Ostravské metro. Nové řešení tramvajového vedení zdůrazní roli tří páteřních linek
Páteřní linky č. 1, 2 a 8 budou jezdit ve špičce v intervalu 3 až 5 minut, zbylých sedm na ně bude navazovat.
Zástupci Dopravního podniku Ostrava (DPO) a Koordinátora ODIS (KODIS) novinářům oficiálně představili návrh nového řešení linkového vedení tramvajové dopravy. Nad ním se strhla velká debata již před dvěma týdny, kdy jeho podobu publikoval na sociálních sítích jeden ze zastupitelů městského obvodu Ostrava-Jih.
Systém „Ostravské metro“, jak jej DPO pojmenoval, je inspirován podle DPO moderními provozy v západní Evropě. Nový model linkového vedení tramvají v Ostravě je navržen na základě kontinuálně sbíraných dat o obsazenosti vozidel. Novými kapacitně posílenými páteřními linkami jsou linky č. 1, 2 a 8. Ostatní linky, kterých bude pouze sedm, budou na ty páteřní navazovat.
Právě zdůraznění role tří páteřních linek, které budou jezdit ve špičce v intervalu 3 až 5 minut a o víkendech 10 minut, je spolu s očekávanou úsporou provozních nákladů v roce 2024 téměř 50 milionů korun, základním parametrem nového návrhu.
„Současný systém linek, tedy to odkud kam jaká tramvaj jezdí, odpovídá době před deseti lety. Za tu dobu se změnila hybnost obyvatel i cestovní návyky a přepravní potřeby. Naše data o cestujících ukazují, že stávající nastavení systému není optimální. Zjednodušeně řečeno, někde jsou vozy přeplněné, jinde téměř prázdné. V tuto chvíli není rozhodnuto o termínu zavedení změn. Vůbec poprvé otevíráme diskusi nad takovýmto návrhem a než změny zavedeme, chceme, aby se s nimi cestující v klidu a s potřebným předstihem pořádně seznámili. Na podněty jsme připraveni reagovat a do návrhu je případně zapracovat,“ vysvětluje Jan Dohnal, náměstek primátora pro dopravu.
Občanům změny vysvětlí informační kampaň, mohou v ní pokládat dotazy a podněty
DPO očekává, že nové řešení tramvajového vedení vyvolá mezi obyvateli spoustu otázek a pravděpodobně i emocí. Změnu tak bude doprovázet komunikační a informační kampaň. Připravené jsou speciální webové stránky, kde je k dispozici navržené schéma. Součástí jsou i podrobné informace o popisu změny a nechybí ani kontaktní formulář pro pokládání dotazů a podnětů. Cestující na stránkách najdou autonomní vyhledávač, kde si mohou vyzkoušet, jaká spojení jim nový systém nabídne. Na sociálních sítích kampaň doprovází vysvětlující video.
„Nový koncept je v podstatě takové ostravské metro. Cestující už nebudou potřebovat jízdní řád, dostanou se na zastávku páteřní linky a ‚něco pojede‘. Tramvaj by měla být vždy tzv. na dohled. Důležité je také posílení dvou autobusových linek pro zajištění přímého a rychlého spojení městské části Jih s Porubou. Na rovinu říkáme, že systém přinese v některých případech více přestupů, nová, pro někoho možná nezvyklá spojení, ale také i konec některých známých spojení,“ dodává Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel DPO.
Úpravy frekventované zastávky Karolina
Jak uvedl náměstek primátora pro dopravu Jan Dohnal, o termínu zavedení změn zatím není rozhodnuto. Teoreticky by to mohlo být v září, před letními prázdninami to však ještě nebude. Na konečnou podobu mohou mít ještě vliv například podněty veřejnosti. Připravována je rovněž úprava důležitých frekventovaných přestupních uzlů, jako je třeba Náměstí Republiky či Karolina. Daniel Morys na dotaz deníku Zdopravy.cz řekl, že by bylo ideální, kdyby se rekonstrukce zastávky Karolina stihla ještě letos a kdyby termín otevření navazoval na spuštění nového schématu tramvajových linek. Zastávka dostane odpovídající architektonickou podobu a bude uzpůsobena svému významu.