řekl Protivínský.

ČTK

Tagy DPO seznam stávková pohotovost
83 komentářů