Ostravské letiště roste rychleji než brněnské, má za sebou rekordní sezónu

Terminál Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýTerminál Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Výrazný nárůst počtu cestujících byl vidět na všech letech. Větší počet cestujících byl i na lince do Varšavy.

Odebírat
Upozornit na
guest
88 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Traman

Banik piczo.

Vlastimil Kocurek

Gratulace.

Petr

No hlavně, aby nedopadli příští rok jako letos Praha, že nemá kdo házet kufry. Platí jim 120kc/hod. a chtějí skončit. Zato v kancelářích sedí kopa zbytečných lidí.

Dana

Ještě chybí lety do Milána.

Tom

V Itálii bych ocenil jiné destinace, více na jih.

Rvdh

S tou WAW je to takové polovičaté, prostě nepohodlné. Sám se snažím co nejvíce napasovat na lety OSR-WAW (tento rok se mi to podařilo jen 7x), ale byl to boj. Když to lítá jednou ráno, jednou v noci, pak odpoledne a ve středu vůbec, jde udělat smysluplný odlet a přílet do OSR jen obtížně. Pokud to nebude lítat ráno do WAW a večer z WAW + odpo rotace WAW-OSR-WAW, tak bude ta linka růst fakt hodně pomalu. Proto jsou čísla taková, jaká jsou. Bohužel. Vím, že se kraj něco snažil vyjednat, ale lot nebude navyšovat, pokud neuvidí čísla. Jenže ty,… Číst vice »

Apex

No, pokud je to tak (a přiznávám, že jsem letový řád LO pro OSR nestudoval), ale není to u LO neobvyklé, dost podobně létají třeba do KSC. Obecně bývá snaha, aby feeder pokud možno létal každý den ve stejnou dobu, a to dlouhodobě, aby potenciální cestující nemusel pátrat, jak to v konkrétní den letí, ale obávám se, že to nejspíš bude problém slotů ve WAW… Co se dvou frekvencí týče, zejména pokud měli v OSR nocovat, to jsou jednak další náklady, ale to by se asi dalo vyřešit dalším navýšením dotace… otázka ovšem je, zda by LO byl ochoten navyšovat… Číst vice »

Rvdh

Snad by to mělo být nedostatkem letadel, ne sloty, jak jsem, myslím, někde četl/zaslechl. Ale jak říkám, je to snad…

Apex

Je to obojí, ale sloty ve WAW začínají být velký problém, pokud se nepodaří najít rychlé řešení, tak od roku 2026 bude na plné kapacitě a nebude prakticky možné navyšovat provoz. LOT se tohoto vývoje hodně bojí.

Apex

Jakkoli jsou takové zprávy pozitivní, jsem zvědav, zda se někde objeví skutečné počty přepravených cestujicich na lince do WAW… protože pokud je pravda (jak se zmiňuje i v této debatě), že se průměrná obsazenost stále pohybuje kolem 50%, tak to je touto dobou už dost neuspokojivý výsledek. 50% obsazenost je normálně akceptovatelná tak rok po zahájení, teď už by se měla pohybovat kolem 75%.

Permonik

Zminuje v debatě. … Já jsem už slyšel všechny hodnoty co existuji….i 0.

Dominik

Nula tam urcite neni.

Permonik

Kde?

Zdeněk

18.10. bylo na odpolední lince OSR-WAW cca.30 pax, 20.10. na noční lince WAW-OSR 11 pax

Pavel

Za pár dní očekám titulek „Budějovické letistě roste rychleji než ostravské, má za sebou rekordní sezonu“ 😀

Dominik

Kde to je?

JaB

rád bych pochválil letiště, už jen za snahu například reklamní kampaň, byl jsem na Slovensku, poslouchám FUN RÁDIO a běží / běžela zde reklama na linku LOT z Ostravy do Varšavy, osobně si myslím, že je to cesta, jak zviditelnit tuto linku, sám ji využívám, letos zatím jen 2x, s využitím parkovaní zdarma na Letišti. Ano spousta lidí se opírá o dotace, fakt je ten, že spousta autobusových a vlakových linek je dnes také dotována, v dnešní době je toto úplně normální. Za mě toto má smysl, a gratuluji Letišti OSR.

Ambry

Velmi dobrý vývoj. Nejdůležitější je to, že když se nové linky nebo destinace na dovolenou do OSR přidají, tak to má potenciál, lidi přijdou a létají z Ostravy. Dříve tomu tak nebývalo. To je pozitivní signál na další roky. Něco se šušká i o nové sezónní lince na příští rok. Víc neřeknu, uvidíme.

Zdeněk Hlavní

Tak Fuerteventura určitě nevydrží, počty jsou slabé,takže potenciál je jen v levných destinacích jako Turecko a Tunisko….

Ambry

Jste na omylu, FUE i další nové destinace z letošního roku jsou již v prodeji na léto 2025.

Zdeněk Hlavní

FUE bude příští rok z Brna,už je v prodeji….
Ostrava byla jen rok …..

Dominik

Nejste vy Katka? Sirila nesmysly o slabe obsazenosti a kazdy let prakticky plny…

iron_liver

Když tu čtu o 40-50% obsazenosti LOTího feederu z OSR do WAW a zároveň (podle mě oprávněný) pláč nad absencí takového feederu v BRQ, tak mi z toho plyne i možnost točit ten feeder WAW – BRQ – OSR – WAW či naopak a zabít tak dvě mouchy jednou ranou. Neví se, zda o takovém sdíleném projektu MSK a JMK někdy jednaly a případně na čem to krachlo?

Matfyzák

Chybi jeste mezipristani v JCL

Ondřej

Však JMK kraj má možnost si LOT zadotovat úplně stejně jak Ostrava, jen to prostě neudělal, asi to má spočítané jinak. Vždyť tam ten feeder mohou mít klidně od jarního leťáku pokud by LOTU zaplatili.

iron_liver

Však netvrdím, že ho má JMK od LOTu, MSK nebo kohokoli jiného požadovat zdarma. Píšu sdílení nákladů na linku, která by pak mohla vykazovat výrazně vyšší zaplněnost – jako benefit pro MSK pak nižší náklady na dotaci oproti dnešku a pro JMK existenci prvního takového feederu na linky síťového dopravce v BRQ, které by podle mého takovou linku zasloužilo a po zaběhnutí a otestování poptávky třeba časem i uživilo.

Igor

Týjo z Brna do Ostravy přímý let. To až pojedu do Brna bych možná i zkusil si zkrátit cestu zpět. Ta jednokolejka mezi Brnem a Přerovem je někdy za trest.

Air Traveller

Ne, ta možnost tam není. Ekonomicky je to nesmysl a časově by to tu linku také zprznilo.

proč by se Brnák přes ostravu mrcasil do WAW (nebo pres ostravu z WAW) když má skoro za barákem VIE?

ostraváci by vám taky poděkovali za nutnost lítat z/do WAW přes BRQ…

iron_liver

Na vás si vzpomenu, až se příště potáhnu o půl druhé ráno do Vídně na odlet v 5:30 nebo budu klimbat na lavičce ve VIE a čekat na nejbližší spoj do Brna někdy nad ránem. Za barákem to fakt není a ten luxus dojet na letiště z domu MHD nebo taxíkem, vejít do letadla přímo v domovském městě a už jen přesouvat pozadí v rámci garantovaných přestupů pod jedním ticketem by za to stál i s hodinovým zdržením v OSR, kde bych nejspíš jen pozoroval v klidu ze sedačky výměnu PAX. S vychytáváním vlaků/busů nesrovnatelné a zejména na mezikontinentálním itineráři… Číst vice »

Air Traveller

Vam by to za to mozna stalo. Ale neodradilo by to ostravaky, kterym byste let z waw do osr (nebo z osr do waw) o hodinu a pu prodlouzil? Navic narust nakladu na palivo o cca polovinu (pokud se budeme bavit o trojuhelniku), dalsi naklady spojene s pristavacimi poplatky na letisti navic? zaplati to tech par brnaku? Jo, urcite by se par brnaku naslo… ale bylo by jich dost? Podivejte se po evrope a spocitejte pocet podobnych kombinaci u jinych spolecnosti – bude to cislo limitne blizke nule (krome nekterych dotovanych linek na severu evropy, kde slouzi jako zdo na… Číst vice »

iron_liver

To už jsou naprosto legitimní dotazy, co vznášíte – v úvodním příspěvku jsem právě nahazoval udičku na to, jestli náhodou neproběhla i nějaká analýza, která by přinesla odpovědi. Obvyklé řešení to rozhodně v Evropě není, ale zase je to vzhledem k poměrům možná něco, co by si ji zasloužilo – přece jen linka již masivně dotovaná létá a jak by celkově vyšlo zvýšení jejího dosahu na úkor vyšších nákladů a částečného snížení komfortu pro existující klientelu je přesně něco, co nedokážu sám určit. Tedy sám rozhodně neříkám ano, ale ani si nemyslím, že je možné to od stolu shodit jako… Číst vice »

Majkl

Blbost to není, je to podle mě docela reálná věc jak pomoct téhle lince k lepšímu LF a třeba ji pomoct z červených čísel. LO toto už lítat za covidu ve směřování WAW-OSR-PRG a zpět, tudiš lítat to WAW-OSR-BRQ-OSR-WAW není úplná blbost a zdržení pro Brňanky v tomto případě je třeba jen cca 40 min, když budem počítat že turnaround v OSR bude 25 min. Argumenty o zvýšených nákladech jsou na místě hlavně co se týče paliva, ale toto zaplatí třeba 40 Brňáku na palubě navíc oproti například jen 30 ostravakum co tam lítají zřejmě průměrně teď. Poplatky letištím atd… Číst vice »

Air Traveller

no, to ze za covidu neco nejak bylo – to byla z nouze ctnost v mimoradne situaci 🙂 tim bych moc neargumentoval 🙂

klicova je otazka jina – bude tam tech 40 brnaku? 🙂

nadya

Dobrá zpráva pro tento region a pro toto letiště. Snad přibude nějaká nová linka. Snad se vrátí i Air Montenegro, které zatím zvažuje zda linku obnoví. Letos sem letěla třikrát, příští rok plánuji čtyři lety. Ráda využívám linku do Varšavy dokud to jde.

Dominic

U Air Montenegro záleží zda si nějaká cestovka objedná čast kapacity letadla.

Andy

Kdyby tam přistavili pojízdnou Jednotu na Avii, tak mají +20% jistejch

Permonik

Težko, když vevnitř je konzum 24/7.

marty-t

Možná by taky stálo za to mít srovnání jak Ostrava a MS kraj versus Brno a JM kraj podporují „svá“ letiště – když už autor porovnává relativní rychlost růstu pasažérů. Není to náhodou 100 miliónů kč do linky OSR-WAW versus 15 miliónů podpory nočního vlaku Brno-VIE … (tj. nula rozvoje vlastního letiště ?)

Ondřej

Je to lití peněz do kanálu, pořád všude čtu, jak linka do Varšavy vozí vzduch.

Kicruj

Obsazenost letů do Varšavy je prý stoupající, kolegové s tím lítají pravidelně a říkají, že proti začátkům je to viditelně plnější a jednou prý leteěli opravdu téměř plným letadlem (jinak prý lehce přes půlku)

marty-t

to je strašně relativní… Kolik je v ČR dotovaných autobusových linek co v nich sedí jen 2-3 pasažéři ? Přesto jsou pro základní obslužnost potřeba… U jedné linky z Brna nebo Ostravy bych to viděl taky tak. I když u obou měst by bylo možná přínosnější za podobné peníze co lijí v Ostravě do LOTu podporovat přímé vlaky z Ostravy do Katowic/Krakowa resp. z Brna do Vídně a to v půlhodinovém nebo hodinovém taktu…

marty-t

…a nemyslím tím dotovat přímé vlaky na letiště – stačilo by do center těchto sousedních velkých měst s blízkým fungujícím letištěm. Z místního hl. nádraží na letiště resp. zpět se už každý člověk určitě lehce dostane …

Ondřej

Tak OK, tak pak bych to ale zadotoval tak, aby ty rotace byly alespoň dvě denně a byla to veřejná dopravní obslužnost, kterou se ta linka stává, aspoň použitelná a v použitelnosti časů odletu/příletu a naopak mohla konkurovat Katovicím a Krakovu, kde má LOT 4 rotace denně. Sto nebo dvě stě mega je v tomto případě už jedno. Ale ať je to použitelné.

marty-t

Ano, vidím to taky tak. Ranní a večerní letecký spoj v pracovní dny do velkého přestupního uzlu – to je to co aktuálně chybí a brzdí rozvoj jak Brna tak i Ostravy a potažmo dalších spádových měst z Moravy a Slezska. Nejdražší je dělat věci jen tak napůl… To pak už raději nic – jako v Brně… 🙂

Ondřej

Ano, pracuju pro jednu nejmenovanou nadnárodní firmu v Olomouci, která se chce rozvíjet a být vidět a být na dosah světu a nářky na nepoužitelnost letišť Brna/Ostravy jsou na denní bázi a pokud už tak, tak nespolehlivost dosažení Vídně přes Brněnský silniční špunt. Je to prostě celé blbě.

Nemel

A co kdyby si vaše firma pořídila pro snazší dosažení letišť vrtulník? Nebo najala nějaké heli-taxi? To je ve světě běžné, tak by to mělo být zvládnutelné i zde. Já být Vámi, tak to zkusím navrhnout.

Ondřej

Ale je tady jiný faktor. Pokud bude Ryanair přidávat v Ostravě a Brno bude pořád stagnovat jen s letitým Stanstedem a Bergámem (které se ještě střídavě ruší a pak opět zavádí), tak ho Ostrava předežene možná už za pár let.

Zdeněk Hlavní

Tak STN je 2x častý a BGY je sezónní,ale i tak má Brno 2x proti Ostravě a to i v minulosti.Ten nárůst je v dovolenkových chartrech ,které už tolik neporostou..
Ekonomicky je Ostrava letiště bez dotací bez šance

Pavel

Už jsem to tu jednou psal, příští rok bude mít Brno novou linku do Španělska. Takže je větší pravděpodobnost, že vyhraje Baník 5x titul po sobě než že bude mít Ostrava víc PAX než Brno 😀

Ondřej

Zdroj? Odkaz?

Pavel

Už se mi to nechce znovu hledat. Odkaz jsem dával v jiném článku. Potvrdil to i hejtman, že bude nová linka do jižního Španělska. Brno chtělo i víc linek, ale prý dají jen jednu novou každý rok. 2026 bude možná další, když „bude dobře.“

Dominic

U Ryanairu není jisté nic, i když se tím všude každý chlubí.

Marty-t

že by Brno Ostravě vyfouklo nejen Bergamo, ale i Malagu ? 😉

Ondřej

Prý Malaga z Ostravy byla dobrá a je s ní spokojenost. Já tipuju pokud to není zase jenom kachna něco, co není z Ostravy ani Pardubic a zároveň je po tom poptávka i mezi moravským koupáckým „plebsem“ – což bude Mallorca.

Pavel

Mallorca těžko, tam lítá z Brna Smartwings. A hejtman zároveň zmínil, že si přáli atraktivnější destinaci než dostali. Tipoval bych Almeríi nebo Jerez

Dominic

Almeríe nebo Jerez to nebude, nikdo tam nemá bázi.

Jarda

No a co Valencie?

Dominic

Malaga/Valencie/Sevilla

Ondřej

A byl bych pokorný, Brno si nechalo vyfouknout Alicante i Gironu Pardubicema, doteď to absolutně nechápu. 😉

Pavel

O vyfouknutí lze těžko mluvit. Z Brna to létalo skoro před 10 lety. Z Pardubic začalo loni.

Ondřej

I tak je to zvláštní. Zvolit místo Brna kde by šlo o obnovení, neprověřenou stotisícovou prdel 😀

marty-t

která je hodinu vlakem od Prahy… stačí ? 🙂

Ondřej

Stejně nechápu, Ruzyně nemá sloty? nechápu tu motivaci

Ambry

Ne, Malaga pokračuje v Ostravě dál od března 2025 2x týdně. Už je v prodeji.

Permonik

A když už jsme u podpory, tak by bylo dobré i uvést kolik kraji přinašejí letiště do kasy.

Demokracie

Letiště přináší víc než čistí zisk. Stejně jako prát se co přináší stadion, knihovna, park, bazen, autobusové linka..

To že tam letiště je zvyšuje hodnotu regionu pro život. To přitahuje lidi a hlavně ekonomicky aktivní lidi. To se nedá jen tak lehce počítat.

Letiště nemusí vydělávat aby měl obrovskou pozitivní hodnotu pro region.

Jiří Kocurek

Mno pokud bude sloužit jen a pouze k odvážení dovolenkářů … tak ten efekt přitažení ekonomicky aktivních lidí nenastane. Příkladem budiž Budweiss, kam už to fakt chce dodělat alespoň jednu ze tří pozemních cest v pořádné kapacitě.

Air Traveller

Opravdeu to, že tam lítaj dvě linky Ryanairu a v létě pak chartery do řecka, přitahuje ekonomicky aktivní lidi?

Dovolil bych si malinko nesouhlasit a to přirovnání leitště ke knihovně, parku, bazénu či autobusové lince pak považovat za poněkud ujeté .)

marty-t

V roce 1991 přišel do Brna Ahold – tehdy ještě jako Euronova. Asi znáte jejich supermarkety pod značkou Albert. S tím, že slyšeli na to, že do Brna má přijít síťový dopravce a dá se sem pohodlně dostat letadlem. Tak umístili své sídlo tehdy ještě v Československu do Brna na Lesnou. Ta linka neklapla, Brno bylo bez leteckého spojení a tak se za pár let přesunuli na Radlickou do Prahy. Hádejte, kde za Supermarkety Albert by nyní Holanďané měli odvádět za celou ČR daně pokud by nebyli aktuálně ve ztrátě ? (nápověda: brněnský FÚ to není)

Jan

Statistické kouzlo, záleží z jakého základu začínáte růst…

Jiří Kocurek

To není kouzlo, to je pouze špatná interpretace.

Jan

Moje nebo jejich?

Jarda

Neví někdo jak je na tom teď linka do Varšavy s obsazeností? Já letěl v srpnu a bylo to tak 40-50%.

nadya

Letěla jsem v červenci, a bylo 40% obsazeno.

Pavel

Letěl jsem minulé úterý, z Varšavy 22 pax, do Varšavy cca stejně. V pátek návrat a o pár sedaček víc, ale půlka letadla to určitě nebyla. Letěl obojí Embraer a teď nevím, zda ten úplně nejmenší nebo ten nad ním.

Filda

Poslední let do WAW (odpoledne) asi 35 – 40 cestujících, do OSR v noci 50 – 60 lidí.

Ondřej

Brnu hodně chybí pravidelný let na nějaký hub. Ostrava má aspoň Varšavu. Bylo by dobré, kdyby se na Brno vrátily pravidelné lety do Mnichova.

Liposh

V brněnském případě by stačilo, aby jezdil vlak co 2 hodiny na vídeňské letiště a svištěl to furt 160 kmh… byl by tam za 40 minut. ( což je míň než šalinou na Kamechy, aka první předměstí Prahy 😁)

Jarda

Když to tak poslouchám, líbila se mi představa pana Kratiny ohledně „domácích pražských“ aerolinek, které by feedovala regionální letiště – https://zdopravy.cz/podcast-kraj-muze-tleskat-ze-letiste-nestoji-danove-poplatniky-vubec-nic-rika-sef-letiste-brno-milan-kratina-192982/ .
Trochu mi v Česku chybí národní patriosmus…. Stále poslouchat, že co je zahraniční je lepší, větší, světovější……

Pražák

a k čemu by to bylo? Pro tyto cesty se snažíme zatraktivnit železniční dopravu. Samozřejmě by to šlo líp kdyby SŽ opravdu pracovala na spojení na Pražské letiště…

Jarda

Tak píši o feedovací lince na přestupy. Je mi jasné, že by z Brna do Prahy nikdo nelétal.

Andy

Jasně, ať to stojí co to stojí, ale hlavně naše!

Nejste náhodou jeden z těch, který posledních 10 let plakal nad tím že ČSA nemá flotilu 40 tripl7 a nelétá s prazdnejma wide-bodies na všechny větší americký letiště???

Pokaždý, když patriotismus převáží všechny ostatní logicky faktory, pak jde všechno do kopru…

Jarda

Určitě nejsem jedním z nich. A líbila se mi představa se nerovná za každou cenu. Tak se prosím hned nečertěte. 🙂
Jen by bylo hezké, kdyby v Čechách byl trochu silnější vlastenecký přístup napříč obory myšleno…. Můj osobní názor….. Bylo by to ku prospěchu všem.

Gunduľ neubiješ

On si fakt někdo myslí, že bychom dobrovolně létali z BRQ na PRG nějakým přípojem, když se lze rychle a výrazně častěji dostat na VIE, které má výrazně širší nabídku destinací?

Jiří Kocurek

Zlín a Hradiště s okolím sotva pojede vlakem do Brna, aby letěli do Prahy na letadlo do zahraničí.
Tohle přestane fungovat někde u Vyškova, Bučovic a v Židlochovic…
Ostravak řekne cypovina, v Polsku se dorozumí dobře.

PetrD

to je teda hodně odvážné tvrzení, že všichni umí polsky 😀 Ostraváci mají problémy už v Lomné/Jablunkově, natož v PL.

Twix

Tak těch 40 minut je trochu přestřel, je to 150 km daleko, ale jinak jo, však už dneska ten vlak jede častěji než po 2 hodinách, akorát tam jsou přestupy na Hbf a u něčeho i v Břeclavi. Norbahn se bude zrychlovat a na naší straně se to připravuje celkem velkoryse, takže o něco kratší ta cesta bude.