kmax

Ostrava zná budoucí podobu prostoru před hlavním nádražím. Přestupní uzel čeká zásadní proměna

Předprostor Ostrava hlavní nádraží. Zdroj: město OstravaPředprostor Ostrava hlavní nádraží. Zdroj: město Ostrava

Plánované podchody na nástupiště budou vyústěny v novém proskleném vestibulu.

Město Ostrava představilo další z mnoha vizualizací, jak by měl v budoucnu vypadat prostor před hlavním nádražím v Přívoze. Nejnovější návrh počítá se zásadní proměnou přestupního uzlu.

„Proměna přinese zjednodušení přestupů mezi jednotlivými druhy veřejné dopravy. Přestupy budou bezbariérové a trasy k nástupištím kratší. Komfort cestujících se zvedne také při čekání. Pobytovou kvalitu venkovního prostranství pozvedne množství zeleně, vodní prvek nebo citlivě umístěná výtvarná díla. Celkově se prostor stane přehlednější a orientace v něm snazší,“ popsalo město v tiskové zprávě.

Přípravy celkové přeměny prostoru vstupují podle města do další etapy. Ostrava zkraje června uzavřela smlouvu na zpracování projektové dokumentace s ateliérem CASUA, který naváže na studii a investiční záměr, který dříve zpracoval.

„Zakázku na projekt předprostoru vyhlásilo město poprvé na podzim 2024, avšak bez úspěchu. Opakovaná soutěž z ledna 2025 přinesla čtyři nabídky, z nichž byla na jaře vybrána právě společnost CASUA. Ta nyní společně s městem, MAPPA (Městský ateliér prostorového plánování a architektury) a Poradní architektonickou skupinou dopracovává finální podobu řešení,“ připomenula trable s první zakázkou mluvčí Ostravy Gabriela Pokorná.

Nezájem o projektování ostravského přednádraží, do soutěže se nikdo nepřihlásil

Podle současných plánů má být hrubopis dokumentace hotov v roce 2026. O rok později chce město získat stavební povolení a vyhlásit zhotovitele. Práce pak mají odstartovat v roce 2028, přičemž kompletní dokončení předprostoru se očekává v roce 2031.

Plánované podchody na nástupiště budou vyústěny v novém proskleném vestibulu před historickou budovou v místě dnešního zastřešení. Prostor vestibulu má působit otevřeně, mimo jiné díky velikému střešnímu světlíku přivádějícímu denní světlo. Velké liniové přístřešky pro MHD nahradí menší, zato přehlednější řešení.

„Předprostor Hlavního nádraží je velkou výzvou. Dnešní zastřešení předprostoru nádraží, která tvarově vychází z geometrie stávající smyčky tramvaje, bude nahrazeno novým, které bude tvarově vycházet z pohybu cestujících v novém přestupním terminálu. V rámci tohoto nového zastřešení dojde k rozšíření ploch nádraží o schodiště a eskalátory do podzemních podchodů k vlakům,“ doplnil Oleg Haman, architekt ze společnosti CASUA.

Projekt proměny předprostoru hlavního nádraží je připravován synchronně s modernizací celého železničního uzlu Ostrava, kterou Správa železnic dokončí v roce 2034. Projekt je financován kombinací městských prostředků, investic Správy železnic a evropských fondů.

„Zatímco modernizace železničního uzlu přesahuje 25 miliard korun, přestavba přednádraží by měla stát jednotky miliard korun,“ zdůraznilo město. Podle aktuálního letáku stavby má začít proměna uzlu v roce 2028. Původně se plánovala již na začátku 20. let tohoto století.

Nultá etapa. Správa železnic soutěží první práce v proměně ostravského uzlu

Tagy ostrava Ostrava hl. n. Ostrava hlavní nádraží uzel Ostrava železniční uzel Ostrava
2 komentáře