dpp

Ostravské metro. Nové řešení tramvajového vedení zdůrazní roli tří páteřních linek

Tramvaje DPO v areálu dílen Martinov. Foto: Zdopravy.czTramvaje DPO v areálu dílen Martinov. Foto: Zdopravy.cz

Páteřní linky č. 1, 2 a 8 budou jezdit ve špičce v intervalu 3 až 5 minut, zbylých sedm na ně bude navazovat.

201 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sona

na Idosu si muzete vyzkouset konkretni spojeni. ano, budu muset prestupovat jinde, nez jsem byl zvykly
https://idos.idnes.cz/ostrava-zmena/spojeni/

Jacob

Není to vyloženě zlé, ale chtělo by to DEmetrizovat :

1R : na Hranečník (takže ponechání l. 10 a ideálně CD CT)
7 : všecky spoje kolem FN až na Vřesinskou
8 : polovina spojů jako l. 9 Poruba vozovna-Plynárny

Variabilně prohození 1 na Hlavní nádr. a 2 na Hlučínskou
4 na Vřesinskou a 7 na Martinov

Bus 78 : zavést intervaly jako standard.linka minimálně v úseku VŠB-FN-Jih, doplnění zastávky Rodinná pro přestupy z l.6+10

Ryuzaki

Ono kdyby DPO při pokusu o nákup velkokapacitních tramvají nepořídil Škodovky, co mají o sedadlo méně než středokapacitní Stadler, ale stály málem dvakrát tolik, tak by se nemusely mermomocí hledat úspory v linkovém vedení. Nemluvě o autobusech s nadstavbou typu skleník, kterými ti slíbení Poláci stejně nakonec mezi DOV a ZOO nejezdí.

Avlaky

Ma se ještě dělat soutěž na 25 dlouhých, ale kvuli financím se odkládá

Jan

Páteřní linky č. 1, 2 a 8 budou jezdit ve špičce v intervalu 3 až 5 minut
——————
Zlatý voči. Tolik kapacity, Aby to bez 10timinutového čekání na navazující spoje DPO nemá.

Jan

Prostě město už nechce veřejnou dopravu, tak se hledají cesty, jak snížit obsazenost MHD, aby si občané nakoupili další auta, a pak propouštět řidiče za to že klesá obsazenost, protože se nevhodně chovají k zákazníkům. Protože při takové změně potečou nervy a je jen otázkou času, kdo vybuchne dřív. A určitě to bude zaměstnanec DPO, který po hodině práce uslyší po šedesáté, „kaj ideš ty chu.u (pi.o)“. Pak je ještě otázkou, proč se za stovky miliónů přebudovávaly nepatrné kousky na „rychlotratě“ (které na jízdě ušetří 20 sekund, byť v ročním statistickém souhrnu to budou stovky hodin), když v konečném důsledku… Číst vice »

Liboros

Rozumím tomu správně, že Ostraváci se teď vztekaj že nepojedou přímo odevšad kamkoliv? 😀 😀 😀

Nádražní Vrabec

Nerozumíte tomu správně, tenhle koncept je špatně a těžko mohl být podle Švýcarů. Páteřní linka číslo 4 vedoucí z největšího obvodu Ostrava jih cca 135 000 obyvatel vede do Martinova, kde nic zajímavého není. Čekal bych, že páteřní linka povede ve stopě linky 17 z obvodu jih přes Porubu k Fakultní nemocnici. Linka 17 je natolik vytížená, že by si zařazení mezi páteřní zasloužila a linku 4 bych nechal maximálně jako doplňkovou…

cestující

Taky nerozumím, proč linku 17, která jediná vede kolem Svinova, FNO zrušili. Asi konšelé nejsou z Jihu nebo neví, kolik tam bydli Ostrváků? Dále- zatímco do Martinova pojedou linky dvě3,4,(kolik že tam byldí obyvatel?) tak do samotné „velké Porby jedna 7…. takže na Svinovských mostech se všichni o sebe přerazí! A kde ti blbci bvymyslei, že se bude přestupvoat na Mariánském náměstí, ze kterého udělali uzel, mi také nejde do hlavy! To vymysleli tupani, to není možné!

Nádražní Vrabec

Přesně jste to napsal. To vymysleli tupani od stolu v kanceláři, kteři jezdí do práce služebním autem. Skutečnou situaci v provozu dotyční autoři vůbec neviděli. Člověk znalý skutečné situace by tohle nevymyslel

Adam Ř

Trochu bych doufal, že linkový systém se nedělá na základě zkušenosti, ale na základě dopravních průzkumů. Ale co já vím, jak tam na východě fungujete

Nádražní Vrabec

Vyjadřujte se k dění ve svém regionu a ne na dálku přes počítač. Lidé u nás tohle téma docela řeší a podobný názor slýchám docela často

mates

no a? 😀 jih ma realne nejvic linek a dostanes se vsude. Kazdopadne 4ka na jih nikdy v zivote nejezdila tak nechapu moc tento argument

Lucie Trojková

To je vše hezké, ale pokud při napadnutí 1 cm sněhu polovina tramvají stojí, je to k prdu..

vjkm

To už rovnou mohli udělat linky ze všech konečných do Vítkovic a k tomu linku Přívoz-Poruba.

Uvědomělý

Ostrava je perfektně dimenzována pro jízdu autem, tak proč si vybírat předraženou veřejnou dopravu, když má rodina v domácnosti auto? Seniorům a studentům bych nechal slušný interval 10 minut s přestupy na autobusy, které rozhodně nesmí mít interval 15 min. – tehdy si to pochopitelně nesedne a všechno si navzájem ujíždí. Přestupy Ostrava neuměla nikdy a nikdy se je evidentně nenaučí, ačkoliv o tom bude básnit v drahých mediálních kampaních. Lidi dopřejte si auto a trvejte na rozvoji silniční infrastruktury, máte na to svobodné právo 😉 MHD je šikana a teror :X

medical examiner

Šikana by byla kdyby ohlásili, že do vnitřní Ostravy auta nesmí, a je povinnost jím buď vůbec nejet, nebo ho nechat na odstavných parkovištích.

Juraj

Jooo, zažil jsem půlhodinové popojíždění po Mariánskohorské. Tomu říkám „perfektně dimenzováno pro jízdu autem“ 😀

Až budete příště v koloně a projede kolem plná tramvaj, tak si místo ní představte +80 dalších aut ve stejné koloně.

A jinak nechápu, proč se Ostraváci naopak nechávají šikanovat šíleným provozem IAD v centru, kvůli kterému to město extrémně ztrácí – mj. tím, že se už 20 let stabilně vylidňuje.

Jméno.m

No protože ve skutečnosti o žádný šílený provoz IAD nejde.

Marian Kechlibar

Kdyby provoz IAD v centru vedl k vylidňování měst, musela by z Brna i Prahy dávno být učiněná pustina.

Ostrava se vylidňuje kvůli nedostatku dobře placených pracovních míst.

Leinad

Taky v Praze na Sokolské bydlí docela málo lidí. Byty vlastní spekulanti, jsou tam krátkodobé pronájmy, jsou tam firmy.

derrry

Za miliardu univerzitní kampus na Černé louce, ale jak se k němu dostat… tak z Přívozu, to bude nápor, že jo. A koncept rychlé tramvaje už je ze 70. let. Prý metro… to leda tak tunel na Hrabůvku.

qwertz

Jak bude jezdit zrychlena linka 1R kdyz po stejnych kolejich ma jezdit „pomala“ linka 1?

Pavel

Když řidič rychlé tramvaje na kolejích před sebou uzří pomalou tramvaj, zavolá „Stopa!“. A dál už to znáte z běžkařských tratí.

Leinad

Uhýbám podle nálady – sem teď v tempu a chci jet nebo chci bruslit nebo se hodí odpočinek?
V prvním případě je to věc rychlejšího, ať si mě předjede. Stejně jako v autě, do škarpy uhýbám jenom majákům. A zrovna tak, když někoho dojíždím a nemám na to, abych ho předjel, dám o sobě vědět ale počítám se zpomalením.
A když to někdo neumí(první hodina) tak nemusí kurvit stopu pokusem o rychlé opuštění.

Pezos

Reálně je 1R jen přečíslována linka 10 a vynecháním těch pár zastávek ušetří tak 2 minuty. Takže z Dubiny to bude jezdit třeba v prokladu 6-4 a do centra přijede v prokladu 4-6.

Pezos

Abych to upřesnil, je to klasický zavádějící marketing ve stylu DPO. Pět minut nebude interval linky 1, ale kombinace 1+1R.

Marian Kechlibar

Zas tak zavádějící mi to nepřijde, pro valnou většinu cestujících je to prašť jako uhoď. Na Český dům nebo Hlučínskou jezdí z Dubiny jen minimum lidí.

qwertz

Bez dat o cestujicich se tento navrh tezko hodnoti, nicmene to podle nej vypada, ze z Vyskovic do Poruby nejezdi vubec nikdo, protoze na rozdil od Dubiny maji Vyskovice prvni pouzitelny prestup smer Poruba az v centru na Nam. Republiky.

Staňa Míček

No a o tom mluvím v mém předchozím příspěvku. Prostě si přestoupíte, nebo použijete autobus. Ostrava zas není tak velké město, aby tam kdokoli jel bez přestupu kamkoli. Na tohle není dost velké žádné české město.

PetrM

takže dvě největší sídliště v ostravě budou spojené nikoliv tramvají, ale autobusem? tak velká zase ta ostrava není, aby dělala takové cypoviny

cestující

Jenže by konšelé měli přemýšlet i nad tím, že do Poruby se jezdí do největších špitálu FNO a většinou do špitálu nejezdí zdravím překypující občané! Tak jim to zkomplikujou, ano?!

qwertz

Přestoupíte kde? Můžete přesednout u Kotvy na tram 7, ale to je nesmyslná okružní jízda. Druhá varianta je přestup na autobus 48 tamtéž, ale ten jede na Opavskou, takže na Svinově opět přestup na tram 8. Ten spoj Výškovice – Vřesinká je fakt úplně debilní.

Ryuzaki

V čem je nepoužitelný přestup na linku 7, která jede ze stejného nástupiště?

Ic540

Obecně proti tomuto návrhu nic nemám. Úbytek cestujících je bohužel pravdou. Vyjádřil bych se trochu k nočním linkám. A také k číslování. Když se dělá taková velká změna. Navrhl bych to bez výrazných změn. Cca takto… Místo páteřních 1,2 a 8. Bych navrhl čísla 1,2 a 3. 1-Poruba Hranečník (dpo má 8) 2- Výškovice Hlavní (dpo má 2) 3- Dubina Hlučínská (dpo má 1) Linku 9 ty tři páry bych zrušil. Byl by přestup na Karolíně. Základ by byl tedy 9 linek… Linka 10 by tedy byla číslo 9… Noční linky : – 8 čka jezdí 2x do hodiny –… Číst vice »

medical examiner

Jó…to kdyby se v Praze přečíslovaly linky podle toho jak a kam vedou, tak 9 = 1 5 = 2 15 = 3 26 = 4 2+23 = 5 12 = 6 20 = 7 17 = 8 6 = 9 19 = 10 13 = 11 14 = 12 16 = 13 18 = 14 7 = 15 3 = 16 25 = 17 8 = 18 1 = 19 4 = 20 10 = 21 11 = 22 21 = 23 22 = 24 24 = 25 Ale ještě hůře snesitelné by asi byly drobné úpravy v linkovém… Číst vice »

Ic540

Zdravím.

Prahu tak nesleduji byť tam MHD využívám když tam jedu.
Takže vám děkuji za námět k přečtení…

Ostravu využívám často tak jsem navrhl jen lehké zjednodušení/přehození čísel. Nic víc…

A v noční době že cca od půlnoci do čtyř stačí jeden spoj na Hranečník s návaznostmi. Druhý že by mohl jet přes centrum na Plynárny nebo Hlučínskou…

Přeji všem hezký den.

Pavel 2

Nic ve zlém ostraváci, rád tam jezdím. Ale asi jste dopravně trošku zmlsaní. Brno na vás…

Staňa Míček

To je slovo! V Brně se přestupuje vždy! 😀

Lang

Spíš Plzeň. To je teprve koncepce metra. 🙂

medical examiner

Jsou 3 linky, a 2 z toho jedou přes centrum?
Ještě by mohli zavést linku 3 odněkud přes hlavní nádraží na Univerzitu…
Ale to už by museli zakázat jízdu aut ulicemi Pražskou, Zbrojnickou, U Zvonu, Prešovskou a Solní, protože by se tam už nevešly…

Staňa Míček

V Ostravě je podle mě problém to, že je to několik samostatných center. A tyto centra rozumně propojit je jistě oříšek. Někdo bude muset po novu přestupovat, někdo pojede po novu přímo.
Za těch bezmála 10 let, co do Ostravy jezdím, jsem nikdy neměl problém dostat se z A do B. Tak nějak tuším, že až to změní, tak stejný problém zase mít NEBUDU. Normálně se pomocí MHD přesunu z A do B, tak jako vždy.

Lucie Trojková

To jo, ale pokud jezdíte každý den do práce a dostupnost se vám zhorší kvůli nuceným přestupům, je to o nervy. Mě se to tak nedotkne, jezdím centrum-Poruba. Ale jiných ano, třeba Třebovice -centrum. Navíc v souvislosti s omezováním osobní dopravy městem hlavně v centru je člověk rukojmím DPO.

Permonik

Třebovice – Centrum, Poruba – Centrum vždyť je to stejna trasa. Nebo je to myšleno jinak?

cestující

Kterou linkou budete tedy bez přestupu tuto trasu jezdit, prosím?

medical examiner

To vždycky a všude.

DPO?Ne, díky.

Díky bohu, díky ceně, komfortu a časové náročnosti, mě s rodinou vyhnali do auta. Cena pro dojíždějící mimo ovy s P+R nemá smysl.

WhRb

Proč je 5 izolovaná od zbytku sítě? To tam nešlo protáhnout např. tu 7, aby se při některých cestách nemuselo přestupovat dvakrát (nebo víckrát)? Nevím to, proto se ptám. Je možné, že to nějaký důvod má, ale neznám ho.

U22

Aby se nepřenášelo zpoždění z centra nebo naopak zpoždění kvůli nutnosti křižování se nepřenášelo na centrum.

Miri

Tak 5 je nejmenší problém – vždycky na ni na Vřesinské něco navazuje, obvykle 8.

Jakub K

5 byla vždy „odříznutá“ od zbytku. S delšími intervaly.

Pavel

5ka jezdí po jednokolejné trati, nemůže si dovolit nepravidelnosti.

Permonik

Je to dané historickým vývojem a jednokolejnosti.

Honzys

V DPO je to miliarda sem a miliarda tam, ale pak hledáme úspory v řádu milionů. Raději bych jezdil ve spolehlivé T3/T6, než abych dvakrát či kolikrát přestupoval…

abc123

A co lidé na vozíku či s kočárkem?

Anatol J.

Ale jděte, odkdy je MHD v Ostravě pro občany….

Jiří Kocurek

Minulý týden lyžoval, to je hned, včíl má hole na chození.

medical examiner

No tak lidí na vozíku je minimum, a s kočárky jako teď…
Když by to byl problém, třeba by Praha nebo Plzeň půjčily PLF…

Frantisek

A co přidané přestupy na vozíku a s kočárkem? 🙂

Jakub K

Doporučuji si přečíst toto: http://www.dpo.cz/ostravskemetro/

Dává mi to smysl a jsem pro toto řešení.

Lxxxx

Vždyť je to obyčejná agitka jako „doprava bez dieselu“, které jezdí dodnes. Tvrdí, že tím ušetří padesát melounů, což je pakatel ve srovnání kolik chtějí vyhodit za vodíkovou plničku a vodíkové busy a kolik už vyhodili za předražený nákup tramvají a dvou patrových busů kdy každý z nich stál zhruba trojnásobek ceny normálního busu! Jestli věříte tomu co je tam psáno tak jste naivní jak malé děcko.

Michal²

Zaujalo mě tam tvrzení „100% nízkopodlažní vozidla”, takže se vyřadí KT8, Varia, Astry a Tria, protože nejsou 100% nízkopodlažní, nebo to nějaký myslitel z Ostravy blbě napsal?

Graylag

100% vozidel bude mít alespoň část vozidla nízkopodlažní. Jasně, není to tak skvělé jako kdyby 100% vozidel bylo 100% nízkopodlažní, ale nevidím v tom zásadní problém.

Pak už je to jen otázka chápání textu, jestli to člověk pochopí jako tu první možnost, nebo tu druhou. Nicméně z kontextu je snad jasné, že je myšlena ta první možnost.

medical examiner

To ano…smíšená plzeňská cesta je naprosto dostačující…

Peeetr

Měli raději napsat VŠECHNA vozidla budou nízkopodlažní.

Frantisek

Asi je třeba rozlišovat 100% (stoprocentní) a 100 % (sto procent). 🙂

medical examiner

Možná je přesunou na ty ostatní linky…

Permonik

A existuje nějaká tram 100% nízkopodlažní?

Graylag

Ano, z tohohle hlediska vypadá fantasticky třeba vídeňský ULF. Ale zrovna na ULFech je vidět, že ta honba za nízkopodlažností za každou cenu za to nestojí

Permonik

Díky. už to vidím…

Adam Ř

Třeba v Praze máme 15T. (Aby toho dosáhli, museli se vykašlat na dvojkolí a každé kolo je samostatné)

Avlaky

Přeplněné ? Tak se tam dá nasadit sólo Vario a ne s nim jezdit ve dvojičlenu (nemluvě i tom ze se říkalo ze spřažené jezdit nebudou)

Když jsou přeplněné nedají se tam dat kapacitnější vozidla nebo zkrátit intervaly?

DPO mělo v plánu dělat soutěž na 25 dlouhých tramvaji

Přece není mozne ze ikdyby vyřadili všech 16 kachen ze jim tech 9 dlouhých tramvaji nijak nepomůže

Kdyby ne tak se kachny vyrazovat nemusí, jsou nízkopodlažní a na noční linky zcela ideální

medical examiner

Kachny třeba koupí Praha…

Avlaky

Ale my máme jednosměrné

medical examiner

Já to vím…ale aby to věděl DPP…

Juraj

Nejsem z Ostravy, byť tam pravidelně jezdím a místní MHD využívám. Chápu, proč místním vadí omezení směrové nabídky. Na druhé straně, ten návrh má hlavu a patu – ano, bude se muset víc přestupovat výměnou za efektivnější oběhy. (Většina lidí v Praze přestupuje celý život a o přímém spojení odkudkoli/kamkoliv by ani nesnila.) Jediné, co rozhoduje o použitelnosti, je interval. Pokud při přestupu z dojezdové linky na kmenovou čekám max. 3-5 minut, pak je to naprosto v pohodě a není o čem se bavit. Při přestupu z kmenové linky na dojezdovou je to horší – tam je důležité, aby existovaly… Číst vice »

Sch

To pracně zjišťuji u autobusů v USA, že přímý autobus jednou půl hodiny, cestující neprilaka, ale cesta s přestupem, kdy mi to jede častěji, je atraktivnější. Tady je to stejný princip. Na vytížených linkách jedna tramvaj za druhou a v některých ramen holt s přestupem zato častěji. Věřím, že i zde to další cestující přiláká.

Frantisek

Pokud je ten přestup dobře časově naplánovaný, pak určitě. Ne stylem ‚buď běž nebo si postůj‘. Menší počty linek by měly hlavně usnadnit plánování návazností, jenže…

Frantisek

Proklady = člověk čeká v uvedeném případě 10 minut. V horku, zimě, vichru, dešti. Také nic moc, to už je pěšky o dvě zastávky dál. Nejhorší je pak kombinace s rádoby návaznostmi, kdy kvůli zachování jiného prokladu můžete akorát zamávat zadním světlům teoretického přípoje. Výsledek? Čekáte vždy, někdy půl intervalu, někdy celý. Což nebývá problém jedině ve špičce.

David (Komi)

Ano… Ono to opravdu jistým způsobem a úhlem pohledu smysl dává… Ale jednak Ostrava není Praha, a za druhé – sám vím, že i Praha má dosti linek, které jedou od severu na jih, a od západu na jih – bez přestupu. A sorry, ale od toho přeci tramvajová doprava je. Tohle je její charakter. Spojovat část města na jedné straně s částí druhou na straně opačné. Pokud už změny, které dejme tomu dávají smysl, tak to alespoň vymyslet tak, abys některým místům neublížil. Opravdu… Hlavní nádraží tímhle dle mého názoru bude trpět. Přitom město, by se dle mého názoru… Číst vice »

David (Komi)

Narodil jsem se v Ostravě a už tu nějaký ten pátek žiju. Pohybuji se sem tam po celé Ostravě. Bydlel jsem i kvůli rozvodu rodičů hned na několika místech. Navštěvoval jsem v Ově asi 4 různé školy. A upřímně? Ten návrh je naprostá kokotina. Sorry, ale aby hlavní nádraží a obecně centrum nemělo přímý spoj do poruby, či Hrabůvky… To mi přijde jako totální kravina. Říkejte si tomu jak chcete, ale optimalizace to v tomto duchu rozhodně není. Chápu, směr, chápu proč (kapacita spojů a podobně), ale tvl… Tohle řešení je katastrofa. Pokud změnu, tak rozhodně jinou, než toto… Už… Číst vice »

dopravak

Jako mi to zas taková blbost nepřijde. Jestli jde někdo z Masarykáče k Elektře, nebo na výstaviště je celkem jedno, takže centrum jako takové přímé spojení s Porubou má. Dál z Přívozu už je potřeba přestoupit, ale to se jedná o přestup mězi dvěmi páteřními linkami s krátkým intervalem, takže to zas taková tragédie není. Ani vy ani já k tomu nemáme data, takže jenom spekulujeme, ale pokud DPO vyhodnotil směry jako žádanější, tak proto asi má své důvody.

Cyril

navíc z Přívozu do Poruby by mě nikdy nenapadlo jet tramvají, ale autobusem ze Sadu Boženy Němcové linkama 49+54. Na Svinově jsou za 10 minut, tramvaj za 22 minut…..

qwertz

Jen škoda toho ne(napojení) hlavního nádraží. Např. z Mar.Hor a Fifejd je to na hlavní geograficky mnohem blíže, ale skrz MHD je dostupnější Svinov.

Cyril

jo, souhlasím. Třeba linka 24 nemusí jezdit někam na Švermu, ale mohla by jezdit k Hlavnímu…

medical examiner

To je asi příprava na doby, kdy budou expresy i rychlíky stavět pouze ve Svinově.
Expresy pak budou pokračovat do Opavy a rychlíky do Bohumína a Těšína.

David (Komi)

No, to je velká, ale velká pi*ovina… Sorry, ale hlavní nádraží, je HLAVNÍ z nějakého důvodu. A ne jen tak pro srandu. Takže tomu, že by naopak opravdu bylo více linek, které na hlavní nádraží nedojedou, nebo ho jakkoli minou, nechci ani slyšet. U vlaků, které jedou na Opavu to prostě nejde jinak. Ok. To dává smysl. Na druhou stranu těch vlaku naštěstí není moc, a jsem pro, aby i Opava měla přímé spojení do Prahy. Proč ne… Ovšem… Svinov NENÍ a snad ještě nějakou dlouhou dobu hlavním nádražím nebude… Koneckonců, pokud by Ostrava chtěla Svinov udělat hlavním nádražím, pak… Číst vice »

Permonik

Hlavní je z historického důvodu. (Taky je tam zazemí dopravců, atd. Ale Svinovem projde více cestujích. Ale nechápu pointu vašého příspěvku. Z hlavního jedou lokálky do centra a i ze svinova jedou na obě strany. V čem je vlastně problém? Lokálka Vyškovice – Poruba taky nebude končit na hlavním?

dopravak

Z mariánek pojede naprostá většina lidí na Svinov, takže ten případný přestup zas tak nevadí. Zase tak bude pěkné spojení z Hranečníku do Mariánek, což ocení zřejmě daleko více lidí dojíždějících z Karvinska.

David (Komi)

To by ale ty busy musely vždy jezdit… Což tomu tak není. Cestující totiž nejezdí jen ve špičkách, ale i například o víkendech, či v brzkých ranních, či pozdních hodinách…

abc123

Tak Karolina potřebuje nějakou rekonstrukci. Už dnes je kapacitně na hraně.

abc123

Úplně ideální by bylo odklonění automobilové dopravy z úseku Poděbradova-Na Karolině a rozšíření tak chodníků.

David (Komi)

O tom se vedou diskuze pořád… Snad k tomu někdy dojde, no.

Permonik

Ja se divím proč někdo potřebuje jet z Poruby na Hlavák. Pokud Chce na dalkovinu, tak jede do Svinova, Opava taky (oboji navíc oblouži bus před nadrážím) na Kunčice stačí dojet na střed.

Permonik

Navíc v okolí Hlaváku snad ani nic neni….

David (Komi)

Děláš, jako kdyby v okolí Svinova ano… V přívoze máš alespoň nějaký ten Albert, alespoň něco… Ve Svinově nemáš nic.

Permonik

Jako že z Poruby pojedu do Alberta v Přívoze?

David (Komi)

Na Středu skoro nic nestojí… A kdo by chtěl jet z Poruby na Hlavní nádraží? No, samozřejmě, že doslova na nádraží asi málo kdo. Ale třeba k úřadům, ke stodolní, k radnici, Dolu Jindřich a podobně?? Tam dle mého zamíří dost lidí i z Poruby. A autobus ti v tomto případě moc nepomůže. Protože s přestupy (a nesmyslnými vzdálenostmi na samotném přestupním uzlu Sadu Boženy Němcové) tě pak právě lépe ta tramvaj. A co se týče Hlavního nádraží… Město by se mělo snažit jej co nejvíc napojit na MHD, a na město obecně. A ne jej co nejvíce odřezávat od… Číst vice »

Permonik

Kdo bych chtěl… na to ale upozornil kolega na kterého jsem odpovidal……

Podle tvého … no jo to bohužel ale myšlenka a ne realita.

Baraba

Jako žijící v Ostravě bys měl vědět že:
1. je zbytečné na Hlavní nádraží tahat lidi z celého města, když je tady i Svinov (a další méně významná nádraží)
2. centrum má dle návrhu spojení všude, protože je mi jedno, jestli z centra Ostravy jdu doprava na Stodolní, Elektru, nebo doleva na Výstaviště. (Vzdálenost z TGM na Elektru je 580 m stejně jako na Výstaviště)
3. Hranečník je součástí Slezské Ostravy a ze všech stran je obklopen dalšími městskými obvody, tedy není „někde úplně mimo Ostravu“

Bergham

Tak má vypadat komunikace změn v podání moderní společnosti k veřejnosti.

M.

Netuším, jakou máš s dpo zkušenost, ale oni mají jen hubu plnou keců a slibů a pak si stejně vše udělají podle sebe…

Halamus

Pokud to Bergham myslel ironicky, tak se trefil do černého.

Jarek

Každý politik chce mít svůj pomník a tak i GŘ. PR to má slušné, umět prodat prošlé zboží to je základ marketingu. A tak jako při každé změně, lidi si zanadávají, a jede se dál .Při dnešní ceně za Bolt a jiné taxi, už MHD nevyužívám ani na cestu z pařeb…

Vladimir

Ještě bych k tomu přidal zahloubeni křižovatky vodárna, Třebovice a u Alberta v Porubě. Pokud autem nemám jezdit, tak by se měla cesta zrychlit o další 4 – 6 min na jízdě z Poruby do centra. To co je nyni je fajn stav, občas tramvaji jezdím, ale stále to trvá déle než by moderním městě mělo.

Frantisek

Nejezděte autem, nebude potřeba nákladně hloubit křižovatky.

Bývalý cestující

Nové schéma dopravy v Ostravě bude (kromě bezdomovců a HypersuperSchopping-nakupovačů):
A) jedu do práce = auto
B) jedu někam „jednosměrně“ = taxík….

Bývalý cestující

Nemáme peníze, musíme šetřit. Proto všude předěláme znovu všechny označníky na „viditelně“ šedé a zaměstnáme x lidí na PR propagace nesmyslu a provoz IT na stránky. Jasný, už se to provalilo proč nešlo nechat 10 min lístky

Lxxxx

Pro všechny by bylo nejlepší, kdyby vedení DPO nedělalo vůbec nic, protože by nenadělalo tolik škody.

Lxxxx

To „nové schéma“ mohl vymyslet jen totální dement který tramvají vůbec nejezdí, lepší by bylo zachovat současný systém a u páteřních linek o víkendech přes den zkrátit interval.

Juraj

Ještě prosím navrhněte zdroj financování a běžte to hned říct DPO, přesně na takový spásný nápad čekají.

Lxxxx

Zdroj financování je naprosto jednoduchý, kdyby DPO i magistrát nerozhazovali stamiliony za hovadiny tak by na stávající tramvajový provoz bylo peněz dost.

Vladimir

Je třeba at se investuji peníze, tam kde je třeba, tedy do rozvoje města a ne tam kde jsou tramvaje poloprazdne.

Kubrt

Pár příkladů takových hovadin?

dopravak

Tak pár věcí by se našlo, třeba stavba vodíkové plničky za 150 mega+předražené vodíkové busy k tomu, umělé vyloučení soutěžících z tendrů na tramvaje, nebo pořízení unikátních doubledeckerů v počtu dva kusy…. jenom tohle na pár stovek mil. vydá.

Lxxxx

Díky, napsal jste to za mne a kdyby se připočetly hovadiny financované přímo magistrátem a krajem tak to už nejsou stamiliony ale miliardy!!!

dopravak

Jo, třeba push pully jsou taky případ. Místo nákupu lehkých jednotek se nakoupí 5 obrovských souprav, které za Frýdlantem vozí pár lidí.

Permonik

Akurát PushPully jsou MSK a ne DPO….

Jméno.m

Rozdávání kytek na MDŽ, 45 takzvaných asistentů přepravy, doublefuckery třeba.

Jarda

metro v ostravě? 😀 však to vzdali i na slovensku v bratislavě 😀 a to se vtipkuje o metru v brně, kde se o něm asi i uvažovalo. Metro bylo, je a bude jen čistě pražskou záležitostí. Staví se tam „Déčko“ 😉

Lubas

Praha má tu „drobnou“ výhodu, že je to město přisáté na státní rozpočet. Metro v Ostravě, Brně…to je sci-fi.

Okoloiduci

Ono je hlavne zbytočné. Brno úplne v pohode obslúžia šaliny + (trolej)busy, detto Bratislava.

V Brne je si dokonca myslím, že sú niektoré zastávky nelogicky zbytočne blízko (napr. Pionyrska Hrnčířská)

Juraj

A preto má Bratislava takú legendárne dobrú dopravnú situáciu 😀
Aj menšie mestá než Brno alebo Blava majú metro a v pohode sa uživí. Naopak sú väčšie mestá, ktoré majú horko-ťažko autobusy, a aj tie nejako existujú. Rozdiel je len v tom, ako veľmi človek v doprave trpí.

Garantujem ale, že aspoň dve linky rýchleho, kapacitného koľajového spojenia, zakončené P+R a napojené na prímestskú dopravu, by v Brnu aj Bratislave priniesli výrazne lepšiu kvalitu života.

Milan

Bratislava potrebuje viac kilometrov električkových tratí (dnes ich 41,5 km, kým Brno má asi 71 km), lepšiu preferenciu električiek na križovatkách a kapacitnejšie vozy na najvyťaženejšiu linku 3.

Dopravnej situácii v BA by pomohlo aj viac prímestských vlakov – súčasné intervaly liniek S v špičke 30 min. a mimo nej 60 min. nemotivujú nechať auto na P+R a ísť do mesta vlakom. Dvojkoľajné železničné trate v okolí Prahy alebo Brna zvládajú viac vlakov, ako dvojkoľajky v okolí BA.

Okoloiduci

Nie neuživí. Kade ho ťahať? Petržalka – Centrum s troma zastávkami? Ale no tak. Bratislava má cca polovicu trati čo Brno. To skôr Brne by som možno uznal potrebu metra. Pri Bratislave určite nie.

Frantisek

Což nemusí být spojeno s investičně a provozně nákladnými tunely izolovaného systému a tlačením veřejné dopravy z povrchu do hůře přístupných suterénů. V Praze je to dáno i mnohem větším vytížením celého systému v kombinaci s členitým reliéfem; i tam ale už některé úseky postrádají opodstatnění a situaci spíše celkově komplikují.

Ondra K.

V Brně nějaký kapacitnější dopravní systém dost chybí. Stávající tramvajový systém je zejména v centru dost přetížený a tramvaje mnohdy už překáží samý sobě. Ne nadarmo se to snažili řešit už soudruzi.

Pavel 2

Problém je, že v Brně je systém přetížený cca 4 hodiny denně, zbylých dvacet nikoli. A to ještě jen deset měsíců v roce. Když na léto odjedou studenti, tak je žádné davy turistů nenahradí.

Okoloiduci

Brno potrebuje len dobre premyslieť šaliny. Aby šaliny za seba sa nezasekavali, keď zastávky sú rozmiestnené tak, že na ne vzájomne dovidieť a šalina brzdí skôr ako sa rozbehne. Česká – Moravské, Česká – Svoboďák,…
Ja viem, že je to centrum, ale toto je fakt bizár.

Richard

Než napíšete takovou kravinu, je potřeba si zjistit jak a z jakých zdrojů, je v Praze financován rozvoj MHD.

MartinS.

Praha je na státní rozpočet přisátá stejně jako jakékoliv jiné město nebo kraj. Má jedinou výhodu, že na počet obyvatel má menší rozlohu než kraje. Ale jinak dostane jen tolik peněz, kolik jí politici přidělí.

Halamus

Ostrava metro má, je v Hrabůvce a má délku skoro 150 metrů 😀
https://mapy.cz/s/mupedelahe

cestující

A proč né, Já už mám zastávky- Důl Jeremenko- Hlubina- Šverma, z druhé strany Zárubek- Fučík II- Důl Jindřich_ přestupná stanice- Vítězný Únor … ani kopat by se nemuselo 🙂

medical examiner

Protože by prostě prokopali několik nyní přechodně opuštěných dolů mezi sebou?

cestující

Asi nejste z Ostravy, to, co jsem vyjmenoval jako zastávky jsou názvy šachet ….

Peeetr

Nebudete potřebovat jízdní řád.
Revoluční věc v Západní Evropě v 80. letech, kdy neexistovali smart mobily, a v tamních městech se už začalo vyskytovat větší množství pologramotných muslimských migrantů.
2020+ vícecentrová Ostrava se v principu vydala cestou tichomořských primitivních kmenů uctívajících cargo cult.

Martin H.

Vůbec nechápu co DPO vedlo k tomu to v předpremiéře poslat „nějakému zastupiteli O-Jihu“ a necekat že to unikne a pak tu diskuzi neřídit. Kdyby to nejdřív představili a pak diskutovali bylo by to lepší

Martin H.

Já vím, ale jsou to obvykle materiály „k rozhodnutí“ pokud je to „k debatě“ tak mi to smysl nedává. Ale máte pravdu, je to běžné.

Bývalý cestující

Celkově – po investicích za miliony do zrychlení o vteřiny natáhneme každému cestujícímu dobu jízdy o min 5 min čekáním o přestup víc…..Gratuluji, první cena za optimalizaci, posíláme nálepku a lízátko

Graylag

Jízdní doba zůstane pro většinu lidí stejná nebo ještě nižší, protože se zkrátí intervaly. Naopak odpadne otravné čekání na další spoj, který pojede třeba až za 20 minut.

Chce to jízdní dobu počítat se vším všudy, ne jen jako dobu od nástupu do první tramvaje do výstupu z poslední tramvaje

Pezos

Počítáte s optimistickou variantou, že se bude jezdit včas a nebude docházet k ujetí návazného spoje, které celou úsporu zlikviduje.

Graylag

V tom je právě to kouzlo, pokud budou krátké intervaly, tak se nějaké návaznosti moc nemusí řešit. Pokud mi teď jede tramvaj co 20 minut, tak mě sakra zabolí, pokud mi vlivem zpoždění třeba autobusu o minutu ujede. Pokud je interval 5 minut, tak si jen zanadávám jak dřív byla tráva zelenější a než si stihnu přečíst na mobilu titulky zpráv, tak je tu další tramvaj.

Frantisek

Ale jen v jednom směru a jen u určitých linek. Proč se neřeší primárně to ujíždění přípojů při delších intervalech, třeba prodloužením přestupní doby na oněch snesitelných 5 minut?

Bývalý cestující

Každý přestup A) generuje neatraktivitu (až budete mít děti a kočár, nebo vám bude 75, pochopíte) B) DPO mylně předpokládá, že každý jede bez přestup, čili ne že bude teď jeden, ale O jeden víc. C) každý přestup generuje nespolehlivost spojení (nelze předvídat, že vám ten spoj za minutu opravdu bude navazovat, obzváště v DPO reáliích je to jen holé scifi, čili musíte počítat při cestě vázané na konkrétní čas příjezdu rezervu až na další spoj (ale tak jasně, kdo z DPO by předpokládal, že dnes se ještě někdo jede do „werku“, že ..dnes je každý přece youtuber nebo datový… Číst vice »

Radim

Tohle všechno je v Praze normální 🙂

Peeetr

Praha má hlavně normální metro, a většinu důležitých institucí blízko jeho výstupů.

MartinS.

Ano. A i to normální metro má jen 3 linky a mezi nimi se musí přestupovat. A ty přestupy v metru jsou mnohem delší a náročnější, než že vylezu na jedné zastávce, počkám na místě 3 minuty a nastoupím do jiné linky. A zvládají to i lidé 75+, maminky s kočárky a invalidé.

medical examiner

Ano…výjimkou je Dejvická, na kterou se ale musí s výjimkou Kloknerova ústavu jít daleko. Jinak jsou stanice metra hluboko, a občas dokonce úplně jinde než by to chtělo (Národní třída ve Spálené).

Frantisek

Většina Pražanů ovšem zřídkakdy potřebuje do oněch důležitých institucí. A pražské ujíždění příliš těsných přípojů bych zrovna za vzor nedával. Venkoncem i to metro jezdí někdy až po 10 minutách, návazné autobusy na okrajích, jemu ještě ideálně těsně ujíždějící, třeba po půlhodině… O příměstském „mávání koncovým světlům“ raději nemluvě.

medical examiner

Hmm…leda v tom případě, že by za důležitou instituci považoval hlavní nádraží nebo Florenc, případně Lachau Bhf.

medical examiner

Ano…a občas dokonce i tramvajové zastávky blízko důležitých institucí 😀

Graylag

75 mi sice není, ale děti a kočár mám. A ano, přestupovat je otrava. Ale víte co je ještě větší otrava? Čekat s dětmi na zastávce 10 nebo dokonce 20 minut na další tramvaj. Zejména v zimě, k večeru, když jsou děti unavené a vy zoufale vymýšlíte jak je zabavit, aby neskočily do cesty nebo nezačaly olizovat lavičku. Pokud si jako táta mám vybrat mezi cestou s třemi přestupy do tří minut, nebo cestou s jediným přestupem ale čekáním 20 minut, tak si suverenně vyberu tu s těmi třemi přestupy. No a ohledně těch nespolehlivostí a návazností – o tom… Číst vice »

Jirka

Normalni tata misto trech prestupu s detmi a kocarkem pojede radeji ode dveri ke dverim autem!

Vaclav

Nelitujete ze jste se nenarodil v USA? Tam byste si koupil ford f-150 a autem byste mohl doslova vsude. Zadne mhd, chodci a cykliste by Vas nezdrzovali, protoze to jsou rolnici ale Vy jste pan v aute

Frantisek

Jasně, zasvinit město autem, to nejlepší pro jejich děti. Bohužel, tahle na hlavu postavená úvaha je dnes normální.

Frantisek

No jo, ale tady hrozí tři přestupy s čekáním patrně nikoli do tří minut, spíše do těch deseti – zvláště pak k večeru – nebo ne?

Graylag

No ono o dva přestupy to v praxi snad ani nikomu nevzroste. Co se tak zamýšlím nad většinou destinací na okraji nebo za okrajem Ostravy, tak u většiny to naroste o jeden nebo dokonce žádný přestup. A jeden přestup navíc při polovičních intervalech znamená cca tu stejnou jízdní dobu, jen se jedno dlouhé čekání rozloží na dvě kratší. Vzhledem k tomu, že to jedno čekání navíc bude v typicky dobře osvětleném přestupním terminálu kde je více lidí to bude myslím obecně příjemnější, ale může to být hodně individuální

Bývalý cestující

Když chcete mít „cancák“ „new7“ , tak si ho pošlete do Martinova a nechte „new4“ v trase 17, všichni budou spokojení.
„Cancák“ new 6″ odkloňte na Černý Potok, a nechte „new+old 1“ na hlavák. Vlk se nažere, koza zůstane celá.
Jo, a to přečíslování 15 na 10 to je takový šotoDPO vtip…

Jura

A jak by se to to má ty smyčky vlezlo v těch intervalech?a kde by řídíči trávili povinen BP?

Bývalý cestující

Tak jestliže tvrdí, že intervaly budou stejné, tak je úplně jedno, jestli mi tam přijede 20m s označením 7 nebo stejných 20m s označením 4…..takže buď se tam ty vozy vejdou nebo ne….a je jedno jak budou označeny. A pauzování řidičů, to je další zdejší kolorit a přežitek….zde pauzuje řidič i vůz. Kdežto na onom „prohnilém“ západě i východě už přišli na to, že pauzuje jen řidič a vůz pendluje (s jiným) a dokonce nadto mohou čekající cestující čekat ve vyhřátém voze….jenže tak pokrokoví zatím nejsme. (Ono by tím pak klesla opravdu reálná potřeba vozů….) To je pak o optimalizaci… Číst vice »

Peeetr

To bude takový rozval, že přečíslování klidně všeho, aby byla čísla do budoucna v logičtějším pořadí, už moc ten chaos nenavýší.

medical examiner

Jojo…a začít od těch linek, které obsluhují nádraží.

Bývalý cestující

Z Poruby žádný přímý spoj? OK, co bychom jezdili do centra, když můžeme jet na vyhnálkov Hranečník, to je vyloženě spádová aglomerace….
Z jihu nic přímého na hlavák? Jasně, kdo by dnes jezdil vlakem že….každý má přece e-auto ….

Graylag

Karolina a Výstaviště je centrum. Na Stodolní i Masarykově náměstí jsem do 5 minut. Do Přívozu mě naopak zaveze autobus. Nutnost přestupu se tak týká snad jen pro cestující do oblasti kolem Dolu Jindřich a Nové Radnice. No a co se týká Hranečníku, chápu, že ten sice možná nesnášíte, ale obsluhuje i Radvanice a Bártovice, což je stále ještě Ostrava.

Bývalý cestující

OK, jak pak vysvětlíte ten docela nával u Vesmíru a Elektry, v rozporu s téměř poloprázdným Výstavištěm?

Graylag

Protože se tam teď valí lidi z tramvají 1, 2 a 8, zatímco na Výstaviště jen z 4, která se navíc z velké části kryje s 8 která má kratší interval. Zejména pro lidi co vystupují na Elektře ale z větší části bude jedno, jestli budou dál vystupovat na Elektře, nebo na Výstavišti.

Jura

Jen bych ještě podotknout,že Radvanice a Bartovice jsou v Ostravě rozlohou největší obvod.(slovy rozlohou)

Radek

3. největší obvod, co do rozlohy….

Honza

Hranečník nabývá zhlediska významnosti na síle. Denně tam přestoupí i 10 tisíc lidí (a to jsem ještě určitě podhodnotil). Ze spádových měst zde jezdí většina občanů za prací. Myslím si, že se nejedná o žádný vyhnálkov, nýbrž o Vaši neznalost 🙂

Bývalý cestující

Přestoupí, páč musí….. proto i výrazně ubylo dojíždějících VHD po zrušení přímých spojů do centra že….(ale to se nechce slyšet)

abc123

Právě pro ty lidi, kteří pracují v centru je současný stav lepší. MHD totiž zajíždí do centra, a ne na okraj (Gagarinka, UAN).

Graylag

Vidíte, a přesto se stále najdou lidé, kteří s láskou vzpomínají na každodenní šlapání mezi Gagarinkou a Elektrou, které jim ten zlý, zlý Hranečník pokazil. Některé lidi nejde pochopit.

medical examiner

Asi na Hradečníku bydlí někdo významný 😀

Alfons

Proč by jezdil na hlavák když může jet na Svinov.

W14

„Ostravské metro…“
Ale teď vážně, nevím, jak je plné ostravské MHD, ale takt 5-7 minut mi přijde aspoň na té páteři super. DPMB by se mohl inspirovat.

Peeetr

DPMB má už hodně dávno stejné minimálně tři linky s takovýmto taktem.

Johnny5

By se to chtělo asi podívat na jízdní řády DPMB…. z dvanácti linek jich to 10 splňuje, jen 7 a 11 jezdí v delších intervalech.

Bývalý cestující

Takže shrnu „výhody“ – z celého jihu se nikdo nedostane přímo na fakultku (asi nepodstatný vyhnálkov), asi protože všechny ty maminky, děti, babičky, touží kromě nemoci čekat na špinavém, zabezďákovaném a větrném svinově a doufat, že něco přijede (ano, čili na konkrétní objednaný termín u lékaře či na VŠB muset vyjet o to dřív, neboť DPO ze zásady přípoje neorganizuje.)
Argument o lince 78 jedoucí jen v maximální špičce metodou náhodných výstřelů, tak tomu říkám terno, to je vyloženě systémový spoj, zejména pak při koloně na Rudné….

Erik

Přece nebude garantovat přípoj při takto hustých intervalech. Linka 78 bude zahuštěna, viz stránky DPO věnující se této optimalizaci.

Bývalý cestující

Jo, myslíte tu novou „páteřní“ linku jedoucí v intervalu 20/30 a někdy vůbec a to celé jen ve špičku? Jo, tak tomu říkám přepravní nabídka

MartinS.

Největší nemocnice v ČR je FN Motol a končí u ní linka A pražského metra. Jen A, nikoliv B nebo C. Takže když do FN Motol jede někdo z Jižního Města, Vysočan, Černého Mostu nebo Proseka, musí přestoupit. A to ještě po eskalátorech nebo výtahem do jiné hloubky. A kdo jede z Jihozápadního Města, jede autobusem. A kupodivu, funguje to.

Frantisek

Ostatní části města ovšem mají další fakultní nemocnice. Populistické natažení A do lesa nad Motolem, kde není nic než nemocnice, lze brát leda jako úlitbu Vinohradům, jež kvůli městské dálnici přišly o blízkou nemocnici na Karlově.

medical examiner

Ano, ale protože ty reálně 2 nemocnice, jejíchž pýcha hvězd se dotýká (právě v iluzi, že jsou největší, což je VFN) jsou umístěné mimo civilizaci, narozdíl od pořádných nemocnic –
VFN = 2, 3, 4, 10, 14, 16, 18, 24 + B
FNKV = dosažitelná z Želivského – 9, 10, 13, 16, 19, 26 + A
ÚVN = tramvaje 1 a 2
Bulovka = tramvaje 1, 3, 24

Bývalý cestující

Je to krásný, ale já tam čtu takové to….“ Milý cestující, vem na vědomí, že to, že místy máme přeplněné vozy, není naší chybou, ale tvou, že ses rozhodl jet linkou, která má smysl a někam vede (ex 7, 17) . Prosíme vyber si jinou trasu, pokud možno s více přestupy, více zónami, případně jeď rovnou autem, bude to rychlejší a levnější“

Ondra

Ne, že bych chtěl nějak rýpat ale jaký má smysl komentář obsahující „více zón“ když na celém území Ostravy je několik let už jen jedna? 🙂

Bývalý cestující

Když někdo nechápe nadsázku a ironii, tak to je těžký…

M.

Jsou dvě… I když ti po Ostravě stačí jedns. To jen tak, pro rýpaly…

Ondra

Ano, 1 a 2 ale ten můj komentář byl myšlený čistě na území Ostravy.

Šotouš

Úplný paskvil. Je to přizpůsobeno přespolním občanům a nikoli občanům města Ostravy. Nedivím se, že s tím přišli až po volbách. Snad lidi nezapomenou za tři roky. Ještě mě zajímá, zda aspoň nechají noční linky nebo jestli i těm odzvonilo po vzoru samozvaného západu

Bývalý cestující

Vážení cestující, prosíme pozor, na vyhlídkové lince 7 platí vyhlídková přirážka. Sice dojedete odnikud nikam, zato za dýl a dráž.

Pepa

Raději zvětšit intervaly současného systému, než překopat celé schéma, za 10 let znova a pořád dokola…

Igor

Nejhůř mi přijde, že zrychlená1R nejede na hlavní nádraží, ale na plynárny. Z Poruby nic za Karolinu směrem na hlavní nádraží taky celkem divné. Vždyť je to momentálně silně vyřízená linka. Ten přestup na Karolině bude hodně špatný.

Permonik

Osmička je vytižena, ale co jsem zkušenost tak většinou je to Poruba (Vozovna – Svinov mosty) – Karolina, dál do centra a i opačným směrem zas moc lidi nebylo.

Jura

A to je přesně to co spousta lidí nevidí a nechce vidět…

Jeřdno

Na to jak jezdí často je v ní lidí dost ještě po stodolní.

Permonik

To jo. Ale třeba Masarykač je od stodolní a vystaviště stejně daleko.

Permonik

Pardon, spetl jsem si to s Elektrou…..

Graylag

To už jsou ale většinově lidé z Mariánek a blíž, kteří budou moct jet linkou 6 nebo 1+2. Jet osmičkou z Poruby dál než na Jindřicha moc nedává smysl, protože autobus po Mariánskohorské bude vždy podstatně rychlejší

Cyril

do centra jede linka 1, kdo chce na Hlavní a bez přestupu, může jet šestkou.

Laky02

Jaké úpravy se chystají na přestupním uzlu Karolina? Rekonstrukcí prošla relativně nedávno …