Ostrava znovu shání nové autobusy na vodík, DPO vypsal podruhé i soutěž na plničku
Vodíkový autobus Solaris Urbino 12, ilustrační foto. Pramen: Solaris
První soutěže na vozidla i plničku musel DPO zrušit.
První soutěže na vozidla i plničku musel DPO zrušit.
Stopadesát plnička, téměř dvěstě za deset busů a kolik bude stát provoz o tom se raději ani nikdo nezmiňuje. Na jedné straně rozhazujou stamiliony a na druhé chtějí omezovat tramvajovou dopravu aby ušetřili! Rozhazovat peníze daňových poplatníků to je to jediné co vedení DPO a magistrát dovedou!
MHD je tak drahá, že si ji už lidé s autem prostě už na krátké vzdálenosti na jízdenku nemůžou dovolit.
Aha, tak proto tam hledají úspory, chtějí překopat linky a zrušili 10 minutové jízdenky.
Jak to vlastně aktuálně vypadá s čekáním na vodíkové autobusy v Ústí – už sehnali dotaci, aby je mohli objednat?
Čekáme.Ještě nebyla vyhlášená. Což je vlastně dobře, protože na to nemáme 😄
V Ostravě je přebytek vodíku? Vodík má smysl jen na specifických místech (tam kde je přebytek elektřiny, který se spálí elektrlýzou vody), ale jinde je to energetický nesmysl.
Naše přenosová soustava je ale už od minulosti koncipována ze severu na východ.
To znamená ze na severu jsou elektrárny a na východě těžký průmysl (železárny atd), takže myslím, ze v tomhle problém nebude..
A teď ten přebytek (levné) elektriky…
Noční proud?
Vám dodají atomové nebo uhelné elektrárny. Plynové nebudou levné, učinnější je jezdit přímo na CNG.
Větrné… občas se stalo že loď – plachetnice uvízla za bezvětří. Takže pádla, vesla, šlapadla a ne že se budete ulívat a půjdete po svých.
Takže třeba místo nabití přečerpávaček, nahřátí bojlerů a akumulaček vyhodíme 2/3 elektriky na výrobu vodíku? I tahle energie se jinde bude muset vyrobit.
2/3 , to jste vzal kde?
Účinnost přemeny elektřiny na vodík a vodíku zpět na elektřinu je zhruba těch 30 %.
To je učinost.Já ptál na co nám bude 2/3 elektřiny na vytvoření vodíku. Ten vodíky nespotřebujem.
Je to myšleno jak píše Lukáš F. Trochu zkratkovitě.
Účinnost od vrtule elektrárny po hřídel auta je 11% zbytek teplo
Už žádný není. Loni jsme měl 1,5 kWh a dnes 6 po regulaci.
Ano, Ostrava má dostatek vodíku, vzniká např. v koksovnách.
https://www.koksovny.cz/cz/news/kraj-se-dohodl-s-ostravskou-koksovnou-na-vyrobe-vodiku-pro-verejne-autobusy
Dobře, jako odpadní průmyslový produkt klidně. Jen ta cena vozidla je víc než dvounásobná oproti trolejbusu s baterií.
Vodík je jedna z mnoha složek koksárenského plynu. Řada dalších (amoniak, sulfan, BTX) se separuje a prodává, zbyde směs CO a vodíku, která se využívá jako palivo – zdroj tepla. Pro koksovnu samozřejmě může být ekonomicky výhodné vodík vyčistit a prodat s vyšší přidanou hodnotou a jako palivo využít koupený zemní plyn. Vyčistit koksárenský vodík pro použití v palivovém článku je náročné (a tedy nákladné) – musí se odstranit i stopy CO a sulfanu, což jsou katalytické jedy pro platinové kovy v článku. Suma sumárum využití koksárenského vodíku v palivovém článku je dost problematické a environmentální efekt se nekoná (musím… Číst vice »
Jenže to není čistý vodík. Tento napad měli taky v Nera/Kralupech a odrovnali bus za 20 km…. Tyto stroje chtějí vodík z elektrolyzy
Tam, kde je přebytek elektřiny, má smysl na ni jezdit rovnou a nevyhazovat 3/4 výkonu ve zrátách při různých konverzích energie.
Jo taky si řikám, že lepší kdy trolejbusy jezdily od 0:00 do 5:00 kdy je přebytek elektřiny a ve špice radši ať stojí na depu.
Tak v tu dobu vařte.
Klidně. Ale při použiti plynu nevim kolik elektřiny ušetřím.
https://www.mmspektrum.com/clanek/vodik-palivo-budoucnosti Je to takové laické shrnutí od člověka co se zabýva vodíkovým hospododařstvím na Ostravsku. Sice by mohl být zaujaty, ale mě přijde že to vystihnul.
Hydrogen or battery?
“No sustainable economy can afford to use twice as much renewable energy to drive fuel cell cars instead of battery-powered vehicles,” says Dietmar Voggenreiter, head of the study.
https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2019/08/hydrogen-or-battery–that-is-the-question.html
O neobnovitelných zdrojích elektřiny platí totéž: Nemůžeme si dovolit použít 2x více energie namísto bateriového pohonu.
U BMW to zjevně nečetli: https://www.automotivepowertraintechnologyinternational.com/news/testing/bmw-ix5-hydrogen-models-hit-the-road-for-latest-development-phase.html
však ať to pustí na trh a sledují, jaký to bude prodejní trhák
Hmm, volkswagen, a nechce nahodou stavět v Plzni tovarnu na baterie? Jinak tam ty čísla lehce nesedí a jsou tam další nepřesností.
Pro těžší vozidla není vůbec snadné alternativní paliva použít. Třeba Hyundai má úspěch s náklaďáky XCIENT ve verzi s palivovými články a dodává je na velmi lukrativní trh v bohatých zemích a regionech, kde nejvíce omezují emise. Tu technologii ladí už několik let, není to žádná novinka a reálně těch vozidel jezdí po světě už dost, zajímavé na tom je sledovat, jak moc po nich poptávka roste. Vypadá to, že reálně zákazníkům jiné možnosti pro těžší stroje nefungovaly a jdou do toho i přes v současnosti vysoké náklady.
Mimochodem, když jsme u těch těžších strojů, včera absolvoval svůj první testovací let Bombardier Dash 8 přestavěný na elektrický pohon s energií z palivových článků americké společnosti Universal Hydrogen, je to regionální letadlo po přestavbě pro 40 cestujících. Více třeba tady: https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/pioneering-moses-lake-flight-uses-hydrogen-to-power-regional-airplane/