lot
Autobusy Doprava ve městě Tramvaje Trolejbusy

Ostravská Ekova míří pod skupinu Škoda Transportation

Parciální trolejbus Ekova Electron 12T. Foto: Ekova
Parciální trolejbus Ekova Electron 12T. Dceřiná společnost DPO se zakázky nemůže zúčastnit Foto: Ekova

Část nebo celý podíl v ostravské firmě Ekova Electric koupí s velkou pravděpodobností Škoda Transportation. Ostravští radní navrhli, aby do společnosti ovládané městským Dopravním podnikem Ostrava (DPO) vstoupil jako strategický partner největší tuzemský výrobce dopravních prostředků pro hromadnou dopravu.

„Rada města doporučila zastupitelstvu města rozhodnout o řešení aktuální situace společnosti Ekova formou vstupu strategického partnera a zpracování návrhu transakční dokumentace s investorem Škoda Transportation,“ uvádí se v materiálu pro ostravské zastupitele. Transakci doporučily i představenstvo a dozorčí rada DPO. Nejde ještě o finální uzavření transakce, ale další velký krok k tomu, aby Ekovu koupila právě Škoda.

O prodeji Ekovy se mluví intenzivně od konce loňského roku. Nabídku na vstup do firmy podala ještě Czechoslovak Group podnikatele Michala Strnada. Kromě vstupu strategického partnera řešil DPO původně i možnost včlenění firmy zpět do dopravního podniku a přeměnu na středisko údržby nebo ponechání stávajícího stavu.

Ekova se zabývá modernizací a výrobou tramvají, trolejbusů a elektrických autobusů. Podle materiálu došlo v poslední době k výraznému poklesu zakázek pro firmu. Souvisí to i s tím, že řada dopravních podniků místo modernizací starších tramvají kupuje nové. „Ekova stojí na křižovatce, kdy se musí strategicky rozhodnout, jak zareaguje na výše popsané změny na obchodních a pracovních trzích,“ uvádí jeden z materiálů, který zmiňuje budoucnost firmy. Firma loni prodělala 28 milionů korun, z velké části ale kvůli jednorázovým účetním operacím.

Ekova má kontrakty jen do konce roku 2021. Materiál mluví o tom, že je příliš malá na to, aby se mohla více věnovat vlastnímu vývoji a soupeřit s většími výrobci. DPO v nedávné soutěži na trolejbusy nastavil parametry, které jeho dceřiné firmě ani neumožňují se přihlásit.

Ekova Electric zaměstnává 188 lidí. Firma vznikla v roce 2011, kdy se tím vyčlenila část činnosti Dopravního podniku Ostrava.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
a8n

V Ostravě se zjevně začali řídit heslem Nebát se a nakrást. Škodovka přijde relativně levně k závodu, byť z hlediska vybavenosti to není úplně sláva. A DPO bude za pár let řešit, jak za draho postavit jeho náhradu, pokud mu to Škodovka vůbec milostivě dovolí. No a při realizaci obojího je samozřejmě velká šance, že něco ukápne do správných kapes.

Chronosphere

Klasická ukázka likvidace konkurence. A to byla hodně krotká. To není katastrofa jen pro DPO, ale i pro české dopravní strojírenství.Už zbývá jen Krnov,a pak,až jednou padne Schade jako ČKD, nezůstane nic. Země s bohatou strojírenskou historií.
Ringhoffer, Blansko,ČKD,Tatra,Studénka, Plzeň.Hnus.

Kubrt

Škoda má zakázky a nemá kapacity a lidi na výrobu, Ekova má lidi a kapacity a nemá práci. DPO a ostravský magistrát už léta směřují k vyčlenění svých Ústředních dílen, dělají to dobrovolně, tak snad vědí proč a co dělají.

Anonymas

Dobrovolně? Záměrně, je to úplně stejné jako, když se škodovka pokoušela koupit Ústřední dílny DP Praha. Bohužel tady to dotáhla do zdárného konce.

Kubrt

Jasně, že dobrovolně a záměrně, nezáměrně nikdo nic nedělá, leda blázen. Ze strany Škodovky je to pochopitelná akce. Hotovo ještě není, ještě to musí projít zastupitelstvem.

Ondra Burgr

Otázka: O kolik pak stoupne cena jedné rekonstruované tramwaye po vstupu Škoda Electric ? Počítám, že tak o 20% a to se pak budeme divit

Honza

Tramwaye? Dobře tedy …

Jan

Asi se plánují rekonstruovat nějaké koňky z 19. století.

Martin

Jen jazykovy prepis, drive se to tak psalo, nepovazuji to za chybu…

Vít Jůza

A dělá vůbec ten podnik trámové cesty, nebo jen vozidla?

Kalendar

Ale jo. To je rozumné… 🙂
Ekova se pohybovala na hranici smrti a Škoda naopak poslední dobou přetékala zakázkama. Myslím, že přechod pod Škodu bude prospěšný pro obě společnosti.

Tomík

– To co nikdo nepíše, ani na Zdopravy je to, že DPO fakticky přijde o zázemí údržby v Martinově. A vzhledem k tomu, že ve vozovnách nemá ani zázemí na lehčí a střední údržbu jako v Brně nebo Praze, tak to bude katastrofa. A nepochybně se prodraží.
– Ekova se sama nehlásila do výběrek a ty které vyhrála, tak nepodepsala smlouvu.
– Škoda má nedostatek zaměstnanců a všude hledá, takže Ekova je zdrojem. Ve výsledku se budou věnovat pouze svým zakázkám a na údržbu pro DPO se můžou vykašlat.

Hezký den!

Pražák

Což je ovšem riziko DPO, potažmo vedení města. Navíc se to dá ošetřit ve smlouvě o prodeji.

Anonymas

Škoda kvalitní práce a schopných lidí, teď přijde tvrdý diktát z Plzně v podobě řízeného útlumu a propouštění. Měl to odkoupit DP Praha, práce by pro ně byla dost, reko KT8N z ciziny, nové PLF, K2, periodické opravy T3 a vozy po těžkých nehodách, které stojí roky odstavené.

Kubrt

Jasně, Škoda si koupí fabriku a zavře jí, aby jí nedělala konkurenci. Tohle se říkalo před 30 lety.

Anonymas

Mužem pouze děkovat, že se tomu Plzeňskému klenotu nepodařilo koupit ústřední dílny v Praze, to bychom dnes koukali, za kolik by si účtovali periodickou údržbu jedné T3RP. Spíše by, ale odmítli práce na tatrovkách a vnutili by městu další koupi tramvají za 20 miliard.

Pražák

Škoda hledá obchodní příležitosti, na tom není nic divného ani špatného. Účelem podnikání je maximalizace zisku. Ale to zda se jim nějaký obchodní případ povede realizovat záleží i na druhé straně. V Praze si to vyhodnotili, že jim to smysl nedává, v Ostravě si to evidentně vyhodnotili opačně. Opět žádné spiknutí.
T3 jednou skončí se Škodou nebo bez, smiřte se s tím. Osobně dodávám, čím dříve, tím lépe. Vozový park DPP by si posun do 21. století zasloužil.

Anonymas

Bláboly o podnikání si nech. Ty budeš z PR oddělení Škodovky? Prodej opraven v Praze byla zlodějna, která s obchodem neměla nic společného. Kamarádi Dvořák s Bémem a šmejdy ze škodovky měli rozklad DPP hezky najetý, ale s takovým odporem veřejnosti, odborů a představenstva nepočítali.

T3 adorovat nebudu, v Praze už dávno měli jezdit Siemens či Alstom.

Pražák

Ne, se ŠT nemám nic společného. Jen netrpím mezi šotouši tak rozšířenou nenávistí k ŠT. Jinak na každý „tanec“ musí být min. dva. Kdyby představitelé města a DPP nechtěli, těžko mohla ŠT něco domlouvat. Navíc tady mluvíme o Ekova.

Ondra

Vzhledem k tomu kolik má Škoda zakázek, potřebuje urgentně navýšit kapacitu výroby. Nějaké utlumení činnosti areálu Ekovy je nesmysl.